Hvor er vi

af Rasmus, fredag 26. april, 2019, 23:03 (88 dage siden)

Mellem gamle familie foto fandt jer tre foto med lidt jernbane, som antagelig er taget i 1950erne. Kan nogen i dette forum se hvor billederne er taget[image][image][image]


Hilsen Rasmus

Hvor er vi

af tjesp02, fredag 26. april, 2019, 23:25 (88 dage siden) @ Rasmus

Den første billede er Grossenbrode Kai.
Der er flere billeder her.

http://www.burg-fehmarn.de/v2/grossenbrode---gedser.html

Det to øvrige billeder kan jeg ikke hjælpe dig med.

Thomas

Avatar

Hvor er vi

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 26. april, 2019, 23:43 (88 dage siden) @ Rasmus

Mellem gamle familie foto fandt jer tre foto med lidt jernbane, som antagelig er taget i 1950erne. Kan nogen i dette forum se hvor billederne er taget[image][image][image]


Hilsen Rasmus

De to nederste er efter telegrafpælene at dømme på strækningen Nykøbing Falster - Gedser. Et opslag på kilometeringen i en tjenestekøreplan vil nok kunne afsløre hvor henne præcist.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Hvor er vi

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 27. april, 2019, 11:46 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mellem gamle familie foto fandt jer tre foto med lidt jernbane, som antagelig er taget i 1950erne. Kan nogen i dette forum se hvor billederne er taget[image][image][image]


Hilsen Rasmus


De to nederste er efter telegrafpælene at dømme på strækningen Nykøbing Falster - Gedser. Et opslag på kilometeringen i en tjenestekøreplan vil nok kunne afsløre hvor henne præcist.

Rithmester X 2 har ganske ret. Det er Handbjerg. Ved broerne over Hellegård Å, til højre uden for billedkant:
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor er vi

af G Rithmester, lørdag 27. april, 2019, 09:33 (88 dage siden) @ Rasmus

Billede 3 synes at være Hanbjerg.

Avatar

Hvor er vi

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, lørdag 27. april, 2019, 11:11 (88 dage siden) @ Rasmus

Mellem gamle familie foto fandt jer tre foto med lidt jernbane, som antagelig er taget i 1950erne. Kan nogen i dette forum se hvor billederne er tage

[image]
[image]


Billede 2 og 3 er begge fra Handbjerg.
Billede 2 er set mod Langå.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Hvor er vi

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 27. april, 2019, 12:11 (88 dage siden) @ Rasmus

[image][image]


Det er et voldsomt antal korer, der er på stangrækkerne. Det ser endda ud til, at der langs jernbanen er en stangrække på hver side af jernbanen (20 korer på den ene række og 12 på den anden) og endelig ses der - på øverste foto - langs jernbanen en separat stangrække med 5 korer, som dog formentlig ikke har noget med jernbanen at gøre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Hvor er vi

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 27. april, 2019, 13:40 (88 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image][image]


Det er et voldsomt antal korer, der er på stangrækkerne. Det ser endda ud til, at der langs jernbanen er en stangrække på hver side af jernbanen (20 korer på den ene række og 12 på den anden) og endelig ses der - på øverste foto - langs jernbanen en separat stangrække med 5 korer, som dog formentlig ikke har noget med jernbanen at gøre.

Handbjerg er også tæt på knudepunktet Struer. Der var flest tråde på stangrækkerne nærmest de store stationer, færrest ude "midt på strækningerne".

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor er vi

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, lørdag 27. april, 2019, 15:22 (88 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image][image]


Det er et voldsomt antal korer, der er på stangrækkerne. Det ser endda ud til, at der langs jernbanen er en stangrække på hver side af jernbanen (20 korer på den ene række og 12 på den anden) og endelig ses der - på øverste foto - langs jernbanen en separat stangrække med 5 korer, som dog formentlig ikke har noget med jernbanen at gøre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"


.
--------
.

Her skal vi vist have en "liniemand" eller to med på råd :-)

Når jeg ser på mine fotos fra Sorø, strækningen mellem Sorø og Ringsted, kan jeg på strækningen inden første linieblok, Knudstrup tælle, men inden indkørselssignalet, op mod 20 korer, eller op mod trådpar (enkelte linier, f. eks. telegrafen, kan vel være enkeltkorede).

Hvad skal vi så bruge alle disse ledninger (korer/formentlig) til ?

Linietelegrafen 1 (2?)
Linietelefon 2
Lands-telefon 2

Telefon til Knudstrup 2
Linieringning 2 (3?)
Linieblok - " - 2+2 (dobbeltspor) Formentlig flere ?

Forbindelser til indkørselssignalet (kunne jeg mistænke for at være i kabler, selvom der ikke ses kabelrende.):
Signaldrev 2
Signallys 2
Hastighedsviser 4

Jeg har ikke tegninger / materiale om de enkelte anlæg og dermed om det nødvendige antal korer (evt. mulighed for brug af fællse nul-leder), men der SKAL mange til.

(Øretævernes holdeplads ???)

Erik V.
www.evp.dk

.

Hvor er vi

af Steffen Dresler @, lørdag 27. april, 2019, 18:03 (87 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Godaften til alle

Det var vel et svar helt i tråd med forventet af en gammel jernbanemand. Tak EVP for forklaringen på de mange tråde. Har om end ikke undret mig (ikke tænkt videre over antallet), men nu har jeg og sikkert også mange andre fået en forklaring på, hvorfor så mange tråde af og til langs banelinjerne.

Det får mig så til at tænke på masser af modeljernbaneanlæg i epokerne III og IV, der så mangler ”et og andet”. Men det er jo en anden snak.
Tak for forklaringen og fortsat god weekend til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hvor er vi

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, lørdag 27. april, 2019, 21:37 (87 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften til alle

Det var vel et svar helt i tråd med forventet af en gammel jernbanemand. Tak EVP for forklaringen på de mange tråde. Har om end ikke undret mig (ikke tænkt videre over antallet), men nu har jeg og sikkert også mange andre fået en forklaring på, hvorfor så mange tråde af og til langs banelinjerne.

Det får mig så til at tænke på masser af modeljernbaneanlæg i epokerne III og IV, der så mangler ”et og andet”. Men det er jo en anden snak.
Tak for forklaringen og fortsat god weekend til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

.
-------------
.

Hej Steffen.

Tak for de smukke ord - jeg havde vel snarere ventet det modsatte (ikke fordi det var fra dig, men i det hele taget), for en for "billig" forklaring.

Ja, --et og andet lærte vi da på Jernbaneskolen, og altså også hvad de mange tråde kan/skal bruges til.

---------

For de, som ikke oplevede et trafikassistent kursus på Jernbaneskolen, skal der måske lige tilføjes (til Steffens ord om det virvar af tråde, man så ud gennem kupévinduet), at telefontrådene fra mast til mast -oven i købet- skulle "drejes" for at undgå uheldige induktioner mellem ledningerne / samtalerne. Principielt var trådene ophængt fire og fire. To tråde (korer) over og to tråde under hinanden.
På turen til næste mast, skiftede den øverste venstre tråd f. eks. plads på næste mast til at sidde øverst til højre mens tråden her flyttede til nederste højre isolator. Tråden her skifte plads mod venstre mens den venstre tråd rykkede op som øverste venstre. Alle tråde (korer) flyttede såleder een plads rundt med uret for hver mast.

-----

Modeljernbane.

Ingen tvivl om, at diverse ledninger, højspændingsledninger, alm. 240/380 v-ledninger og køreledninger langs banerne kunne pynte, men vent bare til næste byggeaften, hvor et andet medlem overser dem, og hænger fast med et stykke værktøj. Det ser ikke godt ud bagefter. Det er formentlig næsten umuligt at kopiere, så det ser naturligt ud. Trådene ledningerne er fremstillet af, "krøller", og selvom de evt. bliver gjort våde, og derved retttet lidt ud, når de tørrer, bliver resultatet næppe kønt. Måske bliver de endda kortere (eller måske) efterhånden som de tørrer. Ledningerne skal hænge i "buer", trukket mod jorden af tyngdekraften. Det er der vist ikke mange, der kan klare, så det ser naturligt ud.

Mon ikke vi skal holde os til hegnspælene (lad nu være med at bruge tændstikker som hegnspæle) og den tilhørende hegnstråd, som skal være ophængt stramt. Selv det, er der nogle der hænger i.
:-)

Erik V.
www.evp.dk

.

Avatar

Hvor er vi

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 27. april, 2019, 21:59 (87 dage siden) @ Steffen Dresler


Det får mig så til at tænke på masser af modeljernbaneanlæg i epokerne III og IV, der så mangler ”et og andet”. Men det er jo en anden snak.

Ja, anlæggene mangler telegrafpæle. Telegraftrådene kan man - som billederne ovenfor i tråden (sic!) udmærket illustrerer - snildt undvære, da de på de fleste beskuerafstande alligevel ikke kunne ses. Det samme gælder trådene på trådhegn. Man kan jo selv prøve at omregne telegraftråd eller hegnstråd til skala 1:87 og vurdere, hvorvidt man vil have fornøjelsen af at gengive det i model i en udformning, som alt andet lige vil være synlig på længere afstand end de var i virkeligheden.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor er vi

af Claus E. Hansen @, lørdag 27. april, 2019, 22:03 (87 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har en teori om at fiskesnøre af den tyndeste slags, vil kunne gå ud fra at være tråd til både banehegn og telegrafpæle i H0. Men ved ikke om teorien kan holde i praksis.

Hvis det lykkedes, kan det komme til at se brandgodt ud.

Auhagen laver i øvrigt telegrafpæle der rammer den danske type rigtig godt. I grunden mærkeligt at der ikke er nogen der laver hegnspæle der kan bruges som banehegn.

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Hvor er vi

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 28. april, 2019, 00:32 (87 dage siden) @ Claus E. Hansen

Har en teori om at fiskesnøre af den tyndeste slags, vil kunne gå ud fra at være tråd til både banehegn og telegrafpæle i H0. Men ved ikke om teorien kan holde i praksis.

Hej Claus,

Ja, den tanke har jeg også haft, og superbyggeren Pelle Søeborg har vistnok behersket teknikken mesterligt på et af sine anlæg, men har man ikke motorik til det, eller vil man bruge fx sytråd, mener jeg, at man opnår det bedste resultat ved at bruge ingenting.

Hvis det lykkedes, kan det komme til at se brandgodt ud.

Auhagen laver i øvrigt telegrafpæle der rammer den danske type rigtig godt. I grunden mærkeligt at der ikke er nogen der laver hegnspæle der kan bruges som banehegn.

Ja, men der er nok ikke noget større marked for sådanne hegnspæle. De fleste stiller sig tilfreds med tændstikker eller småpinde fra haven.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor er vi

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, søndag 28. april, 2019, 01:08 (87 dage siden) @ Claus E. Hansen

Har en teori om at fiskesnøre af den tyndeste slags, vil kunne gå ud fra at være tråd til både banehegn og telegrafpæle i H0. Men ved ikke om teorien kan holde i praksis.

Hvis det lykkedes, kan det komme til at se brandgodt ud.

Auhagen laver i øvrigt telegrafpæle der rammer den danske type rigtig godt. I grunden mærkeligt at der ikke er nogen der laver hegnspæle der kan bruges som banehegn.

Mvh
Claus

.
------------------
.

Hvem har ikke tænkt på fiskesnører, de er tynde og meget lige/rette, hvis de kommer "lige fra rullen". Desværre er de sandsynligvis også alt for lette. OK, -- de kan strammes, men så kan man også bruge alle de andre.

Skal det se ordentligt ud, skal de hænge med et passende nedhæng, og det ville jeg da gerne se en prøve på -- så det ikke kun er teori.

Hegnspæle er der ingen fornuftig grund til at udelade - de kan sagtens være stramme. Telefon- og telegrafpæle uden tråde. Så hellere helt undvære. Andet må nærmest være "historieforfalskning".

Erik V.
www.evp.dk

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Jaer @, Aarhus, søndag 28. april, 2019, 08:32 (87 dage siden) @ Claus E. Hansen

Prøv at se billeder og denne video fra modelbanen i Bassum, Tyskland.

Det var en bekendt fra Herning Modeljernbane Klub, der gjorde mig bekendt med banen. De har også højspændingsledninger, som er udført med loddetin.

De har tilsyneladende ikke en hjemmeside, så der skal lige Googles for mere information, lige som der findes flere videoer fra deres flotte anlæg.

/Jan

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, søndag 28. april, 2019, 10:04 (87 dage siden) @ Jaer

Prøv at se billeder og denne video fra modelbanen i Bassum, Tyskland.

Det var en bekendt fra Herning Modeljernbane Klub, der gjorde mig bekendt med banen. De har også højspændingsledninger, som er udført med loddetin.

De har tilsyneladende ikke en hjemmeside, så der skal lige Googles for mere information, lige som der findes flere videoer fra deres flotte anlæg.

/Jan

.
---------------
.

Ja, --det vi ser her, er da helt sikkert flot. Flotte og gennemførte landskaber og nydelige trådhegn. Dog netop trådhegnene er ikke det største problem -- de må gerne være stramme, og selv hvis de ikke er det, er det ofte efter "mishandling", og så kan de "bule" lidt i mange retninger - også lidt opad.

Telefon- / telegrafledningen er til gengæld for stram, efter min mening - den er så stram som en køretråd. Problemet er de korte spænd, hvor der er for lidt vægt i tråden(e), så de ikke kan tynge sig selv ned. Her har tynd (tung) loddetin og de lange spænd en naturlig fordel frem for alle de andre.

[image]
Tølløse-Holbæk. -- Juli 1957. ----^

Trådene er stramme (og meget parallelle), allige aner man lige, at de "trækker" op mod isolatorerne, og ned igen på den anden side. Enkelte af korerne synes mindre parallelle - det er måske netop de korer(telefonledninger), der er "drejet" i forhold til hinanden (læs ovenfor).

Igen ser man det store antal korer -- formentlig -stort set- de samme formål som ovenfor nævnt under Sorø.

Erik V.
www.evp.dk

.

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Georg Schmidt, søndag 28. april, 2019, 10:44 (87 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når lyset faldt rigtigt kunne man se trådene som her på det sidste stykke ind mod Århus H.
[image]

[image]
Stangrækken Hørning-Århus forsvandt i forbindelse med fjernstyringen i 1976.
M v h
Georg

Avatar

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 28. april, 2019, 11:54 (87 dage siden) @ Georg Schmidt

Når lyset faldt rigtigt kunne man se trådene som her på det sidste stykke ind mod Århus H.
[image]

[image]
Stangrækken Hørning-Århus forsvandt i forbindelse med fjernstyringen i 1976.
M v h
Georg

Hej Georg,

Ja, og det hjalp på "effekten", når der lejlighedsvis var rimfrost på trådene. På modeljernbanen giver støv en lignende effekt.

Hvorvidt virkelighedens tråde var rette eller kurvede afhang af "naturens luner", dvs. varme, kulde eller stære.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, søndag 28. april, 2019, 14:48 (87 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ikke meget med tog/jernbaner at gøre, mere med tråde med stære på :-D

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Krabsen, søndag 28. april, 2019, 15:15 (87 dage siden) @ T. Rithmester

Ikke meget med tog/jernbaner at gøre, mere med tråde med stære på :-D

Kan man få stære i 1:87 ?
:-P :-P

Avatar

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 28. april, 2019, 19:30 (86 dage siden) @ Krabsen

Ikke meget med tog/jernbaner at gøre, mere med tråde med stære på :-D


Kan man få stære i 1:87 ?
:-P :-P

Det antager jeg, at man kan. Man kan i hvert fald få ænder i 1:160.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Krabsen, søndag 28. april, 2019, 20:06 (86 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ikke meget med tog/jernbaner at gøre, mere med tråde med stære på :-D


Kan man få stære i 1:87 ?
:-P :-P


Det antager jeg, at man kan. Man kan i hvert fald få ænder i 1:160.

Imponerende - hvis man kan se at det er en and - og ikke bare 'en and' :-P

Men det kan jo også være (lidt..) lettere med et kræ der skal ligge på en sø end et, der skal sidde på en tråd i 1:87

Avatar

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 28. april, 2019, 20:18 (86 dage siden) @ Krabsen

Ikke meget med tog/jernbaner at gøre, mere med tråde med stære på :-D


Kan man få stære i 1:87 ?
:-P :-P


Det antager jeg, at man kan. Man kan i hvert fald få ænder i 1:160.


Imponerende - hvis man kan se at det er en and - og ikke bare 'en and' :-P

Men det kan jo også være (lidt..) lettere med et kræ der skal ligge på en sø end et, der skal sidde på en tråd i 1:87


Jeg kan ikke lige gennemskue, om der skulle være en stær med her, da jeg ikke er pipkyndig, men udvalget er da ganske pænt.

Man kan sågar få flamingoer til sin model af Kalvehavebanen.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Niels @, Aarhus, søndag 28. april, 2019, 20:28 (86 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Jeg kan ikke lige gennemskue, om der skulle være en stær med her, da jeg ikke er pipkyndig, men udvalget er da ganske pænt.

Ingen stære hos Preisler - det bliver nok også lidt svært at fremstille en stær i 1:87, da en stær i 1:1 normalt er omkring 20 - 22 cm lang fra næb til halespids - det betyder, at den i 1:87 skal være omkring 2,5 mm fra næb til halespids - det bliver vist noget gnatværk ;-)

[image]

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Avatar

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 28. april, 2019, 19:29 (86 dage siden) @ T. Rithmester

Ikke meget med tog/jernbaner at gøre, mere med tråde med stære på :-D

[image]


Tog og jernbaner har med alt at gøre, og alt har med tog og jernbaner at gøre, også stære:

Forleden Morgen havde flere hundrede stære, som har ophold i rørene ved Borup Sø, sat sig på en telegraftråd, så den blev trykket ned på de underliggende tråde. Dette lavede uorden på telegrafen. Viby kunne iflg. "Roskilde Av." ingen melding få om femtoget, som måtte vente i Borup til "morgenslæberen" kort efter ankom fra Viby. Dette tog jog stærene på væk; da var telegrafen i orden, og toget kunne afgå.

---------------
Dansk Jernbaneblad ??. februar 1915:

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af esni @, Frederikssund, søndag 28. april, 2019, 22:07 (86 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Frydeligt - med jubelkor osv.

Avatar

Løs på tråden....

af Tommy Nilsson ⌂ @, søndag 28. april, 2019, 22:01 (86 dage siden) @ T. Rithmester

Ikke meget med tog/jernbaner at gøre, mere med tråde med stære på :-D

[image]


Det er der lavet en film om:
https://www.youtube.com/watch?v=k2PJ6T7U2eU

--
[image]

Avatar

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 29. april, 2019, 00:07 (86 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Vi er oppe imod naturlovene - hvis en telegraftråd er 4 mm i diameter 1:1 skal den være 0.05 mm i diameter ved 1:87 skalatro. Desværre er vægten af sådan en tråd 1: (87x87x87) = 1:660.000 så tyngdekraften skulle være noget større for at skabe det træk som får telegramtrådene til at hænge. Et meget duktilt materiale kunne man måske forme så det hænger og det er nok derfor der bruges loddetin.
Hegnstråd hænger også, men da hegnspælene står tættere hænger hegnstråd mindre. For hver gang du halverer afstanden mellem pælene vil nedhænget blive 1/4.

Så det er virkelig en udfordring at lave naturtro.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Hvor er vi - hegnstråde og telegraflinjer i model (OT)

af Skott, onsdag 01. maj, 2019, 18:18 (83 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Luke Towan har netop lavet en video, hvor han laver sine egne telegrafpæle MED tråd:
https://youtu.be/35l7wzUKx3E

Her anvender han til dels:
[image]
Til elektriske forbindelser på selve pælen, samt:
[image]
Til selve telegraftrådene!

Tråde i model

af cslundsten, søndag 28. april, 2019, 12:02 (87 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Det får mig så til at tænke på masser af modeljernbaneanlæg i epokerne III og IV, der så mangler ”et og andet”. Men det er jo en anden snak.


Ja, anlæggene mangler telegrafpæle. Telegraftrådene kan man - som billederne ovenfor i tråden (sic!) udmærket illustrerer - snildt undvære, da de på de fleste beskuerafstande alligevel ikke kunne ses. Det samme gælder trådene på trådhegn. Man kan jo selv prøve at omregne telegraftråd eller hegnstråd til skala 1:87 og vurdere, hvorvidt man vil have fornøjelsen af at gengive det i model i en udformning, som alt andet lige vil være synlig på længere afstand end de var i virkeligheden.

Problemet er at man også somme tider fotograferer st anlæg. Ofte væsentligt tættere på end man normalt betragter det. Og så er sagen lidt mindre oplagt.

Mit tidligere anlæg havde både "telegrafpæle" og trådhegn. Det var faktisk de to elementer der, udover sporet, definerede banens tracé i landskabet. Der var tale om et amerikansk forbillede i New Mexico, men problemstillingen er vel ikke helt ved siden af et ændre dansk anlæg. Her er som reference et prototypefoto af tracéen:

[image]

Og her sammenlignelig landskabstype fra anlægget (ja, teknikhytten var noget grov i detaljerne men anlægget døde inden jeg fandt en erstatning):

[image]

Jeg har endnu ikke fundet en brugbar metode til at lave "hængende" telegrafledninger. Jeg benyttede EZ-line til både telegraftråd og hegnstråd. Tråden er meget elastisk (kan strække sig 7-8 gange) og er dermed yderst slidstærk.

Her er endnu et billede som viser det lidt "stive" udtryk af de stramme telegrafledninger. Anlægget var skala N så H0-folket burde ikke have problemer med at lave det væsentligt mere elegant.

[image]

Carsten Lundsten

Hvor er vi

af Georg Schmidt, lørdag 27. april, 2019, 17:58 (87 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her et gammelt blåtryk - Forslag til Telegraf - og Telefonanlæg for Herning-Give- Vejle-Banen - der jo er længe før 50'erne, men måske kan sige lidt.
[image]

[image]
Udsnit.

[image]

[image]
Udsnit

M v h
Georg

Hvor er vi

af Rasmus, lørdag 27. april, 2019, 22:30 (87 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej
Tak for svarene med de rette lokaliteter, så kan jeg notere lidt på familiebillederne. Jeg kan se at vi kommer langt omkring, men så lærer jeg også noget om telegraftråde.
Hilsen Rasmus

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Signalposten

Hectorrail
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen