Nogle ledvogne fra KS 1972

af Georg Schmidt, søndag 12. maj, 2019, 23:59 (70 dage siden)

[image]
Ved sløjfen ved Øresundsvej.

[image]
Ved Øresundsvej.

[image]
Brønshøj Torv 1972.

[image]
Brønshøj Torv 1972.

[image]
Nørreport 1972.

[image]
Nørreport 1970

Fotos; Georg Schmidt

M v h
Georg

Nogle ledvogne fra KS 1972

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, mandag 13. maj, 2019, 00:54 (70 dage siden) @ Georg Schmidt

(...)

[image]
Nørreport 1972.

(...)

Fotos; Georg Schmidt

M v h
Georg

.
-----------------------
.

Bemærk: Man ser lige den ene tungespids for sporskiftet for kørsel ad Nørregade.
At sporet er skiftet er ikke et særsyn - København har kun linie 5 tilbage (kort tid / nogle få timer ?).

Nej, --sporskiftet er lagt her ved stoppestedet (udfor stationsbygningen), men den egentlige afgrening ligger(lå) først 50-75 meter længere fremme. Indtil da, kører (kørte) de to/tre/fire/ linier som "sammenflettede" spor. Derved kunne vognstyreren allerede ved stoppestedet skifte sporet til rette spor, mens man holdt ved stoppåestedet, og passagererne havde travlt med at stige af eller på vognene.

Lige på siddende ... husker jeg ikke, om der blev ilagt elektrisk sporskifte i de senere år. Hvorfor egentlig - vognene skulle jo holde alligevel.

Den modsatte vej lå sporskiftet (medløbende) helt henne ved Nørregades udløb.

Erik V.
www.evp.dk

Nogle ledvogne fra KS 1972

af FS1954, søndag 21. juli, 2019, 14:13 (4 timer, 59 minutter siden) @ Erik V. Pedersen

[image]

Her er et udsnit af KS snedistriktskort fra 1. november 1959, hvoraf det fremgår, at der på dette tidspunkt ikke var ilagt elektrisk sporskifte her - men det kan jo godt have været etableret senere. I Frederiksborggade lå der et elektrisk sporskifte, som det ses - her var det også lagt lidt før afgreningen, lige som det var tilfældet på Jagtvejen lige før skæringen med Østerbrogade.

Lidt mere københavneri: Der er ikke tale om en trykfejl ovenfor - "Jagtvejen" - for kigger man på det flotte, gamle emaljeskilt på hjørnet af Tagensvej og Jagtvej(en), vil man se, at gaden her benævnes "Jagtvejen", mens den på alle andre gadeskilte kaldes "Jagtvej". Skiltet sad der for en måneds tid siden - forhåbentlig er det der stadig.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Nogle ledvogne fra KS 1972

af Leif Jørgensen @, København Ø., søndag 21. juli, 2019, 16:07 (3 timer, 4 minutter siden) @ FS1954

Jeg har lige fundet Sporvejshistorisk Selskabs samleværk "Sporvogne i Danmark 1863 - 1972" (vognbogen) frem. I afsnittet om ledvognene, der blev indsat i drift fra 19. september 1960, står der: "I forbindelse med indsættelse af ledvogne ændredes alle manuelt betjente driftssporskifter til elektriske, idet det ikke var muligt at skifte spor gennem frontvinduet."

På de gamle vogne, bogievognene og scrapvognene kunne vognstyreren rulle et frontvindue og skifte sporskifterne med et sporskiftestang, der hang foran på vognen, uden at skulle forlade vognen. Den mulighed fandtes ikke på ledvognene, hvor vognstyren måtte udenfor med en sporskiftestang, hvis det ikke var muligt at skifte et sporskifte elektrisk. Det kunne nok gå i remiserne, men i daglig drift var og er det for upraktisk. Jeg har dog engang set en vognstyrer i Göteborg gøre det, da teknikken åbenbart drillede.

Med venlige sporskifte-hilsner
Leif Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen