Avatar

Ausweis Nr. 14318

af Tommy Nilsson ⌂ @, onsdag 29. maj, 2019, 14:38 (28 dage siden)

Redaktionen har modtaget følgende:

[image]

--
[image]

Ausweis Nr. 14318

af Steffen Dresler @, onsdag 29. maj, 2019, 17:51 (28 dage siden) @ Tommy Nilsson

Dette Ausweis udstedt af den stedlige tyske ”Ortskommandantur” var et ganske almindeligt identitetsdokument som så at sige alle, der arbejdede ved banerne skulle udstyres med. De kunne ikke arbejde på pladsen eller på strækninger uden dette Ausweis.

Når en dansk jernbanemand blev anråbt af tyske vagtposter ”Halt, wer da”, skulle han/hun så hurtigt som muligt svare/råbe ”Eisenbahner” og helst have sine Id-kort fremme, når han/hun fik besked på at gå frem. En dansk jernbanemand var udstyret med 3 forskellige Id-kort. Det almindelige af kommunen/amtet udstedte (og som ALLE voksne danskere skulle have på sig), det af DSB udstedte og så endelig det tyske. Var der uoverensstemmelser de tre dokumenter imellem, blev man normalt taget med for nærmere identifikation med eventuelle ubehageligheder, hvis man ikke kunne svare.

Danske jernbanemænd og politibetjente (indtil politiet blev taget i 1944) måtte, når der blev foretaget linjeeftersyn i princippet færdes på alle banernes arealer.
Men på steder, hvor den tyske værnemagt selv stod for en bevogtning, en bro eller andet nøglepunkt, var den særlige strækning afmærket med

”Grænsemærke for Områder, der ikke maa betrædes af danske Eftersynspatruljer”.

Dette bestod af en hvidmalet stolpe på 150 cm, øverst monteret med et hvidt kryds. Der var opsat to mærker, et i hver side af overbygning/dæmningen 200 meter før det for dansk linjeeftersyn forbudte område (og i modsatte ende). Om natten skulle eftersynspatruljen lyse på sig selv når de blev anråbt med hvidt lys og råbe som før skrevet ”Eisenbahner”.

Grænsemærket var IKKE optaget i SIR af sikkerhedsmæssige årsager, men blev adviseret i en fortrolig instruks.

Med venlig hilsen og god Kr. Himmelfartsdag til alle
Steffen Dresler

Ausweis Nr. 14318

af Sydfyn, onsdag 29. maj, 2019, 19:11 (28 dage siden) @ Steffen Dresler

Som nævnt af Steffen var også ansatte ved privatbanerne udstyret med et "Ausweis", der dog havde en lidt anden udformning end det tilsvarende ved DSB, og som tilsyneladende blev udstedt centralt i København.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen
[image]

Ausweis Nr. 14318

af Steffen Dresler @, onsdag 29. maj, 2019, 20:17 (28 dage siden) @ Sydfyn

Go´aften

Selvfølgelig havde privatbanepersonalet da ikke de samme legitimationskort som statsbanerne når jeg tænker mig om, men det er jo nok fordi min interesse primært ligger ved Statsbanerne. Så den tanke er aldrig faldet mig ind. Det er den så nu. Men jeg har aldrig set et "tilsvarende" fra privatbanerne, så det er dejligt at få udvidet sin horisont og viden også på dette område.
Tak for informationen:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Når nu låget er af, havde privatbanerne den samme ordning med et grænsemærke for linjeeftersynsfolket. Der MÅ da også have været nøglepunkter eller andre vitale installationer på privatbanerne, hvor værnemagten passede særligt på, f.eks. Varde å broen på VNJ?????

Avatar

Ausweis Nr. 14318

af Ove Nygaard @, torsdag 30. maj, 2019, 20:28 (27 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Ove Nygaard, torsdag 30. maj, 2019, 20:48

God Kristi Himmelfarts Aften, kære Steffen Dresler!

En lille historisk oplysning om manden bag Ausweis Nr. 14318, husket af en (æld)gammel Holstebrodreng:
Indehaveren trafikassistent M. Gug-Kjeldsen var "i sin fritid" medlem af Modstandsbevægelsen, og var på befrielsesaftenen den 4. maj 1945 "Chef for de Væbnede Styrkers (Modstandsbevægelsens) 2. Kompagni" og dermed en slags bykommandant i Holstebro i befrielsesdagene og dagene derefter. Efterfølgende var han som overtrafikassistent ansat på kontoret på Holstebro Godsekspedition, hvor min kære far var pakhusmester og arbejdede tæt sammen med "kontoret".

Da oplysningen bl. a. stammer fra en hjemmeside, "Det gamle Holstebro", begår jeg ingen indiskretion ved at nævne det i dette hæderkronede forum. Min far havde også fortalt om det, da tingene var kommet lidt på afstand efter krigen.

Bedste hilsener til den gamle officer og ekspert udi historiske spørgsmål, Sir Steffen Dresler;-)

Ove af Erritsø:-)

Ausweis Nr. 14318

af Steffen Dresler @, torsdag 30. maj, 2019, 22:11 (26 dage siden) @ Ove Nygaard

Most Honourable Sir Ove

Thank U 4 your kind words. After all, it´s something you can only appreciate especially when it comes from such a worthy person.

Ja, der er noget over dette forum og ens horisont og viden bliver til stadighed udfordret og udvidet, tak for det der lå bag et tilsyneladende almindeligt identifikationsdokument.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen