Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2019, 16:40 (1758 dage siden)

Dette billede er p. t. til salg på stamps.dk. Sælger anfører, at årstallet er 1915. Men da postkortet ikke er postgået, er det ikke godt at vide, hvordan han er kommet frem til netop 1915.

Tilgiv mig, hvis postkortet har været vist før. Mange af dem "ligner hinanden".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Kilde i skrivende stund: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/119037/danmark-arbejdstog-med-arbejdssjak-fotokort-u-no...

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Carsten, Valby, 5/6 2019, 17:39 (1758 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Det er en Krauss, tæt på samme type som “Tine” på Hjerl Hede.

Mvh

Carsten

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2019, 09:15 (1758 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette billede er p. t. til salg på stamps.dk. Sælger anfører, at årstallet er 1915. Men da postkortet ikke er postgået, er det ikke godt at vide, hvordan han er kommet frem til netop 1915.

Tilgiv mig, hvis postkortet har været vist før. Mange af dem "ligner hinanden".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Kilde i skrivende stund: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/119037/danmark-arbejdstog-med-arbejdssjak-fotokort-u-no...


Bent Hansen har været så venlig at sende mig følgende:

"Ja, de ligner, men jeg tror, at dette er "nyt." Mange Kraussere havde
dette udseende, men jeg var så heldig, at Alfred også havde billedet.
Han har skrevet: Padborg ca. 1925. Entreprenør Carl Nielsen, Fruens
Bøge. Lok: Krauss 5882/1907.

Den nye Padborg station lidt længere fra grænsen end den oprindelige var
et større projekt med meget jordarbejde og flere lokomotiver. Flensborg
Avis har skrevet en hel del om arbejdet, og de omkringliggende arkiver
har flere billeder med materiel, men næppe lige dette. Nærmest kommer
Bov B5349
".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/6 2019, 09:33 (1758 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Padborg. Så må det være muligt at stadfæste billedet helt præcist ud fra hustaget over tipvognene kombineret med husgavlen tv. for godsvognen.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Baumann, 6/6 2019, 11:36 (1757 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Smedeby - det vil min bud være
gavlen, som er tv for godsvognen … kunne være stationsbygnings gavl
smalspor toget har retning mod Kiskelund mark / skov plantage
syntes at det passer meget godt med kraks 1952 kortet

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Peter Andersen, Hedehusene, 6/6 2019, 11:55 (1757 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Carl Nielsens entreprisefortegnelse siger, at deres arbejde blev udført 1925-26.
Padborg var i tysk tid jo kun en lille forgreningsstation mod Vamdrup og Sønderborg, så stort set alt skulle nyanlægges i større stil: stations-, værksteds- og remisebygninger, rangerarealer, pakhuse, så det er højst tænkeligt, at bygningerne på billederne er forsvundet samtidig.
Det ældste danske kort, jeg har set, er lavet efter anlæg af de nye viadukter ved stationen i 1928.
Flere andre entreprenører har også været i gang på stationen i 1920'erne, bl.a. Carl Jensen, Kolding, samt Brøchner-Larsen og Laur. Petersen.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af ivar, 6/6 2019, 23:27 (1757 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Af nutidige bygninger kunne Oksevej 20 passe med taget og vinklen på sporet,hvis billedet er taget mod syd. Oksevej 2 har samme tag, men ligger forkert. Valdemarsgade 22 har samme tag, men det synes for stort. Hvad, der er væltet ved godsterminalen og læssesporene i tidens løb, ved jeg ikke. Den gamle godsekspedition er det næppe, set mod nord skal den ligge til højre og set mod syd, burde stationen ligge i vejen.
mvh
-ivar

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/6 2019, 05:14 (1757 dage siden) @ ivar
redigeret af Morten Flindt Larsen, 7/6 2019, 05:38

Hej Ivar,

Til venstre for godsvognen synes jeg at kunne øjne et stationsskilt på en mast, men om det er et sådant er sgisme svært at se på en lavkvalitetsscanning.

Kort over Padborg

af Peter Andersen, Hedehusene, 8/6 2019, 10:07 (1756 dage siden) @ ivar

Hej.
Her er de to kort, jeg har kunnet finde med Padborg stationsområde, begge fra Historiske kort på nettet. De viser ikke samme udsnit, men man kan sammenligne vejforløbet.

1921-kortet er formentlig lavet på grundlag af et tysk kort, og her ses byen med den gamle stations placering tæt ved grænsen, og (formentlig) alle byens huse dengang. Nærmeste huse nord for byen lå i Oldemorstoft, se 1934-kortet.
Sønderborg-banen grener fra mod nordøst allerede ved stationen. Jernbanebroen over vejen midt i byen var da en gammel jernbro.

1934-kortet viser det nye stationsanlæg længere mod nord. Sønderborg/Tørsbøl-banen er omlagt i en stor bue.
Jernbroen er erstattet af to jernbeton-buebroer med samme placering i forhold til vejen.


[image]

Paddeborg 1921


[image]

Padborg 1934

Kort over Padborg

af Josax1978, Vejen, 10/6 2019, 15:59 (1753 dage siden) @ Peter Andersen

På det nederste kort, ses fint banen til tinglev opad og banen mod Tørbøl mod højre.

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/6 2019, 15:50 (1755 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Padborg. Så må det være muligt at stadfæste billedet helt præcist ud fra hustaget over tipvognene kombineret med husgavlen tv. for godsvognen.

... hvilket hermed er forsøgt.

Huset lige tv. for godvognen passer på en prik med det med gul cirkel nedenfor markerede hus på Haraldsdalsvej 2A, som har halvvalmet tag med meget små "valm" i enderne og kviste til begge sider. Den blå streg viser det tidligere vejforløb over banen, som var afbrudt af sporet også før 1920. Ved udvidelsen af stationen blev sporet i sydenden hævet og udvidet i bredden for at skaffe plads til flere spor. På fotoet er man øjensynligt i gang med at anlægge den fremtidige, højere banedæmning. Huset nærmest fotografen ligger således, at det kan være blevet eksproprieret og nedrevet ved udvidelsen af sporarealet i bredden og bygningen af den hævede banedæmning. Jeg har markeret med en stjerne, hvor jeg mener at huset kan have ligget.

[image]

Og Haraldsdalsvej 2A, en tidligere tjenestebolig opført i tysk tid.
[image]

[image]

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af T. Rithmester @, Struer, 8/6 2019, 16:11 (1755 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har dette postkort i mit arkiv, ved ikke om det kan være til nogen hjælp ?
Kortet er ikke postgået, så det er ikke dateret, men mon ikke det er kort efter genforeningen.

[image]
Ovenstående er et udsnit af originalen som kan hentes her

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/6 2019, 16:26 (1755 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg har dette postkort i mit arkiv, ved ikke om det kan være til nogen hjælp ?
Kortet er ikke postgået, så det er ikke dateret, men mon ikke det er kort efter genforeningen.

[image]
Ovenstående er et udsnit af originalen som kan hentes her

Hej Thomas, det passer jo udmærket med, at tipvognsfotoet er taget lidt til højre for dit foto. Tjenesteboligerne lå i stationens sydende. Sporskiftnummeret 8 synes også plausibelt. Trækbukken ser "udansk" ud.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af ivar, 8/6 2019, 16:56 (1755 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Bygningen i forgrunden ligner det for længst nedrevne Hotel Padborghus i Møllegade 2. Hvis det er tilfældet, må billedet næsten være taget fra bakkeknolden ved Padborg Mølle.

mvh
-ivar

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/6 2019, 21:18 (1757 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]Kilde i skrivende stund: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/119037/danmark-arbejdstog-med-arbejdssjak-fotokort-u-no...

Bent Hansen har været så venlig at sende mig følgende:

"Ja, de ligner, men jeg tror, at dette er "nyt." Mange Kraussere havde
dette udseende, men jeg var så heldig, at Alfred også havde billedet.
Han har skrevet: Padborg ca. 1925. Entreprenør Carl Nielsen, Fruens
Bøge. Lok: Krauss 5882/1907.


Krauss 5882/1907 har jeg i databasen: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19323

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Jens Bruun-Petersen, 6/6 2019, 21:22 (1757 dage siden) @ Tommy Nilsson

Godsvognen i baggrunden har hjørnemærke for trykluftledning, så billedet er i hvert fald fra 1920'erne. Da vognen ikke har numre på gavlen er den nok tysk.

Sporskiftesignalet i forgrunden er bemærkelsesværdigt!

Venlig hilsen
Jens

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Bent Hansen, 7/6 2019, 09:42 (1757 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej.

Husk, at da man startede den nye danske Padborg station kort efter Genforeningen, lå den "tyske" Padborg Station sydlige og lavere (nede i Krusådalen.) Det meste af det, I ser på fotoet kan være eksproprieret og fjernet til den nye stations areal.

Kunne skiftet på billedet være den "tyske" Padborgs nordlige indgangsporskifte? Så vidt jeg har læst mig til, havde der været dobbeltspor Flensborg - Tinglev, men hvornår andetsporet toges op ved jeg ikke. Min far gjorde tjeneste på gammel Padborg (den tyske,) men det er længe for sent at spørge ham. Han fortalte, husker jeg, at portøren, ser skulle sætte lamper i indkørselsignalet fra syd skulle huske at have pas med...... Signalet står stadig da vist på tysk grund? Også bemærkede han, at folkene på egnen havde fået deres sogn skåret midt over, så deres kirke og døde lå i Tyskland. De kunne krydse grænse på kirkestien søndag formiddag uden pas, men om det var Hanved Sogn eller Bov Sogn, har jeg glemt. Hanved kaldes af de fleste danske i dag Handewitt af en eller anden mystisk grund.

Har ondt ved at se noget her som Nr. Smedeby.

Mvh. BH

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Skjold, 8/6 2019, 17:57 (1755 dage siden) @ Bent Hansen

»... Så vidt jeg har læst mig til, havde der været dobbeltspor Flensborg - Tinglev, men hvornår andetsporet toges op ved jeg ikke...«

Har været behandlet i denne tråd.

Meddelelsen fra Generaldirektoratet findes her.

»Opmærksomheden henledes paa, at Strækningen Padborg - Tinglev, der i Tjenestekøreplanen er optaget som enkeltsporet, først overgaar til enkeltsporet Drift fra Kl. 0:00 Natten mellem den 1. og 2. anden Oktober d. A, …« Året er 1938.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Josax1978, Vejen, 10/6 2019, 15:37 (1753 dage siden) @ Skjold

Dobbeltsporet var ikke som sådan, et dobbeltspor, til Tinglev, men derimod den tidligere nedlagte jernbane Padborg-Tørsbøl (retning Gråsten).
Der findes en glimrende bog, fra jernbanebøger, om denne bane, der desværre er udsolgt nu!

https://danskejernbaner.dk/vis.bane.php?BANE_ID=30

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Sydfyn, 10/6 2019, 23:22 (1753 dage siden) @ Josax1978

Dobbeltsporet var ikke som sådan, et dobbeltspor, til Tinglev, men derimod den tidligere nedlagte jernbane Padborg-Tørsbøl (retning Gråsten).

Dobbeltsporet fra Padborg til Tinglev var et dobbeltspor fra Padborg til Tinglev og havde ikke en dyt at gøre med sidebanen Padborg-Tørsbøl.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af ivar, 10/6 2019, 23:54 (1753 dage siden) @ Josax1978

Den holder ikke.
Banen til Tørsbøl gik gennem Smedeby (Smajby for de lokales skyld) og banen til Tinglev går gennem Fårhus.
Det er ikke altid nogen dårlig ide at konsultere gamle kort, hvis man nu ikke har boet i området selv.
mvh
-ivar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Josax1978, Vejen, 11/6 2019, 05:46 (1753 dage siden) @ ivar

Rigtigt. Ved at læse, den anden bog om Tinglev Sønderborg banen, fandt jeg frem til, at DSB nedlagde dobbeltsporet fra Padborg, til Tinglev, i 1938 med begrundelse, i at sporene lå for tæt. Dog spekuleres der i samme bog, over om situationen, i Tyskland også har spillet ind, af militær stratetiske oversager.

Under alle omstændigheder blev dobbeltsporet, som jeg havde en forståelse for, fra en anden bog, ikke var eksisterende, altså etableret og så fjernet i 1938.

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2019, 06:22 (1753 dage siden) @ Josax1978

Rigtigt. Ved at læse, den anden bog om Tinglev Sønderborg banen, fandt jeg frem til, at DSB nedlagde dobbeltsporet fra Padborg, til Tinglev, i 1938 med begrundelse, i at sporene lå for tæt. Dog spekuleres der i samme bog, over om situationen, i Tyskland også har spillet ind, af militær stratetiske oversager.

Dobbeltsporet Flensburg Weiche - Padborg blev også pillet op (hvornår det skete, ved jeg ikke, men i 1950'erne var der kun enkeltspor), så den med de militærstrategiske overvejelser lyder som en røverhistorie; der var jo ikke vekselspordrift på strækningen. Nordgående trafik har kunnet gennemføres med samme kapacitet, uanset om der lå et eller to spor. Dobbeltsporet Flensburg Weiche - Tingleff blev i øvrigt åbnet for trafik 24. dec. 1908.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Skjold, 11/6 2019, 15:06 (1752 dage siden) @ Josax1978

Se venligst højere oppe i denne tråd.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak