Roebanelokomotiv fra Vesterborg

af Thyge, Rønnede, 11/6 2019, 19:42 (1753 dage siden)

Hej!
Forleden sad jeg og kiggede på Arkiv Dk s sider vedr. roebaner for at se om der var scannet nyt ind!
Sandeligt under Vesterborg Saftstation dukkede en serie op vedr. optagning af spor! Flot serie,billederne var taget af Pressefotograf Erik Hansen Nakskov i 1957.

Et af billederne forekom mig bekendt, dykkede ned i arkivet, og der var det!

[image]
Det havde jeg fået af en bekendt på Lolland for adskellige år siden; det må være klippet til
for på Arkiv Dks eksemplar optræder en person foran lokomotivet.
Nå men det var ikke det der faldt mig i øjnene; på fabrikspladen stod Maskinfabrikken VULCAN
1934?
Hvad var det?
Så kom jeg i tanke om, at Ford forhandleren i Maribo tidligere også hed Vulcan, jeg husker at
det firma som jeg i 1966-67 arbejdede i ( Vordingborg Motor Co), overtog firmaet, og at jeg i
den forbindelse var i Maribo for at gøre varelageret op. En kontrol viste at det var samme adresse
Vestergade 15.
Senere har jeg fundet ud af at Vulcans gamle lokaler i Vestergade blev overtaget af en Chr Pedersen,
der oprettede Maskinfabrikken Vulcan!
Jeg ved ikke hvorfor der sidder en fabriksplade på lokomotivet, der vitterligt er bygget af O&K.
Pladen sidder øverst, over den originale plade.
Der arbejdes med spørgsmålet.
Med venlig hilsen

Thyge

Roebanelokomotiv fra Vesterborg

af Niels Munch, 11/6 2019, 21:20 (1753 dage siden) @ Thyge
redigeret af Niels Munch, 11/6 2019, 21:50

Hej Thyge,

Det må være O&K f.nr. 7433 fra 1914. Dette lokomotiv fik ny O&K-kedel netop i 1934 med f.nr. 12539.

Jf. Merte's Lieferliste blev loket leveret via "Vulkan":
O&K Berlin D 7433/1914 Dt 700 mm, 1914 Maskinfabrik Vulkan, Dänemark /19xx Zuckerfabrik Vesterborg (1958 a)

Erstatningskedlen jf. Merte's:
O&K Berlin K 12539/1934 Ersatzkessel - neu Dänische Zuckerfabriken, Kopenhagen

Hos Dansk Jernbanearkiv kan bl.a. læses: "Den nye kedel fra 1934 er formentlig leveret gennem Sophus Berendsen A/S i København, hvis firmanavn var indstøbt i O&K fabrikspladen. Lidt uvant var den nye kedels fabriksplade også monteret på siden af førerhuset. Desværre findes der intet foto af lokomotivet fra før ombygningen i 1934."

Kilde: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/sukker/ok07433.htm .

PS - Link til billederne på arkiv.dk: https://arkiv.dk/vis/3980562 .


M.v.h.
Niels

Roebanelokomotiv fra Vesterborg

af Bent Hansen, 13/6 2019, 16:38 (1751 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Kedeltilsynet er her kilde:
O&K 7433/1914. 700 mm. 0D0T. 13,3 m². 12 atm. Oph 1958.
1914 Leveret til Karleby - Nordlunde Roebaneselskab, Øster Nordlunde.
1914 - 58 Karleby - Nordlunde Roebaneselskab.
Bemærkninger
Ny kedel O&K 12539/1934.

Kedeltilsynet gik ikke op i forhandlere, så Vulkan er uden tvivl ok.

Der findes foto af den gamle kedel også - altså fra før 1934. Se (og det er møntet på Niels) AH 09013, der er fra 1923. Til sammenligning har vi 09114 fra 1936.

En lille kedel, men mange aksler og derfor lavt akseltryk passende til den yderste ende af roebanerne, der omkring Nakskov var dyrkerejede. Maskinen var vel på 20 hk eller højst 30 hk.

Mvh. BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak