En gammel plan, realiseret i moderne form?

af ulca, 19/6 2019, 19:32 (1744 dage siden)

Jeg fandt tilfældigvis en gammel bog, "Eventyret om Jernbanen" dateret 1935, hvor der er nævnt en daværende ide som ikke umiddelbart blev realiseret:
En elektrisk forbindelse mellem de daværende "Slangerupbanen" og "Amagerbanen", ideelt set (direkte citeret fra nævnte bog) som tunnelbane og en "tværgående Boulevardbane"; evt. drevet som en slags S-bane.
Altså en linje som skulle have ført fra Frederiksberg til Amagerbro.

Ideen blev som bekendt ikke realiseret den gang, men efter min bedste overbevisning svarer det nogenlunde til det som idag kendes som Københavns Metro linje M2; måske lige med undtagelse af stykket forbi Nørreport, og enten direkte eller via København H. (i tunnel). I øvrigt også debatteret da DSB i 1960'erne planlagde deres "T-baner", og jævnligt overvejet i forskellig form til omkring 1990 (plus/minus 5-10 år), hvor en skitse blev vist i et nummer af "Jernbanen" omkring 1985. Eller tager jeg helt fejl?

I øvrigt, andet steds i samme bog hævdes det at S i S-tog og S-bane ikke betød "Stad" eller "Storby", men blot angav at der anvendtes en "Stiv" køreplan.

Avatar

En gammel plan, realiseret i moderne form?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/6 2019, 20:31 (1744 dage siden) @ ulca

Jeg fandt tilfældigvis en gammel bog, "Eventyret om Jernbanen" dateret 1935, hvor der er nævnt en daværende ide som ikke umiddelbart blev realiseret:
En elektrisk forbindelse mellem de daværende "Slangerupbanen" og "Amagerbanen", ideelt set (direkte citeret fra nævnte bog) som tunnelbane og en "tværgående Boulevardbane"; evt. drevet som en slags S-bane.
Altså en linje som skulle have ført fra Frederiksberg til Amagerbro.

Ideen blev som bekendt ikke realiseret den gang, men efter min bedste overbevisning svarer det nogenlunde til det som idag kendes som Københavns Metro linje M2; måske lige med undtagelse af stykket forbi Nørreport, og enten direkte eller via København H. (i tunnel). I øvrigt også debatteret da DSB i 1960'erne planlagde deres "T-baner", og jævnligt overvejet i forskellig form til omkring 1990 (plus/minus 5-10 år), hvor en skitse blev vist i et nummer af "Jernbanen" omkring 1985. Eller tager jeg helt fejl?

I øvrigt, andet steds i samme bog hævdes det at S i S-tog og S-bane ikke betød "Stad" eller "Storby", men blot angav at der anvendtes en "Stiv" køreplan.

Hejsa,

Den brede midterrabat i Vermlandsgade mellem Christmas Møllers Plads og Uplandsgade blev anlagt med henblik på forbindelsen mellem Slangerupbanen og Amagerbanen, så en smule blev der da realiseret. Se i øvrigt hele historien i "Byens Baner" (1997)

Historien om S'et i S-banen er minutiøst afdækket i et selvstændigt kapitel i "S-banen 1934-2009" (2009).

En gammel plan, realiseret i moderne form?

af ulca, 19/6 2019, 20:52 (1744 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg fandt tilfældigvis en gammel bog, "Eventyret om Jernbanen" dateret 1935, hvor der er nævnt en daværende ide som ikke umiddelbart blev realiseret:
En elektrisk forbindelse mellem de daværende "Slangerupbanen" og "Amagerbanen", ideelt set (direkte citeret fra nævnte bog) som tunnelbane og en "tværgående Boulevardbane"; evt. drevet som en slags S-bane.
Altså en linje som skulle have ført fra Frederiksberg til Amagerbro.

Ideen blev som bekendt ikke realiseret den gang, men efter min bedste overbevisning svarer det nogenlunde til det som idag kendes som Københavns Metro linje M2; måske lige med undtagelse af stykket forbi Nørreport, og enten direkte eller via København H. (i tunnel). I øvrigt også debatteret da DSB i 1960'erne planlagde deres "T-baner", og jævnligt overvejet i forskellig form til omkring 1990 (plus/minus 5-10 år), hvor en skitse blev vist i et nummer af "Jernbanen" omkring 1985. Eller tager jeg helt fejl?

I øvrigt, andet steds i samme bog hævdes det at S i S-tog og S-bane ikke betød "Stad" eller "Storby", men blot angav at der anvendtes en "Stiv" køreplan.


Hejsa,

Den brede midterrabat i Vermlandsgade mellem Christmas Møllers Plads og Uplandsgade blev anlagt med henblik på forbindelsen mellem Slangerupbanen og Amagerbanen, så en smule blev der da realiseret. Se i øvrigt hele historien i "Byens Baner" (1997)

Historien om S'et i S-banen er minutiøst afdækket i et selvstændigt kapitel i "S-banen 1934-2009" (2009).

OK, tak for hurtigt svar. De to bøger vil jeg så lige kigge nærmere på.

Appropos "en smule realiseret" mindes jeg at have læst i "S-banen" at 2. gen. S-togene var designet til at kunne ombygges til også at være egnet, uden større besvær. Mest tydelige tegn er den karakteristiske sænkning af taget under pantografen, beregnet på at kunne bruge mindst mulig tunnel-diameter ved det planlagte "T-bane" projekt og derved billiggøre anlægget. Knap så tydelige tegn omfatter at togets bogier var forberedt til hurtig montage af strømoptager til sideskinne, og at der efter sigende var afsat plads til diverse ekstra kabler plus omskifter mellem pantograf og strømoptager på bogier. Det tyder efter min bedste overbevisning om at DSB var ret så, eller meget, optimistiske vedr. deres forhåbninger om realisering af "T-bane" projektet.

En gammel plan, realiseret i moderne form?

af Leif Jørgensen, København Ø., 19/6 2019, 21:04 (1744 dage siden) @ ulca

Jeg fandt tilfældigvis en gammel bog, "Eventyret om Jernbanen" dateret 1935, hvor der er nævnt en daværende ide som ikke umiddelbart blev realiseret:
En elektrisk forbindelse mellem de daværende "Slangerupbanen" og "Amagerbanen", ideelt set (direkte citeret fra nævnte bog) som tunnelbane og en "tværgående Boulevardbane"; evt. drevet som en slags S-bane.
Altså en linje som skulle have ført fra Frederiksberg til Amagerbro.

Ideen blev som bekendt ikke realiseret den gang, men efter min bedste overbevisning svarer det nogenlunde til det som idag kendes som Københavns Metro linje M2; måske lige med undtagelse af stykket forbi Nørreport, og enten direkte eller via København H. (i tunnel). I øvrigt også debatteret da DSB i 1960'erne planlagde deres "T-baner", og jævnligt overvejet i forskellig form til omkring 1990 (plus/minus 5-10 år), hvor en skitse blev vist i et nummer af "Jernbanen" omkring 1985. Eller tager jeg helt fejl?

Slangerupbanen er det der i dag hedder Hareskovbanen eller Farumbanen. I 1935 gik den fra Lygten ved Nørrebro Station via Farum til Slangerup. Endestationen Lygten var dog ikke heldig, så der var en del planer om at forlænge den ind til centrum, eventuelt som en sammenbinding med Amagerbanen, der endte på Amagerbro.

En af mulighederne var at elektrificere Slangerupbanen som en hurtigsporvej og så forlænge den gennem det område, hvor Bispeengbuen nu ligger. Det blev dog ikke noget til hurtigsporvogne, men der kom faktisk til at køre sporvogne over Bispeengen fra 1943 til 1964. Fra 1952 til 1958 kørte der desuden ekstravogne mellem Lygten og Rådhuspladsen i myldretiderne i tilslutning til togene, men det blev ingen succes.

Med venlige bane-hilsner
Leif Jørgensen

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak