Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (8 ill.)

af Niels Munch @, lørdag 29. juni, 2019, 15:18 (17 dage siden)

Hallo i Forum,

Som nævnt i denne hyggegætter om færgefarten mellem Fährhof og Wittower Fähre på det gamle danske land Rügen, eksisterer jernbanefærgen "WITTOW (I)" stadig, idet den var taget under behandling i havnebyen Barth i Mecklenburg-Vorpommern:

[image]F/S WITTOW (I) im Barther Hafen, 7. April 2010. Foto: "dietzellogg", Wikimedia CC-BY-SA-3.0-DE.

Det var derfor naturligt at opsøge færgen på vejen til et genbesøg ved Usedomer Bäderbahn; men der var intet at finde i Barth. Færgen havde indtil 2017 været under tag på værft hos RAMMIN, og hvor, den efter søsætning er bugseret hen for montage af motorer og overbygning, vides p.t. ikke.

Nå, men Barth er også endestation for den nuværende del af Darßbahn, sidebanen Velgast-Barth, der siden 2002 er blevet betjent (nu som "ø-drift") af Usedomer Bäderbahn, som også overtog infrastrukturen fra DB Netz. Banens fremtid har været omdiskuteret, lige fra fuld retablering til nedlæggelse; men foreløbig kører den til december-køreplanskiftet 2019:

[image]

Stationebygningen i Barth er smukt restaureret, såvel ude som inde, og der er bemandet billetsalg.

[image]

[image]

[image]UBB GTW klar til afgang fra Barth 13:19, 24.06.2019 (nm).

I DR-tiden blev Barth betjent af såvel gennemgående tog (banen var i en periode elektrificeret) som lokale motortog:

[image]186 005 vom Bw Stralsund (ex VT 135 063 Breslau) im Bahnhof Barth. Das Fahrzeug wurde 1937 in Dienst gestellt und 1975 abgestellt. (1974) Foto: Joachim Claus. Eisenbahnstiftung Bildergalerie.

På stationsarealet i Barth fandt vi også denne bygning, der har set bedre tider:

[image]Stationsbygningen i Barth for Franzburger Kreisbahnen, 24.06.2019 (OTS).

Metersporede Franzburger Kreisbahnen betjente egnen mellem Stralsund, Barth og Ribnitz-Damgarten tæt ved Rostock, herunder også havnebanen i Barth.

Klik nu på de "indbyggede links" for baggrundsinfo og -historie.

Joh, Meckelburg-Vorpommern med tilhørende øer emmer af jernbane- og færgehistorie og er lige så tæt på vor hovedstad som en Jyllandstur, dog ved hjælp af - en færge:

[image]Scandlines M/F Berlin i Gedser, 24.06.2019 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (8 ill.)

af kbayer, søndag 30. juni, 2019, 13:52 (16 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg kan også varmt anbefale Mecklenburg-Vorpommern som et hyggeligt og lettere nostalgisk jernbaneområde. Jeg har besøgt området et par gange, og kan i øvrigt anbefale det flotte og velbeliggende Hotel am Speichersee i Schwerin, som er en skøn by at færdes i.

Jeg har taget turen fra Zarrentin til Hagenow Stadt, fra Rehna til Parchim, fra Putlitz til Pritzwalk, fra Pritzwalk til Güstrow, fra Parchim til Waren og fra Mirow til Neustrelitz.

På en række af strækningerne kører der ikke længere tog, bortset fra veteran- og turistture, og derfor er en række af de stationer, som jeg især har kigget på, ikke længere i nogen særlig god stand. Men de har en speciel charme, som min kone kalder "ruin-charme" - jeg kan dog godt lide det. Det er lidt en anden verden at besøge. Så jeg har opholdt mig i Parchim, i Passow, i Zarrentin, i Wittenburg, i Karow og især i Ganzlin.

Jeg tillader mig ekstraordinært også at lægge to fotos fra Ganzlin og Karow ind på vores (danske) forum. Først Ganzlin og så Karow, da ODEG stadig kørte mellem Waren og Parchim.

[image]

[image]

Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (+2 fotos)

af Niels Munch @, søndag 30. juni, 2019, 15:07 (16 dage siden) @ kbayer

Kære Kai,

Mange tak for dit bidrag, som kan inspirere til mere. Foreløbig er mine bestræbelser mest gået på RüBB samt UBB - og hvad man faldt over undervejs.

I Wolgast, som er byen ved Peenestrom med adgangsvej til øen Usedom, valgte vi at bo på Pension zur Inselbrücke, som egentlig er opført af det nærliggende Wolgast Peene-Werft som gæsteboliger:

[image]

Herfra er der 10 min. gang til havnen med gode restauranter og 5 min. gang til Bhf Wolgast. Desuden kører UBB lige uden for vinduerne, og overkørslen for adgangsvejen til Peene-Werftet med det gamle bomanlæg bimler melodisk og varsler togets komme:

[image](Begge fotos 24.06.2019 (nm)).

Tog mod Usedom/Świnoujście. Bag træerne pensionen. Mere mageløst kan det næppe blive.


M.v.h.
Niels

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
 Læs artiklen 
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen