Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (8 ill.)

af Niels Munch, 29/6 2019, 15:18 (1753 dage siden)

Hallo i Forum,

Som nævnt i denne hyggegætter om færgefarten mellem Fährhof og Wittower Fähre på det gamle danske land Rügen, eksisterer jernbanefærgen "WITTOW (I)" stadig, idet den var taget under behandling i havnebyen Barth i Mecklenburg-Vorpommern:

[image]F/S WITTOW (I) im Barther Hafen, 7. April 2010. Foto: "dietzellogg", Wikimedia CC-BY-SA-3.0-DE.

Det var derfor naturligt at opsøge færgen på vejen til et genbesøg ved Usedomer Bäderbahn; men der var intet at finde i Barth. Færgen havde indtil 2017 været under tag på værft hos RAMMIN, og hvor, den efter søsætning er bugseret hen for montage af motorer og overbygning, vides p.t. ikke.

Nå, men Barth er også endestation for den nuværende del af Darßbahn, sidebanen Velgast-Barth, der siden 2002 er blevet betjent (nu som "ø-drift") af Usedomer Bäderbahn, som også overtog infrastrukturen fra DB Netz. Banens fremtid har været omdiskuteret, lige fra fuld retablering til nedlæggelse; men foreløbig kører den til december-køreplanskiftet 2019:

[image]

Stationebygningen i Barth er smukt restaureret, såvel ude som inde, og der er bemandet billetsalg.

[image]

[image]

[image]UBB GTW klar til afgang fra Barth 13:19, 24.06.2019 (nm).

I DR-tiden blev Barth betjent af såvel gennemgående tog (banen var i en periode elektrificeret) som lokale motortog:

[image]186 005 vom Bw Stralsund (ex VT 135 063 Breslau) im Bahnhof Barth. Das Fahrzeug wurde 1937 in Dienst gestellt und 1975 abgestellt. (1974) Foto: Joachim Claus. Eisenbahnstiftung Bildergalerie.

På stationsarealet i Barth fandt vi også denne bygning, der har set bedre tider:

[image]Stationsbygningen i Barth for Franzburger Kreisbahnen, 24.06.2019 (OTS).

Metersporede Franzburger Kreisbahnen betjente egnen mellem Stralsund, Barth og Ribnitz-Damgarten tæt ved Rostock, herunder også havnebanen i Barth.

Klik nu på de "indbyggede links" for baggrundsinfo og -historie.

Joh, Meckelburg-Vorpommern med tilhørende øer emmer af jernbane- og færgehistorie og er lige så tæt på vor hovedstad som en Jyllandstur, dog ved hjælp af - en færge:

[image]Scandlines M/F Berlin i Gedser, 24.06.2019 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (8 ill.)

af kbayer, 30/6 2019, 13:52 (1752 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg kan også varmt anbefale Mecklenburg-Vorpommern som et hyggeligt og lettere nostalgisk jernbaneområde. Jeg har besøgt området et par gange, og kan i øvrigt anbefale det flotte og velbeliggende Hotel am Speichersee i Schwerin, som er en skøn by at færdes i.

Jeg har taget turen fra Zarrentin til Hagenow Stadt, fra Rehna til Parchim, fra Putlitz til Pritzwalk, fra Pritzwalk til Güstrow, fra Parchim til Waren og fra Mirow til Neustrelitz.

På en række af strækningerne kører der ikke længere tog, bortset fra veteran- og turistture, og derfor er en række af de stationer, som jeg især har kigget på, ikke længere i nogen særlig god stand. Men de har en speciel charme, som min kone kalder "ruin-charme" - jeg kan dog godt lide det. Det er lidt en anden verden at besøge. Så jeg har opholdt mig i Parchim, i Passow, i Zarrentin, i Wittenburg, i Karow og især i Ganzlin.

Jeg tillader mig ekstraordinært også at lægge to fotos fra Ganzlin og Karow ind på vores (danske) forum. Først Ganzlin og så Karow, da ODEG stadig kørte mellem Waren og Parchim.

[image]

[image]

Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (+2 fotos)

af Niels Munch, 30/6 2019, 15:07 (1752 dage siden) @ kbayer

Kære Kai,

Mange tak for dit bidrag, som kan inspirere til mere. Foreløbig er mine bestræbelser mest gået på RüBB samt UBB - og hvad man faldt over undervejs.

I Wolgast, som er byen ved Peenestrom med adgangsvej til øen Usedom, valgte vi at bo på Pension zur Inselbrücke, som egentlig er opført af det nærliggende Wolgast Peene-Werft som gæsteboliger:

[image]

Herfra er der 10 min. gang til havnen med gode restauranter og 5 min. gang til Bhf Wolgast. Desuden kører UBB lige uden for vinduerne, og overkørslen for adgangsvejen til Peene-Werftet med det gamle bomanlæg bimler melodisk og varsler togets komme:

[image](Begge fotos 24.06.2019 (nm)).

Tog mod Usedom/Świnoujście. Bag træerne pensionen. Mere mageløst kan det næppe blive.


M.v.h.
Niels

Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (+1 foto)

af Niels Munch, 10/6 2020, 16:38 (1406 dage siden) @ Niels Munch

[image]UBB GTW-tog ved afgang fra Barth mod Velgast på Darßbahn, 24.06.2019 (nm).

Det hører med til historien at nævne, at banen, hvis infrastruktur stadig og siden 2002 tilhører UBB GmbH, efter udbud og fra december 2019 nu betjenes af DB Regio Nordost, indledningsvis med et pendlende Desiro-tog. Billedet er således allerede nu "historisk".

Der køres fortsat "ø-drift", idet strækningen er pillet ud af sikringsanlægget på Velgast station. En retablering af strækningen fra Barth til Zingst og Prerow på halvøen Darß, hvor turismen efterhånden har et omfang sammenligneligt med Usedom, kunne jf. NDR stå færdig i 2027.


M.v.h.
Niels

Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern (+2 fotos mere)

af Niels Munch, 2/7 2021, 13:37 (1019 dage siden) @ Niels Munch

Som nævnt betjenes banen efter udbud og fra december 2019 af DB Regio Nordost, som indledningsvis indsatte et Desiro-tog.

Der er nu indsat en i juli 2020 nyrevideret LINT-27 til at pendle på banen, hvis infrastruktur stadig og siden 2002 tilhører UBB GmbH:

[image]Bf Barth med DB Regio LINT-27 nr. 640 018 (Alstom-LHB 2000), 01.07.2021 (nm).

Der arbejdes seriøst med genåbning af strækningen nord for Barth til Zingst og Prerow, og den gamle tracé blev netop besigtiget. En genåbning vil bl.a. medføre, at den gamle svingbro "Meiningenbrücke" og vejbroen ved siden af over Meiningenstrom erstattes med en kombineret vej- og jernbanebro.

[image]Darßbahn - jernbane-svingbroen i åben stand; bagved t.h. ses de faste brofag, Meiningenstrom 01.07.2021 (nm).


M.v.h.
Niels

Darßbahn i Mecklenburg-Vorpommern (+6 fotos ekstra)

af Niels Munch, 4/7 2021, 10:41 (1017 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 4/7 2021, 11:04

Som nævnt planlægges p.t. for en retablering af strækningen fra Barth til Zingst og Prerow på halvøen Darß, hvor turismen efterhånden har et omfang sammenligneligt med Usedom, og midlerne hertil skulle være sikret.

I øvrigt ligger der endnu gamle skinner (i tresserne lagt af Volksarmée) mellem Bf Barth og Bf Bresewitz på sydsiden af Meiningenstrom.

Den planlagte retablering betyder bl.a., at jernbane-drejebroen samt den interimistiske vejbro over Meiningenstrom vil blive erstattet med en kombineret vej- og jernbanebro. Et par billeder mere fra broernes nordside:

[image]Den midlertidige vejbro set fra Zingst-siden, 01.07.2021 (nm).

[image]Meiningenbrücke. Et kig under det åbne drejefag til de faste fag, først den såkaldte "Strombrücke", bagved "Vorflutbrücken", 01.07.2021 (nm).

Her vil det være passende med et foto, der uomtvisteligt retfærdiggør indlæggets placering i det historiske forum :-P :

[image]Im Zuge der eingleisigen Nebenbahn von Velgast über Barth nach Prerow in Mecklenburg-Vorpommern verbindet die Meiningenbrücke die Halbinsel Zingst mit dem Festland bei Bresewitz. Die stählerne Fachwerkträgerbrücke besteht aus einer Strombrücke mit einer Länge von 61,60 Metern, aus 14 einzelnen rund 26 Meter langen Vorflutbrücken und einer Drehbrücke mit einer Länge von 43,70 Metern. Die Brücke hat eine Gesamtlänge von rund 470 Metern. Hier überquert 78 519 (Bw Stralsund) vor P 292 die Brücke 25.06.1932. Foto: DLA Darmstadt (Bellingrodt) - Bildarchiv Eisenbahnstiftung.

Da vi nu var på de kanter, fortsatte vi videre over halvøen:

[image]Den velbevarede stationsbygning i Zingst er turistkontor og restaurant, set fra gadeside, 01.07.2021 (nm).

I Prerow var denne Kö II udstillet som blikfang:

[image]Kö II 100 573-5 (Krupp 1934) ved Hotel "Alter Bahnhof", Ostseebad Prerow, 01.07.2021 (nm).

Hotellet er indrettet i den velbevarede Bahnhof Prerow (og et armsignal på "kør" betyder "Zimmer frei"):

[image]Hotel "Alter Bahnhof" i stationsbygningen Ostseebad Prerow, perron-/haveside 01.07.2021 (nm).

Så er der vist ikke mere fra Darßbahn i år. Måske der kommer en reportage fra genåbningen i 2028 :-| ?


Bedste hilsener
Niels

Darßbahn i Mecklenburg-Vorpommern (+1 foto & status)

af Niels Munch, 19/3 2024, 16:27 (28 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 19/3 2024, 17:21

[image]
Darßbahn, Bahnhof Barth med DB Regio LINT-27 640 018 som tog mod Velgast, 01.07.2021 (nm).

Bag "H" skiltet anes sporstopperen, der - indtil videre - umuliggør videre kørsel ad "militærsporet" mod Bresewitz. Og det er næppe sandsynligt, at banen mod Bresewitz, Zingst og Prerow (i alt 19,3 kilometer) genåbnes allerede 2027-28.

Men en nyligt offentliggjort forundersøgelse bekræfter, at reaktivering af Darßbahn giver økonomisk mening, selv om det oprindelige overslag på 115 mio. EUR nu er steget til ca. 200 mio. EUR.

NDR bragte 4. marts 2024 denne status: https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenburg-vorpommern/Gutachten-Reaktivierung-der-Darss... .

Projektet omgærdes overvejende med optimisme, selv om det dels medfører en ny kombineret bro over Meiningenstrom, dels en ny tracé mellem Zingst og Prerow. Der er indrettet projektkontor på 1. sal i stationsbygningen i Barth.

Et historisk (DR/DB) tilbageblik på Bahnhof Barth, der under fordums storhed også var station for metersporede Franzburger Kreisbahnen, kan i øvrigt ses her: https://www.ostseestrecke.de/bahnhof-barth/ .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak