HHGB 4

af Peter Roland Hansen @, 2/7 2019, 09:46 (1759 dage siden)

Det har været meget svært at finde et billede af dette lokomotiv fra den (korte periode) hvor det var var benævnt HHGB 4 for allerede i 1928 blev det hensat i Gilleleje remise hvor det stod til GDS købte det i 1939.
Men nu er der dukket et billede op på Arkiv.dk fra Gribskov Lokalarkiv . Det er scannet fra et postkort. Nordsjællands Veterantog har lovet at hjælpe med til at finde ud af hvor billedet er taget, og måske kan nogen fra dette forum hjælpe med at finde ud af det[image]

Avatar

HHGB 4

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/7 2019, 10:19 (1759 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det ser ud til at være ved noget værksted eller remise, da der er et stakit vinkelret på sporet som ligesom indhegner området til højre for billedfeltet.
Det ligner ikke Grønnehave, men kunne det være i Gilleleje Øst inden HHGB blev ført frem til den nuværende Gilleleje Station?
Et lille modspørgsmål: Skal vi ikke snart se det lokomotiv tilbage på banen igen?

Avatar

HHGB 4

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/7 2019, 00:30 (1758 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har idag bladet igennem både HHGB og GDS siderne på EVPs side for at se om jeg kunne finde noget der ligner det hus man ser bagved - ingenting, så jeg må nok melde pas.

Avatar

HHGB 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/7 2019, 00:37 (1758 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Morten Flindt Larsen, 3/7 2019, 00:55

Det ser ud til at være ved noget værksted eller remise, da der er et stakit vinkelret på sporet som ligesom indhegner området til højre for billedfeltet.
Det ligner ikke Grønnehave, men kunne det være i Gilleleje Øst inden HHGB blev ført frem til den nuværende Gilleleje Station?


Hej begge,

Det tror jeg, at Michael har ret i, men jeg kan ikke bevise det. Lokomotivet holder tværs over en vej, som breddemæssigt ligner Rostgårdvej. Leddet og den anden hvide indretning ude til højre svarer til, hvad der var af sære "stakitter" på Hornbækbanen i de første år. Er min teori om stedet rigtig, er billedet taget inden, at den grimme "moderne" garage erstattede de pittoreske stråtækte huse i baggrunden. Det passer med den forholdsvis store plads foran lokomotivet. Mit eneste identificerbare holdepunkt - og det er bestemt ikke meget - er toppen af den skorsten med skorstensrør, som yderst th. i billedet (markeret med pil).
[image]


Skorstenen og taget kan genfindes på et luftfoto fra 1949 (markeret med pil), hvor bygningen så er udvidet med en længe i forhold til loko-fotoet, ligesom der er opført et lille hus (udenfor billedkant på loko-fotoet).
[image]

Men som sagt, det er kun en teori. Der er ingen "smoking gun", og arkiv.dk giver ingen hjælp. Men måske kan lokalarkivet finde nogle ikke offentliggjorte fotos fra stedet, som kan hjælpe videre, eller de kan måske hitte ud af, hvornår længen i højre side blev tilbygget og de stråtækte huset blev revet ned - hvis det altså er det rigtige sted. En årstalsmæssig nedre grænse for foto er så 1916 og den øvre vel senest 1928. Nærmere kan jeg ikke komme det.

P.S. Jeg kan ikke finde andre steder på HHGB, som passer med fotoet.

P.S.P.S.
Trætoppene over hustaget th. passer også med luftfotoet.

PS.P.S.PS.
Der er vogne efter lokomotivet, kan man se på bremseslangerne.

Avatar

HHGB 4

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/7 2019, 22:27 (1757 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Efter at have "bladet" igennem alle stop på HHGB på EVP.DK var jeg også der, hvor det stråtækte hus var revet ned, men der er ret mange gamle billeder af stationerne på evp.dk, så..... faktisk lige med undtagelse af Gilleleje Øst - den oprindelige endestation.
Og sådan en opstilling på billedet ses vel kun på endestationerne hvor der er tid til at tage sådan et billede. Det er der ikke tid til ude på linien.
Med dine skarpe iagtagelser vil jeg holde på Gilleleje Øst.

Avatar

HHGB 4

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/7 2019, 23:56 (1754 dage siden) @ Michael Deichmann

En Kenneth Verting har lagt billedet op i gruppen 3250 Gilleleje. Han har fået en Bo Løvgreen Pedersen til at stedfæste det og han kommer også til at det er på Østerport trinbrædt.
De har så fundet dette billede fra 1950 hvor den stråtækte bygning er under nedrivning og har så vist hvor lokomotivet og fotografen har stået.
[image]
Så er den ged vist barberet :-)

Avatar

HHGB 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/7 2019, 01:38 (1754 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Morten Flindt Larsen, 7/7 2019, 02:13

En Kenneth Verting har lagt billedet op i gruppen 3250 Gilleleje. Han har fået en Bo Løvgreen Pedersen til at stedfæste det og han kommer også til at det er på Østerport trinbrædt.
De har så fundet dette billede fra 1950 hvor den stråtækte bygning er under nedrivning og har så vist hvor lokomotivet og fotografen har stået.
[image]
Så er den ged vist barberet :-)

Hejsa Michael,

Det mener jeg så ikke, at geden er.

1) Det foto, som d'herrer bruger som dokumentation er ikke fra "ca. 1950", som de hævder, men er ifølge Det Kongelige Bibliotek fra præcis året1959 og viser gasværkets kontor m.m. DKB's dateringer af luftfotos er som regel ikke noget, biblioteket selv har fundet på men stammer i 1950'erne typisk fra luftfotofirmaernes protokoller.

2. På KRAK's luftfoto fra 1954 ser de nu to mulige fotosteder således ud:[image]

Her kan man se, at huset, som er under nedrivning i 1959, ikke er et stråtækt hus, som de to stråtækte, der ses på lokofotoet, og som tydeligt ligger på tværs af sporet og længere borte fra dette end på 1959-fotoet. Desuden mangler den i dybden ret store plads med de henliggende cementrør foran lokomotivet på 1959-luftfotoet men ikke på 1954-luftfotoet, hvor den kan ses som pladsen th. for venteskuret på Østerport trinbræt.
[image]

Hvad leddet yderst th. for lokofotoet skal gøre godt for henne ved Position 2 ved Gasværksvej, kommer Verting og Løvgreen også let og elegant hen over - Gasværksvej er udenfor trinbrættets område, så der byrde ikke være et led på tværs af sporet dér.

Lokalarkivet beskriver på arkiv.dk billedet således: "Jens D. Nielsen, smedemester, på trinet af lokomotiv.
HHGB nr. 4 overgår til Gribskovbanen ca. 1928 og får nr. 11.".
Samtidig daterer lokalarkivet billedet til "1940". Overgangen til GDS 11 i 1928 er det rene vås, mens 1940 er det faktiske år. Om det så også er fotoåret, skal jeg ikke kunne sige, men ud fra mændenes påklædning tror jeg det umiddelbart ikke. Dog ser bageste lanterne ud til at være mørkelagt. Det kan vist kun lokalarkivet afgøre.

HHGB 4

af Peter Roland Hansen @, 8/7 2019, 10:27 (1753 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har talt med Kenneth i går og er ret sikker på at Morten og ham finder den endelige placering. Kenneth bor i Helsingør og interesserer sig meget for lokalbanerne. Med hensyn til arkivets datering af billedet har jeg påpeget fejlene, og de bliver rettet når vi har den endelige løsning på placering amt årstal. I DJK´s bog om Hornbækbanen fra 1976 er der på side 38 et billede af Gilleleje ny og gammel station, som måske kan være til hjælp.
På billedet bemærker man sig at de bagerste vakuum slanger samt kobling hænger på deres plads, så man kunne formode at lokomotivet er ved at løbe om. På den midlertidige station i Gilleleje ?????.Den eksisterede melem 1916-1918
Fortsat god arbejdslyst med opgaven.

Avatar

HHGB 4 - nu med "smoking gun"

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/7 2019, 15:53 (1753 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter,

Det er en interessant lille opgave, så jeg fortsætter. I billedets højre side.

Jeg har kigget på både den gamle og den nuværende station, men ingen stråtag i nærheden.

Er du 100 % sikker på, at de bageste vakuumslanger hænger på deres plads? For mig at se har i hvert fald slangen nærmest fotografen (som jeg indledningsvis troede var et hængsel på et jernbaneled, slangen altså) en vinkel ud fra standeren, der får den til at se ud som koblet til slangen på en vogn - den kurver ikke, som den ville have gjort, hvis den hang på plads.

Den lodrette hvide stolpe, som altså ikke kan være et led, må vel så være en form for markeringspæl til afgrænsning af den åbning, som ses mellem stolpen og stakittet. Det ser ud som om, at åbningen kan lukkes med en flytbar "spærrer", der står ved stakittet.

Foran husgavlen set en lodret "stang", som jeg indledningsvis troede var en flagstang, men som ved nærmere eftersyn har en vandret tværstang, der strækker sig forbi de tre vinduer i husgavlen. Hvad mon det er for et "stativ"?

På husgavlen ses en vandret tværligger mellem tagets vindskeder. En sådan tværligger havde Gilleleje Brugsforening tidligere på en anden af bygningens gavle, her ved Hovedgaden:

[image]

Og så sandelig. I arkiv.dk ligger nedenstående foto taget fra Rostgårdsvej mod nord i 1910. Husgavlen under pilen er Gilleje Brugsforening og stemmer 100 % med gavlen bag lokomotivet, bortset fra udhuset, der så må være nyere end 1910.

[image]

Med hensyn til dateringen bør det nok tjekkes, om lokomotivets agterlanterne er mørkelagt. Det ser ud som om, at der er en vandret streg/afdækning midt på lanternen, men det kan ikke afkræftes med sikkerhed, fordi billedet pixelerer.


Gode hilsner
Morten

HHGB 4 - nu med "smoking gun"

af Peter Roland Hansen @, 8/7 2019, 23:00 (1752 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er korrekt at lokomotivet er tilkoblet vogne som Morten anfører. Med hensyn til tidsbestemmelse ved vi at HHGB 4 blev hensat i 1928 i Gilleleje så det må være før dette tidspunkt. Kunne uniformerne give en indikation af tidspunktet ?

Avatar

HHGB 4 - nu med "smoking gun"

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/7 2019, 23:57 (1752 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det er korrekt at lokomotivet er tilkoblet vogne som Morten anfører. Med hensyn til tidsbestemmelse ved vi at HHGB 4 blev hensat i 1928 i Gilleleje så det må være før dette tidspunkt. Kunne uniformerne give en indikation af tidspunktet ?

Pas! Jeg er ikke til mænd i uniform. Men hvad angår de stråtækte huse i baggrunden, så lå de langs sydsiden af Gilleleje Hovedgade, hvorfra de jo så må være forsvundet på et eller andet tidspunkt. De nuværende ejendomme i nr. 24 og 26 er ifølge BBR-registeret begge opført i 1937, og garageanlægget ser ud til at være nogenlunde samtidigt, så billedet kan dermed ikke være fra 1940. Året 1937 kan vi dog heller ikke bruge til noget.

Mere held giver en søgning på Rostgårdsvej 1, som nedenfor ses i den store gule cirkel. Huset er ifølge BBR opført i 1916 (det kan være 1917, oplysningerne i BBR er ofte smidt ind med en møggreb og det kan blot være byggetilladelsen, som er fra 1916), og huset ses ikke på lokofotoet, selv om dets langside ligger lige ud til vejen. Årstallet for udvidelsen af Købmandsgården (Brugsen) ved den skrå streg fremgår ikke af BBR, da det er en erhvervsejendom, men bemærk tværliggeren mellem vindskederne på den ældre gavl i den lille cirkel.

[image]

Jeg er på baggrund af ovenstående overbevist om, at lokofotoet må være fra 1916.

Avatar

HHGB 4

af Morten Beck, Græsted, 10/7 2019, 15:58 (1751 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Har man prøvet at tage kontakt til Gilleleje bymuseum, de kan efter sigende finde svar på hvad som helst.

Avatar

HHGB 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/7 2019, 17:45 (1751 dage siden) @ Morten Beck

Har man prøvet at tage kontakt til Gilleleje bymuseum, de kan efter sigende finde svar på hvad som helst.

Hejsa,

Det har Gribskov Arkiv, som billedet stammer fra, og som også Gilleleje hører ind under, nok næppe gjort, af den simple grund at der ikke findes noget, som hedder "Gilleleje bymuseum".

HHGB 4

af Peter Roland Hansen @, 10/7 2019, 20:17 (1750 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billedet hidrører fra et postkort som ligger på Gribskov lokalarkiv i Græsted. Jeg har selv besøgt dem for at få et billede i høj opløsning hvilket lykkedes. Det er aftalt at jeg fortæller dem resultatet af vores undersøgelse og det ser de frem til

Avatar

HHGB 4

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/7 2019, 20:30 (1750 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Billedet hidrører fra et postkort som ligger på Gribskov lokalarkiv i Græsted. Jeg har selv besøgt dem for at få et billede i høj opløsning hvilket lykkedes. Det er aftalt at jeg fortæller dem resultatet af vores undersøgelse og det ser de frem til

Hej Peter,

Der var jo ikke nogen højtidelig indvielse af Hornbæk - Gilleleje strækningen - man nøjedes med en tur for pressen et par dage før åbningen. Vides det, hvilket lokomotiv der fremførte pressetoget? Lokomotivføreren på fotoet bærer jo slips, og selv om lokomotivførere i gamle dage som regel var "fine i tøjet", så kan slipset måske skyldes, at det er pressetoget, vi ser, hvilket også kan have været anledningen til, at billedet overhovedet blev taget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak