Zo 99501-99502

af Børge Sundahl, 2/7 2019, 12:02 (1758 dage siden)

Hej

To af de gamle skovvogne blev ændret til Zo 99501 og 502 til Langesø Plantage.

Er der nogen der har et bud på, hvilken farve de havde.

På billedet af 501 ses det, at den er meget lys, måske en lys grå farve?

Mvh Børge

Zo 99501-99502

af UTJ, 2/7 2019, 14:22 (1758 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg har en meddelelse i DSB som nævner at de var hvide. Årsagen til skriveriet var at man ikke kunne skrive med kridt på vognene, når de var hvide og derfor ønskede man sig sorte skrivefelter.

Det er et kvalificeret gær at "Langesø Plantage" mv var i rødt og de øvrige påskrifter var i sort. Formentlig var vognene blot udlejede og ændringerne til potteplantetransportvogne var derfor holdt til et minimum.

Zo 99501-99502

af Børge Sundahl, 2/7 2019, 15:50 (1758 dage siden) @ UTJ

Tak for oplysningerne

Børge

Avatar

DSB ZO 99 801 - 99 802

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/7 2019, 16:06 (1758 dage siden) @ Børge Sundahl

Tak for oplysningerne

Børge


Hej Børge,

Hvis man vil bygge den som model, er et interiørfoto nok også godt at have.

[image]

[image]

Begge fotos er taget på Østerport station i 1940.

DSB ZO 99 801 - 99 802

af Børge Sundahl, 2/7 2019, 19:59 (1758 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Tak for fotos, og nummer rettelsen

Det var en trykfejl

Børge

DSB ZO 99 801 - 99 802

af 87-Gruppen, 2/7 2019, 23:58 (1758 dage siden) @ Børge Sundahl

Det var et fint billede fra Østerport! står der "hjemsted Kvistgård" under litreringen?

Mvh Vagn

Avatar

DSB ZO 99 801 - 99 802

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/7 2019, 00:06 (1758 dage siden) @ 87-Gruppen

Det var et fint billede fra Østerport! står der "hjemsted Kvistgård" under litreringen?

Mvh Vagn

Hej Vagn,

Ja, det gør der. Desværre er der raster i fotoet, som er fra et tidsskrift, men originalfotoet må formodes at være gået tabt, så det er det eneste, der findes.

DSB ZO 99 801 - 99 802

af FS1954, 4/7 2019, 01:36 (1756 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så er det godt, at vi har en model af én af vognene - primitiv, som den er. Den er bygget for mange år siden på en Märklin-begynderundervogn (4108, 4109, 4194, 4195 m.fl), og vognkassen er bygget af diverse plasticstumper og plader (målene skønnet ud fra skitser og fotoet). Litreringer og påskrifter er lavet af Jørgen Røn, Skilteskoven, og inspirationen/tilskyndelsen kom fra Ulrik Tarp Jensen. Min mening var faktisk at lave fungerende skydevinduer, men det var for besværligt, så løsningen blev næsten lukkede vinduer i den ene side, halvåbne i den anden. Jeg brugte Märklins undervogn med nye Roco-stjernehjul og ditto kortkoblingskulisser, løse kurvepuffere m.v. Märklins undervogn har jeg også brugt til flere skovvogne og telegrafvogne samt en Skagensbane-pakvogn. OBS! Husk polariteten mht. hjulene!

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

[image]
Ze 99 501 fra den ene side -
[image]
- og fra den anden (litreringerne trænger vist til en opfriskning!)
[image]
Nærbillede af vegetationen - ja, det er "nogle kønne planter", det ved jeg!

DSB ZO 99 801 - 99 802

af 87-Gruppen, 4/7 2019, 20:53 (1756 dage siden) @ FS1954

Hej Flemming

Herlig model! Flot kreeret, og rigtig fint at vise den frem!

Mvh Vagn

Avatar

DSB ZO 99 801 - 99 802 - gartneriet

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2019, 01:31 (1742 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var et fint billede fra Østerport! står der "hjemsted Kvistgård" under litreringen?

Mvh Vagn


Hej Vagn,

Ja, det gør der. Desværre er der raster i fotoet, som er fra et tidsskrift, men originalfotoet må formodes at være gået tabt, så det er det eneste, der findes.


Her er gartneriejer Sv. Larsens gartneri og privatbolig "Kvistgården" i Langesø nord for Odense, fotograferet i 1959 af Sylvest Jensen Luftfoto (Det Kongelige Bibliotek).

[image]

DSB ZO 99 801 - 99 802 - gartneriet

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 18/7 2019, 09:16 (1742 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten
Gartneriet Kvistgård ligger ganske vist i Odense Nord - Stige!: Det Kongelige Bibliotek.
mens Langesø ligger mere vest end nord for Odense.:-D
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Avatar

DSB ZO 99 801 - 99 802 - gartneriet

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2019, 09:45 (1742 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Hej Morten
Gartneriet Kvistgård ligger ganske vist i Odense Nord - Stige!: Det Kongelige Bibliotek.
mens Langesø ligger mere vest end nord for Odense.:-D
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Hej Jan-Eddie,

Ja, og "Langesø Plantage" passer jo heller ikke ligefrem med Kvistgård station, som var vognens hjemstedssstation. Både vognen, gartneriet og plantagen tilhørte dog gartner Sv. Larsen ved Odense og ikke i Nordsjælland, men han har vel haft en sjællandsk filial ved Kvistgård, eller også er hjemstedstedsstationen en administrativ "manøvre" til at omgå, at DSB-vogne normalt kun kunne have hjemsted på DSB-stationer og ikke på privatbane-do., eller det er slet og ret en administrativ forveksling af "Kvistgården" med Kvistgård. De eneste vogne, jeg umiddelbart husker adskiller sig fra dette, er tankvogne med hjemsted på det store private sidespor Prøvestenen, som tilhørte Københavns Havnevæsen.

DSB ZO 99 801 - 99 802 - gartneriet

af UTJ, 18/7 2019, 10:48 (1742 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nok vrøvl.
Langesø Plantage ligger nord for Tikøb. Læs fx her en lokalhistorisk beretning


[image]Udsnit, lavt målebordsblad, kilde: historiskatlas.dk

Et luftfoto viser nok garteneriet i 1930'erne:
[image]KB Sylvest 1936/38 L00030_037.tif

Man kan sagtens forestille sig at Mr Langesø flyttede til Fyn (evt med tilskud eller lignende som fx en modelfabrikant), solgt det hele til sommerhusudstykning og fortsatte der.......

I er altså lidt for stationsnavnefixerede ;-)

Avatar

DSB ZO 99 801 - 99 802 - gartneriet

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2019, 12:05 (1742 dage siden) @ UTJ

Nok vrøvl.
Langesø Plantage ligger nord for Tikøb. Læs fx her en lokalhistorisk beretning


[image]Udsnit, lavt målebordsblad, kilde: historiskatlas.dk

Et luftfoto viser nok garteneriet i 1930'erne:
[image]KB Sylvest 1936/38 L00030_037.tif

Man kan sagtens forestille sig at Mr Langesø flyttede til Fyn (evt med tilskud eller lignende som fx en modelfabrikant), solgt det hele til sommerhusudstykning og fortsatte der.......

I er altså lidt for stationsnavnefixerede ;-)

Du har givetvis ret.

Avatar

DSB ZO 99 801 - 99 802 - gartneriet

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2019, 15:15 (1742 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nok vrøvl.
Langesø Plantage ligger nord for Tikøb. Læs fx her en lokalhistorisk beretning


[image]Udsnit, lavt målebordsblad, kilde: historiskatlas.dk

Et luftfoto viser nok garteneriet i 1930'erne:
[image]KB Sylvest 1936/38 L00030_037.tif

Man kan sagtens forestille sig at Mr Langesø flyttede til Fyn (evt med tilskud eller lignende som fx en modelfabrikant), solgt det hele til sommerhusudstykning og fortsatte der.......

I er altså lidt for stationsnavnefixerede ;-)


Du har givetvis ret.

[image]
Det havde jo været rart om den lokalhistoriske forening udover sit afskrift havde oplyst, hvornår N.W. Larsens virksomhed ophørte, for det var Svend Larsen – antagelig hans søn, der i 1940 stod bag ”gartnervognene” ZO 99 801 og 99 802. N.W. Larsens virksomhed forsvinder ud af Kraks Vejviser i 1942, hvilket stemmer med, at de to ZO-vogne fra 1942 er til disposition for skovfoged Chr. Petersen, Endrupholm pr. Bramming, og får hjemsted Bramming. Hjemstedet må være blevet påmalet vognen, men om ”Langesø Plantage”-teksten også er blevet fjernet, er indtil videre uvist. Skovfogeden lejede samtidig en ZM-vogn af Margarinefabriken Alfa A/S til transport af stødbrænde, så mon ikke også han brugte ZO-vognen til brændetransporter.
Historien bag ZO-vognene er, at benzinmangelen under 2. Verdenskrig skabte et meget stort problem for de danske gartnere. Det hjalp ikke meget, at man i fjerntliggende gartnerier lavede skønne varer, når det var umuligt at få dem ud til kunderne. Mange producenter, som i tillid til bilen havde indrettet deres afsætning på dette transportmiddel, havde fået oparbejdet en kundekreds, der spredte sig over hele landsdele. De havde derfor indstillet deres produktion på denne omsætning. Særlig disse gartnere var allerede i begyndelsen af 1940 hårdt ramt af benzinrestriktionerne, der påførte dem store tab, men også for deres kunder, blomsterhandlerne, var det ubehageligt. Det vanskeliggjorde og fordyrede dispositionerne, når gartneriernes store vogne ikke mere kom til døren.
En af de hårdest ramte gartnere var Svend Larsen, Langesø, der havde en kundekreds fra Skagen til Gedser. Da hans store vogn skulle klodses op, var det et katastrofalt slag, men – ”Nød lærer nøgen kvinde at spinde”, som man dengang sagde. Svend Larsen havde altid været en idérig mand, så efter nogle dages spekulation købte han sig en jernbanevogn (oplyser kilden, men den var rettere lejet), og indrettede den som billederne oppe i tråden.
Vognen kunne kobles til toget og rulle hvorhen Svend Larsen ønskede det – i hvert fald til en station, og den kunne rumme mange flere planter end bilen, de var lettere at overse og var ubeskadigede og friske ved ankomsten, og så var transporten ikke dyrere end med bil.
Blomsterhandlerne i provinsen var sikkert også glade for det rullende gartneri med det store udvalg, og blev omtalt som ”en morsom ny salgsform”.
Efter at N.W. Larsens virksomhed i Tikøb ophørte, er det ikke til at sige, hvornår gartner Svend Larsen dukker op på Fyn. Det står nemlig i 1950’erne ikke i Kraks Vejviser, hvor der kun var nævnt dem i hovedstadsområdet og nogle få i provinsen. Til gengæld kunne vejviserens købere gratis få tilsendt en fortegnelse over landets ca. 4.800 gartnere i provinsen ved at tilsende Vejviserens kontor en af de sidst i Vejviseren anbragte kuponer.

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak