Avatar

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 05. juli, 2019, 23:36 (101 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående foto står for at skulle indlægges i jernbanekilder.dk men mangler nærmere oplysninger, udover at det angiveligt er ved Grindsted i april 1914 - så nogen må jo have vidst det.

Lokomotivet er normalsporet og kan være HAJ 4, som var lejet af entreprenør Hoffmann & Sønner, eller det kan være samme firmas ex HHJ 3 "Raketten" (dog stemmer håndbøjlen da vist ikke?), og så må billedet vel være fra anlægget af Varde - Grindsted strækningen, men kan det passe med så tidligt som april 1914?

Hvad er det korrekte?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914

af Niels Munch @, lørdag 06. juli, 2019, 05:41 (100 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, lørdag 06. juli, 2019, 06:16

[image]


Mor'n Morten,

Jf. de optegnelser, jeg har adgang til, stammer billedet fra anlægget af Vandel-Grindsted, og lokomotivet er angiveligt Henschel 2064/1885, tilhørende entreprenør Carl Jensen, Kolding, der fik anlægsentreprisen. Fotograferet ved Østerby.

Lokomotivet, som er et tysk "T 1" (Bn2t 1435 mm, ex KED Erf 1416), kendes også fra samme entreprenørs anlæg af Ryomgaard-Gjerild.

Billedet er tidligere bestemt i denne tråd.


M.v.h.
Niels

Avatar

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914

af VVGJM2 @, lørdag 06. juli, 2019, 11:28 (100 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten,

Jeg er enig med Niels Munch. Dateringen er 1914 og vi er ved forlængelsen af Vejle - Vandel Jernbane til Grindsted. Lokaliteten kunne udemærket være Østerby.

I mit arkiv (eller nærmere Vejle Stadsarkivs arkiv:-D ) findes følgende billede:
[image]
Entreprenørtog i Østerby grusgrav under arbejdet med gruskørsel på Vejle-Vandel-Grindsted banen og i baggrunden Østerby Holdeplads.
Ved siden af lokomotivet står Ole Christensen, Østerby, med sine to døtre.
Ved den første entreprenørvogn til venstre formand Kirkegaard og med hånden i lommen entreprenør Carl Jensen. Med skovlen mod hagen Kr. Kristensen, baneformand i Bindeballe.
Vejle-Vandel banen blev i 1914 udvidet til Grindsted. Arkiv: Vejle Stadsarkiv

Det er tydeligvis det samme lokomotiv. Fotoene er antagelig ikke taget på samme tidpunkt (anden oprangering).

//Nielsen

Avatar

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 06. juli, 2019, 12:51 (100 dage siden) @ VVGJM2

Kære begge,

Tak for jeres særdeles kompetente svar. Jeg forsøger at træde varsomt, når det gælder sådanne fotos, som let kan være misidentificerede andre steder. De er jo nærmest en form for visuelle landminer. Det er rart at vide, at der stadig findes superkyndige folk, som jer, at spørge til råds. Og så lærer jeg og andre novicer jo også noget af jeres svar.

Tak og god weekend! :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af Asger Christiansen, lørdag 06. juli, 2019, 23:38 (100 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Manden stående på jorden som nummer to fra højre ligner i høj grad entreprenør Carl "Jernarm" Jensen

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af Torben, lørdag 20. juli, 2019, 20:32 (86 dage siden) @ Asger Christiansen

Hej.
Må jeg komme med et spørgsmål? Det ligner mest en tørvegrav. Der blev solgt store mængder Tørv fra Fugdal mose ved Hejnsvig under 1. VK. Dertil blev der anlagt et sidespor til Grindsted-Hejnsvig banen. En banedæmning fra samme har været synlig fra hovedvejen indtil for nyligt, men er muligvis fjernet nu.
Venlig hilsen Torben

Avatar

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, lørdag 20. juli, 2019, 22:34 (86 dage siden) @ Torben

Hej.
Må jeg komme med et spørgsmål? Det ligner mest en tørvegrav. Der blev solgt store mængder Tørv fra Fugdal mose ved Hejnsvig under 1. VK. Dertil blev der anlagt et sidespor til Grindsted-Hejnsvig banen. En banedæmning fra samme har været synlig fra hovedvejen indtil for nyligt, men er muligvis fjernet nu.


Den dæmningsrest er væk. Det har den vist været i nogle år nu, men husker den selv fra ture den vej forbi.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 20. juli, 2019, 22:35 (86 dage siden) @ Torben

Hej.
Må jeg komme med et spørgsmål? Det ligner mest en tørvegrav. Der blev solgt store mængder Tørv fra Fugdal mose ved Hejnsvig under 1. VK. Dertil blev der anlagt et sidespor til Grindsted-Hejnsvig banen. En banedæmning fra samme har været synlig fra hovedvejen indtil for nyligt, men er muligvis fjernet nu.
Venlig hilsen Torben

Hej Torben,

Ja da, du må. Hvad er spørgsmålet?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af Torben, mandag 22. juli, 2019, 08:13 (84 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var fotoet som jeg faldt over. Tørv graver man normalt stående for oven. Alle de folk på foto holder vel pause og står jo stille for fotografens skyld. Grus skovler man vel op fra neden tænker jeg. Var der ikke noget om at der kom et teglværk på Katrinebjerg (Hejnsvig). Det var vistnok dårlig tegl der kom derfra (som jeg husker de gamle fortæller).
Venlig hilsen Torben

Avatar

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 22. juli, 2019, 08:42 (84 dage siden) @ Torben

Det var fotoet som jeg faldt over. Tørv graver man normalt stående for oven. Alle de folk på foto holder vel pause og står jo stille for fotografens skyld. Grus skovler man vel op fra neden tænker jeg. Var der ikke noget om at der kom et teglværk på Katrinebjerg (Hejnsvig). Det var vistnok dårlig tegl der kom derfra (som jeg husker de gamle fortæller).
Venlig hilsen Torben

Grus skovler man vel ned fra oven, når det skal læsses af. Tørv transporteredes normalt i højsidede vogne og ikke i lavsidede, som den til højre. Den ville også se pudsig ud med tørvehæk påmonteret.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Loko ved anlægsarbejde ved Grindsted, april 1914 - LØST

af Niels Munch @, mandag 22. juli, 2019, 12:03 (84 dage siden) @ Torben

Hej Torben,

Lokomotivet på billedet (Carl Nielsens Henschel 2064/1885) menes aldrig at have betjent normalsporet ved Fugdal.

Det har til gengæld "Raketten" (Hanomag 1827/1885, ex HHJ 3), jf. omtale i denne tråd.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen