Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Claus E. Hansen @, torsdag 11. juli, 2019, 13:33 (10 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, torsdag 11. juli, 2019, 13:50

Som tidligere nævnt, havde jeg den store fornøjelse at lære Arne Kirkeby at kende, en af de absolut førende jernbanefotografer fra den "gyldne" epoke III. Derfor kom der også lejlighed til at få bygget en billedesamling op med nogen af hans jernbanefotos, og vover forsøget med at vise et par stykker fra NFJ her. Ved at det vil have været helt i AK´s ånd at vise hans fotos i netop et forum som her. Men kommer der protester mod det, må Webmaster evt. gå ind og fjerne dem igen, da det vil være helt uden for min rækkevidde. Bliver det en succes, er der åbnet op for en lang række fotos fra epoke III, ellers finder jeg bare nogen andre jernbanefotos frem fra arkivet fra perioden.

Mvh

Claus

[image]
NFJ Sm 6 + Sp 3 + Sb 1 i Knappendrup 1966, AK. NFJ havde som bekendt en meget intensiv persontrafik helt frem til nedlæggelsen i marts 1966, og derfor blev der satset stort på daværende skinnebusser af Scandiatypen (begge typer fremstillet i H0 af både Epoke Modeller og Heljan).

[image]
NFJ Mv 10 + Ns Gbs + 4 DSB HJ + ZB med godstog der er samlet op undervejs fra Bogense og ind til Odense. Foto er taget mellem Næsby og Snapind i 1966, AK. NFJ havde i den sidste periode to Frichs firkanter i drift (typen er lavet i H0 af Freja Modeller, godsvognene er lavet i H0 af både Heljan og Hobbytrade/F 2010).

--
[image]

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Per Sørensen @, Hg, torsdag 11. juli, 2019, 18:42 (10 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus,

tak! Jeg håber du "får lov" til at fortsætte, for som du siger, så har AK fotograferet mange perler.

Good Luck!

vh

pediHg

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Claus E. Hansen @, torsdag 11. juli, 2019, 22:32 (10 dage siden) @ Per Sørensen

Tak for det! ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Claus E. Hansen @, lørdag 13. juli, 2019, 13:09 (8 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Claus,

tak! Jeg håber du "får lov" til at fortsætte, for som du siger, så har AK fotograferet mange perler.

Good Luck!

vh

pediHg

Nok engang, tak for ordene ;-)

Åbenhed kommer man længst med ;-)

Lukkethed fører som regel bare til intethed, men bare rolig "fulgekvidderen" fortsætter i samme stil som de sidste par omgange ;-)

Tågesnak?? Måske, men hvert ord er meget velvalgt ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 12. juli, 2019, 10:34 (9 dage siden) @ Claus E. Hansen

[image]
NFJ Sm 6 + Sp 3 + Sb 1 i Knappendrup 1966, AK.


Det billede har jeg i databasen med HGC som fotograf (og i Kappendrup 1965 uden n).

[image]

--
[image]

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Claus E. Hansen @, fredag 12. juli, 2019, 10:45 (9 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er da helt korrekt, for Arne Kirkeby og Hans Gerner Christiansen tog ofte ud og fotograferede tog sammen ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 12. juli, 2019, 11:53 (9 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er da helt korrekt, for Arne Kirkeby og Hans Gerner Christiansen tog ofte ud og fotograferede tog sammen ;-)


Knappendrup 1966 eller Kappendrup 1965?

--
[image]

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af finnjust, fredag 12. juli, 2019, 12:10 (9 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Det hedder Kappendrup.

v h

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Claus E. Hansen @, fredag 12. juli, 2019, 18:29 (9 dage siden) @ finnjust

Tak for korrektionen, der står forkert i mine fotodata ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Nordfynske Jernbane (NFJ), 1965-1966, 2 fotos

af Henrik Jensen, mandag 15. juli, 2019, 10:24 (6 dage siden) @ Claus E. Hansen

Og hvis man ser godt efter, kan man se at motivet er det samme men de to billeder ikke er. Det kan f. eks. ses ved at sammenligne togets placering i forhold til vinduerne i bygningen bag ved. De to fotografer har stået ved siden af hinanden.

Mvh
Henrik


Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.



 Læs artiklen 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen