Jernbane i Tivoli i Odense

af Niels Munch, 11/7 2019, 23:10 (1744 dage siden) @ Anders

Mini-tog i Fyns Tivoli, april 1967:

[image]I sæsonen 1967-1968 havde man i Fyns Tivoli i Odense planer om at bygge en ny turistattraktion, nemlig en mini-udgave af Odense som byen så ud på H.C. Andersens tid. Mini-byen skulle placeres på engen ud mod Fruens Bøge. Her ses inspektør Birger Frøslev i et mini-tog som kører på engarealet hvor mini-byen skal ligge.
Dateringsnote: 10.04.1967. Fotograf: Fyens Stiftstidendes Pressefotografer. Arkiv: Odense Stadsarkiv - B59298.


M.v.h.
Niels

Jernbane i Tivoli i Odense

af Anders ⌂, Copenhagen, 12/7 2019, 23:15 (1743 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Det tog og lok har jeg set før. Vi har for mange år siden modtaget et foto af det lok. Det stod sammen med det smalsporede lok fra Cathrinesminde teglværk. Er rimelig sikker på det er det samme.
Oscar hed han vidst... på Fyn tror jeg. Det kan jo meget godt passe.

Lok fra Cathrinesminde ses her. http://smalspor.dk/showroom02.asp?soeg=094

Skal lige lidt ekstra for at finde det omtalte foto

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Jernbane i Tivoli - Aarhus

af Niels Munch, 11/7 2019, 23:22 (1744 dage siden) @ Anders

[image]

Avisudklip 1. april 1992. Arkiv: Tranbjerg Lokalhistoriske Samling - U60462.


M.v.h.
Niels

Jernbane i Tivoli i København

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 12/7 2019, 10:51 (1744 dage siden) @ Anders

Forgængeren til de nuværende Linie 8-sporvogne på gummihjul, der startede i Tivoli i 1969, var en form for Legotog. Det nævnes kort i artiklen "Linie 8 i Tivoli" i Sporvejshistorisk Selskabs medlemsblad BYtrafik 5/1973:

"Manden bag denne succes er den 46-årige tømrermester Knud Lebech. Hans far havde i forvejen arbejdet i Tivoli siden 1905, og i 1950 kom også sønnen hertil.
I 1968 havde det kendte Legotog futtet rundt med havens gæster i to sæsoner, og Tivoli mente, at tiden til en fornyelse var inde. Samme efterår henvendte Lebech sig til Københavns Sporveje med sin idé om en lilleputsporvogn.
Her var man meget positiv overfor tanken (...) og 1. maj 1969 kl. 09.00 kunne lilleputvogntoget 305+389 køre gennem Tivolis hovedindgang ved sæsonens åbning."

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Jernbane i Tivoli i København

af Anders ⌂, Copenhagen, 12/7 2019, 23:09 (1743 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Leif
"Det kendte legotog" skriver du... hvad er det for et kendt legotog? Det fra legoland? Og kørte det på jernbaneskinner eller gummihjul?
Hvorfor kørte der et legotog i Tivoli i København?
Man kan jo undre sig over den relative korte kørselsperiode på kun to år så fremt der var anlagt en rigtig jernbane????

Spændende

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Jernbane i Tivoli i København

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 15/7 2019, 14:24 (1741 dage siden) @ Anders

Hej Leif
"Det kendte legotog" skriver du... hvad er det for et kendt legotog? Det fra legoland? Og kørte det på jernbaneskinner eller gummihjul?
Hvorfor kørte der et legotog i Tivoli i København?
Man kan jo undre sig over den relative korte kørselsperiode på kun to år så fremt der var anlagt en rigtig jernbane????

Spændende

Der står ikke mere i artiklen om Legotoget end det citerede. Jeg har dog efterfølgende fundet et informationshæfte til Tivolis ansatte fra 2006, hvor det nævnes kort under forlystelserne:

"Linie 8, sporvognen, har kørt i Tivoli siden 1969, hvor den afløste et Lego-tog."

Taget i betragtning af, at Linie 8-sporvognene alle dage har kørt på gummihjul, og at toget på Flemming Søeborgs billede tydeligvis også gjorde, så har Legotoget nok også. Hvorfor det kørte i Tivoli, skal jeg ikke kunne sige, men Legoklodserne var blevet ret populære i de år. Desuden introducerede Lego sine første tog med blå skinner i 1966.

Der er i øvrigt en engelsksproget video med Legoland fra 1968 på YouTube. Ved 2:30 min er der scener med toget.

Med venlige Lego-hilsner
Leif Jørgensen

Jernbane i Tivoli i København

af Peter Andersen, Hedehusene, 12/7 2019, 22:07 (1743 dage siden) @ Anders

Siemens & Halskes første lokomotiv kørte rundt med passagerer i Tivoli i sæsonen 1882, men det kan det vel næppe være det, der tænkes på?
Men en lidt mere nutidig mulighed er Kofoeds Skoles jernbane, som senest holdt til ved Vermlandsgade. Jeg ved ikke om den har været i Tivoli, men den blev ved flere lejligheder ved byfester o. l. på Amager. Hvad der er blevet af den, ved jeg ikke.
Og mens vi er ved emnet - Carl Allers Etablissement i Valby (ugeblade) havde også en intern bane, som skolebørn og børnehavebørn blev kørt rundt på. Jeg set den beskrevet med billede i en avis fra sidst i 1940'erne (?).

Jernbane i Tivoli i København

af FS1954, 13/7 2019, 10:11 (1743 dage siden) @ Peter Andersen

[image]

Traditionen med tog i Tivoli har lange rødder, idet man allerede ved åbningen af jernbanen i 1847 kunne følge toggangen på Københavhs station gennem et hul i plankeværket mellem haven og stationen.

Omkring 1960 kørte en "MY" på gummihjul rundt i Tivoli med et par passagervogne hægtet på. Afgangsstationen var cirka der, hvor sporvognene senere fik stoppested. Den pågældende "MY" skulle efter forlydende være havnet på Nordsø Camping i Hvide Sande og være malet lyseblå... Inden da havde Tivoli et "damplokomotiv" i drift - nærmest en slags "lille P"-maskine, også på gummihjul. Billedet ovenfor er et postkort fra denne tid.

Men der har skam også været en minibane (eller havebane) med tog på 5"- og 7 1/4"-spor rundt om springvandet. Det var i anledning af jernbanens 150-års jubilæum i 1997. Her havde medlemmer af Brandhøjbanen (?) anlagt en rundbane med tilhørende banegård, hvor forskellige tog dagen lang kørte med havens gæster. Personale fra Danmarks Jernbanemuseum deltog også, blandt andet var Hs 415 opstillet og blev fyret op, således at man kunne se gangtøjet bevæge sig.

I Spor og baner nr. 28 og 29 (august/oktober 2016) kan man læse mere om disse "gummitog" og Tivoli. Her er der også billede af Hs-maskinen ved Plænen.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Jernbane i Tivoli i København

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 15/7 2019, 10:25 (1741 dage siden) @ FS1954

Et herligt og skønt billede.
Den MY ligner umiskendeligt meget et ombygget VW rugbrød ;-)
Jeg anede faktisk ikke at der havde været andet end de berømte "sporvogne" i Tivoli, som jeg husker tilbage fra min tidlige barndom - tak for info og billede.

Herligt som tog længe har været en del af underholdnings billedet, meeeeen omtale noget med gummihjul som jernbaner og tog, det nærmer sig vel blasfemi her i gruppen :-D - det er i hvert fald frisk pust.

God sommer og tag gerne billeder af diverse underholdningstog på skinner og bring dem i søsterforummet.
Jeg vil glæde mig til at se jeres indlæg.

Mvh Ole

Jernbane i Tivoli i København

af Niels Buch, 15/7 2019, 16:03 (1741 dage siden) @ Anders

Hej

Først tak til Anders for at have lagt forespørgslen ud her på siden og på Smalspor.dk´s forum og tak for alle svarerne her på siden. Det er mig som i forbindelse med udgivelsen af DVD’n ”På smalle spor gennem Danmark, del 3” har henvendt mig til Anders, for at høre om man på Smalspor.dk vidste noget om Legolands lokomotiver.

[image]

I Legoland kan man finde ovenstående planche som fortæller om parkens første tog, og det er den der har skabt (i hvert fald i mit hoved) lidt forvirring i forhold til hvad jeg tidligere har kunnet læse på Smalspor.dk’s forum. Her har det været fremme at det første tog i Legoland kunne stamme fra Sindal teglværk, men umiddelbart kunne det jo så ikke passe med Legolands egen planche, eller måske alligevel.

Der er ingen tvivl om at billedet øverst på planchen viser et tog på gummihjul, mens Legolands bane er med ”rigtige skinner”, så en eller anden ombygning må der have fundet sted. På billeder som Legoland har på deres hjemmeside fra åbningsåret (Legoland historiske billeder, scroll lidt ned på siden så kommer billederne), bl.a. luftfotoet, kan man se et tog med 2 vogne, som passer meget godt med billedet af ”gummihjuls-toget” på planchen, bl.a. hæfter jeg mig ved vognene med helt flade tage (i modsætning til de vogne banen har i dag). Jeg har forsøgt at finde billeder af toget i Tivoli, men det nærmeste jeg er kommet er et billede i denne billed-serie fra Berlingske:

https://www.berlingske.dk/kultur/nu-aabner-tivoli-se-billederne-fra-1865-til-i-dag

På billede 19/44 kan man se tagene på to vogne lige til højre for souvenir-pavillonen. Her er der også tale om fladt tag, men man kan ikke se noget lokomotiv. Tagene passer i øvrigt også med det billede af MY-toget som Flemming har bragt i denne tråd.

Men hvor kunne der så være en forbindelse til Sindal teglværk. Min tanke er at man måske har brugt materiel fra Sindal teglværk til at ombygge gummihjuls-toget til et ”rigtigt” tog. Er der måske nogen her på siden der kan bekræfte/afkræfte denne tese???

I øvrigt fandt jeg endnu et billede af et tog i Tivoli i denne billedserie:

https://www.berlingske.dk/samfund/saadan-saa-tivoli-ud-i-gamle-dage

Billede 15/27 viser tydeligvis et gummihjulstog, men jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng til de øvrige tog.

Hilsen
Niels

Jernbane i Tivoli i København (1 foto)

af Niels Munch, 15/7 2019, 17:30 (1741 dage siden) @ Niels Buch
redigeret af Niels Munch, 15/7 2019, 18:28

Billede 15/27 viser tydeligvis et gummihjulstog, men jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng til de øvrige tog.


Billede 15/27 viser det Tivoli gummi-tog, jeg erindrer fra min barndom, og hvis efterfølger blev "Linie 8".

PS: Er det ikke Tivolis lokomotiv, der havnede på Bakken:

[image]Foto: Leif Jørgensen 2013 - Wikimedia Commons. Klik på billedet for opr. størrelse.

M.v.h.
Niels

Avatar

Jernbane i Tivoli i København (1 foto)

af ThomasHansen ⌂, 16/7 2019, 12:07 (1740 dage siden) @ Niels Munch

Gummihjul eller ej, så er det da en spændende tråd.

Det kunne jo være sjovt, at høre bevæggrundende for, at der kørte et Lego-tog i Tivoli, men vi har nok fundet svaret; Det var sikkert et reklamefremstød.

I SamlsporsForum har vi flere indlæg om Legoland, endda med kilder, så det bringer jeg her.:
http://www.smalspor.dk/forum/search_results_posts.asp?SearchID=20190716114414&KW=le...

Legoland var faktisk de første vi indhentede oplysninger fra, de svarede beredvilligt, men data om tilblivelsen har vi fra Peter Andersen som det fremgår.

Den første gang jeg var i Legoland (det har været i sommeren 1969 eller 1970) var jeg lige blevet storebror og mine forældre ville give mig noget kvalitetstid (uden lillebror :-). Jeg husker ret tydeligt, at jeg gik en tur i Apollo-anlæget, medens mine forældre sad i restauranten. Det undrede mig meget, at Legoklodserne sad så utroligt godt fast, da jeg ville bygge noget andet med dem... Pludselig opdagede jeg, at jeg var den eneste der sad midt i udstillingen og så opgav jeg forehavendet.

--
Hilsen

Thomas

Legoland-toget - nye oplysninger

af Niels Buch, 22/8 2020, 11:54 (1337 dage siden) @ ThomasHansen

Hej

Det er nogen tid siden vi havde fat i denne tråd, men nu er der dukket nyt op, fra en måske lidt uventet kilde, nemlig en Lego-byggevejledning.

I 2014 udgav Lego et særbyggesæt af Legoland-toget (sættet forhandles nu til vilde priser på nettet). Byggevejledningen kan man finde på nettet bl.a. her: Byggevejlening

På allersidste side er der en længere fortælling om Legoland toget og dets historie, og det er en noget anden historie end den jeg var kommet frem til, da jeg indtalte speak på min DVD ”På smalle spor gennem Danmark del 3”.

Ifølge byggevejledningen starter historien om Legoland toget i starten af 60-erne, med Gotfred Kirk Christiansen ide om at bygge en Legoland park, hvor der skulle være et tog der kunne køre parkens gæster rundt i parken. Planerne gik i første omgang i vasken.

I 1967 bliver en af Lego’s designere (Dagny Holm) bedt om at lave et Lego-tog der skal køre rundt i Tivoli i København. Toget har åbenbart kun kørt i Tivoli i 1967, for ifølge byggevejledningen bliver toget allerede i november 1967 sendt til New York for at promovere Danmark i varehuset Macy’s Thanksgiving parade.

Da Legoland åbner i 1968 har man lavet en kopi af Dagny Holms gummihjuls-tog, men nu til rigtige skinner. Så toget fra Tivoli er altså ifølge byggevejledningen ikke det samme som det der kørte i Legoland.

De nuværende tog i Legoland i Billund skulle ifølge byggevejledningen stamme fra den kortlivede Legoland park i Sierksdorf i Tyskland. Dette passer måske godt med at ifølge mine oplysninger skulle de være bygget af Knudsen og Højrup i 1972 (parken i Sierksdorf åbnede i 1973 og lukkede igen i 1976).

En sjov oplysning i byggevejledningen er også at toget oprindeligt skulle have kørt den anden vej rundt på banen i Billund, men grundet en bakke som toget havde vanskeligt ved at kommer over, vendte man kort før åbningen retningen, med det til følge at vognene skulle bygges om (da der kun er døre til den ene side).

Nå men summasummarum, så er der altså nyt om togene, så jeg skal da dybt beklage at jeg formentlig er kommet til at sige noget forkert på min DVD, men sådan er det jo. En trykt avis er jo faktisk også historie i det øjeblik den udkommer….

Hilsen
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak