Brenderup Station (OMB) 1964-1966, 2 fotos

af Claus E. Hansen, 12/7 2019, 09:32 (1721 dage siden)

En anden stor jernbanefotograf fra den "gyldne" epoke III (rent jernbanemæssigt), var Christian Oddershede. Her ses to fotos fra Brenderup, der må være taget i perioden 1964-66, og det er to forskellige situationer. Brenderup Station på OMB, var i øvrigt toglederstation, dvs. det var den station der styrede toggangen mellem Odense, Brenderup og Middelfart, samt på den korte strækning mellem Brenderup og Bogense. OMB kørte i øvrigt med damp næsten til det sidste, og i modsætning til NFJ, anskaffede man aldrig skinnebusser i større grad. Så hellere køre med motorvognene som vist på andet foto. I dag huser Brenderup Station det Lokalhistoriske arkiv, så vidt jeg har forstået det, ligesom den karakteristiske vejbro hvor banerne til henholdsvis Bogense og Odense gik fra, stadig skulle eksistere. Ville OMB og NFJ have kunnet klare sig i dag? Måske på bedste letbanevis (som det ses i Århus), mellem Odense og Brenderup, samt mellem Odense og i hvert fald Otterup.

Mvh
Claus

[image]
Vue over Brenderup Station 1964-66, der anes et damptog nede på stationen, der ser ud til at skulle til Middelfart. Banen til Odense går af til venstre, mens banen til Bogense går af til højre, fra den karakteristiske vejbro. CO.

[image]
Krydsning på Brenderup Station 1964-66 med to motorvogne, der dengang må siges at være forældede. Rigtig mange andre privatbaner satsede forlængst på Scandiaskinnebusser, og gås der lidt længere frem, kom de mere tidssvarende Y-tog, eller Lynetter ind i billedet andre steder. Men for sent for OMB, NFJ og OKMJ, der blev nedlagt 31/3.1966. CO

Brenderup Station (OMB) 1964-1966, 2 fotos

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 12/7 2019, 09:37 (1721 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus. Lækre fotos han fik taget.

På første foto står fotografen oppe på Broen. På næste foto ser vi Broen

Efter alt at dømme så forsvinder den Bro i 2020 - den er nemlig ikke "kulturarv" i Brenderup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak