Mørke 1971

af Svend, Storkøbenhavn, 17/7 2019, 20:41 (1743 dage siden)

Jeg tillader mig at kopiere dette indlæg fra min gamle kollega Hans Peter over i dette forum. Det er for godt til kun at blive vist på facebook:

"Her er noget fra oldtiden. Mørke station på Grenåbanen d 15. september 1971. De to udstillingsvogne medbragte en udstilling om køkkenindretning ( jeg ved ikke, hvem udstilleren var ). Så kunne byens borgere komme forbi og kikke indenfor. Sådanne vogne, med forskelligt indhold, blev stillet op med nogle års mellemrum. Vognene var afsat af morgengodstoget mod Grenå og kom formentlig fra nabostationen Hornslet. Næste morgen skulle de med samme tog videre til Ryomgård. På tredie billede ser man to godsvogne på samme spor. En svensk åben vogn, der vist er aflæsset, og så en italiensk kølevogn, læsset af byens eksportslagteri, til optagelse en timestid senere af aftengodstoget mod Århus. Det er "femtoget" fra Århus til Grenå, der holder ud for stationsbygningen. Det tog blev igennem 60'erne ellers kørt af en Mk-Fk, men det sidste sæt var blevet udrangeret ved køreplansskiftet samme sommer."

[image]

[image]

[image]

Mørke 1971

af Jens Bruun-Petersen, 18/7 2019, 14:52 (1743 dage siden) @ Svend

De to udstillingsvogne er CO 2702 og CO 2763. I januar 1974 så jeg dem i Tåstrup med en hjemmeværnsudstilling.

Venlig hilsen
Jens

Avatar

Mørke 1971

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2019, 15:42 (1743 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

De to udstillingsvogne er CO 2702 og CO 2763. I januar 1974 så jeg dem i Tåstrup med en hjemmeværnsudstilling.

Venlig hilsen
Jens

Hej Jens,

Det gjorde jeg også (og fotograferede dem vist), men da var de (vistnok) helrøde med HJEMMEVÆRNETS UDSTILLINGSTOG med store typer under vinduerne.

Mørke 1971

af UTJ, 18/7 2019, 15:52 (1743 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hjemmeværnsvognene var tidligere CP-vogne og ikke nogle af de oprindeligt blå/grå udstillingsvogne.

Hjemmeværnstoget var de tidligere CP 2852, 2895 og 2912, og blev til tjv 767-769.

De grå/blå var tidligere CO-vogne, plus en ekstra CP i 1972 som heller ikke var hjemmeværnsvogn.

Avatar

Mørke 1971

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2019, 16:05 (1743 dage siden) @ UTJ

Hjemmeværnsvognene var tidligere CP-vogne og ikke nogle af de oprindeligt blå/grå udstillingsvogne.

Hjemmeværnstoget var de tidligere CP 2852, 2895 og 2912, og blev til tjv 767-769.

De grå/blå var tidligere CO-vogne, plus en ekstra CP i 1972 som heller ikke var hjemmeværnsvogn.

Så må det jo være dem, som Jens og jeg så i Tåstrup i 1974.

Mørke 1971

af PeterA, 18/7 2019, 20:20 (1742 dage siden) @ Svend

På billedet fra Mørke er det Co 2702 nærmest. Kirkeby tog billede af den i Frederikshavn allerede i 1967 i det fine blå design.
Begge vogne er fotograferet af Holger i 1971 ved signalværkstedet i Vanløse. Jeg husker selv, at de stod der i et længere tidsrum, og stadig med Co-litrering. 2763 blev senere spv 765, som sådan er den fotograferet af Peer Thomassen i 1974, sammen med 2702 og i øvrigt i Sakskøbing. Så de to vogne kom da vidt omkring i landet.
Gode sommerhilsener/PeterA

Mørke 1971

af Georg Schmidt, 18/7 2019, 22:05 (1742 dage siden) @ PeterA

Jeg fotograferede vognene i Skanderborg den 1/8 1970.
[image]
M v h
Georg

Mørke 1971

af PeterA, 18/7 2019, 22:17 (1742 dage siden) @ Georg Schmidt

Også et fint billede. Tak for det. Og her ses jo, at 2763 (nærmest) er litreret som spv 765. Ved nærmere eftersyn ser jeg, at dette også er tilfældet på Holgers billeder fra Vanløse 1971. 2702 har Co-litra på fotos fra 1974, så det er relativt mange år, vognene har været så forskellige, hvad påskrifterne angår.
Hilsen PeterA

Billeder af udstillingsvogne

af PeterA, 19/7 2019, 14:09 (1742 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det kan jeg godt forstå. Kirkebys foto i farver af 2702 har du allerede. Øvrige foto jeg kender til er alle i s/h:
Holgers fra Vanløse 1971, Gunnar W. Christensen fra Lersøen 1971, Jens Bruuns fra Tåstrup 1973 og PTs fra Sakskøbing 1974. Og det både af 2702 og 2763. Der findes også billeder af den ligeledes blåmalede CP 2910 fra Østerport. Det er den Heljan har lavet i model.
Jeg kender ikke noget til, hvem der har rettigheder til PTs billeder. Hvad de øvrige angår, må det være op til dem selv at afgøre, om de vil indsende deres billeder til databasen.
mvh PeterA

Mørke 1971.... lidt mere

af Svend, Storkøbenhavn, 19/7 2019, 18:39 (1742 dage siden) @ Svend

Lidt mere fra Hans Peter:

"Grenåbanen, Mørke station sommeren 1971. I spor 2 holder en Köf på vej til Grenå. Den afventer krydsning med ”sekstoget” til Århus. I baggrunden holder tre kølevogne, to italienske og en tysk, som er læssede med fersk kød af byens eksportslagteri. I 60’erne og ind i 70’erne læssede slagteriet ca en gang om ugen en kølevogn. Mange gange mere end én. Vognene skulle som regel til Chiasso, grænsestationen mellem Schweiz og Italien ved Gotthard eller/og til Port Bou, grænsestationen mellem Frankrig og Spanien nord for Barcelona. Der er jo sikkert også i alle årene før den tid blevet læsset vogne. Slagteriet lå 200- 250 m fra stationen opad byens hovedgade. Kødkroppene blev kørt fra slagteriet ned til stationen i en bred, hjemmebygget traktortrukket vogn dækket med hvid presenning, hvor kødet hang i kroge, mens slagtersvendene stod i åbningen bagest og slog sig løs. Indimellem med kommentarer til hvem de nu passerede undervejs. Når ekvipagen var nået hen ad stationens grusdækkede læssevej og stoppet op ved siden af kølevognene, blev den gamle firehjulede vogn, der ses i græsset til venstre for kølevognene, trukket hen, og den agerede så mellemtrin mellem slagteriets vogn og kølevognene. Der var placeret tre korte sveller på trækvognen. Herefter gik slagterne i gang med i række, den ene efter den anden, at bære kødkroppene ind i kølevognene. Sådan kørte de frem- og tilbage mellem slagteriet og stationen til vognene var læssede. Vor tids sundhedsmyndigheder og arbejdstilsyn ville få et chok, hvis de havde set det. Der var fri adgang for fluer og støv og møg under transporten fra slagteriet, og den vakkelvorne trækvogn som mellemtrin under læsningen har næppe været helt stabil. Kølevognene blev optaget af aftenslæberen til Århus. Jeg har desværre ikke billede af det, men engang læssede slagteriet en søndag hele seks kølevogne. Søndag eftermiddag blev stationskontoret lukket op for at stationen kunne modtage en Mo-vogn, som kom fra Århus udelukkende for at afhente de seks vogne."

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak