Skjern - Videbæk.

af Poul Andersen, onsdag 31. juli, 2019, 15:37 (18 dage siden)

Ser under tråden om Ribe - Tønder banen, at Georg nævner, at Mo kom på Videbækbanen før Tønderbanen.
Det er nyt for mig at der har kørt Mo på Videbækbanen.
I den sparsomme litteratur om denne lille bane, der som bekendt aldrig blev forlænget til Skive,
nævnes MF og MC som trækkraft i persontogene, bortset fra krigen hvor dampen tog over.

- Lad os bare få mere nyt omkring Videbækbanen.

Mvh.
Poul.

Skjern - Videbæk.

af UTJ, onsdag 31. juli, 2019, 16:41 (18 dage siden) @ Poul Andersen

Jernbanehistorisk Årbog '05 er din hjælper. Ifølge den var der i perioden 1951-1953 ét togpar fremført med MO. MO nævnes også som trækkraft i 1947 til et tog.

--
ئۇلغىك

Skjern - Videbæk.

af kbayer, onsdag 31. juli, 2019, 17:08 (18 dage siden) @ UTJ

Der er vel ingen på Forum, der har fotos fra strækningen? Jeg har vist mine, men de var jo fra tiden lige før lukning, og egentlig ikke så interessante.

Skjern - Videbæk.

af UTJ, onsdag 31. juli, 2019, 17:26 (18 dage siden) @ kbayer

Billederne er formentlig stort set alle brugt i årbogsartiklen......det er ikke usandsynligt at en eller anden fotograf af vanvare er kommet til at fotografere Videbæk-MO'en på Skjern station ved siden af et damptog. Der var vist et billede i Signalposten fra Skjern som kunne være "MO mod Videbæk", men det må man selv finde frem.....

--
ئۇلغىك

Skjern - Videbæk.

af Georg Schmidt, onsdag 31. juli, 2019, 18:57 (18 dage siden) @ UTJ

Tak for indslag og spørgsmål fra Poul Andersen.
Jeg har forsket lidt i Videbæk og MO, og man kan vel godt sige, at Videbæk var først med MO i 1947 selvom der ikke var meget MO kørsel på Videbækbanen.

Herunder tjenestekøreplan af 9/6 1947.
[image]
Tog 587-588 blev fremført af Struer K-maskine.

[image]
Uddrag af MO-turen af 9/6 1947 hvor turen til Videbæk ses på 11.dagen.

[image]
[image]
Tjenestekøreplan af 14/5 1950. Togene 2587/2588 blev fremført af Aarhus D-maskine af 31. tur med Skjern personale. Togene på Videbækbanen blev overvejende kørt af Struer personale og Me/Mf-vognene var stationeret ved depotet i Viborg og blev så udvekslet via Herning og var i Skjern i kortere eller længere perioder.

[image]
Her uddrag af MO-løbet af maj 1950 hvoraf der kom flere rettelser. Vi ser nederst uddrag af lkf turen Ar M 31 i hvilken Aarhus lkf normalt kørte MX-MV-Mk/Fk, men også enkelte MO-ture. Turen med 558 på 12. dagen til Skjern-Videbæk-Skjern med overnatning og hjem næste dag med en MV.
M v h
Georg

Skjern - Videbæk.

af Poul Andersen, onsdag 31. juli, 2019, 20:05 (18 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg, - ufatteligt, hvad du har af materiale fra fortiden.

Mvh.
Poul.

Skjern - Videbæk.

af Tovli ⌂ @, Ballerup, onsdag 31. juli, 2019, 22:55 (18 dage siden) @ Poul Andersen

Køreplanerne for 1952 og 1953 findes også i arkivet for jernbaner på adressen: http://rundremisen-arkiv.dk/. Jeg har vedhæftet 1953 planen som er uddrag af den komplette DSB tjenestekøreplan.
[image]
[image]

--
Michael Christiansen

Skjern - Videbæk.

af Georg Schmidt, lørdag 03. august, 2019, 00:22 (16 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere vedr. Videbækbanen.
[image]
Køreplan af 15/5 1931.

[image]
Kørselsfordeling af 15/5 1931, den sidste med B-maskiner.

[image]
Kørselsfordeling 1932-33.
Gad vide om det er "Spejderen" (Ingeniør J A R A Sørensen, Struer) der har strikket disse kørselsfordelinger sammen. Sørensen var jo et geni på turplanlægningsområdet. Allerede i 1912 havde den unge ingeniørassistent et forslag til hvordan man kunne køre langt mere økonomisk Aalborg-Vamdrup. Alexander Sørensen blev i 30'erne en af Knutzens nærmeste medarbejdere da DSB skulle slankes.

[image]
Lidt data om B-maskinerne.

[image]
Lidt klippe klistre med kopier fra kilometerbogen fra 5. maskinsektion, Esbjerg. Håber det kan læses. Notaterne holder i august 32 da 5. maskinsektion blev nedlagt og de fleste maskiner blev flyttet til 4. maskinsektion, Struer.
B 46 kørte på Videbækbanen frem til oktober 1931 og derefter reserve ved Esbjerg maskindepot. J 10 kørte på banen januar-februar 1932 og Cs 246 i marts-april og derefter J 9. Gregersen har beskrevet maskinbenyttelsen ret godt i artiklen i Signalposten. J maskinerne kørte frem til 15/5 1934 hvor man gik over til motorvogne på Videbækbanen.
M v h
Georg

Avatar

Skjern - Videbæk.

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 01. august, 2019, 00:27 (18 dage siden) @ UTJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, torsdag 01. august, 2019, 00:48

Billederne er formentlig stort set alle brugt i årbogsartiklen......det er ikke usandsynligt at en eller anden fotograf af vanvare er kommet til at fotografere Videbæk-MO'en på Skjern station ved siden af et damptog. Der var vist et billede i Signalposten fra Skjern som kunne være "MO mod Videbæk", men det må man selv finde frem.....

Hejsa,

Det kan jeg bekræfte, at de er. Alle fotos fra persontrafikkens tid beroende hos museer, lokalarkivet, Det Kongelige Bibliotek (ekskl. luftfotos) og hos forlagets store netværk af fotoleverandører blev gravet frem til artiklen; selv et herligt foto af den adfærdsvanskelige stationshund i Videbæk. Der findes færre fotos fra banens persontrafik end fra Rg-Hv-Fs. Men det kan naturligvis være, at en eller anden privat samler har noget, som han eller hun putter med.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skjern - Videbæk.

af Ole Lund Jensen, torsdag 01. august, 2019, 11:04 (17 dage siden) @ UTJ

Ud over artiklen i Jernbanehistorisk Årbog, så er der jo også Arne Gregersens artikel om Videbækbanen i "Signalposten" nr. 5 1974, og denne artikel kan jo findes i de digitaliserede "Signalposten" på Modeljernbaneforum. Brug af MO på Videbækbanen nævnes også i denne artikel, men det er ikke dokumenteret med billeder. Den nævnte artikel rummer i øvrigt en detaljeret beskrivelse af benyttelsen af damploko på strækningen.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Skjern - Videbæk. luftfoto

af Asger Christiansen, fredag 02. august, 2019, 11:13 (16 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Videbæk station, 1948. Foto: Det Kongelige Bibliotek

[image]

Avatar

Skjern - Videbæk. luftfoto

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 02. august, 2019, 11:16 (16 dage siden) @ Asger Christiansen

Videbæk station, 1948. Foto: Det Kongelige Bibliotek

[image]


Hejsa,

Tak. Man fristes jo til salvelsesfuldt at udbryde: "lige til modeljernbanen". :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skjern - Videbæk. luftfoto

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 02. august, 2019, 14:27 (16 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Videbæk station, 1948. Foto: Det Kongelige Bibliotek

[image]

Hejsa,

Tak. Man fristes jo til salvelsesfuldt at udbryde: "lige til modeljernbanen". :-) :-) :-)

.
------------------------
.

Det fandt HELJAN ud af allerede for et par menneskealdre siden -- desværre i et størrelsesforhold, der hverken passer til det ene eller andet, af de to gængse mindre medeljernbanestørrelser.

Erik V.
www.evp.dk

Skjern - Videbæk. luftfoto

af UTJ, fredag 02. august, 2019, 17:27 (16 dage siden) @ Asger Christiansen

Luftfotos kan meget - mon ikke dette er Videbækstammen i 1947, netop med den CRM-vogn som oprangeringsplanen angiver:
[image]Skjern 1947, udsnit KB/Sylvest L01730_12

--
ئۇلغىك

Skjern - Videbæk. luftfoto

af Børge Sundahl, tirsdag 06. august, 2019, 16:38 (12 dage siden) @ UTJ

Ja, det var dengang der var storke på taget (det ses i hvert fald tydeligt)
Børge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen