Avatar

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2019, 00:11 (1728 dage siden)

Hejsa,

Måske har nedenstående luftfoto (DKB) været oppe at vende her i herreværelset tidligere, men umiddelbart synes jeg ikke, at jeg kan se, at det skulle være tilfældet. På fotoet, som jf. Det Kongelige Bibliotek tidligst kan være taget i 1946 (da den kommercielle fotoflyvning var kommet i gang igen), ses bl.a. et større antal PB-vogne under bygning, så fotoet er senest fra 1950.
[image]

[image]
Vognen på skydebroen er interessant. Det drejer sig om en 4-akslet bogievogn af Reichsbahn-type GG Dresden (DB GG 90), dvs. en vogn med polske rødder. Vognen har Reichsbahn-påskrifter, men vognnummeret kan ikke tydes. Det mest sandsynlige er, at vognen blot er i Randers med varer til Scandia, for hvad skulle den ellers lave på en dansk vognfabrik: Men så kom jeg til at tænke på Jens Bruun-Petersens glimrende artikel om Det tyske værkstedstog i Signalposten 1992/3, hvor der er to "godsvogne", som der ikke har kunnet gøres rede for. Kan det mon være en af disse?

Avatar

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/8 2019, 09:34 (1727 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er ikke helt let at afgøre, men kunne det se ud som om, at vognen er forsynet med slutlygter?.
I så fald er den måske kun - som du selv skriver - på "besøg" for leverance af varer?.

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers

af Steffen Dresler, 3/8 2019, 10:30 (1727 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´formiddag

Interessant billede MFL har fundet og jo især den tyske bogie godsvogn er spændende. Vedr. spørgsmålet om det er en af de to tyske bogiegodsvogne (DR Rusland 715229 eller DR 738171), der var en del af det værkstedstog, der henstod i Fredericia og senere kom til Centralværkstedet i Aarhus, mener jeg ikke er sandsynligt, se nedenfor viste skitser udfærdiget af DSB lige efter krigen.

Vognen på billedet synes at havde to store skydedøre i siden, hvælvet tag a la HD/IAR samt bremseplatform (op mod S-togs MM) samt ingen vinduesåbninger/luger. Og dette har ingen af de to mulige værkstedsvogne på skitsetegningerne ikke.

[image]
[image]

Derfor er min konklusion, at det ikke kan dreje sig om hverken DR Rusland 715229 eller DR 738171.

De to vogne var fyldte med værktøjer, værktøjsmaskiner og andre materialer til brug for et værkstedstogs anvendelse. Og på trods af DSB egen fortolkning af, at vognene måtte overtages/beholdes, da de jo var tyske efterladenskaber, blev vognene trods DSB uforståelighed oversendt til Tyskland den 23. april 1948. Inden da havde DSB losset vognene for alt materiel – imod de fastsatte regler for en midlertidig anvendelse af vognene – for egen anvendelse.

De vogne som DSB alligevel uretmæssigt beholdt, nemlig de senere ”Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 62”, ”Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 63” og ”Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 64”, blev af ”Kommissarius for Konfiskeret tysk og japansk ejendom” ved skrivelse Journal (GD) nr. 163 af 29. september 1950, debiteret Danmark (den tyske krigserstatning til Danmark) med en anslået værdi på 1000,- kr. pr. vogn. Altså kom DSB (Danmark) til at betale, ligesom for T-maskinerne og traktorerne 1-3.

Begge skitser via Ing. P. C. Johansen DSB, nu arkiv Danmarks Jernbanemuseum. Alle andre informationer skrivelser, dokumenter, journaler og andet RA.

Foruden den nævnte artikel i Signalposten henvises til ”Det´ en tysker”, Banebøger 2018, ISBN978-87 91 434-50X, KAP 4, hvis man ønsker en større beskrivelse af hændelsesforløbet vedr. det tyske vognmateriel i Danmark, minus tankvognsmateriellet.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers - datering

af Asger Christiansen, 3/8 2019, 10:52 (1727 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Morten formoder en datering 1946-1950.

Midt i billedet ses en lys, smal perron. Det var det uofficielle RHJ-trinbræt med navnet Scandia. Det blev benyttet, når en banes bestyrelse tog til Randers for at få deres spritnye skinnebus præsenteret ved en kørsel på Randers-Hadsund banen. Ofte blev der spist frokost i Hadsund.
Trinbrættet blev etableret i marts 1948.

S-togs vognen på billedet er ganske ny. Og der blev kun leveret S-tog i 1949 i perioden 1948-1950.
Så dateringen må være 1949. Elementært, doktor Watson.

[image]

Avatar

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers - datering

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2019, 11:56 (1727 dage siden) @ Asger Christiansen

Morten formoder en datering 1946-1950.

Midt i billedet ses en lys, smal perron. Det var det uofficielle RHJ-trinbræt med navnet Scandia. Det blev benyttet, når en banes bestyrelse tog til Randers for at få deres spritnye skinnebus præsenteret ved en kørsel på Randers-Hadsund banen. Ofte blev der spist frokost i Hadsund.
Trinbrættet blev etableret i marts 1948.

S-togs vognen på billedet er ganske ny. Og der blev kun leveret S-tog i 1949 i perioden 1948-1950.
Så dateringen må være 1949. Elementært, doktor Watson.

[image]

Hej Asger m.fl.,

Jamen, så er geden jo barberet atter en gang og vognen blevet til endnu en "lige til modeljernbanen", selv om eventuelle liebhavere så selv må bygge den, da den ikke fås som færdigvare.

Tak! :-) :-) :-)

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers - datering

af Steffen Dresler, 6/8 2019, 22:51 (1724 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften

Kan huske jeg havde set vognen i model. Det var PIKO der i sin tid fremstillede modellen sådan nogenlunde da, så den kan vel findes antikvarisk!
[image]

Godnat og sov godt.

Steffen Dresler

Avatar

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers - datering

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/8 2019, 23:45 (1724 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften

Kan huske jeg havde set vognen i model. Det var PIKO der i sin tid fremstillede modellen sådan nogenlunde da, så den kan vel findes antikvarisk!
[image]

Godnat og sov godt.

Steffen Dresler

Hej Steff,

Nej, det er en DR type Bromberg (ikke Brombær). Den polske vogn er lige så forskellig fra den, som en DSB Gs er fra en Hs. Den polske vogn er ikke fremstillet i model.

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers - datering

af Steffen Dresler, 7/8 2019, 07:12 (1724 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´morn MFL m. fl.

Tusind tak for rettelsen, blev bare så glad da jeg så det var en bogie-vogn:-)
Er det så en ex. PKP vogn "langtidsudlånt uden samtykke" til DR/DB det drejer sig om?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Tysk krigsbyttevogn på Scandia i Randers - datering

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/8 2019, 07:30 (1724 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´morn MFL m. fl.

Tusind tak for rettelsen, blev bare så glad da jeg så det var en bogie-vogn:-)
Er det så en ex. PKP vogn "langtidsudlånt uden samtykke" til DR/DB det drejer sig om?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jeps, det kan man godt sige, om end "udlåneren" dr facto var ophørt med at eksistere i september 1939. Bogievognen på Scandia var en vogn fra Generalgouvernementet, som forblev i Vestzonen i 1945. Tilsvarende forblev fx en del franske person og nogle få danske tankvogne i 1945 i Østzonen, hvor de blev overtaget af de lokale baneforvaltninger, som havde god brug for dem, da tyskerne trak så meget materiel som muligt vestpå i vinteren og foråret 1945.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak