Sporvogne i udlandet - Berlin (7 fotos)

af Niels Munch @, lørdag 03. august, 2019, 22:26 (15 dage siden)

Go' aften i Forum,

Mit første besøg i Berlin var i december 1992. Og da var "scenen sat" således:

- muren faldt den 9. november 1989
- Tyskland blev genforenet den 3. oktober 1990
- Berliner Verkehrs-Betriebe (BVG, vest) fusionerede med VEB Kombinat Berliner Verkehrsbetriebe (BVB, øst) den 1. januar 1992 til Berliner Verkehrsbetriebe (BVG).

Undervejs med S-toget fra Bf Lichtenberg til Bf Zoo observerede jeg ved Bf Hackescher Markt (der indtil 31. maj 1992 hed Bf Marx-Engels-Platz) en sporvognssløjfe, som det lykkedes at besøge efter mørkefald:

[image]REKO Tw 223 017-7 med 2 Bw på linie 49 mod Buchholz, Hackescher Markt sløjfe i december 1992 (nm).

I DDR-tiden (1971) havde BVB indført "edb-numre" i lighed med jernbanen. Toretningsvognen 223 017-7 (RAW Schöneweide 1969) blev i 1993 omnummereret til 3017 og skrottet 1994.

I et andet sløjfespor ankom:

[image]TATRA Tw 219 083-4 på linie 20 fra Bf Lichtenberg, Hackenscher Markt i december 1992 (nm).

ČKD Tatra KT4D-vognen var bygget i 1978, omnummereret 1993 til 9083 og 1998 solgt til Galați (nr. 90) i Rumænien.

På dette tidspunkt var Berlins sporveje endnu ikke begyndt at "brede sig" ind i Vestberlin. Og jeg må tilstå, at mine senere besøg i byen kun medførte beskedent sporvogns-nørderi:

[image]TATRA vogntog med Tw 7058 og 7077 på linie M4 mod Hackescher Markt, Alexanderplatz 26.06.2008 (nm).

Disse moderniserede vogne, benævnt "KT4Dt mod", blev moderniseret i Bautzen 1994. Tw 7058 solgtes 10/2018 til Saporischschja i Ukraine, og Tw 7077 solgtes 2013 til Stettin (nr. 145) i Polen.

Alle hidtil nævnte vogne er nu ude af drift, de seneste TATRA i 2018, idet de løbende blev afløst af lavtgulvsvogne, først denne type:

[image]AEG GT6N 94 nr. 1054 på linie M6 mod Hackescher Markt, Alexanderplatz 23.06.2008 (nm).

Den viste vogn, bygget af MAN/AEG i 1996, blev 2017 moderniseret til "GTNO" med nr. 1254.

Og på InnoTrans i Berlin 2008 blev prototypen på Berlins nyeste vogntype præsenteret:

[image]Bombardier Flexity Berlin Tw nr. 9001 på InnoTrans, 24.09.2008 (nm).

Prototypen fik i 2013 en "Serienanpassung".

Så vil nogen måske spørge, om ikke også BVB havde den i Ost så udbredte, klassiske Gotha-vogntype. Faktisk havde man kun den 4-akslede Grossraumtriebwagen T4-62:

[image]Gotha Grossraumwagen nr. 218 036-7 (bygget 1962) ved Eisenbahn- und Technikmuseum Prora, Rügen 27.06.2018 (nm).

VEB Waggonbau Gotha fremstillede denne bogievogntype i 66 eksemplarer i perioden 1958, 1961–1964 til sporvejene i Berlin, Magdeburg og Dresden. I 1968-70 overflyttedes Magdeburg- og Dresden-vognene til Berlin, hvor de sidste var i drift til 1996.

Den viste vogn, senere nr. 3836, kom til Prora-museet i 1995. Vognen var oprindeligt leveret til Dresden som nr. 1733.

Søstervognen, Dresden Tw nr. 1734, som også kom til Berlin, vendte tilbage til Dresden som museumsvogn og blev præsenteret ved de derværende sporvejes 125-års jubilæum i 1997:

[image]Dresden Tw 1734, Straßenbahnhof Trachenberge, foto: Rous, André, 1997.09.28 - df_hauptkatalog_0763918.

På denne måde kom vi alligevel omkring de vogntyper, vi har kunnet påtræffe i drift ved Berlins sporveje siden murens fald.


Bedste hilsener
Niels


Flere sporvogne i udlandet
Budapest

Sporvogne i udlandet - Berlin (7 fotos)

af Hans T. Møller @, søndag 04. august, 2019, 09:01 (15 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for kigget - og den ledsagende tekst.

Mens vi er i Berlin, så kender du sikkert sporvognslinje 88 fra S-banestationen Friedrichshagen til Rüdersdorf ude i østenden af byen, en 25 km fra centrum?

Da jeg kom forbi i 2008, kørte her Gotha-vogne, og muligvis er de fortsat i drift.

Bedste hilsner

Sporvogne i udlandet - Berlin (+2 fotos)

af Niels Munch @, søndag 04. august, 2019, 09:57 (15 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Niels Munch, søndag 04. august, 2019, 10:45

Kære Hans,

Linie 88, der henregnes til "die Randberliner Strassenbahnen", har jeg desværre ikke besøgt. Den er, som den eneste sporvej i Berlin-området, metersporet, og drives af Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn GmbH, uafhængigt af BVG, men er dog med i VBB trafik- og takstsamarbejdet. Der har bl.a. kørt både Reko- og Gotha-vogne.

I 2008 nåede jeg kun et besøg ved Strausberger Eisenbahn samt museumsbanen Buckower Kleinbahn, der jo begge kører i h.t. BOStrab (og er normalsporede):

[image]Linie 89, Strausberger Eisenbahn's Tw 21 (Tatra KT8D5 ex Košice) ved endestationen Lustgarten i Strausberg, 22.06.2008 (nm).

[image]Buckower Kleinbahn's tog i Müncheberg (Mark), 22.06.2008 (nm).


PS: Linie 87, Woltersdorfer Straßenbahn GmbH (normalsporet, også en "Randberliner Strassenbahn") har bl.a. Gotha-vogne.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Berlin (+2 fotos)

af HansA, søndag 04. august, 2019, 13:59 (14 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af HansA, søndag 04. august, 2019, 14:14

Goddag i forummet

Jeg læste første gang om sporvejen i Schöneiche (senere linie 88) i O. Winther Laursen: Sporvogne i Europa i 1970-erne. Senere har jeg haft lejlighed til at besøge denne interessante, metersporede sporvej flere gange.
Her er et par billeder fra 2003 fra remiseområdet i Rüdersdorf:

[image]
Düwag-vogne 42 og 43 ex. Heidelberg

[image]
Gotha-motorvogn 78 (bygget 1957, ex. Cottbus)

Jeg vil prøve at finde nogle ældre papirbilleder frem og skanne.

v.h.
Hans A

Sporvogne i udlandet - Berlin (7 fotos)

af Georg Schmidt, søndag 04. august, 2019, 11:32 (14 dage siden) @ Hans T. Møller

Her køreplanen 1971-72.
[image]
Udsnit af liniekort fra 1971 sporvognene er de røde.
[image]
[image]

I køreplanen 1971-72 tæller jeg 22 sporvognslinier samt natlinier 97, 98 og 99. Der var også natkørsel på linie 17.
M v h
Georg

Sporvogne i udlandet - Berlin (7 fotos)

af HansA, søndag 04. august, 2019, 14:13 (14 dage siden) @ Hans T. Møller

Goddag i forummet!
Woltersdorfer Strassenbahn mellem S-banestationen Rahnsdorf og Slusen i Woltersdorf hedder linie 87.
Denne normalsporede sporvej har jeg besøgt en del gange, og den kører stadig med 2-akslede Gotha-vogne. Så vidt jeg ved, er det ikke muligt, på grund af stignings- og kurveforholdene mellem Thälmannplatz og slusen, at køre med led- eller lavgulvsvogne.
Her er et billede fra 2005.
[image]
Woltersdorf, Thälmannplatz, 2005. Motorvogn 30 er på vej mod Woltersdorf Schleuse.

Både sporvejen i Woltersdorf og sporvejen i Schöneiche har interessante museumsvogne, som jeg vil vende tilbage til ved lejlighed.

v.h.
HansA

Sporvogne i udlandet - Berlin (+2 fotos mere)

af Niels Munch @, søndag 04. august, 2019, 20:46 (14 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Mange tak for bidragene til tråden; hæng gerne flere billeder m.v. på, evt. også fra Potsdam. Herligt, at vi også har fået "die Randberliner Strassenbahnen" med; de har absolut hver sit særpræg.

F.eks. havde Strausberger Eisenbahn, da den var jernbane, en pæn godstrafik, som blev afviklet med 2 el-lokomotiver (EL4 14 og 15), som nu findes ved museumsbanen Buckower Kleinbahn:

[image]Strausberger Eisenbahn EL4 nr. 15 (LEW f.nr. 10051/1963) i Buckow, 22.06.2008 (nm).

Strausberger Eisenbahn GmbH driver i øvrigt den elektriske trolleyfærge Strausseefähre, der i VBB systemet er optaget som Fährlinie 39:

[image]Den elektriske trolleyfærge Strausseefähre, Strausberg 22.06.2008 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Berlin/Strausberg (+5 fotos mere)

af Ole Gold ⌂ @, mandag 05. august, 2019, 08:28 (14 dage siden) @ Niels Munch

F.eks. havde Strausberger Eisenbahn, da den var jernbane, en pæn godstrafik, som blev afviklet med 2 el-lokomotiver (EL4 14 og 15), som nu findes ved museumsbanen Buckower Kleinbahn:

I fortsættelse af Niels' indlæg kommer her lidt flere billeder fra Strausberger Eisenbahn optaget i august 1993. Der var stadig - efter min opfattelse - en "altmodisch" stemning. Selv om sporvogne ikke er min hovedinteresse, syntes jeg alligevel der dengang skulle skydes et par billeder af. Og heldigvis for det. Jeg vil overlade til andre at kommentere på vogntyper og andre "teknikaliteter".

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image] Strausberg By med "Trabbi". August 1993. Foto Ole Gold

[image] Logo på vognside. August 1993. Foto Ole Gold

[image] Billetsalg på Strausberg Kleinbahnhof. Man aner en "Beamter" bag hullet i glasruden. Gad vide hvad han har tænkt. August 1993. Foto Ole Gold

[image] El-loko nr. 15. August 1993. Foto Ole Gold

[image] Fra Strausberg Kleinbahnhof. August 1993. Foto Ole Gold

Sporvogne i udlandet - Berlin/Strausberg (+1 foto mere)

af Niels Munch @, mandag 05. august, 2019, 09:41 (14 dage siden) @ Ole Gold
redigeret af Niels Munch, mandag 05. august, 2019, 10:10

Kære Ole,

Mange tak for dit bidrag, et fint tidsbillede, som du lykkeligvis valgte at fastholde!

EL4-lokomotivet nr. 15 er tidligere omtalt, og "din" sporvogn "03" er en REKO-vogn fra RAW Schöneweide 1969, anskaffet 1981 fra Berlin (ex Tw 223 019) og 1990 omnummereret fra 05. Udr. 1997.

Jeg fotograferede også på Strausberg Kleinbahnhof:

[image]Strausberg Kleinbahnhof, Tw 21 er netop ankommet fra Lustgarten, 22.06.2008 (nm).

Billedet er taget fra modsatte ende af stationen i f.t. dit, og man fornemmer dels, at sporanlægget nu er forenklet, og dels, at Ost-havregrødspræget er væk.

Ovre t.h. for stationsbygningen findes S- og fjerntogsstationen, hvortil overleveringssporet er fjernet efter banens omstilling til BOStrab pr. 01.01.2006.


Bedste hilsener
Niels


Edit har korrigeret vogndata.

Sporvogne i udlandet - Strausberg (+6 fotos mere)

af HansA, mandag 05. august, 2019, 10:34 (14 dage siden) @ Niels Munch

Goddag i forummet.
Jeg har besøgt Strausberger Eisenbahn med tilhørende færge nogle gange, og her er et par billeder:

[image]
Strausberg Stadt, 16.3.1989


[image]
Hegermühle, 16.3.1989


[image]
Hegermühle, 16.9.1989


[image]
Strausberg Fähre, 16.3.1989


[image]
S-Bhf. Strausberg, 1.10.1991


[image]
Strausberg Stadt, 1.10.1991

v.h.
HansA

Sporvogne i udlandet - Schöneiche (+11 fotos mere)

af HansA, mandag 05. august, 2019, 10:57 (14 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af HansA, mandag 05. august, 2019, 11:25

Goddag i forummet.
Her er nogle billeder fra sporvejen i Schöneiche, som jeg har besøge flere gange.
Den metersporede sporvej går fra S-banestationen i Friedrichshagen via Schöneiche til Rüdersdorf.

[image]
Motorvogn 62 + bivogn 113 i Schöneiche, 16.3.1989. Vognene er bygget på sporvejens eget værksted.


[image]
Motorvogn 65 + bivogn i Schöneiche Dorfstrasse, 6.10.1988. Vognene er bygget på sporvejens eget værksted.


[image]
Remisen i Schöneiche, 20.6.1987


[image]
REKO-vogntog i Schöneiche Dorfstrasse, 15.9.1989


[image]
Værkstedet i Schöneiche, 15.9.1989


[image]
Ensretterstationen i Schöneiche, 15.9.1989


[image]
Remisen i Schöneiche, 15.9.1989


[image]
Museumsvogn 34 (Lindner/AEG 1928) foran remisen i Schöneiche, 15.9.1989


[image]
Motorvogn 62 (bygget på eget værksted) ved S.Bhf. Friedrichshagen, 29.3.1991

[image]
REKO-vogntog i Schöneiche Dorfstrasse, 29.3.1991


[image]
Tatra KT4-vogn nr. 21 ved S-Bhf. Friedrichshagen, 3.5.1992

v.h.
HansA

Sporvogne i udlandet - Woltersdorf (+10 fotos mere)

af HansA, mandag 05. august, 2019, 11:24 (13 dage siden) @ Niels Munch

Goddag igen.
Den lille sporvej i Woltersdorf har jeg besøgt flere gange.
Sporvejen går fra S-banestationen i Rahnsdorf, gennem skov til Woltersdorf og ender ved slusen.

[image]
Thälmannplats, 18.6.1987


[image]
Museumsvogn nr. 2 (O&K / AEG 1913) foran remisen i Woltersdorf, 15.9.1989


[image]
Arbejdsvogne i Woltersdorf, 15.9.1989


[image]
KSW-motorvogn nr. 7 (Uerdingen/AEG 1943) som alm. driftvogn, Woltersdorf Schleuse, 15.9.1989. Denne vogn er nu museumsvogn.


[image]
Endestationen ved S-Bhf. Rahnsdorf, 19.5.1991


[image]
Motorvogn 29 + bivogn 90, Thälmannplatz, 1.5.1993


[image]
Motorvogn 28 + bivogn ved endestationen ved Woltersdorf Schleuse, 1.5.1993


[image]
Motorvogn 27 + bivogn ved Blumenstrasse, 1.5.1993


[image]
Motorvogn 29 + bivogn 90 ved Blumenstrasse, 1.5.1993

v.h.
HansA

Sporvogne i udlandet - "Randberliner Straba" (+1 arkivfoto)

af Niels Munch @, mandag 05. august, 2019, 22:41 (13 dage siden) @ HansA

Kære HansA,

Mange tak for dine bidrag, som kun kan begejstre; ikke mindst, når jeg selv hidtil kun nåede nogle af lokaliteterne.

Må jeg kvittere med et arkivfoto:

[image]Altstadt von Rüdersdorf mit der Kalkberger Kirche und einer Straßenbahn. Foto: Bonitz, Siegfried, 1971.04.24. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: elb_ddrbildarchiv_0011453.

Vogntoget består Tw 61, en af Straßenbahn Schöneiche's hjemmebyggede bogievogne (fra 1964), med bivogn.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Potsdam (+2 foto)

af HansA, tirsdag 06. august, 2019, 12:56 (12 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak - jeg tillader mig at fortsætte med et par billeder fra sporvejen i Potsdam, som jeg besøgte nogle gange i 1990erne.
I Potsdam fandtes også et mindre trolleybusnet, som jeg vil vende tilbage til.

[image]
4-akslet ledvogn nr. 177 ved Nauener Tor, 1.5.1993.


[image]
Den (i hvert fald dengang) ret landlige endestation Kapellenberg, hvor der vendtes i trekantspor.
Arbejdsvogn 878 og KT4 dobbelttraktion med 0121 forrest. 13.8.1990.

v.h.
HansA

Sporvogne i udlandet - Potsdam (+2 foto)

af Niels Munch @, tirsdag 06. august, 2019, 20:42 (12 dage siden) @ HansA

Kære HansA,

Tak for billeder fra Potsdam, som jo under VBB-linienummertildelingen i 1991 fik serien 90-99 til ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH.

Den "to-værelses-med-bad", nr. 177, du har fotograferet, er bevaret som driftsklar traditionsvogn. Det er en Gotha Type G4-65, altså den nyeste version af denne vogntype, hvoraf nr. 180 til Potsdam blev den absolut sidst producerede Gotha-vogn.

Oversigt over vognene kan findes her: https://www.strassenbahn-potsdam.de/tram/fahrzeugliste/index.php .

I den periode, hvor ViP havde problemer med de nye Siemens Combino-vogne, måtte man dels indsætte museumsvogne, dels hjemkalde allerede frasolgte Tatra-vogne for at kunne opretholde en nogenlunde drift.

PS: Også gerne noget om trolleybusser.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Zwickau (1 foto)

af UTJ, tirsdag 06. august, 2019, 21:43 (12 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Dagsfrisk foto fra Zwickau

--
ئۇلغىك

Sporvogne i udlandet - Zwickau (1 foto)

af Niels Munch @, tirsdag 06. august, 2019, 22:33 (12 dage siden) @ UTJ
redigeret af Niels Munch, tirsdag 06. august, 2019, 23:21

Hej Ulrik,

Mange tak; nu venter vi alle spændt på billeder fra tre-skinnedriften med Train-Tram i Zwickau:

[image]Zwickau Zentrum, 2 sporvidder, 06.05.2008 (NMa/nm).

Dengang blev vi snydt, da der p.g.a. vej-/sporarbejde blev kørt 'togbus' mellem Zwickau Zentrum og Hauptbahnhof.

"Din" sporvogn er i øvrigt en GT6M-NF, og vognene er p.t. under modernisering.


Bedste hilsener
Niels


Edit tilføjede links.

Sporvogne i udlandet - Zwickau (1 foto)

af Thomas de Laine, onsdag 07. august, 2019, 23:08 (11 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan hjælpe med et par billeder fra treskinnestrækningen i Äußere Schneeberger Straße i Zwickau 9. juli 2018.

Vogtlandbahn VT 42 er en Duewag RegioSprinter som kendt fra Nærumbanen, siden 1999 konverteret til at opfylde BOStrab-reglerne forud for, at man begyndte at køre ind til Zwickau Zentrum:
[image]

I december 2012 introduceredes også Stadler Regio-Shuttle-typen. Her er det Vogtlandbahn VT 50 ved stoppestedet Steinkohlenwerk/Glück Auf-Center, som deles med sporvognslinje 3:
[image]

--
Thomas de Laine

Sporvogne i udlandet - Zwickau (1 foto)

af Niels Munch @, torsdag 08. august, 2019, 09:27 (11 dage siden) @ Thomas de Laine

Fornemt Thomas, mange tak for dine bidrag! Så fik vi et kig på begge Zwickau's typer Train-Tram motorvogne.

Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Görlitz (1 foto)

af UTJ, torsdag 08. august, 2019, 12:59 (10 dage siden) @ Niels Munch

Byerne ligner efterhånden hinanden - samme måde at istandsætte med samme farver. Men spændende med bykerner (hvor ikke udbombede), som på grund af manglende developers står med kvalitetsbygninger der giver et helt fantastisk bybillede, som her i Görlitz.

[image]

...det var så slut på den tyske odyssé som skulle bringe os i nærheden af brunkulområdet og lidt snusen rundt på alle sider af grænserne.

--
ئۇلغىك

Sporvogne i udlandet - Görlitz (1 foto)

af Georg Schmidt, torsdag 08. august, 2019, 18:59 (10 dage siden) @ UTJ

[image]
Den kulfyrede banegård Görlitz en skummel februar dag 1976. Desværre kom der ikke lige en sporvogn forbi, men brunkulsduften var der i hvert fald.:-D
Wilhelm Pieck prydede facaden, det var jo 100 året.
M v h
Georg

Sporvogne i udlandet - Potsdam (+2 foto)

af Thomas de Laine, onsdag 07. august, 2019, 22:52 (11 dage siden) @ Niels Munch

Den "to-værelses-med-bad", nr. 177, du har fotograferet, er bevaret som driftsklar traditionsvogn. Det er en Gotha Type G4-65, altså den nyeste version af denne vogntype, hvoraf nr. 180 til Potsdam blev den absolut sidst producerede Gotha-vogn.

Sådan ser 177 ud nu om dage:

[image]

Billedet er taget 17. maj 2019 på Puschkinallee in Potsdam (der betjenes af de ordinære linjer 92 og 96). Vognen var vist hyret til et privat arrangement.

Sporvogne i udlandet - og forumsudfordringer

af Lars Henning Jensen, tirsdag 06. august, 2019, 17:10 (12 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels m.fl.!
Tak for (endnu) et spændende indlæg og interessante billeder. Og som vanligt "tager det ene jo det andet", men det bliver det kun endnu bedre af.
Som man vil vide, holder jeg meget af udlandsindlæg, gerne historiske i dette forum - både når det gælder lokaliteter som her, som jeg selv har besøgt i den samme periode, og når det gælder det mere eksotiske.
Hans' fortræffelige Chile-beretning fortjente egentlig at være i dette forum, hvor den ikke ville drukne i den tsunami (Tommys udtryk, så han har også noteret sig problemet ...) af - ofte - bedrevidende og lommefilosofiske trafikpolitiske teorier, som pt. gør det andet forum til et sted, jeg forsøger at undgå; desværre med det resultat, at jeg "misser" de få men glimrende "guldkorn". Eksempelvis var det efter en længere pause fra den nævnte forum først forleden, jeg opdagede, at Chile-beretningen var genoptaget. Skammeligt ...
Tommy valgte for nylig at bøje forumsreglerne for selv at bringe et interessant emne i dette forum, netop for at undgå drukning, så måske pågår der overvejelser mht. problemets løsning.
Et egentligt udlandsforum er nok ikke en løsning, for gudfaderbevares hvor teoretikerne også vil kunne ævle løs der ...
Næ, snarere noget med tilgangen; evt. et egentligt debatforum og så et historisk og et mere nutidigt forum, hvor vi blot kan udveksle viden, blive klogere på noget at alt det, vi ikke ved, men gerne vil vide om faktuelle spørgsmål. Ja og så tillige blot dele "gode historier" fra og om jernbanen.
Man har lov at håbe ...
God aften til alle!
Mvh
LH

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Hans Peter Balle @, torsdag 08. august, 2019, 12:06 (10 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Nu da sporvogne i udlandet er blevet sommerens emne og Lars Henning leder efter udfordringer, så prøver jeg lige med en lille sommergætter der bestemt har et historisk perspektiv.

Det første billede tog jeg i marts 2017. Som man kan se foregår der nogen udgravning og reparation men hensigten var ikke at gøre sporet driftsklart.

[image]

På det næste billede fra marts 2019, ligger den smukke sporudfletning isoleret, nærmest som et mindesmærke.

[image]

Hvordan en stump gamle sporvognsskinner kan blive et nationalt mindesmærke er måske lidt svært at forstå men der er en god forklaring. For godt 70 år siden foregik der en skelsættende begivenhed i nabolaget, der også betød at sporvognsdriften på denne strækning ophørte uplanlagt og pludseligt. Omtalte begivenhed blev starten på en særlig voldelig periode i landets historie der varede omkring en halv snes år. Idag er der fredeligt og selvom denne storby hverken har sporvogne eller en metro har den faktisk et godt kollektivt trafiksystem baseret på store ledbusser.

Spørgsmålet er hvor vi er henne? Vi er langt fra Berlin, Polen m.v.

De bedste sommer hilsener
Hans Peter

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Niels Munch @, torsdag 08. august, 2019, 14:23 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej Hans Peter,

Umiddelbart falder tanken på gode kollega Ove's "stamsporskifte", men det er et mindesmærke over en sporvej nedlagt allerede i 1935, og du har pejlet os ind på omkring 1949.

Men det ligner smalspor. Stadig Europa?


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Hans Peter Balle @, torsdag 08. august, 2019, 14:36 (10 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg kender faktisk ikke sporvidden men jeg tror du har ret i at det er smalspor. Tiden er blot en anelse før 1949 og vi er ganske langt fra Europa.

Hilsen
Hans Peter

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af UTJ, torsdag 08. august, 2019, 15:09 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle

Noget får mig til at tænke på Manila eller Taipei

--
ئۇلغىك

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Hans Peter Balle @, torsdag 08. august, 2019, 15:26 (10 dage siden) @ UTJ

Også langt fra Danmark men så at sige i den gale retning ...

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af esni @, Frederikssund, torsdag 08. august, 2019, 15:41 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle

Sydamerika?

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Hans Peter Balle @, torsdag 08. august, 2019, 15:46 (10 dage siden) @ esni

Ja

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af esni @, Frederikssund, torsdag 08. august, 2019, 15:51 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle

ca 10 års uroligheder fra slut-40'erne og frem....

Argentina?

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Hans Peter Balle @, torsdag 08. august, 2019, 15:53 (10 dage siden) @ esni

Nej, det er ikke Argentina

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Niels Munch @, torsdag 08. august, 2019, 16:01 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle

[image]

Tjae, kirketårnet i baggrunden ser spanskinspireret ud; sidder det på 'Catedral Primada'?

M.v.h.
Niels

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Hans Peter Balle @, torsdag 08. august, 2019, 16:10 (10 dage siden) @ Niels Munch

Kirketårnet er helt rigtigt identificeret...

Sporvogne i udlandet - en sommergætter II

af Steffen Dresler @, torsdag 08. august, 2019, 16:21 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle

God eftermiddag til heldigvis en regnfuld eftermiddag, det trængte vi søreme til her på egnen.

Nå, da man nu er så dygtige og jeg kan se at NM allerede har den (jeg aner det ikke) er så lige en til.

Øverste billede igen et minde om dengang der kørte sporvogne og derunder lidt måske for megen hjælp?, men alligevel:-) Billederne fra 2017.

[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sporvogne i udlandet - en sommergætter II

af Lars Henning Jensen, torsdag 08. august, 2019, 16:50 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

God eftermiddag til heldigvis en regnfuld eftermiddag, det trængte vi søreme til her på egnen.

Nå, da man nu er så dygtige og jeg kan se at NM allerede har den (jeg aner det ikke) er så lige en til.

Øverste billede igen et minde om dengang der kørte sporvogne og derunder lidt måske for megen hjælp?, men alligevel:-) Billederne fra 2017.

[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


God eftermiddag!

Tja, jeg anede ikke, at der fandtes sporrester der i dag.
Men billedet må vise Nikolai-Tor i Eisenach ...

Vh
LH

Sporvogne i udlandet - sommergætter II + sporvogn i Erfurt

af Steffen Dresler @, torsdag 08. august, 2019, 19:11 (10 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ja, det er godt nok som LH skriver Eisenach i Thÿringen på den berømte ”Luther Strasse”.

Der var før sporvogn op til efter krigen, ikke den største, men nok typisk for ”der Gründerzeit” omkring forrige, forrige århundredeskiftes industrialisering. Det viste billede er den sidste rest, der mærkværdigt nok er blevet bevaret. Sporvognen kom til omkring 1890´erne, hvor byen tjente virkelig store penge, storindustri og minedrift. Det vidner de mange og store villaer, opera og skuespilhus også om.

Bortset fra bilfabrikken i den nordlige del af byen og den dertil senere tilknyttede flyvemaskinemotor fabrik (BMW 14 cyl. dobbelt stjerne luftkølede motor (1700 hk) for bl.a. FW 190, FW 200 og JU 88 m.fl.) i østkanten af byen, led byen ikke de store ødelæggelser under krigen, jo jernbane terrænet fik en gang tæsk samtidig.

Byen er jo nok mest kendt for bilfabrikken ”Automobilwerk Eisenach (AWE)", der efter krigen fremstillede den nok så kendte DDR personbil ”Wartburg”, opkaldt efter slottet/fæstningen af samme navn ovenfor byen (der er fan…… mange trapper derop hvis man er hard-core). Historisk også kendt for komponisten Johannes Sebastian Bach. Nå, jo, er man til tyske TV familie doktor dramaer, blev ”Dr. Kleist” indspillet der i mange, mange år. Men man skal nok være af hunkøn og lidt mere end 30 år for besvime over denne.

Opel byggede en spritny fabrik lige vest for byen og her produceres OPEL og WAUXHALL (Opel for det engelske marked).

Jernbanemæssigt er Eisenach et stort jernbaneknudepunkt og der arrangeres ofte store ”Plandampf” arrangementer med et par BR 41 og en 50 i enden foran et 1500 til 2000 tons kali godstog med selvtømmende vogne (se bl.a. Youtube). Og så ligger Eisenach ikke langt fra RAW MEININGEN.
Med tog tager det ingen tid at komme til Gotha, Erfurt, Weimar og Jena.

I Erfurt er der bl.a. 1m sporvogn, foto herunder.

[image]

I det hele taget kan Thüringen anbefales, masser af jernbaner, museer, jernbanemuseer og, og, og.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Sporvogne i udlandet - sporvogn i Erfurt

af Niels Munch @, fredag 09. august, 2019, 10:25 (10 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, fredag 09. august, 2019, 10:52

I det hele taget kan Thüringen anbefales, masser af jernbaner, museer, jernbanemuseer og, og, og.


Kære Steff,

Mange tak for indlæg. Apropos Erfurt, så var der en dansk veteranflyver, der 15. juli 1978 i en "civiliseret" ex-FLV CHIPMUNK (OY-ALL) landede i Erfurt i den tro, at det var Kassel (!). VOPO tilbageholdt ham i et døgn, hvorefter han fik lov at flyve tilbage over zonegrænsen - ledsaget dertil af en NVA helikopter. Vesttyske privatfly blev normalt minutiøst adskilt og sendt tilbage pr. jernbanevogn - for pilotens regning .....

Sporvejene i Erfurt er nok så spændende, også i dag, idet der foruden Duewag MGT6D-typen, du fotograferede, også i driften kører Siemens COMBINO. Endelig er der hos Stadler bestilt TRAMLINK til levering 2020.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - sommergætter II + sporvogn i Erfurt

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, søndag 11. august, 2019, 12:05 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja, det er godt nok som LH skriver Eisenach i Thÿringen på den berømte ”Luther Strasse”.

Der var før sporvogn op til efter krigen, ikke den største, men nok typisk for ”der Gründerzeit” omkring forrige, forrige århundredeskiftes industrialisering. Det viste billede er den sidste rest, der mærkværdigt nok er blevet bevaret. Sporvognen kom til omkring 1890´erne, hvor byen tjente virkelig store penge, storindustri og minedrift. Det vidner de mange og store villaer, opera og skuespilhus også om.

Bortset fra bilfabrikken i den nordlige del af byen og den dertil senere tilknyttede flyvemaskinemotor fabrik (BMW 14 cyl. dobbelt stjerne luftkølede motor (1700 hk) for bl.a. FW 190, FW 200 og JU 88 m.fl.) i østkanten af byen, led byen ikke de store ødelæggelser under krigen, jo jernbane terrænet fik en gang tæsk samtidig.

Byen er jo nok mest kendt for bilfabrikken ”Automobilwerk Eisenach (AWE)", der efter krigen fremstillede den nok så kendte DDR personbil ”Wartburg”, opkaldt efter slottet/fæstningen af samme navn ovenfor byen (der er fan…… mange trapper derop hvis man er hard-core). Historisk også kendt for komponisten Johannes Sebastian Bach. Nå, jo, er man til tyske TV familie doktor dramaer, blev ”Dr. Kleist” indspillet der i mange, mange år. Men man skal nok være af hunkøn og lidt mere end 30 år for besvime over denne.

Opel byggede en spritny fabrik lige vest for byen og her produceres OPEL og WAUXHALL (Opel for det engelske marked).

Jernbanemæssigt er Eisenach et stort jernbaneknudepunkt og der arrangeres ofte store ”Plandampf” arrangementer med et par BR 41 og en 50 i enden foran et 1500 til 2000 tons kali godstog med selvtømmende vogne (se bl.a. Youtube). Og så ligger Eisenach ikke langt fra RAW MEININGEN.
Med tog tager det ingen tid at komme til Gotha, Erfurt, Weimar og Jena.

I Erfurt er der bl.a. 1m sporvogn, foto herunder.

[image]

I det hele taget kan Thüringen anbefales, masser af jernbaner, museer, jernbanemuseer og, og, og.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

.
------------------
.

Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm havde arrangeret rejse dertil i 2011. Herlig rejse -ligesom alle de andre rejser selskabet arrangerer. Vi fik vist set, alt hvad der var værd at se -sporvejsmæssigt- andre fik også set meget andet i "fritimerne"/-dagen.
[image]
Nr. 614, Pladsen Anger, Erfurth. -- 7. september 2011 (Duewag MGT6DE)

Linienettet og køreplanen var (i det mindste på det tidspunkt) tilresselagt således, at alle 6 linier kørte over denne plads og (de fleste) mødtes samtidig.
Den ene vognstyrer på linie 6 (til Steigerstrasse) havde til opgave at holde øje med, at alle de aktuelle vogne var ankommet til pladsen og give signal til afgang for alle vogne samtidig, når de alle havde holdt et passende øjeblik.

De ældste i Herreværelset husker det sikkert fra nattens sidste afgang, kl. 0.30, fra Rådhuspladsen i København (andre kan have læst om det). "midt" på rådhuspladsen hang en lampe visende rødt lys. Den tændtes nogle minutter før kl 0.30. Kl. 0.30 eller nogle minutter derefter, når alle de sidste vogne på linierne, var ankommet og holdt et par minutter, slukkedes lampen og alle vogne kørte. Her var det trafikmestervagten på pladsen, der "holdt øje".

Erik V.
www.evp.dk

.

Sporvogne i udlandet - en sommergætter II

af Baumann, torsdag 08. august, 2019, 17:39 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

en Vauxhall Astra Mk 7 :-)

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Lars Henning Jensen, torsdag 08. august, 2019, 16:56 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle

Kirketårnet er helt rigtigt identificeret...


Hej Hans Peter (som jeg vist ikke har mødt siden en i enhver henseende trist novemberdag i 1992 ...)!

Jeg bemærker, at opgaven skulle være tiltænkt mig, men da jeg jo skal passe mit arbejde, så jeg den først for lidt siden. Jeg syntes først, at folk så lidt asiatiske ud, men så var kirketårnet forkert, og jeg mener ikke lige, at jeg kan komme på begivenheder, der passer.
Postkassen se ubetinget engelsk ud, så da andre nu har sporet (!) sig frem til Sydamerika, må der være tale om et land, hvor der i al fald har været engelsk indflydelse på postvæsenet.

Nå, Niels har jo gættet det, vi venter blot på det endelige svar, så jeg melder definitivt "pas" ;-)

Mh
LH

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Niels Munch @, torsdag 08. august, 2019, 17:30 (10 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Nå, Niels har jo gættet det, vi venter blot på det endelige svar, så jeg melder definitivt "pas" ;-)


Joh, kirken er gættet - og dermed også byen. Med Hans Peters foto billedgurglede jeg og fandt ret hurtigt denne blog: http://mikesbogotablog.blogspot.com/2017/06/memories-of-el-tranvia.html - hvor sporvejens dramatiske historie også er beskrevet.

Så var det blot at tosse lidt rundt med Google Streetview - og endelig grave dette link frem: http://www.tramz.com/co/bg/t/te.html - hvor sporvejen, der var metersporet - grundigt gennemgås.

Og til de, der ikke orker klikke på links: Bogotá i Colombia.


Bedste hilsener & tak til H.P. for en fin gætter
Niels

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Hans Peter Balle @, torsdag 08. august, 2019, 18:42 (10 dage siden) @ Niels Munch

Ja, Niels fik jo fanget historien og stedet er ganske rigtigt Bogota, Colombia.

Den skelsættende begivenhed var attentatet på Jorge Gaitan d. 9 april 1948. Attentatet gav anledning til voldsomme uroligheder i byen hvorunder en hel del sporvogne blev sat i brand og flere veje blev ufremkommelige. Det satte en stopper for sporvognskørslen på de spor vi ser på billederne - et kig ned ad Carrera 7 (almindeligt omtalt som La Septima) i krydset med Calle 13.

Urolighederne i Bogota er kendt som El Bogotazo og et hurtigt google bringer flere billeder af brændende sporvogne frem. Urolighederne spredte sig hurtigt til store dele af landet og blev derfor starten på en særlig voldelig periode i landets historie under betegnelsen La Violencia. Den varede omkring ti år.

Jorge Gaitan var en venstreorienteret populist fra en gren af det liberale parti. Han stod med gode muligheder for at vinde et kommende præsidentvalg senere på året. Der er visse lighedspunkter mellem attentatet på Jorge Gaitan og det tilsvarende attentat på JFK 15 år senere. Nogen betvivler, at han faktisk blev skudt af en sindsforvirret Juan Roa Sierra, og at selv hvis det var tilfældet, at der stod andre interesser bag. Forslagene spænder vidt: elementer i den siddende konservative regering, andre fløje indefor det liberale parti, Sovjetunionen, CIA, det colombianske kommunistparti m.v. Problemet er blot, at ingen af de mange teorier indtil videre er baseret på beviser af nogen art.

Tak for deltagelsen og jeg beklager at arbejdet forhindrede Lars Henning og sikkert andre i at deltage.

Hilsen
Hans Peter

Sporvogne i udlandet - en sommergætter ...

af Lars Henning Jensen, torsdag 08. august, 2019, 23:02 (10 dage siden) @ Hans Peter Balle


Tak for deltagelsen og jeg beklager at arbejdet forhindrede Lars Henning og sikkert andre i at deltage.

Hilsen
Hans Peter


Ja ja, det er nu vort lod ...;-)

Tak for en spændende opgave - jeg har sagt det før og gør det gerne igen: Det er just sådanne indlæg, der gør det så pokkers inspirerende og givende at følge med i dette forum (uanset om man er aktivt deltagende eller blot læser); vi kommer ofte langt omkring både i tid, rum og emne, men vi går altid klogere her fra …

Mh
LH

Sporvogne i udlandet - Schwerin

af Baumann, tirsdag 06. august, 2019, 18:11 (12 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Inspireret af Niels sporvogns indlæg, vil jeg også bidrage et par fotos fra min ferietur
dengang tilbage i 2005.
Jeg ved, at mine billeder ikke er så gamle som de andres som viste her …
Jeg var med min familie på tur i byen Schwerin, hvor jeg fik lille tid til se på de flotte sporvogn
Det var Bombardier typ SN2001 som de kørte med, så de næste nye ...
Nahverkehr Schwerin GmbH ejes af 99 pct af Stadtwerke Schwerin og 1 pct af Stadt Schwerin

[image]
NVS SN2001 nr. 810 Linie 3, Haltpunkt Zoo - juli 2005
[image]
[image]
NVS SN2001 nr. 804 + 805 Linie 2, Haltepunk Zoo - juli 2005
[image]
NVS SN2001 nr. 811

Sporvogne i udlandet - Schwerin

af Niels Munch @, tirsdag 06. august, 2019, 21:01 (12 dage siden) @ Baumann

Hej Baumann,

Tak for pustet fra Nahverkehr Schwerin GmbH, som 2001-03 jo lykkedes med at udskifte hele flåden af Tatra T3D-vogne med den viste Flexity Classic type.

PS: Jeg hygger mig, ligesom Lars Henning også giver udtryk for at gøre, over den udvikling, denne tråd har taget, og imødeser gerne flere bidrag.


Bedste hilsener
[image]Niels

Sporvogne i udlandet - Berlin (7 fotos)

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, torsdag 08. august, 2019, 17:35 (10 dage siden) @ Niels Munch

Go' aften i Forum,

Mit første besøg i Berlin var i december 1992. Og da var "scenen sat" således:

(...)


Bedste hilsener
Niels


Flere sporvogne i udlandet
Budapest

.
-------------------------
.

Nu er der jo alligevel "gået gætteri" i bagenden af tråden:
(Et af mine første fotos med mit lille box-6x9-fotografiapparat)
[image]
Hvor, måske hvornår ? ---^

Erik V.
www.evp.dk

.

Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (1 foto)

af Niels Munch @, torsdag 08. august, 2019, 19:42 (10 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nu er der jo alligevel "gået gætteri" i bagenden af tråden:
(Et af mine første fotos med mit lille box-6x9-fotografiapparat)
[image]
Hvor, måske hvornår ? ---^


Kære Erik,

Med stor risiko for at blive udnævnt til "Spielverderber", giver jeg nu et fyraftensbud på en besvarelse: Motorvognen i baggrunden t.v. for sporvognen ser schweizisk ud, og det bekræftes af påskriften på sporvogn nr. 4, nemlig "Tramvie Locarnesi" (TLo); initialerne FRT står for Ferrovie Regionali Ticinesi, som vel kan anses som kantonen Tessin's trafikselskab.

Vi er således i Locarno, hvis 4,2 km lange metersporede sporvej TLo åbnede 1. oktober 1908 og blev nedlagt 30. april 1960.

"Din" maximum traction bogiemotorvogn nr. 4 er bygget af MAN/MFO i 1911 og kom sammen med den lignende nr. 5 til TLo i 1946 fra Rheintalischen Strassenbahn (RhSt). Ved TLo's nedlæggelse kom begge vogne til Centovallibahn, hvor nr. 4 siden blev renoveret og opstillet ved stationen Santa Maria Maggiore som 'Denkmal'.

Dit foto er således optaget mellem 1946 og 1960, og hvis man kunne bestemme motorvognen i baggrunden, kunne tidsintervallet muligvis indskrænkes. Men som i historiequizzen tipper jeg på 1955 "+/- 5 år" :-P .


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (1 foto)

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, torsdag 08. august, 2019, 22:01 (10 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for et fantastisk svar. Er der noger du ikke selv kan finde ud af, så spørg her: Så klarer Niels det ! ! !

Jeg havde lavet et længere svar, og ved afsendelsen forsvandt ALT. Jeg mene ikke, at det var for gammelt (det var indenfor svartiden).

Jeg vil nu forsøge at lægge det på min hj.side i morgen, i stedet for.

Beklager.

Erik V.
www.evp.dk

.

Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (1 foto)

af Lars Henning Jensen, torsdag 08. august, 2019, 22:58 (10 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Niels.

Tak for et fantastisk svar. Er der noger du ikke selv kan finde ud af, så spørg her: Så klarer Niels det ! ! !

Jeg havde lavet et længere svar, og ved afsendelsen forsvandt ALT. Jeg mene ikke, at det var for gammelt (det var indenfor svartiden).

Jeg vil nu forsøge at lægge det på min hj.side i morgen, i stedet for.

Beklager.

Erik V.
www.evp.dk

.


Ja, Niels er skrap:-D
Desværre må jeg, som udsigterne for pensionsalderen ser ud til at udvikle sig, se frem til at henslæbe endnu helt op til 15 år på arbejdsmarkedet, inden jeg kan tillade mig at "stemple ud" og hengive mig til den slags spændende, udfordrende og inspirerende beskæftigelser ...
- måtte man da også have energien og åndsevnerne i behold ;-)
Mh LH

Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (1 foto)

af Niels Munch @, fredag 09. august, 2019, 09:46 (10 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej igen Erik,

Jeg er spændt på dit lange svar ;-) .

I mellemtiden har jeg konstateret, at dit foto er taget på Piazzale della Stazione i Locarno. Motorvognen i baggrunden t.v. er én af Ferrovia Locarno–Ponte Brolla–Bignasco (LPB) motorvogne nr. 1 - 3, bygget af MAN/MFO i 1907 og ombygget til 1200 V DC i 1925-26. LPB blev nedlagt 28. November 1965, og nr. 2 - 3 blev udrangeret derefter. Nr. 1 fik ny pladebeklædning i 1964 og overlevede nogle år på Centovalli banen.

Banen kørte fælles med Centovalli banen i gadeniveau i Locarno. Denne gadetrafik ophørte ved etablering af en jernbanetunnel i 1990.

"Paraply" for de nævnte metersporede baner og sporvejen var som nævnt "FRT", som efter autobussernes indlemmelse skiftede initialer til "FART" (Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi) i 1961.

Der er således ingen af disse oplysninger, der kan indsnævre tidsintervallet for dit foto. Og nu kommer jeg vist ikke nærmere uden at brede mig ud over hovedemnet.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (1 foto)

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 09. august, 2019, 10:49 (10 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Erik V. Pedersen, fredag 09. august, 2019, 11:47

Hej igen Erik,

Jeg er spændt på dit lange svar ;-) .

I mellemtiden har jeg konstateret, at dit foto er taget på Piazzale della Stazione i Locarno. Motorvognen i baggrunden t.v. er én af Ferrovia Locarno–Ponte Brolla–Bignasco (LPB) motorvogne nr. 1 - 3, bygget af MAN/MFO i 1907 og ombygget til 1200 V DC i 1925-26. LPB blev nedlagt 28. November 1965, og nr. 2 - 3 blev udrangeret derefter. Nr. 1 fik ny pladebeklædning i 1964 og overlevede nogle år på Centovalli banen.

Banen kørte fælles med Centovalli banen i gadeniveau i Locarno. Denne gadetrafik ophørte ved etablering af en jernbanetunnel i 1990.

"Paraply" for de nævnte metersporede baner og sporvejen var som nævnt "FRT", som efter autobussernes indlemmelse skiftede initialer til "FART" (Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi) i 1961.

Der er således ingen af disse oplysninger, der kan indsnævre tidsintervallet for dit foto. Og nu kommer jeg vist ikke nærmere uden at brede mig ud over hovedemnet.


Bedste hilsener
Niels

.
------------
.

Hej Niels.

Jamen jeg vil så prøve igen.

Først og fremmest TAK for dine mange flotte og udførlige svar til næsten alt, hvad vi andre finder på at spørge om - ja selvom vi ikke har spurgt, så kommer forklaringerne bar alligevel, som f. eks. her. (Du får lejlighed til at forsøge endnu en gang). Jeg har ikke selv baggrundsmateriale -kan kun holde mig til nettet, hvis jeg kan finde det - Du synes "bare" at ryste det ud af hovedet.

Svaret var -naturligvis- helt rigtigt. Locarno, optaget i april 1953, min konfirmationsrejse til en lille (lidt sydøstligere beliggende) landsby, Porto Ronco). Herfra var der så et par småudflugter til oplandet, bl. a. en udflugt til Locarno. Her blev vi guidet rundt i byen, men der blev da lejlighed til et par fotos af skinnemæssig interesse - det ene har allerede været vist. Optaget med mit primitive 6x9 box-fotografiapparat (haves endnu). "Mange" muligheder: Optagelse på tid -altså åben blænde sålænge, man holdt udløseren nede. Øjebliksbilleder: Belysningstid afhængig af, om man trykkede hurtigt/kraftigt på udløseren eller man trykkede langsomt og forsigtigt ! ! ! Det sidste gav uendeligt mange muligheder - også for fejltryk. Økonomien satte også sine grænser.

----------

Det blev kun til eet selvoptaget sporvognsfoto -det allerede viste- samt et postkort (her vist i udsnit):
[image]
Locarno. Postkort. Købt: April 1955. ---^

.

Det blev også til et enkelt foto ved jernbanestationen:
[image]
FRT - Ferrovie Regionali Ticinesi nr. 17. Locarno, April 1953. ---^


En del af udflugten gik til byens højt beliggende (munke-)kloster: Madonne del Sasso.

Det har ikke meget med jernbaner/sporveje at gøre, men turen derop foregik med svævebane/tovbane - det smager da lidt.

[image]
Vogn nr. 2. April 1953. ---^
.

[image]
Ved øvre endestation.
.

[image]
"Krydsningssporet", postkort købt i april 1953.
Flot foto - lige efter bogen. Manskulle tro, at det var en jernbaneentusiast(-tosse), der havde taget det til "vennerne". ---^

.

[image]
Princip for sporlægning på krydsningsstedet. ---^
.

[image]
Udsigt over Locarno. "Photo shop" var vel næppe opfundet dengang, men mon optagelsen helt "holder vand" ? ---^

.

[image]
Øvre endestation. April 1953. ^---v
[image]

[image]
Mast for bæretov. ---^

. . . og så er det lige før, jeg bliver kastet af tråden ! ! !


Erik V.
www.evp.dk

.

Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (bem. til fotos)

af Niels Munch @, fredag 09. august, 2019, 13:07 (9 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Niels Munch, fredag 09. august, 2019, 13:28

Hej Erik,

Tak for supplerende og spændende indlæg.

Sporvognen på banegårdspladsen er én af sporvejens 3 første, 2-akslede motorvogne fra MAN/Alioth 1908, nr. 1 - 3, hvoraf én, nu med nummeret "7" (ex nr. 1), er bevaret som museumsvogn.

Motorvognen mærket FRT 17 er én af de første 8 motorvogne nr. 11 - 18 bygget til Centovalli banens åbning i 1923 af Carminati e Toselli i Milano med el fra TIBB. Vognen blev moderniseret i 1962 og skulle - sammen med de ombyggede nr. 16 og 18 - stadig eksistere.

Funicolare Locarno–Madonna del Sasso er fra 1906, og svævebanen Orselina-Cardada åbnet 26.12.1952 var ganske ny, da du besøgte den. Den blev totalfornyet i 2000.

[image]

Klik på de indbyggede links for baggrundsstof. I det hele taget er internettet en "guldgrube" af info, som jeg nysgerrigt trækker på, idet mine reoler langt fra kan rumme al den litteratur, jeg kunne drømme om. Jeg begrænser mig oftest - når vi taler udland - til kun at købe bøger om/fra steder, jeg har besøgt. Men nu fik jeg så lært noget om Locarno - takket være Erik's konfirmation i april 1953.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (bem. til fotos)

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 09. august, 2019, 13:35 (9 dage siden) @ Niels Munch

Hej Erik,

Tak for supplerende og spændende indlæg.

Sporvognen på banegårdspladsen er én af sporvejens 3 første, 2-akslede motorvogne fra MAN/Alioth 1908, nr. 1 - 3, hvoraf én, nu med nummeret "7" (ex nr. 1), er bevaret som museumsvogn.

Motorvognen mærket FRT 17 er én af de første 8 motorvogne nr. 11 - 18 bygget til Centovalli banens åbning i 1923 af Carminati e Toselli i Milano med el fra TIBB. Vognen blev moderniseret i 1962 og skulle - sammen med de ombyggede nr. 16 og 18 - stadig eksistere.

Funicolare Locarno–Madonna del Sasso er fra 1906, og svævebanen Orselina-Cardada åbnet 26.12.1952 var ganske ny, da du besøgte den. Den blev totalfornyet i 2000.

[image]

Klik på de indbyggede links for baggrundsstof. I det hele taget er internettet en "guldgrube" af info, som jeg nysgerrigt trækker på, idet mine reoler langt fra kan rumme al den litteratur, jeg kunne drømme om. Jeg begrænser mig oftest til kun at købe bøger om/fra steder, jeg har besøgt. Men nu fik jeg så lært noget om Locarno - takket være Erik's konfirmation i april 1953.


Bedste hilsener
Niels

.
--------
.

TAK Niels.

Tak for endnu et spændende/informatict indlæg.

Jeg er pt. ved at gøre klar til at lægge billederne på min side i løbet af aftenen.
Er det OK, hvis jeg bruger dine suppl. bemærkninger (som det er gjort ved tidligere lejligheder) ?

Egentlig var meningen med min hjemmeside det samme, som Du skriver. Det skulle kun være egne fotos (som på den måde kunne komme andre til gavn/glæde), men så har man lavet det meste af en lille privatbane, og mangliger lige et par fotos, --og det har xxx. Så blev det til en hurtig forespørgsel, --ja, og artiklen/billedrækken var lidt mere komplet. På den måde "sneg" der sig flere og flere fotos ind mellem egne billeder.
[image]
Madonna del Sasso. Postkort. 1953.
.

Således også her (klosteret og munken liver da lidt op, og er da også lidt af "historien".

Der er også meget (moderne/nyt) fra Locarno på nettet. Det overlader jeg dog trygt til yngre generationer.

TAK for informationerne.

Erik V.
www.evp.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen