Avatar

Kousted/Kovsted trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, tirsdag 06. august, 2019, 17:12 (13 dage siden)

Jeg har netop besøgt hvad jeg troede var den tidligere placeringen af ovenstående trinbræt.
Jeg havde primært lagt Kraks 1954 luftfoto til grund for placeringen.
Men efter endnu engang at have kigget i kortbøger, ja så kommer jeg i tvivl, da de angiver en placering tættere på landsbyen. Men ingen af stederne ser ud til at have perron ved begge spor.
Så kan det tænkes, at trinbrættet har været "delt", således at perron for nordgående tog lå tættest landsbyen, mens det for sydgående tog lå en tøddel længere mod nord nær ved vogterhus 110.

[image]Muligvis tidligere placering af Kousted/Kovsted trinbræt nær ved vogterhus 110, 1. august 2019 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Kousted/Kovsted trinbræt

af Børge Sundahl, tirsdag 06. august, 2019, 18:10 (13 dage siden) @ T. Rithmester

Hej

Ja det var delt således:
I nordgående retning lå det lige ved vejen fra Kousted til Ørrild
I sydgående retning lå det ved den røde bro, der var lidt nordligere

Børge

Avatar

Kousted/Kovsted trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, tirsdag 06. august, 2019, 18:46 (13 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Ja det var delt således:
I nordgående retning lå det lige ved vejen fra Kousted til Ørrild
I sydgående retning lå det ved den røde bro, der var lidt nordligere


Hej Børge

Tak for klarificering :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Kousted/Kovsted trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 06. august, 2019, 19:08 (13 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Ja det var delt således:
I nordgående retning lå det lige ved vejen fra Kousted til Ørrild
I sydgående retning lå det ved den røde bro, der var lidt nordligere

Børge

Hej Børge,

Tak! Din oplysning er nu tilføjet jernbanekilder.dk. Desværre kan kun den ene placering vises i kortfunktionen.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Kousted/Kovsted trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 06. august, 2019, 21:05 (13 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, tirsdag 06. august, 2019, 21:50

Jeg har netop besøgt hvad jeg troede var den tidligere placeringen af ovenstående trinbræt.
Jeg havde primært lagt Kraks 1954 luftfoto til grund for placeringen.
Men efter endnu engang at have kigget i kortbøger, ja så kommer jeg i tvivl, da de angiver en placering tættere på landsbyen. Men ingen af stederne ser ud til at have perron ved begge spor.
Så kan det tænkes, at trinbrættet har været "delt", således at perron for nordgående tog lå tættest landsbyen, mens det for sydgående tog lå en tøddel længere mod nord nær ved vogterhus 110.

[image]Muligvis tidligere placering af Kousted/Kovsted trinbræt nær ved vogterhus 110, 1. august 2019 (thr)


Kære Thomas

Sagsakterne om Kousted trinbræt befinder sig i denne pakke.

Som supplement til dine egne overvejelser og Børges oplysninger kan oplyses følgende:

Da du tog ovenstående fotografi, stod du oppe på vejoverføringen og fotograferede mod nord. Vi skimter vogterhus 110 på billedet. Det sydgående spor til venstre på dit billede, er det oprindelige spor. Det nordgående spor til højre er 2. sporet ibrugtaget 12. maj 1950.

Perronen for sydgående tog lå der, hvor alt det grønne er på dit billede.

Vejoverføringen er påbegyndt i finansåret 1919/20 og fuldført i finansåret 1920/21. Lov om 2. sporet Randers-Aalborg er fra 20. marts 1918, så da man byggede vejoverføringen, gjorde man plads til 2. sporet. Vejoverføringen blev opført således, at det eksisterende spor kom til at ligge vestligt under vejoverføringen.

Det oprindelige trinbræt ved Kousted lå øst for det oprindelige spor ca. 100 meter syd for vejoverføringen. Beboerne havde oprindeligt ønsket det opført ca. 300 meter syd for vejoverføringen; men det var statsbanerne kede af pga. oversigtsforholdene. Jeg forstår ikke argumentet; jo længere trinbrættet lå syd for vejoverføringen, jo længere sigt havde lokomotivføreren til trinbrættet.

Trinbrættet blev ibrugtaget 1. september 1928. Kousteds beboere havde selv udført jordarbejdet.

Begge "nye" perroner er med på dit Krak-luftfoto. Grøn cirkel = sydgående perron. Rød cirkel = nordgående perron. Det Kongelige Bibliotek har 3 billeder fra området "1948-1952", men ulykkeligvis er den oprindelige perron ikke kommet med på billederne.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Kousted/Kovsted trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, tirsdag 06. august, 2019, 23:08 (13 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Tak for yderligere informationer.
Det ser ud til, at endnu et besøg ved Kousted må planlægges :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Kousted/Kovsted trinbræt

af Georg Schmidt, tirsdag 06. august, 2019, 21:23 (13 dage siden) @ T. Rithmester

[image]Herunder stedet i 1985.

[image]
[image]
1:100 000 3. udgave 1942, i udgaven af 1933 ses Kousted trb ikke.
M v h
Georg

Jernbanebøger

Hvad er der inden i Tog
Hvad er der inden i Tog
Pris 50,- kr.
 Læs mere 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Bryrup Jernbane

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen