Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 9/8 2019, 09:17 (1694 dage siden)

Der er jo mange strækninger der er forsvundet de seneste 100 år, men hvor mange er egentlig kun væk i officiel regi?

Jeg ved at sporene på Grindsted-banen fra Bramming til Grindsted stadig ligger der, sporerne på Tønder - Tinglev-banen ligger der også stadig, og til dels også Skjern - Videbæk samt Nørre Nebel - Nymindegab, men er der andre, nedlagte baner, som IKKE er veteranbaner, hvor sporene stadig ligger der? Hvad med:

Tommerup - Assens, Randers - Ryomgaard, osv?

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Egon Schmidt, 9/8 2019, 11:02 (1694 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Aabenraa banen

Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2019, 12:22 (1694 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Der er jo mange strækninger der er forsvundet de seneste 100 år, men hvor mange er egentlig kun væk i officiel regi?

Jeg ved at sporene på Grindsted-banen fra Bramming til Grindsted stadig ligger der, sporerne på Tønder - Tinglev-banen ligger der også stadig, og til dels også Skjern - Videbæk samt Nørre Nebel - Nymindegab, men er der andre, nedlagte baner, som IKKE er veteranbaner, hvor sporene stadig ligger der? Hvad med:

Tommerup - Assens, Randers - Ryomgaard, osv?

Hejsa,

Tinglev - Tønder er endnu ikke nedlagt i "officiel regi".

Nørre Nebel - Nymindegab er ikke en banestrækning men et privat sidespor. Private sidespor bliver ikke nedlagt men går blot ud af brug og efter nogen tid som regel taget op. Der ligger dog rester af private sidespor masser af steder, ligesom de spornekrofile også kan finde mangt og meget på nedlagte havnebaner.

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Poul Andersen, 9/8 2019, 13:05 (1694 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er jo mange strækninger der er forsvundet de seneste 100 år, men hvor mange er egentlig kun væk i officiel regi?

Jeg ved at sporene på Grindsted-banen fra Bramming til Grindsted stadig ligger der, sporerne på Tønder - Tinglev-banen ligger der også stadig, og til dels også Skjern - Videbæk samt Nørre Nebel - Nymindegab, men er der andre, nedlagte baner, som IKKE er veteranbaner, hvor sporene stadig ligger der? Hvad med:

Tommerup - Assens, Randers - Ryomgaard, osv?


Hejsa,

Tinglev - Tønder er endnu ikke nedlagt i "officiel regi".

Nørre Nebel - Nymindegab er ikke en banestrækning men et privat sidespor. Private sidespor bliver ikke nedlagt men går blot ud af brug og efter nogen tid som regel taget op. Der ligger dog rester af private sidespor masser af steder, ligesom de spornekrofile også kan finde mangt og meget på nedlagte havnebaner.

Nørre Nebel - Nymindegab, blev overtaget fra Forsvaret, af Vestbanen A/S i 1994.

Mvh.
Poul.

Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2019, 21:20 (1694 dage siden) @ Poul Andersen

Der er jo mange strækninger der er forsvundet de seneste 100 år, men hvor mange er egentlig kun væk i officiel regi?

Jeg ved at sporene på Grindsted-banen fra Bramming til Grindsted stadig ligger der, sporerne på Tønder - Tinglev-banen ligger der også stadig, og til dels også Skjern - Videbæk samt Nørre Nebel - Nymindegab, men er der andre, nedlagte baner, som IKKE er veteranbaner, hvor sporene stadig ligger der? Hvad med:

Tommerup - Assens, Randers - Ryomgaard, osv?


Hejsa,

Tinglev - Tønder er endnu ikke nedlagt i "officiel regi".

Nørre Nebel - Nymindegab er ikke en banestrækning men et privat sidespor. Private sidespor bliver ikke nedlagt men går blot ud af brug og efter nogen tid som regel taget op. Der ligger dog rester af private sidespor masser af steder, ligesom de spornekrofile også kan finde mangt og meget på nedlagte havnebaner.


Nørre Nebel - Nymindegab, blev overtaget fra Forsvaret, af Vestbanen A/S i 1994.

Mvh.
Poul.

Hej Poul,

Ejerforholdet ændrer ikke på, at det er et privat sidespor. Sporet er etableret som et privat sidespor uden anlægslov og kan nedlægges uden videre, uden at det skal op hos ministeren, hvis nogen får trang til det.

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af SOPIX, 9/8 2019, 15:32 (1694 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Der eksisterer stadig et stykke af Amagerbanen fra Vermlandsgade til Prags Boulevard - der er af og til skinnecykelkørsel.

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 9/8 2019, 15:36 (1694 dage siden) @ SOPIX

Hvad med Vojens-Skrydstrup ?

Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2019, 21:23 (1694 dage siden) @ Steen Nielsen

Hvad med Vojens-Skrydstrup ?

Er et privat sidespor, der delvist er anlagt på den gamle amtsbanetracé.

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af kbayer, 9/8 2019, 22:22 (1694 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvor kunne det være dejligt, hvis nogen havde et foto af trafik på strækningen til Skrydstrup. Jeg var soldat på FSN Skrydstrup fra august 1968 til juni 1969.

De første 3 måneder var rekruttiden, og den var ikke specielt morsom. Derfor husker jeg også en episode, hvor en oversergent så sig sur på et rekrutkompagni, der fortrinsvis bestod af mænd fra Sjælland. Og som jeg husker det, sørgede oversergenten for, at sjællænderne lige knap og nap kom for sent til det opstillede tog på flyvestationens skinner.

Som jeg husker det, bestod toget af minimum 3-4 passagervogne plus Mx eller My. Men da jeg i efteråret 1968 flyttede til bevogtningseskadrillen/militærpolitiet husker jeg, at vi stod opstillet på perronen i Vojens for at tage imod nye rekrutter og tilbagevendende soldater fra Sjælland. Vi fik besked på at se lidt barske ud, så der ikke blev optræk til uroligheder på perronerne, hvor der også var mange almindelige toggæster. Så på det tidspunkt kørte der ikke længere orlovstog helt ind på flyvestationen.

I øvrigt gav min fribillet til togkørsel adgang til en række gode ture rundt om i Danmark, selvom orlov allerhelst skulle tilbringes med familie og venner. Når jeg så skulle tilbage til Skrydstrup efter endt weekendorlov, tog jeg som regel den sidste afgang søndag aften fra perron 1 ( :-) ) i Aabenraa med en enlig Mo, der kørte frem og tilbage mellem Rødekro og Aabenraa i 1968, og vistnok også i 1969.

[image]

Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2019, 23:39 (1694 dage siden) @ kbayer

Hejsa,

Hold da op for et "guldfoto". Tak for synet! :-) :-) :-) Ja, det ville være dejligt, men måske ikke så sandsynligt på grund af fotoforbuddet mod militære transporter. Jeg har aldrig set sådant et foto, men måske...

Så er det nok mere sandsynligt, at nogen har fotograferet et af særtogene til Speedwaybanen i 1980'erne. Der blev vist kørt nogle stykker i Ole Olsens storhedstid?

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af PeterA, 10/8 2019, 12:47 (1693 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, det er et fint foto. Og så får vi i tilgift dokumenteret, at Co 2763/spv 765 også har været her. Vi ser gavlen af den til venstre for Mo-vognen. Udstillingsvognene var jo oppe at vende her i forummet i midten af juli, så der er en ny brik til puslespillet.
hilsen PeterA

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Georg Schmidt, 10/8 2019, 21:11 (1693 dage siden) @ kbayer

[image]
Det ser ud til de har været inde på sidesporet efter 1969. Også 1/2 1971 var særtoget inde på flyvestationen efter den samme køreplan, og der var også kørsel til Gedhus og Karup ved samme lejlighed. Særtoget kørte tomt fra Vojens tilbage til Fredericia.
M v h
Georg

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Niels Munch, 10/8 2019, 21:50 (1693 dage siden) @ Georg Schmidt

..... og der var også kørsel til Gedhus og Karup ved samme lejlighed.


Blot med den forskel, at rekrutsærtogene til FSN KAR (Gedhus) mig bekendt ikke blev rangeret ind på flyvestationen.

M.v.h.
Niels

4. RKESK/FLV RKS
Gedhus
Hold FEB 1967

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Georg Schmidt, 11/8 2019, 10:03 (1692 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Her resten af særtogsanmeldelsen.
[image]
[image]
M v h
Georg
Bk Esk 1137, Gedhus 1965-66.

Avatar

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/8 2019, 13:55 (1692 dage siden) @ Georg Schmidt

Når vi nu er ved emnet: Kan der fremtrylles særtogsanmeldelser, der omhandler personførende rangertræk på Grove Sidespor mellem Gedhus og Karup?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Niels Munch, 11/8 2019, 15:23 (1692 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Når vi nu er ved emnet: Kan der fremtrylles særtogsanmeldelser, der omhandler personførende rangertræk på Grove Sidespor mellem Gedhus og Karup?


Kære Thomas,

Det kan ikke udelukkes, at det er forekommet. Det skete dog ikke i f.m. rekrutternes orlovstog. Sporet endte i FSN KAR forsyningsområde, der lå langt fra FLV RKS eskadrillebygninger i Gedhus-området. Det var derfor nemmere at marchere rekrutterne til/fra Gedhus trb. gennem en låge i hegnet tæt ved Georgs bunker.

Før NATO pipelinens tilkomst rangerede flyvestationens PM-traktor med tankvogne med flybrændstof samt i øvrigt og lejlighedsvis med vognladningsgods til forsyningsdepotet.

Men helt usandsynligt er det nok ikke; og nu tænker jeg f.eks. på HJVs IC3-særtog på Nymindegabsporet.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/8 2019, 15:35 (1692 dage siden) @ Niels Munch

Når vi nu er ved emnet: Kan der fremtrylles særtogsanmeldelser, der omhandler personførende rangertræk på Grove Sidespor mellem Gedhus og Karup?

Kære Thomas,

Det kan ikke udelukkes, at det er forekommet. Det skete dog ikke i f.m. rekrutternes orlovstog. Sporet endte i FSN KAR forsyningsområde, der lå langt fra FLV RKS eskadrillebygninger i Gedhus-området. Det var derfor nemmere at marchere rekrutterne til/fra Gedhus trb. gennem en låge i hegnet tæt ved Georgs bunker.

Tøhø, "Georgs bunker". :-) Hvor poetisk. Er det mon dér, Georg har sit arkiv?!? :-D :-P

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Niels Munch, 11/8 2019, 15:40 (1692 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan ikke udelukkes, at det er forekommet. Det skete dog ikke i f.m. rekrutternes orlovstog. Sporet endte i FSN KAR forsyningsområde, der lå langt fra FLV RKS eskadrillebygninger i Gedhus-området. Det var derfor nemmere at marchere rekrutterne til/fra Gedhus trb. gennem en låge i hegnet tæt ved Georgs bunker.

Tøhø, "Georgs bunker". :-) Hvor poetisk. Er det mon dér, Georg har sit arkiv?!? :-D :-P


Det var helt prosaisk FTK Bunker 1137, som Georg, da han var indrulleret i bunkereskadrillen, var med til at bevogte.

M.v.h.
Niels

Avatar

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/8 2019, 15:53 (1692 dage siden) @ Niels Munch

Det kan ikke udelukkes, at det er forekommet. Det skete dog ikke i f.m. rekrutternes orlovstog. Sporet endte i FSN KAR forsyningsområde, der lå langt fra FLV RKS eskadrillebygninger i Gedhus-området. Det var derfor nemmere at marchere rekrutterne til/fra Gedhus trb. gennem en låge i hegnet tæt ved Georgs bunker.

Tøhø, "Georgs bunker". :-) Hvor poetisk. Er det mon dér, Georg har sit arkiv?!? :-D :-P

Det var helt prosaisk FTK Bunker 1137, som Georg, da han var indrulleret i bunkereskadrillen, var med til at bevogte.

M.v.h.
Niels

Nåh, okay, så. Jeg anede, at det måske kunne have noget at gøre med bunker af gamle fotokopier. ;-)
(Væk hurtigere, end jeg kunne nå at dukke mig)

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Georg Schmidt, 11/8 2019, 16:00 (1692 dage siden) @ Niels Munch

Nej Niels, jeg har ikke bevogtet, det havde vi andre til.:-D

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Niels Munch, 11/8 2019, 20:26 (1692 dage siden) @ Georg Schmidt

Nej Niels, jeg har ikke bevogtet, det havde vi andre til.:-D


Selvfølgelig Georg, du hyggede dig vel med plottepigerne!

[image]

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Georg Schmidt, 12/8 2019, 21:15 (1691 dage siden) @ Niels Munch

Ja Niels, pigerne pyntede i betonhuset, men det var nu alligevel rart at komme ud i det fri og kigge på vejret fra den nye position i Tirstrup den sidste tid. Gad vide hvad kolossen anvendes til i dag, den nye ved Viborg ser jo ud til allerede at være nedlagt.
Med hensyn til kørsel med persontransport ind på flyvestationen, tror jeg ikke der har været nogen. Har undersøgt højtids soldatertog tilbage til 1955 og det har været MO-vogne og enkelte Viborg D-maskiner med stop ved Gedhus T&S og Kølvrå T. Havde man benyttet sidesporet havde der faktisk været længere at gå til tjenestestederne omkring hovedvagten i Kølvrå eller ved Gedhus, end hvis man stod af i Gedhus eller Kølvraa. I Skrydstrup er det anderledes, idet der jo er temmelig langt fra banegåden til flyvestationen. Skulle der have været persontransport ind på Karup kunne det have været i "ældre tid" og i forbindelse med indkaldelser, men jeg tror det ikke.
M v h
Georg

Avatar

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/8 2019, 22:10 (1691 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja Niels, pigerne pyntede i betonhuset, men det var nu alligevel rart at komme ud i det fri og kigge på vejret fra den nye position i Tirstrup den sidste tid. Gad vide hvad kolossen anvendes til i dag, den nye ved Viborg ser jo ud til allerede at være nedlagt.
Med hensyn til kørsel med persontransport ind på flyvestationen, tror jeg ikke der har været nogen. Har undersøgt højtids soldatertog tilbage til 1955 og det har været MO-vogne og enkelte Viborg D-maskiner med stop ved Gedhus T&S og Kølvrå T. Havde man benyttet sidesporet havde der faktisk været længere at gå til tjenestestederne omkring hovedvagten i Kølvrå eller ved Gedhus, end hvis man stod af i Gedhus eller Kølvraa. I Skrydstrup er det anderledes, idet der jo er temmelig langt fra banegåden til flyvestationen. Skulle der have været persontransport ind på Karup kunne det have været i "ældre tid" og i forbindelse med indkaldelser, men jeg tror det ikke.
M v h
Georg


Kære Georg

Tak for at du brugte tid på at undersøge emnet tilbage til 1955.

Nutidens Banedanmark kunne i øvrigt lære noget af DSB’s 1940-banetjeneste: Sidesporet blev besluttet, projekteret og udført på blot tre måneder. Men det var så også “med pistolen for panden”. Måske nutidens politikere skulle gøre det samme i dag i relation til Banedanmark (i overført betydning!)

Bedste hilsner

Thomas

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Preben Skals, 13/8 2019, 10:56 (1690 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg og andre

Jo, i 60'erne kørte der i forbindelse med "Åbent hus" arrangementer på Flyvestation Karup persontog i pendulfart på strækningen Karup-Kølvrå-Grove sidespor. Det var for at få besøgende til at parkere i Karup og Kølvrå og turen var gratis. Jeg har været med og husker oprangeringen som Mo=Cll=Cls.

Mvh Preben

Avatar

Efterlysning: Billeder Grove Sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/8 2019, 08:05 (1689 dage siden) @ Preben Skals

Jo, i 60'erne kørte der i forbindelse med "Åbent hus" arrangementer på Flyvestation Karup persontog i pendulfart på strækningen Karup-Kølvrå-Grove sidespor. Det var for at få besøgende til at parkere i Karup og Kølvrå og turen var gratis. Jeg har været med og husker oprangeringen som Mo=Cll=Cls


Tak for oplysningen. Nu kunne jeg jo håbe på, at nogen graver billeder fra den kørsel frem. Men så optimistisk tør jeg ikke være. Af hensyn til fremtiden vil jeg derfor lade denne efterlysning flyve rundt ude i cyberspace:

Kan der fremtrylles billeder fra ovennævnte kørsel? Eventuelt en særtogskøreplan?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

OT: Personførende rangertræk Grove Sidespor?

af Søndenfjords, 13/8 2019, 13:58 (1690 dage siden) @ Georg Schmidt

Med hensyn til kørsel med persontransport ind på flyvestationen, tror jeg ikke der har været nogen.

Da jeg blev indkaldt i august 1965, blev vi, så vidt jeg husker, sat af toget på den bare mark - ligesom man tidligere praktiserede det ved mergeltransporterne ;-)

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af ivar, 11/8 2019, 00:57 (1693 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg bevæger mig ud i teknikaliteter og nittetælleri, men var/er Vojens-Skrydstrup ret beset ikke et kommunalt stamspor?

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Niels Munch, 11/8 2019, 07:22 (1692 dage siden) @ ivar

Jeg bevæger mig ud i teknikaliteter og nittetælleri, men var/er Vojens-Skrydstrup ret beset ikke et kommunalt stamspor?


Vedr. Vojens: Prøv at kigge i "Bilag 3.2C GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR" i Banedanmarks Netredegørelse 2019.

M.v.h.
Nels

Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/8 2019, 09:01 (1692 dage siden) @ Niels Munch

Vedr. Vojens: Prøv at kigge i "Bilag 3.2C GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR" i Banedanmarks Netredegørelse 2019.

Jeg tæller lige nogle nitter - interessant at der ikke står Lokaltog A/S, men Lokalbanen A/S og Regionstog A/S (OK - de er bevaret som binavne, men så havde den korrekte anførsel været Lokalbanen A/S (Lokaltog A/S) og Regionstog A/S (Lokaltog A/S) :-) ). Det er trods alt 4 år siden de to selskaber fusionerede.

Avatar

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/8 2019, 09:42 (1692 dage siden) @ ivar

Jeg bevæger mig ud i teknikaliteter og nittetælleri, men var/er Vojens-Skrydstrup ret beset ikke et kommunalt stamspor?

Nej, Vojens - Skydstrup sporet er (gen)anlagt ca. 1954 for Flyvevåbnet (Forsvarsministeriet). Ca. 1977 anlagdes der et kommunalt stamspor udgående fra Vojens - Skrydstrup sporet, men det er et andet spor. Om en del af Flyvevåbnets spor så i nyere tid kan være overgået til kommunen, har jeg ikke oplysninger om, men kommunen har i hvert fald ikke noget at gøre inde på Flyvestationens område.

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Niels Munch, 11/8 2019, 15:31 (1692 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg bevæger mig ud i teknikaliteter og nittetælleri, men var/er Vojens-Skrydstrup ret beset ikke et kommunalt stamspor?


Nej, Vojens - Skydstrup sporet er (gen)anlagt ca. 1954 for Flyvevåbnet (Forsvarsministeriet). Ca. 1977 anlagdes der et kommunalt stamspor udgående fra Vojens - Skrydstrup sporet, men det er et andet spor. Om en del af Flyvevåbnets spor så i nyere tid kan være overgået til kommunen, har jeg ikke oplysninger om, men kommunen har i hvert fald ikke noget at gøre inde på Flyvestationens område.


Jf. Banedanmarks netredegørelse er ejeren Forsvarets Bygningstjeneste (FBT), som iøvrigt nu hedder Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) efter en periode at have heddet Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste (FBE). Så Banedanmark har åbenbart (også) lidt svært ved at følge med myndigheders og selskabers organisations- og navneændringer.

M.v.h.
Niels

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Bent Larsen, 10/8 2019, 11:30 (1693 dage siden) @ SOPIX

Hej
Nu vi er ved Amagerbanen, for ca. 10 år siden var der stadig spor i græsset langs med Store Møllevej, og da der blev ryddet nogle buske dukkede der en sporskifte ost op ud for nr. 42. Der er et billede her på disse fora, men jeg kan ikke finde det.
Vh.
Bent Larsen

Nedlagte banestrækninger, hvor sporene stadig eksisterer?

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 12/8 2019, 23:01 (1691 dage siden) @ kbayer

Det ser ud til at fotos er taget og lagt ud i 2017

Svenska-lok
Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak