Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af PBrogaard, 12/8 2019, 09:56 (1713 dage siden)

Hej

Jeg har forgæves forsøgt at finde gammel anlægsdokumentation og fotos fra tresserne, der detaljeret viser sporets bestanddele på Lille Nord.

Er nogen herinde bekendt med overbygningstypen på Lille Nord, Hillerød station og strækningsafsnittet Snekkersten-Helsingør på Kystbanen i eller omkring 1960?

Jeg er interesseret i alt, der kan kaste lys på brugen af skinne-, befæstelses- og svelletyper fra perioden. For Hillerød stations vedkommende kun for tiden før anlægsarbejderne til elektrificeringen. Links og henvisninger til steder, jeg burde have ledt først, modtages ærbødigst. Bøger om banen fortæller meget naturligt ikke de præcise konstruktioners beskaffenhed og billederne er desværre for små til at gætte kvalificeret (for mit vedkommende). Jeg kan henvise til de typebetegnelser, som anvendes i Banestyrelsens Sporteknik fra 2000, se afsnit 6.4 Ældre overbygningstyper (lign. findes muligvis i andre udgaver og deslige).


På forhånd tak.

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Svend, Storkøbenhavn, 12/8 2019, 14:23 (1712 dage siden) @ PBrogaard

Hej

Jeg har forgæves forsøgt at finde gammel anlægsdokumentation og fotos fra tresserne, der detaljeret viser sporets bestanddele på Lille Nord.

Er nogen herinde bekendt med overbygningstypen på Lille Nord, Hillerød station og strækningsafsnittet Snekkersten-Helsingør på Kystbanen i eller omkring 1960?

Jeg er interesseret i alt, der kan kaste lys på brugen af skinne-, befæstelses- og svelletyper fra perioden. For Hillerød stations vedkommende kun for tiden før anlægsarbejderne til elektrificeringen. Links og henvisninger til steder, jeg burde have ledt først, modtages ærbødigst. Bøger om banen fortæller meget naturligt ikke de præcise konstruktioners beskaffenhed og billederne er desværre for små til at gætte kvalificeret (for mit vedkommende). Jeg kan henvise til de typebetegnelser, som anvendes i Banestyrelsens Sporteknik fra 2000, se afsnit 6.4 Ældre overbygningstyper (lign. findes muligvis i andre udgaver og deslige).


På forhånd tak.

.
Det finder du nok ikke nogen steder......men et gæt er overbygning V (45 kg skinner) - måske delvis overbygning IV (37 kg skinner) på det nordlige afsnit (Hi-Sq) - fastgjort med svelleskruer. På stationerne, især sidesporene, er billedet nok et andet.

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Tovli ⌂, Ballerup, 12/8 2019, 17:00 (1712 dage siden) @ Svend

Det er et solidt gæt. Både TIB 1960 og 1970 angiver overbygningen til at være IV65 og V. Beskrivelsen af disse overbygningstyper kan findes i "Banens bygning og udstyrelse" fra 1965. Alle de omtalte dokumenter (og mange flere) kan findes på Arkivet for Jernbaner: http://rundremisen-arkiv.dk/.

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Svend, Storkøbenhavn, 13/8 2019, 00:24 (1712 dage siden) @ Tovli

[image]

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Svend, Storkøbenhavn, 12/8 2019, 18:45 (1712 dage siden) @ Steffen Dresler

Her finder du hvad dette betyder med overbygningen:

http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-banealaeg/Banens_bygning_og_udstyrelse_1965.pdf

"Jernbanearkivalier" er altid et godt sted at gå hen og finde informationer, let og overskueligt.

.
Læs lige en gang mere hvad der efterspørges:

"Jeg har forgæves forsøgt at finde gammel anlægsdokumentation og fotos fra tresserne, der detaljeret viser sporets bestanddele på Lille Nord.
Er nogen herinde bekendt med overbygningstypen på Lille Nord, Hillerød station og strækningsafsnittet Snekkersten-Helsingør på Kystbanen i eller omkring 1960?
Jeg er interesseret i alt, der kan kaste lys på brugen af skinne-, befæstelses- og svelletyper fra perioden"

Det finder spørgeren - bortset fra skinnetype - så vidt jeg ved ingen steder ;-)

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Steffen Dresler, 12/8 2019, 19:16 (1712 dage siden) @ Svend

Kære Svend

Siderne 17-38 giver dog hvilken skinne- og svelletype og hvilke metoder de forskellige overbygninger skal anvende til fastgørelse, skinnestød (svævende eller ikke svævende) have jf. den fastsatte overbygning på strækningen jf. TIB, eller?

Altså Overbygning IV skal have...., overbygning V skal have..... og overbygning VI skal have.....

Der er ikke noget skema, men man kan stykke det hele sammen ved at gennemlæse siderne kontinuerligt og tage de informationer ud man skal anvende for den pågældende overbygning, synes jeg da bestemt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Du har ret i, at hvordan det ser ud på stationerne (kunne jo være grusballast hvor strækningerne anvendte stenballast eller omvendt) ses ikke, men strækningen mellem stationernes ind- og udkørsels signaler bør jo være den beskrevne i "Banernes bygning" jf. den valgte overbygning jf. TIB.

Et par billeder fra perioden kan vel hurtigt afgøre hvad?

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Svend, Storkøbenhavn, 12/8 2019, 22:27 (1712 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg synes, at vi skal lade det være op til PBrogaard, om han har fået oplysninger nok .......;-)

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Steffen Dresler, 13/8 2019, 08:56 (1712 dage siden) @ Svend

Ganske og aldeles enig:-)
Nu er der da i det mindste lagt nogle muligheder op.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af PBrogaard, 13/8 2019, 22:14 (1711 dage siden) @ PBrogaard

D'herrer Svend, Steffen og Michael

I skal have mange tak for jeres hurtige og ganske brugbare svar. Jeg fik flg. ud af jeres tilbagemeldinger:

a) Som udgangspunkt foreskriver TIB 1960, at der anvendes type IV65 og V på Hi-Sq-Hg
b) I rundremisens arkiv og på jernbanearkivalier kan jeg lettest tilgå samtlige dokumenter om emnet (jeg kendte og har selv de fleste skrivelser, men kendte ikke rundremisens arkiv, og begge steder er jo en skøn samling "guld" - I skal have tak for at bringe dem op)
c) Fotos, hvor sporets detaljer kan ses, vil sammen med oplysningerne i Banens bygning og udstyrelse med lidt snilde kunne afgøre, hvilke typer befæstelse, skinner og sveller, der er anvendt.
d) Der er givetvis forskellige typer på sidespor.

Atter en gang tak for jeres hjælp. Det er jo også yderst prisværdigt at få mulighed for selv at dykke videre ned i materialet og på den måde er hjælp til selvhjælp jo sjovest. Men fornemt, at du lige saksede fra TIB'en Svend.

Med venlig hilsen
Pelle Brogård

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Ole Lund Jensen, 14/8 2019, 18:13 (1710 dage siden) @ PBrogaard

Hej Pelle

Yderligere offentligt tilgængelige kilder, som måske kunne hjælpe dig videre i et eller andet omfang, er John Poulsens bog om Nordbanen (inkl. Lille Nord) samt DSBs årsberetninger. Sidstnævnte rummede en oversigt over skinnetypen (ikke overbygningstypen) samt ballasttypen (grus eller skærver) på den enkelte strækning, og de ældre og grundigere årsberetninger indeholdt sågar oversigter over forbruget i det pågældende regnskabsår af sveller, skinner af forskellige profiler, krydsninger, hjertestykker, hegnspæle m.v. per strækning og dette forbrugs procentuelle andel af det totale antal forefundne sveller m.v. på den pågældende strækning. Det ulyksalige for dit "projekt" er så bare, at årsberetningerne opererede med strækningen Holte-Hillerød-Snekkersten og længere tilbage Hellerup-Hillerød-Snekkersten. Så du kan altså ikke finde oplysninger udelukkende for Lille Nord.

Det sande og komplette oplysninger findes selvfølgeligt i Banedanmarks arkiv, men måske i den del, der er tilgået Rigsarkivet. Og i så fald er oplysningerne jo også blevet offentligt tilgængelige.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af PBrogaard, 14/8 2019, 23:05 (1710 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Kære Ole

Tak for info - Nordbanen gennem 125 år har jeg gennemgået, herlig bog. Der er også mange andre med fotos fra strækningen og Hillerød. Men dit tip ang. årsberetningerne er super, jeg vil straks gå videre med dem. Med dine og de øvrige forslag kan jeg nok efter noget grundigt og langvarigt detektivarbejde komme frem til nogenlunde det, jeg søger. :-)

Tak for hjælpen.

Avatar

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/8 2019, 08:21 (1710 dage siden) @ PBrogaard

Hej

Jeg har forgæves forsøgt at finde gammel anlægsdokumentation og fotos fra tresserne, der detaljeret viser sporets bestanddele på Lille Nord.

Er nogen herinde bekendt med overbygningstypen på Lille Nord, Hillerød station og strækningsafsnittet Snekkersten-Helsingør på Kystbanen i eller omkring 1960?

Jeg er interesseret i alt, der kan kaste lys på brugen af skinne-, befæstelses- og svelletyper fra perioden. For Hillerød stations vedkommende kun for tiden før anlægsarbejderne til elektrificeringen. Links og henvisninger til steder, jeg burde have ledt først, modtages ærbødigst. Bøger om banen fortæller meget naturligt ikke de præcise konstruktioners beskaffenhed og billederne er desværre for små til at gætte kvalificeret (for mit vedkommende). Jeg kan henvise til de typebetegnelser, som anvendes i Banestyrelsens Sporteknik fra 2000, se afsnit 6.4 Ældre overbygningstyper (lign. findes muligvis i andre udgaver og deslige).


På forhånd tak.


Kære Pelle

Du skal have fat i disse pakker (arkivæsker) på Rigsarkivet:

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?q=%2Fdaisy%2Ffysiske_enheder_liste&a=...

og

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=1.+distrikt&b=&c=&d=1&e...

Du skal gå efter pakker med journalbogstaverne E og H.

E = Ballastering
H = Vedligeholdelse

De kasser er der mange af.

I første omgang vil det nok være en god idé at gå efter

Ea = Stenballast
Eb = Grusballast

og

Ha = Sporet
Hn = Strækningsvis gennemgang.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med Hn; du kunne jo være heldig, at Lille Nord er beskrevet dér.

Det er ikke altid, at sagerne ligger i de rigtige pakker. Så nogle gange kan det være en god idé også at medtage et par pakker før og et par pakker efter de pakker, som man går efter.

Bedste hilsner

Thomas

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af PBrogaard, 16/8 2019, 22:25 (1708 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fornemt Thomas.

Du skal have mange tak! :-)

Overbygningstyper på Lille Nord i 1960

af Steffen Dresler, 18/8 2019, 21:29 (1706 dage siden) @ PBrogaard

Godaften til alle

Jeg har haft en forespørgsel ude vedr. emnet og har via mit ”oraklet fra Næstved” fået nogle informationer som MULIGVIS yderligere – som supplement til de allerede fremkommende informationer – kan hjælpe med at indsnævre den fine søgningen på RA som nævnt af Thomas.

Efter personalefortegnelsen 1960 ses bl. a.:

A: 2. banesektion i Hellerup (oprettet 1.10.1953) omfatter bl.a. strækningen Hellerup-Hillerød-Snekkersten.

B: 4. overbanemesterstrækning er placeret i Hillerød.

(Overbanemesterstrækninger, banesektioner m.v. har naturligvis haft arkiver med oplysninger om deres strækningers sporforhold. Formentlig noget specifik m.h.t. skinner, sveller og ballast (nedlægningsår og evt. hvorfra kommet). Det gælder i første række stræknings- og hovedspor, men mon ikke der har været rimelig gode oplysninger om sidespor (læssespor) på stationerne. I princippet er disse arkivsager bevaret – i det mindste så længe forholdene ikke ændrede sig).

C: 4. overbanemesterstrækning omfatter bl. a. kolonne 10 (i Gentofte, strækningen Hellerup-Holte), kolonnerne 11 (i Holte), 12 (i Birkerød), 13 (i Allerød), 14 (i Hillerrød), 15 (i Fredensborg) og 16 (i Kvistgård) – alle dækkende den resterende del af Nordbanen.

D: 3. overbanemesterstrækning er placeret i Helsingør og omfatter bl.a. kolonne 17 (i Helsingør) og 75 (i Snekkersten, med en del af strækningen til Kvistgård).

Lidt uden for emnet kan nævnes, at efter oplysninger fra målevognskørslen i 1949-51 henligger strækningen Holte-Hillerød med overbygning type IVA, VB, VBt og VC med en alder på 14-21 år. Denne stræknings tilstand er generelt god. Strækningen Hillerød-Snekkersten henligger med overbygning IVA, B og VB med en alder på 17-45 år. Denne stræknings tilstand er nogenlunde.

Sidst skal jeg gøre opmærksomt på de indscannede emner i ”Jernbanekilder”, herunder om skinner:

http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-spor/index.htm

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak