SJ litt A till DSB i stället för litt F?

af bengt, 18/8 2019, 14:32 (1685 dage siden)

Som bekant köpte DSB elva övertaliga SJ lok litt F. Samtidigt fanns då 25, ursprungligen 26, lok litt A varav 17 fyrkopplade var avställda som obehövliga. De övriga åtta var ombyggda till sexkopplade och i användning.
Hade DSB i stället övertagit de avställda A-loken och byggt om dem till sexkopplade hade man till ungefär samma pris fått 17 lok som var enklare och billigare att underhålla samt mycket användbara för alla slags persontåg och även för godståg. Kanske hade SJ även kunnat sälja de åtta loken som redan var sexkopplade.


[image]

Ursprungligt utseende och med treaxlig tender. Byggda åren 1906 till 1909.

[image]

Avställt som obehövligt.

[image]

OKB, Ostkustbanan, med linje Gävle - Härnösand, lät Motala Verkstad ändra loken till sexkopplade. Foto i Motala och med den överflödiga axeln upplastad på tendern.

[image]

SJ följde efter OKB och lät Motala Verkstad bygga om tre lok till sexkopplade men med den större pannan litt BGb med 28 stortuber.

SJ litt A till DSB i stället för litt F?

af Steffen Dresler, 18/8 2019, 15:54 (1685 dage siden) @ bengt

Kære Bengt

Det var overhovedet slet ingen option at købe og forandre nogle ældre svenske 2-koblede lokomotiver. Og det var der mange årsager til, dels FRICHS eneretskontrakt om bygning af nye lokomotiver, den økonomiske side samt, at der var et behov her og nu for en lokomotivtype, der kunne trække af med de forventede større passagerførende tog fra Nyborg og til Fredericia/Århus over den nye Lillebæltsbro. Det værende materiel litra P og R, var ikke egnet til dette formål.

Allerede i 1935 fremkom de første tanker om at kunne erhverve de overkomplette svenske F-lok til en yderst billig penge, fordanske dem og sætte dem idrift så hurtigt som muligt. Og derved løse især 2. distrikts traktionsproblem med stærkere og hurtigere lokomotiver.

Ved et køb af de svenske F-lok kunne man omgå eneretskontrakten med FRICHS, få nogle langt kraftigere og hurtigere lokomotiver og billigere end bare, hvad et nyt damplokomotiv ville koste.
Jeg kan ikke komme på nogle dokumenter eller andet, der nævner et køb og forandring af nogle svenske A og B lok. Det ville jo heller ikke være en forbedring eller fornyelse, vel?

Se vedhæftede siderne 10 og 11.
https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=24

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: I og med indførelsen af motorvognene, lyntogene mv., var DSB antal af damplokomotiver - bortset fra de kommende litra F (E) - dækket ind og med en tilstrækkelig reserve.

SJ litt A till DSB i stället för litt F?

af Oversmeden, 18/8 2019, 18:22 (1685 dage siden) @ Steffen Dresler

Helt enig i at hverken SJ litt A eller B havde DSBs interesse.
Det omtales ingen steder i korrespondancen mellem DSB og SJ.

DSB var på udkik efter et lokomotiv, som havde mere trækkraft end litt R.
Det kunne fås med SJ litt F.
Litt A ville have samme problem som litt. P - nemlig at de var bedst til små, hurtige tog. Desværre var ønsket trækkraft til store, tunge tog.
Så hvorfor købe litt A eller B når man kan få litt F, som kan opfylde ønskerne?

I øvrigt var SJ rimelig konsis i sine salgspriser. I oktober 1936 sælges 4 litt B for 21.250 SEK/stk.
SJs pris for litt F var 23.700 SEK, hvilken kan begrundes med den større vægt.
Alt iberegnet, så betalte DSB ca. 637.000 DKK for de 11 lokomotiver.
Da første serie bestilles hos Frichs var prisen ca. 410.000 DKK/stk.
Der er vidst belæg for at kalde købet "et utroligt godt lejlighedskøb".

SJ litt A till DSB i stället för litt F?

af KimC, 18/8 2019, 21:36 (1685 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Bengt

Det var overhovedet slet ingen option at købe og forandre nogle ældre svenske 2-koblede lokomotiver. Og det var der mange årsager til, dels FRICHS eneretskontrakt om bygning af nye lokomotiver, den økonomiske side samt, at der var et behov her og nu for en lokomotivtype, der kunne trække af med de forventede større passagerførende tog fra Nyborg og til Fredericia/Århus over den nye Lillebæltsbro. Det værende materiel litra P og R, var ikke egnet til dette formål.

Svenskernes ombygning af A lokene minder rigtigt meget om vores ombygning af P til Pr. Pr blev mest brugt til "R maskine opgaver", og en ombygget SJ litra A ville også være faldet i den kategori.

Indsend billeder

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak