Avatar

Sydengland 2019

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/8 2019, 21:23 (1703 dage siden)

Jeg har været en uge rundt i Sydvestengland - Et område med utallige veteranbaner. Der er så mange, så jeg måtte nøjes med at udvælge de mest interessante.
Jeg lægger dog ud med noget andet - Isle of Portland, der er en ø ud for sydkysten af England (landfast via en dæmning).
Der står stadig en remise fra et af de mange stenbrud på øen.

[image]

[image]

Avatar

Fort Nelson

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 27/8 2019, 14:26 (1698 dage siden) @ Tommy Nilsson

Blandt de 100-vis af udstillede kanoner i Fort Nelson var der også en enkelt skinnegående.

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

Fort Nelson

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/8 2019, 14:32 (1698 dage siden) @ Tommy Nilsson

Blandt de 100-vis af udstillede kanoner i Fort Nelson var der også en enkelt skinnegående.

Skinnegående potensforlænger. :-|

Avatar

Helston Railway

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 2/9 2019, 15:51 (1691 dage siden) @ Tommy Nilsson

På vej til Poldark minen syntes vores tysktalende gps i vores udlejnings Audi, at vi skulle køre en genvej/omvej ud ad en meget lille bivej.
På vej over en lille bro så jeg ud ad øjenkrogen en jernbane og et trinbræt, der så "gammelt" ud.
Det viste sig at være den foreløbige endestation for veteranbanen Helston Railway.
Trinbrættet Truthall Halt blev genopført i 2017 og ligger fuldstændig øde. Når ressourcerne er til det, er det planen at forlænge banen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

South Devon Railway - Damplokomotiver

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 5/9 2019, 17:10 (1688 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

South Devon Railway - Diesellok

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/9 2019, 17:43 (1685 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

South Devon Railway - Godsvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 9/9 2019, 15:51 (1684 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

The Bluebell Railway - damplok del 1

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 13/9 2019, 21:42 (1680 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

The Bluebell Railway - damplok del 1

af CortyGade, Nordjylland, 15/9 2019, 12:41 (1679 dage siden) @ Tommy Nilsson

Min far var forbi The Bluebell Railway (eller Bluebell Line, som han kalder det) i starten af 80'erne.
Han havde sit lille 8mm smalfilmskamera med.

Jeg har lagt videoen op på youtube, hvis nogen skulle ønske at se lidt fra dengang. Kvaliteten er...som den er. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=YC9ne93rzKc

God fornøjelse, og god søndag.
/Corty

Avatar

The Bluebell Railway - damplok del 2

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/9 2019, 15:57 (1678 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

West Somerset Railway - Lokomotiver

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/9 2019, 13:39 (1675 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

West Somerset Railway - Lokomotiver

af Baumann, 20/9 2019, 17:58 (1673 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er lidt sjovt at se på de gamle engelske lokomotiver, især deres belysning / lygter.
De har kun enkelt lille lygte i midten … så hvor meget kunne lokomotivfører se om natten, de må været
lidt af en hindring eller hadicap, hvis de skulle komme noget uventet foran toget.

West Somerset Railway - Lokomotiver

af Steffen Dresler, 20/9 2019, 18:34 (1673 dage siden) @ Baumann

Kære Baumann

"Lygterne" på engelske lokomotiver er ikke for at kunne se fremefter, men for at KUNNE SES og fortælle hvilket slags tog du er (Fast mail, Coal, Passenger etc.). Det samme som i Danmark (meget groft op til SR 75), hvor lanterne/lygterne er "Kendingssignaler (se bl.a. SIR 44). Men i England MEGET, MEGET mere differanceret i forhold til Danmark.
HVIS man skal bruge en lanterne/lygte til at SE fremefter, skal den jo være meget kraftigere og næsten en betingelse at personalet sidder helt fremme (Cap forward eller BR 05:-)) . F.eks. kan en kraftig lanterne jo belyse et signal om natten, så det er svært se hvad dette viser! Og så er det jo som med biler, hvis diset eller tåget ser man INTET fremefter.

Jeg har ikke lige et link til internettet, men jeg ved at der findes forklaringer på de forskellige engelske lygteføringer. Og før sammenlægningen af de store selskaber til British Rail efter krigen, var de såmen også forskellige til en hvis grad fra selskab til selskab.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Fandt lige et link:

http://www.gaugemaster.com/instructions/dcc_concepts/UK-Steam-Era-Loco-Lamp-Placement.pdf

Avatar

West Somerset Railway - Godsvogne

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/9 2019, 14:53 (1673 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Det var afslutningen på min tur til Sydvestengland.
Er jeg den eneste, der har været på sommerferie i år?

West Somerset Railway - Godsvogne

af Steffen Dresler, 21/9 2019, 16:55 (1672 dage siden) @ Tommy Nilsson

God eftermiddag/aften

Prøv engang at se håndbremsens bremsestang, der er anderledes udformet end i Danmark, hvor den var lige. Årsagen er den simple, at den var lettere at betjene for rangisterne/bremserne på de talrige rangerbanegårde med nedløb eller i forbindelse med stødrangering på almindelige godspladser.
Man hoppede simpelt hen op på bremsen med benene og stod på denne, eller lod overkroppen ligge over bremsestangen UNDER FART. Nogle filmklip fra 1930´erne viser, hvordan disse rangister/bremsere var istand til at nedbremse op til flere vogne på de forskellige nedløb på samme tid ved at skifte fra vogn til vogn og til sidst løbe hurtigt mellem en vogn og ligge koblingen over krogen på den holdende vogn, bang!
Hvis stangen havde være udformet på en anden måde (være lige) kunne det ikke lade sig gøre. OK, det var heller ikke tyksakke, men adrætte tynde personer (tror pokker med al den løben) der gjorde arbejdet.
Der har med sikkerhed været masser af arbejdsulykker, men tiden var en ganske anden.
Prøv selv om I kan finde klip på internettet og konstatere dette ved selvsyn, gerne nogle af de talrige LMS instruktionsfilm fra 1930´erne.
I øvrigt nogle små vogne med kort akselafstand, der blev anvendt dengang på de engelske baner og ofte flotte i bemalingen med reklamer for ejeren/selskabet. Og med de kraftige lokomotiver man havde, trods et smallere profil, var det et betragteligt antal skaler der blev befordret.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Den grønne åbne godsvogn med påskriften "WD" er fra "War Department", Forsvarsministeriet! De havde masser af vogne og lokomotiver og egne banestrækninger.

andre baner

af Lars, 22/9 2019, 16:53 (1671 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det var afslutningen på min tur til Sydvestengland.
Er jeg den eneste, der har været på sommerferie i år?


Jeg har også været en tur i Sydengland her i august. Det var ikke specielt jernbanerelateret, men jeg fandt en mindre strækning, jeg ikke kendte.

Den ligger - så vidt jeg husker - i Firle, men jeg er ikke helt sikker på lokaliteten.

Driften var indstillet, måske på grund af en tidligere ulykke.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

andre baner

af Niels Munch, 22/9 2019, 20:01 (1671 dage siden) @ Lars

Hehe, fin stump havebane - LGB-størrelse?

PS: Den "rigtige" Doniford Halt er enkeltsporet og ligger i en kurve.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak