Spørgsmål til CL 1514

af Peter Roland Hansen, fredag 30. august, 2019, 10:50 (22 dage siden)

DSB CL 1514 er ved at blive gjort klar til afskedstoget med S 736 den 14/9. Vi i det Nordsjællandske undrer os lidt over de indvendige skilte, idet de næsten alle er "3 sproget" .
Er det almindeligt i en Nærtrafikvogn ?
Vi ved at vognen har fået UIC nummer i 1966 samtidig med at den fik Formica plader indvendig.
Vi ved også at vognen er overført fra 1. distrikt til 2. distrikt i 1968.
Kunne man forstille sig at vognen har været anvendt på strækningen til Niebøll, og det var årsagen til at vognen fik de internationale skilte. På denne strækning brugte man tilsyneladende ikke vogne med styreledning (Se det vedhæftede billede, hvor vognen ikke er en CL)
NB : Det er ikke taget stilling til om vognen skal tilbageføres med UIC nummer. Foreløbig bliver den som CL 1514.
Er der nogle kloge folk er som kan hjælpe os[image]

Spørgsmål til CL 1514

af Flemming Jakielski @, Rødovre, fredag 30. august, 2019, 17:55 (22 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det var vel mere tale om standardisering af opslag. De fleste opslag var jo dansk-tysk-engelsk brugt i diverse vogne i landsdeltrafikken. Det blev også brugt i Cll og Cls på Sjælland. Jeg har som knægt ofte undret mig over de opslag i Cls på Hareskovbanen og Frederikssundsbanen efterhånden som Cls kom i drift. Jeg kan dog ikke huske, om de mangesprogede opslag også sad i CRM og CRS. CRM nåede jeg næsten aldrig at se på Hareskovbanen primo 1960'erne.

V.H.

Flemming Jakielski

DSB CL 1514 er ved at blive gjort klar til afskedstoget med S 736 den 14/9. Vi i det Nordsjællandske undrer os lidt over de indvendige skilte, idet de næsten alle er "3 sproget" .
Er det almindeligt i en Nærtrafikvogn ?
Vi ved at vognen har fået UIC nummer i 1966 samtidig med at den fik Formica plader indvendig.
Vi ved også at vognen er overført fra 1. distrikt til 2. distrikt i 1968.
Kunne man forstille sig at vognen har været anvendt på strækningen til Niebøll, og det var årsagen til at vognen fik de internationale skilte. På denne strækning brugte man tilsyneladende ikke vogne med styreledning (Se det vedhæftede billede, hvor vognen ikke er en CL)
NB : Det er ikke taget stilling til om vognen skal tilbageføres med UIC nummer. Foreløbig bliver den som CL 1514.
Er der nogle kloge folk er som kan hjælpe os[image]

Spørgsmål til billedet af CL 1514

af Lars @, fredag 30. august, 2019, 19:06 (22 dage siden) @ Flemming Jakielski

[image]

Kører/holder de to tog på samme spor?

--
mvh
Lars
Esbjerg

ændret billed af CL 1514

af Flemming Jakielski @, Rødovre, fredag 30. august, 2019, 22:24 (21 dage siden) @ Lars

Har lige tilladt mig at vende billedet så det ikke længere er spejlvendt. Kunne ses på 2 tallet som klassebetegnelse. Også selv om det ikke er en Cl, men snarere en Cc (Bgh):-P

V.-H.

Flemming j

[image]

ændret billed af CL 1514

af UTJ, lørdag 31. august, 2019, 08:00 (21 dage siden) @ Flemming Jakielski

Vognen er en CC. CC 1180-1199 havde elvarmeanlæg og blev aldrig omlitreret til Bgh, men i stedet forsynet med nye endeperroner, fjernet elvarmeanlægget og i 1970/71 omlitreret til Bg.
Billedet er fra årene 1966-1970.

--
ئۇلغىك

ændret billed af CL 1514

af Peter Roland Hansen, lørdag 31. august, 2019, 08:39 (21 dage siden) @ UTJ

Billedet er helt præcis taget i 1974 (Eget foto - beklager at det er spejlvendt). Er I enige om at Flemmings udlægning af anvendelse af de indvendige er det som foregik for så er det den koncept vi går videre med

ændret billed af CL 1514

af UTJ, lørdag 31. august, 2019, 10:33 (21 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Billedet er helt præcis taget i 1974

Nej, det er ikke taget i 1974, allersenest 1971.

--
ئۇلغىك

ændret billed af CL 1514

af Georg Schmidt, lørdag 31. august, 2019, 11:38 (21 dage siden) @ UTJ

Kørslen med 01.10 til Westerland ophørte pr. 30/9 1972, men det kan måske være en senere udflugt.

Cl 514 blev i årene 1973-75 benyttet som mandskabsvogn af Sporværktøjsdepotet i Roskilde. Efter en revision i Ar 28.02.75 påny indsat i normal drift. Vognen henstod i Tønder 1978./ Ethelberg.
M v h
Georg

CC 180-199/1180-1199 (elvarme) historik

af UTJ, lørdag 31. august, 2019, 12:00 (21 dage siden) @ Georg Schmidt

Nu er det sådan at CC-vognen har elvarme og RIC i elfenbensfarver. Den størrelse på RIC-påskriften, elvarme og i øvrigt tagventiler i tagets midtlinje gør at det kun kan være senest 1971. De blev alle ombygget til Bg i årene 1968-1971, så det er abslout ikke i 1974.
[image]Noter vedr el-varme-CC, div kilder (vognkort, årlige materielopgørelser, samt billeddokumentation), sammenstillet af UTJ

Det skal nævnes at billeder viser langt de fleste elvarme CC med UIC-nummer som denne med RIC i nederste venstre hjørne på vognsiden. Men der findes i hvert falf ét enkelt billede af en CC med RIC midt på vognsiden som det viste billede fra Nibøl. Hvis billedet er fra 1970/71 er der som tabellen viser kun få vogne tilbage med elvarme, da udstyret enten var fjernet til påbygning på B-vogne (man genbrugte udstyret) eller også var vognene helt ombygget. Ombygningerne af disse 20 vogne skete i 1968-1971, som det kan læses ud af listen. Ved indgangen til 1971 var der kun to el-CC tilbage. I UIC-vognnummeret angiver 29-52 elvarme (og damp) og 29-63 kun dampvarme......

--
ئۇلغىك

ændret billed af CL 1514

af Peter Roland Hansen, søndag 01. september, 2019, 09:42 (20 dage siden) @ Georg Schmidt

Spændende infomation

ændret billed af CL 1514

af Peter Roland Hansen, fredag 06. september, 2019, 11:46 (15 dage siden) @ UTJ

Ulrik har ret. Billedet er taget helt præcist 11/7 1970.

Avatar

ændret billed af CL 1514

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 06. september, 2019, 13:01 (15 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Ulrik har ret. Billedet er taget helt præcist 11/7 1970.

.... og derudover viser billedet ikke CL 1514, med mindre at den har fået ombygget endeperronerne og indrykket pufferplanken.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

ændret billed af CC 184 (+1 foto)

af UTJ, fredag 06. september, 2019, 13:29 (15 dage siden) @ Peter Roland Hansen
redigeret af UTJ, fredag 06. september, 2019, 13:57

Ulrik har ret. Billedet er taget helt præcist 11/7 1970.

Jeg tror endda vi kan komme helt tæt på hvilken vogn der er tale om, nemlig CC 51 86 29-52 184-1
[image]CC 184 i Fredericia 1970 (foto Hans True/arkiv: UTJ)
Der var kun tre vogne at vælge imellem på dette tidspunkt og 182 er det ikke, og 181 fik demonteret elvarmen omkring dette tidspunkt.

- og tak for lækkert billede fra Nibøl - håber billedvisning gentager sig ;-)

--
ئۇلغىك

Spørgsmål til billedet af CL 1514, hvad er det for en tysker

af Steffen Dresler @, lørdag 31. august, 2019, 09:03 (21 dage siden) @ Lars

Godmorgen her en herlig lørdag formiddag!

Jeg skal selvfølgelig lige vide noget om det andet tog, der for mig er lidt mere interessant.
Billedet er jo angiveligt optaget i 1974 af PR selv.

For mig ser det ud som om, at det tyske tog bliver/blev trukket af en BR 01.10 her med oliefyr (tror jeg). Altså en af de VIRKELIG store og hurtige dampere, før krigen strømlinjebeklædte. Og så er den bageste vogn da også ganske interessant, en spisevogn (tre tætsiddende vinduer i køkkenenden??) og SÅ bliver jeg i tvivl. Farverne er lidt svære at aflæse for mig og KUNNE se ud som creme/brun og med et stort logo på vognmidten? En CIWL pullman (eller er det "bare" en ex. DSG´er i blå/creme?). Jeg kan dog ikke helt få det med en creme/brun CIWL til overhovedet at passe tidsmæssigt.

Hvad mener dette forums agtværdige læsere om dette udsagn?

Bare sådan lidt for interessens skyld.

Undskyld at jeg sådan bryder ind i tråden og spørger om noget helt andet.

God fortsat weekend

Steffen Dresler

Spørgsmål til billedet af CL 1514, hvad er det for en tysker

af Svend @, Storkøbenhavn, lørdag 31. august, 2019, 09:31 (21 dage siden) @ Steffen Dresler

Mon ikke det bageste køretøj er den her

--
Svend

[image]

Spørgsmål til billedet af CL 1514, hvad er det for en tysker

af Svend @, Storkøbenhavn, lørdag 31. august, 2019, 09:38 (21 dage siden) @ Svend

Mon ikke det bageste køretøj er den her

.
Flere billeder fra Niebüll/ NVAG kan ses her:

http://www.tog-billeder.dk/tyskland_brd_diverse_privatbaner.htm

--
Svend

[image]

Spørgsmål til billedet af CL 1514, hvad er det for én (foto)

af Niels Munch @, lørdag 31. august, 2019, 09:35 (21 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]


Hej Steff,

Den bagerste vogn i damptoget er NVAGs Esslingen-motorvogn T 2, der er tilkørt stammen for optagelse/afsætning af kursvogn til/fra Dagebüll Mole:

[image]NVAG T 2 med DB kursvogn i Niebüll, 30.07.1984 (nm).


M.v.h.
Niels

Spørgsmål til billedet af CL 1514, hvad er det for én (foto)

af Steffen Dresler @, lørdag 31. august, 2019, 11:18 (21 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

Tusind tak for svar:-) . Dér var jeg jo slet ikke i nærheden af, kender heller ikke til vognens eksistens, så igen lært et og andet.
Ja, mange billeder rummer ofte andet end "hovedmotivet".

Fortsat god lørdag, med venlig hilsen

Steffen Dresler

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Tog mod Gedser perron 1!
Tog mod Gedser perron 1!
Pris 210,- kr.
 Læs mere 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen