Skinneoptagning på Assensbanen

af Plovgaard, tirsdag 03. september, 2019, 15:58 (19 dage siden)

Endnu et lille stykke af Tommerup-Assens-banen er nu forsvundet i Assens.
For en halv snes år siden fjernedes et skinnestykke fra stationen og frem mod sidebanen til Assens Sukkerfabrik, der lukkede efter roekampagnen i 2006.
I disse dage har et entreprenørfirma gravet cirka 150 meter af skinnelegemet op mod syd langs Næsgade. Her havde skinnecyklerne, som foreningen Lilleskov Teglværk i Tommerup Stationsby driver, indtil denne sæson opmarchsted. Det flyttes nu til parkeringspladsen foran sukkerfabrikkens tidligere jordbassiner, som Assens Kommune siden har overtaget og omdannet til et rekreativt område.
Et entreprenørfirma er i gang med at lægge nye forsyningsledninger ned for Assens Forsyning A/S fra Assens til Glamsbjerg og videre til Tommerup Stationsby, og ledningerne lægges langs banen. Det sker, fordi Assens Forsyning A/S ønsker at erstatte samtlige Assens Kommunens nuværende otte lokale rensningsanlæg i et nyt anlæg i Forsyningsparken, der etableres i byens sydøstlige udkant og tæt ved jernbanelinjen ved Stejlebjerg.
Det er dog kun ved Næsgade, at skinnerne fjernes helt. På den øvrige strækning på den første etape til Glamsbjerg har det flere steder været nødvendigt at fjerne bevoksning for at kunne komme til med entreprenørmaskinerne.
Skinnerne ved Næsgade er nu skåret op og skal fremover anvendes til kørsel med byggekraner.
- Træsvellerne skal også skæres op og brændes, fordi de er forurenede, fortæller Jens Moldt og Kenneth Friis fra entreprenørfirmaet Aarsleff, der forventer, at arbejdet er slut om otte måneder.
Fjernelsen af sporlegemet ved Næsgade kan nu også indgå i forskønnelsen af området omkring den tidligere sukkerfabrik, der efter lukningen for tolv og et halvt år siden har fundet anvendelse til rådhus og idræts- og kulturcenter.
Skinneføringen ved Næsgade er i øvrigt ikke den oprindelige fra åbningen af Tommerup-Assens-banen i 1884. Linjeføringen blev ændret og kom tættere på Næsgade i forbindelse med anlæggelsen af Søndre Ringvej samt etableringen af sidesporet til Assens Cellulosefabrik i foråret 1968.
Billedet med toget, der passerer Næsgade, hvor skinnerne nu er fjernet, stammer fra august 1999. Der var vist dengang tale om en særkørsel for Dansk Jernbaneklub.
Yderst til højre på billedet skimtes sukkerfabrikkens 3000 ton tunge og 55 meter høje betonsilo, som blev genstand for stor opmærksomhed, fordi den i december 2011 viste sig mere genstridig end forudset, da eksperter ville sprænge den i luften.
Siloen forskød sig kun nogle få meter på sit fundament, og beboerne i Næsgade måtte evakueres, indtil det den 16. december 2011 omsider lykkedes at lægge sukkersiloen ned.[image][image][image][image][image]

Skinneoptagning på Assensbanen

af Steen Nielsen, onsdag 04. september, 2019, 22:53 (18 dage siden) @ Plovgaard

Skal det tolkes sådan, at banelinien mellem Tommerup og Assens nu ejes af Assens Kommune ?

Avatar

Skinneoptagning på Assensbanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 05. september, 2019, 17:18 (17 dage siden) @ Plovgaard

[image]


Så er mit billede fra sidste år allerede historisk - det gik hurtigt.
(sakset fra dette indlæg: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=133491 )

[image]

--
[image]

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker
Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS næsten monopol på sukkerproduktion.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 200,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen