Avatar

MY og rilleudstødning

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 05. september, 2019, 22:12 (17 dage siden)

En læser mener, at der er fejl i databasen:

MY 1109 fik lyddæmper og rilleudstødning i 1962, ikke i 1976.
MY 1123 fik lyddæmper og rilleudstødning i 1962, ikke i 1966.

Har han ret?

--
[image]

MY og rilleudstødning

af Oversmeden, fredag 06. september, 2019, 06:23 (17 dage siden) @ Tommy Nilsson

Har han ret?

Vedkommende har blot kikket på skemaet side 112 i MM5.

Omkring 1109 - se nedenstående sider fra en rapport lavet af lydteknisk laboratorium v. Fritz Ingerslev.
My 1113 var med som reference.
[image]

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 06. september, 2019, 15:18 (17 dage siden) @ Oversmeden

Uhh - professoren himself!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

MY og rilleudstødning

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 06. september, 2019, 15:39 (17 dage siden) @ Michael Deichmann

Uhh - professoren himself!

Hov hov! Hvis man er oversmed, berettiger det kun til titulaturen: underprofessor. :-P :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 06. september, 2019, 18:15 (16 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Uhh - professoren himself!


Hov hov! Hvis man er oversmed, berettiger det kun til titulaturen: underprofessor. :-P :-D

Det var Professor Ingerslev jeg mente! Han opbyggede hele akustikområdet på DTU i 1960'erne og 1970'erne hvilket givet har haft indflydelse på B&O og diverse højtaler og høreapparatsproducenters virke

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

MY og rilleudstødning

af Oversmeden, fredag 06. september, 2019, 16:40 (16 dage siden) @ Michael Deichmann

Uhh - professoren himself!

Hvem af dem fristes jeg til at spørge?
Både Frederiksen og Ingerslev havde professortitel.
I øvrigt var Ingeslev hvad man kunne kalde "en af de dygtige drenge" - Ingerslev

MY og rilleudstødning

af Søren Agerskov, fredag 06. september, 2019, 17:39 (16 dage siden) @ Oversmeden

Begge d'herrer professor dr. techn. i Maskinelementer Eyvind Frederiksen, og professor dr. techn. i akustik Frits Ingerslev var endnu i min tid på DTH i begyndelsen af 80'erne grand old men ind for deres respektive fag. Man ville ikke slippe godt fra at betegne dem som underprofessor. ;-)

Søren Agerskov

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 06. september, 2019, 18:16 (16 dage siden) @ Søren Agerskov

Begge d'herrer professor dr. techn. i Maskinelementer Eyvind Frederiksen, og professor dr. techn. i akustik Frits Ingerslev var endnu i min tid på DTH i begyndelsen af 80'erne grand old men ind for deres respektive fag. Man ville ikke slippe godt fra at betegne dem som underprofessor. ;-)

Søren Agerskov

Og min i 1970'erne :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 06. september, 2019, 18:15 (16 dage siden) @ Oversmeden

Uhh - professoren himself!

Hvem af dem fristes jeg til at spørge?
Både Frederiksen og Ingerslev havde professortitel.
I øvrigt var Ingeslev hvad man kunne kalde "en af de dygtige drenge" - Ingerslev

Det var Ingerslev jeg tænkte på.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af UTJ, fredag 06. september, 2019, 19:08 (16 dage siden) @ Oversmeden

Her er et foto fra 1969
[image]MY 1109, Fredericia 1969 (foto Hans True/arkiv UTJ)

--
ئۇلغىك

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Peter H, fredag 06. september, 2019, 20:02 (16 dage siden) @ UTJ

Herligt..

Så er året for ombygning til lyddæmper og rille for denne maskine, i hvert fald ikke 1976:-)

Avatar

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 06. september, 2019, 20:30 (16 dage siden) @ Peter H

Herligt..

Så er året for ombygning til lyddæmper og rille for denne maskine, i hvert fald ikke 1976:-)

Hejsa,

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, fredag 06. september, 2019, 20:45 (16 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

Både nej og ja.
Kun 1109-1116-1123 blev ombygget med rilleudstødning. 1109+1116 var helt klar eksperimenter - der var fuld dokumentation herfor via E. Frederiksens arkiv + rapporterne fra Lysteknisk Laboratorium.
"Noget" skulle der gøres ved larmen fra My'erne, hvilket forklare forsøgende.
1109 var den sidste i rækken og dæmperen dér var forlægget for dæmperen i 1145-1159.
1123 har jeg ikke rigtig fundet noget fornuftigt på, men der findes "brok" fra distriktet at de oprindelige dæmpere i 1123 revnede med røggaslugt i førerrummet til følge. Jeg anser det som muligt at DSB har fået den maskine ombygget - den var et problembarn, så hvorfor ikke sætte en ny type dæmper på den?
Hvorfor DSB ikke blot bestilte et nyt sæt dæmpere til 1123 via Nohab har jeg aldrig fattet.

Da taget også skal ændres ved rilleudstødning, så følger dæmperen lokomotivet og ikke motoren.
Det er derfor 1109 beholder sin rilleudstødning trods det at en B-motor monteres sent i 1965 (i forbindelse med hovedeftersyn).
1109 beholdt den B-motor hele vejen til udrangeringen.

Avatar

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 06. september, 2019, 20:54 (16 dage siden) @ Oversmeden

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

Både nej og ja.
Kun 1109-1116-1123 blev ombygget med rilleudstødning. 1109+1116 var helt klar eksperimenter - der var fuld dokumentation herfor via E. Frederiksens arkiv + rapporterne fra Lysteknisk Laboratorium.
"Noget" skulle der gøres ved larmen fra My'erne, hvilket forklare forsøgende.
1109 var den sidste i rækken og dæmperen dér var forlægget for dæmperen i 1145-1159.
1123 har jeg ikke rigtig fundet noget fornuftigt på, men der findes "brok" fra distriktet at de oprindelige dæmpere i 1123 revnede med røggaslugt i førerrummet til følge. Jeg anser det som muligt at DSB har fået den maskine ombygget - den var et problembarn, så hvorfor ikke sætte en ny type dæmper på den?
Hvorfor DSB ikke blot bestilte et nyt sæt dæmpere til 1123 via Nohab har jeg aldrig fattet.

Da taget også skal ændres ved rilleudstødning, så følger dæmperen lokomotivet og ikke motoren.
Det er derfor 1109 beholder sin rilleudstødning trods det at en B-motor monteres sent i 1965 (i forbindelse med hovedeftersyn).
1109 beholdt den B-motor hele vejen til udrangeringen.

Okay, tak. Det sætter ralleudstødningsspørgsmålet i perspektiv for en uvidende sjæl som mig.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af esni @, Frederikssund, lørdag 07. september, 2019, 12:14 (16 dage siden) @ Oversmeden

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

Både nej og ja.
Kun 1109-1116-1123 blev ombygget med rilleudstødning. 1109+1116 var helt klar eksperimenter - der var fuld dokumentation herfor via E. Frederiksens arkiv + rapporterne fra Lysteknisk Laboratorium.
"Noget" skulle der gøres ved larmen fra My'erne, hvilket forklare forsøgende.
1109 var den sidste i rækken og dæmperen dér var forlægget for dæmperen i 1145-1159.
1123 har jeg ikke rigtig fundet noget fornuftigt på, men der findes "brok" fra distriktet at de oprindelige dæmpere i 1123 revnede med røggaslugt i førerrummet til følge. Jeg anser det som muligt at DSB har fået den maskine ombygget - den var et problembarn, så hvorfor ikke sætte en ny type dæmper på den?
Hvorfor DSB ikke blot bestilte et nyt sæt dæmpere til 1123 via Nohab har jeg aldrig fattet.

Da taget også skal ændres ved rilleudstødning, så følger dæmperen lokomotivet og ikke motoren.
Det er derfor 1109 beholder sin rilleudstødning trods det at en B-motor monteres sent i 1965 (i forbindelse med hovedeftersyn).
1109 beholdt den B-motor hele vejen til udrangeringen.

Nu vi er ved det.
Havde alle MX rilleudstødning?
Var arbejdet 1116 en forløber for MX udstødningen? og 1109 for udstødningen til 1145-1159?

Var det kun DSB der fik GM lokomotiver med rilleudstødning?

--
Eskild

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, lørdag 07. september, 2019, 14:45 (16 dage siden) @ esni

Havde alle MX rilleudstødning?

Ja.

Var arbejdet 1116 en forløber for MX udstødningen?

Nja - ikke rigtig.
Hele tanken var at dæmpe støjen fra My og dér blev 1116 den første forsøgskanin.
Undervejs i arbejdet med My dæmperen, fik Eyvind Frederiksen besked om at der var bestilt en serie lokomotiver og at disse skulle have god dæmpning.
Et af problemerne med My var mangel på plads, for gode dæmpere til 2-takt motorer kræver relativ stor volumen.
Det er en hel del nemmere at finde pladsen når lokomotivet konstrueres end i et færdigt produkt.
Et fornuftigt foto af Mx dæmperen ses her - dæmper
En sådan dæmper er der ikke plads til i My - tagkølere og ventilatorer er i vejen.

og 1109 for udstødningen til 1145-1159?

Det var ligesom det jeg skrev tidligere.

Var det kun DSB der fik GM lokomotiver med rilleudstødning?

Sandsynligvis, men jeg har ikke rodet med forholdet.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Peter H, lørdag 07. september, 2019, 15:10 (16 dage siden) @ Oversmeden

NSB di3.610 fik undervejs også lyddæmper og rilleudstødning,- visuelt set af samme type som de tre My; 1116, 1109 og 1123.

Her NSB di3.610's motor med lyddæmperen med de mange firkantede eller rektangulære rør i den øverste del af lyddæmperen.

Fra jernbane.net
[image]

Og lyddæmperen på Mv 1109's motor ses under ophug herunderunder:
Bemærk selve rillen på køler- tagsektionen ved siden af maskinen, her ses det at rillen er af den smalle type.
https://www.hauerslev.com/dsb/bibliotek/hensat/pages/000001470011.htm

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, lørdag 07. september, 2019, 22:50 (15 dage siden) @ Peter H

NSB di3.610 fik undervejs også lyddæmper og rilleudstødning,- visuelt set af samme type som de tre My; 1116, 1109 og 1123.

Typerne i 1116 og 1109 var ikke ens.
1123 er jeg noget usikker på, men antager at den har været ret lig 1109s.

At NSB har fået ombygget en maskine er ikke voldsomt overraskende.
Frederiksen var konsulent for Nohab (ikke DSB), hvorfor tegninger etc. naturligt tilhører Nohab.
At Nohab og NSB har fundet på, at ombygge en maskine kræver blot, at en af parterne nævnte forsøgene hos DSB og så kunne snakken gå derfra.

På de møderne mellem de øvrige licensbyggere (associates) i Europa, der nævnes lyddæmpning og støjbekæmpelse ikke i mødereferaterne.
Det er langt mere fokuseret på vurdering og fordeling af markeder. Dét er underholdende læsning....som næppe egner sig til dette forum. Dels er det lidt vel langt fra trådens emne, dels er der ikke noget dansk i det (om end jeg har noteret at det ikke nødvendigvis er en hindring).

MY og rilleudstødning

af Peter H, fredag 06. september, 2019, 18:44 (16 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mon det er sandsynligt at man har ofret en lyddæmper/rille, på en Mv-potte (1109) så sent som i 1976, og endda af den gamle smalle type, indbygget efter levering af 1145-59 ? Noget stemmer ikke her..

Den første Mz IV skulle jo leveres året efter, og man var vel begyndt at overveje udrangering af ældre My/Mv ?

To forskellige bøger om My/ Gm oplyser som Tommy skriver to forskellige årstal.

Af de billeder jeg har set af 1109, 1116 og 1123, ser de ud til at have den samme dæmper, (og rille af den smalle slags).

1145-59 fik en bred V- formet rille. Selve dæmperne fra de tre gamle 50'er My og de sidste 15 afviger faktisk også, om end mindre end de to typer rille.

Mvh
Peter H.


3 advokat tilbud
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen