Avatar

MY og rilleudstødning

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 5/9 2019, 22:12 (1688 dage siden)

En læser mener, at der er fejl i databasen:

MY 1109 fik lyddæmper og rilleudstødning i 1962, ikke i 1976.
MY 1123 fik lyddæmper og rilleudstødning i 1962, ikke i 1966.

Har han ret?

MY og rilleudstødning

af Oversmeden, 6/9 2019, 06:23 (1688 dage siden) @ Tommy Nilsson

Har han ret?

Vedkommende har blot kikket på skemaet side 112 i MM5.

Omkring 1109 - se nedenstående sider fra en rapport lavet af lydteknisk laboratorium v. Fritz Ingerslev.
My 1113 var med som reference.
[image]

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2019, 15:18 (1687 dage siden) @ Oversmeden

Uhh - professoren himself!

Avatar

MY og rilleudstødning

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2019, 15:39 (1687 dage siden) @ Michael Deichmann

Uhh - professoren himself!

Hov hov! Hvis man er oversmed, berettiger det kun til titulaturen: underprofessor. :-P :-D

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2019, 18:15 (1687 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Uhh - professoren himself!


Hov hov! Hvis man er oversmed, berettiger det kun til titulaturen: underprofessor. :-P :-D

Det var Professor Ingerslev jeg mente! Han opbyggede hele akustikområdet på DTU i 1960'erne og 1970'erne hvilket givet har haft indflydelse på B&O og diverse højtaler og høreapparatsproducenters virke

MY og rilleudstødning

af Oversmeden, 6/9 2019, 16:40 (1687 dage siden) @ Michael Deichmann

Uhh - professoren himself!

Hvem af dem fristes jeg til at spørge?
Både Frederiksen og Ingerslev havde professortitel.
I øvrigt var Ingeslev hvad man kunne kalde "en af de dygtige drenge" - Ingerslev

MY og rilleudstødning

af Søren Agerskov, 6/9 2019, 17:39 (1687 dage siden) @ Oversmeden

Begge d'herrer professor dr. techn. i Maskinelementer Eyvind Frederiksen, og professor dr. techn. i akustik Frits Ingerslev var endnu i min tid på DTH i begyndelsen af 80'erne grand old men ind for deres respektive fag. Man ville ikke slippe godt fra at betegne dem som underprofessor. ;-)

Søren Agerskov

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2019, 18:16 (1687 dage siden) @ Søren Agerskov

Begge d'herrer professor dr. techn. i Maskinelementer Eyvind Frederiksen, og professor dr. techn. i akustik Frits Ingerslev var endnu i min tid på DTH i begyndelsen af 80'erne grand old men ind for deres respektive fag. Man ville ikke slippe godt fra at betegne dem som underprofessor. ;-)

Søren Agerskov

Og min i 1970'erne :-)

Avatar

MY og rilleudstødning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2019, 18:15 (1687 dage siden) @ Oversmeden

Uhh - professoren himself!

Hvem af dem fristes jeg til at spørge?
Både Frederiksen og Ingerslev havde professortitel.
I øvrigt var Ingeslev hvad man kunne kalde "en af de dygtige drenge" - Ingerslev

Det var Ingerslev jeg tænkte på.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af UTJ, 6/9 2019, 19:08 (1687 dage siden) @ Oversmeden

Her er et foto fra 1969
[image]MY 1109, Fredericia 1969 (foto Hans True/arkiv UTJ)

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Peter H, 6/9 2019, 20:02 (1687 dage siden) @ UTJ

Herligt..

Så er året for ombygning til lyddæmper og rille for denne maskine, i hvert fald ikke 1976:-)

Avatar

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2019, 20:30 (1687 dage siden) @ Peter H

Herligt..

Så er året for ombygning til lyddæmper og rille for denne maskine, i hvert fald ikke 1976:-)

Hejsa,

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, 6/9 2019, 20:45 (1687 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

Både nej og ja.
Kun 1109-1116-1123 blev ombygget med rilleudstødning. 1109+1116 var helt klar eksperimenter - der var fuld dokumentation herfor via E. Frederiksens arkiv + rapporterne fra Lysteknisk Laboratorium.
"Noget" skulle der gøres ved larmen fra My'erne, hvilket forklare forsøgende.
1109 var den sidste i rækken og dæmperen dér var forlægget for dæmperen i 1145-1159.
1123 har jeg ikke rigtig fundet noget fornuftigt på, men der findes "brok" fra distriktet at de oprindelige dæmpere i 1123 revnede med røggaslugt i førerrummet til følge. Jeg anser det som muligt at DSB har fået den maskine ombygget - den var et problembarn, så hvorfor ikke sætte en ny type dæmper på den?
Hvorfor DSB ikke blot bestilte et nyt sæt dæmpere til 1123 via Nohab har jeg aldrig fattet.

Da taget også skal ændres ved rilleudstødning, så følger dæmperen lokomotivet og ikke motoren.
Det er derfor 1109 beholder sin rilleudstødning trods det at en B-motor monteres sent i 1965 (i forbindelse med hovedeftersyn).
1109 beholdt den B-motor hele vejen til udrangeringen.

Avatar

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/9 2019, 20:54 (1687 dage siden) @ Oversmeden

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

Både nej og ja.
Kun 1109-1116-1123 blev ombygget med rilleudstødning. 1109+1116 var helt klar eksperimenter - der var fuld dokumentation herfor via E. Frederiksens arkiv + rapporterne fra Lysteknisk Laboratorium.
"Noget" skulle der gøres ved larmen fra My'erne, hvilket forklare forsøgende.
1109 var den sidste i rækken og dæmperen dér var forlægget for dæmperen i 1145-1159.
1123 har jeg ikke rigtig fundet noget fornuftigt på, men der findes "brok" fra distriktet at de oprindelige dæmpere i 1123 revnede med røggaslugt i førerrummet til følge. Jeg anser det som muligt at DSB har fået den maskine ombygget - den var et problembarn, så hvorfor ikke sætte en ny type dæmper på den?
Hvorfor DSB ikke blot bestilte et nyt sæt dæmpere til 1123 via Nohab har jeg aldrig fattet.

Da taget også skal ændres ved rilleudstødning, så følger dæmperen lokomotivet og ikke motoren.
Det er derfor 1109 beholder sin rilleudstødning trods det at en B-motor monteres sent i 1965 (i forbindelse med hovedeftersyn).
1109 beholdt den B-motor hele vejen til udrangeringen.

Okay, tak. Det sætter ralleudstødningsspørgsmålet i perspektiv for en uvidende sjæl som mig.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af esni, Frederikssund, 7/9 2019, 12:14 (1686 dage siden) @ Oversmeden

Nu spørger jeg sikkert dumt, men havde alle MV og MY rilleudstødning og fulgte rilleudstødningen med over ved motorbytte?

Både nej og ja.
Kun 1109-1116-1123 blev ombygget med rilleudstødning. 1109+1116 var helt klar eksperimenter - der var fuld dokumentation herfor via E. Frederiksens arkiv + rapporterne fra Lysteknisk Laboratorium.
"Noget" skulle der gøres ved larmen fra My'erne, hvilket forklare forsøgende.
1109 var den sidste i rækken og dæmperen dér var forlægget for dæmperen i 1145-1159.
1123 har jeg ikke rigtig fundet noget fornuftigt på, men der findes "brok" fra distriktet at de oprindelige dæmpere i 1123 revnede med røggaslugt i førerrummet til følge. Jeg anser det som muligt at DSB har fået den maskine ombygget - den var et problembarn, så hvorfor ikke sætte en ny type dæmper på den?
Hvorfor DSB ikke blot bestilte et nyt sæt dæmpere til 1123 via Nohab har jeg aldrig fattet.

Da taget også skal ændres ved rilleudstødning, så følger dæmperen lokomotivet og ikke motoren.
Det er derfor 1109 beholder sin rilleudstødning trods det at en B-motor monteres sent i 1965 (i forbindelse med hovedeftersyn).
1109 beholdt den B-motor hele vejen til udrangeringen.

Nu vi er ved det.
Havde alle MX rilleudstødning?
Var arbejdet 1116 en forløber for MX udstødningen? og 1109 for udstødningen til 1145-1159?

Var det kun DSB der fik GM lokomotiver med rilleudstødning?

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, 7/9 2019, 14:45 (1686 dage siden) @ esni

Havde alle MX rilleudstødning?

Ja.

Var arbejdet 1116 en forløber for MX udstødningen?

Nja - ikke rigtig.
Hele tanken var at dæmpe støjen fra My og dér blev 1116 den første forsøgskanin.
Undervejs i arbejdet med My dæmperen, fik Eyvind Frederiksen besked om at der var bestilt en serie lokomotiver og at disse skulle have god dæmpning.
Et af problemerne med My var mangel på plads, for gode dæmpere til 2-takt motorer kræver relativ stor volumen.
Det er en hel del nemmere at finde pladsen når lokomotivet konstrueres end i et færdigt produkt.
Et fornuftigt foto af Mx dæmperen ses her - dæmper
En sådan dæmper er der ikke plads til i My - tagkølere og ventilatorer er i vejen.

og 1109 for udstødningen til 1145-1159?

Det var ligesom det jeg skrev tidligere.

Var det kun DSB der fik GM lokomotiver med rilleudstødning?

Sandsynligvis, men jeg har ikke rodet med forholdet.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Peter H, 7/9 2019, 15:10 (1686 dage siden) @ Oversmeden

NSB di3.610 fik undervejs også lyddæmper og rilleudstødning,- visuelt set af samme type som de tre My; 1116, 1109 og 1123.

Her NSB di3.610's motor med lyddæmperen med de mange firkantede eller rektangulære rør i den øverste del af lyddæmperen.

Fra jernbane.net
[image]

Og lyddæmperen på Mv 1109's motor ses under ophug herunderunder:
Bemærk selve rillen på køler- tagsektionen ved siden af maskinen, her ses det at rillen er af den smalle type.
https://www.hauerslev.com/dsb/bibliotek/hensat/pages/000001470011.htm

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, 7/9 2019, 22:50 (1686 dage siden) @ Peter H

NSB di3.610 fik undervejs også lyddæmper og rilleudstødning,- visuelt set af samme type som de tre My; 1116, 1109 og 1123.

Typerne i 1116 og 1109 var ikke ens.
1123 er jeg noget usikker på, men antager at den har været ret lig 1109s.

At NSB har fået ombygget en maskine er ikke voldsomt overraskende.
Frederiksen var konsulent for Nohab (ikke DSB), hvorfor tegninger etc. naturligt tilhører Nohab.
At Nohab og NSB har fundet på, at ombygge en maskine kræver blot, at en af parterne nævnte forsøgene hos DSB og så kunne snakken gå derfra.

På de møderne mellem de øvrige licensbyggere (associates) i Europa, der nævnes lyddæmpning og støjbekæmpelse ikke i mødereferaterne.
Det er langt mere fokuseret på vurdering og fordeling af markeder. Dét er underholdende læsning....som næppe egner sig til dette forum. Dels er det lidt vel langt fra trådens emne, dels er der ikke noget dansk i det (om end jeg har noteret at det ikke nødvendigvis er en hindring).

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, 9/4 2023, 14:44 (376 dage siden) @ Oversmeden

Typerne i 1116 og 1109 var ikke ens.
1123 er jeg noget usikker på, men antager at den har været ret lig 1109s.

Så blev der fundet lidt mere guf i bunkerne, som kan kaste lys over sagerne.
Det viser sig at DSB købte i alt 8 lyddæmpere i januar 1962. Det var planen at 4 skulle leveres til værkstedte i Århus og 4 til værkstedet i København. Ligeledes er det helt klart at DSB ville indbygge dæmperne selv.
Dæmperne blev afsendt fra Nohab i midten af april 1962, hvilket passer med at de monteres en måneds tid senere.
Det fine er at 1109 er en "vest" maskine og 1123 en "øst" maskine - dermed passer pengene faktisk ret godt.
Der blev kun foretaget lydmåling på 1109.

Fun fact: rilledæmperne til NSB er lavet efter samme tegning, som dem til 1109+1123.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Oversmeden, 4/7 2021, 08:45 (1021 dage siden) @ Peter H

Og som det nogle gange sker, så finder man et tussegammelt notat i bunkerne....
Det viser sig at NSB havde fået brokkerier over larm fra diesellokomotiver og dette fik Nohab at vide i slutningen af 1958.
På dette tidspunkt havde hverken Nohab eller GMOO/EMD noget på hylden, som kunne afhjælpe det problem.
Samtidig begynder samarbejdet med professor Frederiksen.
Præcis hvad der herefter skete ved jeg ikke helt endnu, men i maj 1962 have Nohab lavet et sæt lyddæmpere, som skulle til NSB.
Mit gæt er at:
- dæmperne var lavet på baggrund af erfaringerne med DSBs lokomotiver.
- NSB har fundet et lokomotiv, som skulle til et større eftersyn og foretaget ændringerne dér.

For at komme dybere ned, så kræves studier af primærkilder og det kan tage lidt tid inden tiden tillader det.

MY og rilleudstødning 1109 (+1 foto)

af Georg Schmidt, 9/4 2023, 22:39 (376 dage siden) @ UTJ

Her lidt flere fotos.
[image]
MV 1109 i Aalborg med IC 184 24/6 1978, oprangering: 1109 A 006 Bk 029 B 075.

[image]
MY 1116 1973.

[image]
MY 1123 på besøg i mdt Århus 7/7 1975. MY bagved er 1147.

[image]
MY 1123 passerer Viby J på vej hjem til Sjælland 11/7 1975 i forspand i Weekend-Intercity 1176.
M v h
Georg

MY og rilleudstødning

af Peter H, 6/9 2019, 18:44 (1687 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mon det er sandsynligt at man har ofret en lyddæmper/rille, på en Mv-potte (1109) så sent som i 1976, og endda af den gamle smalle type, indbygget efter levering af 1145-59 ? Noget stemmer ikke her..

Den første Mz IV skulle jo leveres året efter, og man var vel begyndt at overveje udrangering af ældre My/Mv ?

To forskellige bøger om My/ Gm oplyser som Tommy skriver to forskellige årstal.

Af de billeder jeg har set af 1109, 1116 og 1123, ser de ud til at have den samme dæmper, (og rille af den smalle slags).

1145-59 fik en bred V- formet rille. Selve dæmperne fra de tre gamle 50'er My og de sidste 15 afviger faktisk også, om end mindre end de to typer rille.

Mvh
Peter H.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak