12-46 anlæg spørgsmål.

af Muncken, tirsdag 10. september, 2019, 07:47 (13 dage siden)

Hej Alle og måske især Børge...

Til et projekt i mindre skala efterlyser vi oplysninger om hvordan man laver en kort togvej på et 12 - 46 anlæg.

Det kunne fx være Langå i tiden med TU - signaler, i en situation hvor man samlede de 2 halvdele af lyntoget.
1. halvdel er der ikke meget tvivl om, men hvilken signalgivning kunne man tilbyde 2. halvdel der jo får en kortere togvej end normalt uden sikkerhedsaftand. Gul over grøn med kryds i hastighedsviseren er vel det I signalet kunne tilbyde, med hvad med endepunktet for indkørselstogvejen?

Var der nogle supplerende instrukser i forbindelse med sådan en manøvre?

I dag med PU signaler er det jo anderledes.

Mvh Torben Munck / Morten S Jensen

12-46 anlæg spørgsmål.

af Børge Sundahl, tirsdag 10. september, 2019, 09:28 (13 dage siden) @ Muncken

Hej

Anlægget i Langå var fra starten lavet således, at man kunne stille signal til det man i gamle dage kaldte afkortet togvej.
Det kunne man i spor 1 og spor 4.

Det i spor 4 blev på et senere tidspunkt flyttet til spor 2.

I starten samlede vi MA-lyntogene i spor 1, men da det blev flyttet til spor 2, blev det i spor 2.

Signalgivningen foregik således, at først ankomne tog kom ind på afkortet togvej med en PU med rødt lys som endepunkt.
I signalet viser gul over grøn og med X i hastighedsviseren.

Når togvejen er opløst sætte signal ind for sidst ankomne tog og signalerne viste det samme.
Når togvejen var opløst blev PU'erne annulleret, så togene kunne køre sammen til sammenkobling.

En trykknap skal aktiveres først inden signales sættes, så signalhåndtaget "ved", at det er en TUS-togvej, som det nu hedder, der skal stilles.

Håber det er OK, ellers så synes jeg et besøg i kommandpost Langå er et kig værd.

Mvh Børge

Avatar

12-46 anlæg spørgsmål.

af Ove Nygaard @, tirsdag 10. september, 2019, 10:10 (13 dage siden) @ Børge Sundahl

Kære Børge.

Klart og præcist.
Og hvis du står for en sightseeing i Langå Kommandopost, melder jeg mig gerne som deltager. "Det kribler stadigvæk i fingrene"!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
som også har betjent 12-46 sikringsanlæg, dog ikke i Langå;-)

12-46 anlæg spørgsmål.

af Muncken, onsdag 11. september, 2019, 07:07 (12 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge.

Forstår jeg det korrekt? Der var opstillet / ophængt en PU til det ene formål at kunne lave afkortet togvej?

Jeg er ikke sikker på at jeg har set sådan en sammenblanding af TU og PU signaler før...

Ja, jeg må nok hellere kigge ned en dag og få en kop kaffe.

Mvh

12-46 anlæg spørgsmål.

af Børge Sundahl, onsdag 11. september, 2019, 09:24 (12 dage siden) @ Muncken

Ja men det var der.

Kontakt mig lige, så vi kan lave en aftale, men vent lige til en gang i næste uge

Mvh Børge

12-46 anlæg spørgsmål.

af Jens H. Bondesen @, fredag 13. september, 2019, 21:00 (9 dage siden) @ Børge Sundahl

<klip>

Anlægget i Langå var fra starten lavet således, at man kunne stille signal til det man i gamle dage kaldte afkortet togvej.
Det kunne man i spor 1 og spor 4.

Det i spor 4 blev på et senere tidspunkt flyttet til spor 2.

I starten samlede vi MA-lyntogene i spor 1, men da det blev flyttet til spor 2, blev det i spor 2.

<klip>

Ved du om anlægget havde de afkortede togveje med PU-signaler allerede fra ibrugtagningen i 1952 (iflg. www.blokposten.dk), eller de er etableret senere (måske til MA-lyntogene?)?

--
Venlig hilsen
Jens H B

12-46 anlæg spørgsmål.

af Børge Sundahl, fredag 13. september, 2019, 22:19 (9 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Ja det var med fra starten

Mvh Børge

Tidlige PU-signaler.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, søndag 15. september, 2019, 13:14 (8 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej forumlæsere,

Hvis man læser TIB (Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger) så optræder PU-signal Langå spor 4 i 1954 udgaven, det var det første år TIB havde en særlig rubrik for PU-signaler. de øvrige PU-signaler der står i 1954 udgaven er:
Glostrup mod Ro og Hif,
Hillerød mod Hg spor 1,
Odense, Hobro spor 3,
Svendstrup J spor 1 sydgående og spor 2,
Esbjerg,
Kolding mod Et,
Struer,
Struer fra Thisted til spor 3.
I et tidligere indlæg angives at Svendstrup J spor 1 sydgående var det først opstillede PU,
Forholdende for signalgivning for kørsel til og fra Nyborg Fgh var den egentlige anledning til at man konstruerede et PU signal.
W. Wessel Hansen skriver i en artikel: "PU-signalet er en sammensmeltning af et togvejssignal og et dværgsignal. Det så dagens lys, fordi man ønskede tilvejebragt "dækning" af togveje, som var farlige i forhold til hinanden". Artiklens titel er "Lokomotivmanden og hans signaler." side 79-87 i en bog, som jeg desværre ikke har noteret titlen på da jeg kopierede fra den.
Jeg vender tilbage med de senere opstillede PU-signaler i nærmeste fremtid.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Tidlige PU-signaler.

af nk @, søndag 15. september, 2019, 16:20 (7 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det kunne være fra den her

mvh
Niels Kristiansen

Tidlige PU-signaler.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, søndag 15. september, 2019, 19:27 (7 dage siden) @ nk

Det kunne være fra den her

mvh
Niels Kristiansen

Hej Niels,
Ja det kunne det godt, tak.

Rettelse til mit forrige indlæg, PU-signalerne havde ikke en egen rubrik i TIB under årene 1954, 1955 og 1956, men står da i rubrikken for togvejssignaler.
I 1957 dukker der en egen kolonne for perronudkørselssignaler, den får nummer 5 i raden.
PU signaler findes ikke i TIB før 1954.
Hvis man skal filosofere over hvorfor der opstillede PU-signaler så tror jeg at:

Svendstrup J, pga. forgreningen mod Nibe og/eller sigtforhold.
Hobro pga sigtforholdene mod syd i spor 3, kurve.
Kolding, linjeblok eller lang station?
Esbjerg og Odense, nye sikringsanlæg.
Struer ?? nyt sikringsanlæg ?
og/eller markering af slutpunkt for togvej til spor 3 fra Thisted.


Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Tidlige PU-signaler.

af Georg Schmidt, søndag 15. september, 2019, 21:48 (7 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Lidt fra SIR.
[image]

[image]

[image]
Her ses PU'en i Hobro som signal D. Billede fra 9/1 1977.
M v h
Georg

Avatar

Tidlige PU-signaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, søndag 15. september, 2019, 22:07 (7 dage siden) @ Georg Schmidt

Flere tidlige PU-signaler

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, mandag 16. september, 2019, 08:38 (7 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle forumlæsere,

tak Georg og Thomas for billeder, scanning og link.

I TIB 1955 tilkommer der PU-signaler på følgende stationer:

København L - nyt sikringsanlæg i forbindelse med ombygning, vippenøgleanlæg, senere flyttet til Gedser efter nedlæggelsen af Nøl.

Nyborg H for godsafgangssporene - anlæg af Svanedammen.

Vamdrup - stationsombygning og anlæg af dobbeltspor Lunderskov-Vamdrup.

Glostrup - nu står der mod Tå og Hif i stedet for Ro og Hif.

I TIB 1956 har hele Glostrup station fået PU-signaler.
Sorø mod Sg er tilkommet - linjeblok ?
Madsnedø - prototype for fjernstyring på enkelspor.
Snekkersten - nyt sikringsanlæg.
Hjulby - prototype for fjernstyring på dobbeltspor.
Lunderskov - stationsombygning og anlæg af dobbeltspor Lunderskov-Vamdrup.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS det som står bag "-" er mine egne konklusioner som meget gerne må kommenteres eller rettes.
PPS Historien forsættes snarest.

Flere tidlige PU-signaler

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, mandag 16. september, 2019, 10:06 (7 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej igen

I TIB 1956 var Ballerup mod Van fra spor 3 nævnt med perronudkørselssignal.
I TIB 1957 er det rettet med med håndskrift til spor 2 - ?

Som nævnt får perronudkørselssignaler en egen kolonne fra og med TIB 1957.
Gedser får PU-signaler.
Fjernstyringen fortsætter på Fyn med Ullerslev og Marslev.
Lyngby bliver tilføjet med håndskrift i Rundremisens scannede eksemplar.

I 1958 udgaven af TIB finder vi følgende nye PU-signaler.

Klampenborg mod Så - etablering af linjeblokanlæg.
Lyngby - ny station.,
Holmstrup - fjernstyringen fortsætter vest for Odense. (automatisk stationsdrift med tognummer visning).
Rødkærsbro - nyt sikringsanlæg.

TIB 1959 har følgende tilgange:
Borup - ombygning med midtliggende overhalingsspor.
Ringsted mod Bo - etablering af linjeblokanlæg.
Værslev mod Kb - etablering af linjeblokanlæg.
Vordingborg mod Oh - fjernstyring.
Klampenborg - både kyst og nær - linjeblok(?).

Her vil jeg så slutte sporingen af PU-signaludbredelsen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Flere tidlige PU-signaler RETTELSE

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, mandag 16. september, 2019, 19:23 (6 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Holmstrup - fjernstyringen fortsætter vest for Odense. (automatisk stationsdrift med tognummer visning).

Hej,

via e-mail er jeg blevet gjort opmærksom på en fejl. Med tognummer mener jeg ikke togets nummer men at det tildeles et nummer på to cifre, som følger det på sporplanen og giver anledning til automatisk indstilling af togveje på stationerne frem til destinationen, kendetegnet ved det to-cifrede nummer.
Jeg beklager fejlen.

mvh Lars

Mere om automatisk stationsdrift.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, mandag 16. september, 2019, 20:16 (6 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej,

angående automatisk stationsdrift så kan jeg henvise til:

DSI's blad "Signalteknik" nummer 63. 1967. Hvor det beskrives indgående.

Vingehjulet 1963, 20. årgang nummer 22 har også en udmærket artikel.

Disse artikler omhandler dog enkeltsporede strækninger.

Spørg mig ikke hvordan jeg fandt "Signalteknik" på nettet, det har jeg glemt.
For mange år tilbage lånte jeg dem på DTH's bibliotek i papirudgave.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Tidlige PU-signaler.

af cslundsten, mandag 16. september, 2019, 11:26 (7 dage siden) @ Georg Schmidt

Sikringsanlæggene Og Deres Betjening fra 1949 definerer følgende "Dværgsignal med 6 lanterner":
[image]

Tidligere diskussioner i diverse fora og blandt kolleger har dog ikke sandsynliggjort at denne tidlige form for PU-signal faktisk har været installeret.

[image]
Her ses PU'en i Hobro som signal D. Billede fra 9/1 1977.


Hvornår er dette signal installeret? Som Lars Møller Jensen skriver ovenfor i tråden er det formentlig installeret a.h.t. synligheden af togvejssignalet i spor 3, men formentlig en senere tilføjelse. Hvis det var et oprindeligt signal havde man vel dubleret togvejssignalet eller placeret det længere inde med lys bagud? U-signalet mod Fårup var placeret indenfor yderste sporskifte så anlægget er projekteret før man gik alt for meget op i signalernes absolutte placering.

Mvh
Carsten Lundsten

Avatar

Tidlige PU-signaler - Sventrup J. og Hobro

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 16. september, 2019, 13:31 (7 dage siden) @ cslundsten

[image]
Her ses PU'en i Hobro som signal D. Billede fra 9/1 1977.

Hvornår er dette signal installeret? Som Lars Møller Jensen skriver ovenfor i tråden er det formentlig installeret a.h.t. synligheden af togvejssignalet i spor 3, men formentlig en senere tilføjelse. Hvis det var et oprindeligt signal havde man vel dubleret togvejssignalet eller placeret det længere inde med lys bagud? U-signalet mod Fårup var placeret indenfor yderste sporskifte så anlægget er projekteret før man gik alt for meget op i signalernes absolutte placering


Svenstrup fik sine PU-signaler 4. juli 1952 (se nedenfor).
Hobro fik nye I-signaler og fremskudte signaler 8. juni 1953.
Hobro fik sit PU-signal 30. juni 1953 (se nedenfor).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

[image]

[image]

[image]

[image]

Ovenstående dokumenter befinder sig i denne pakke:
[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Tidlige PU-signaler - Sventrup J. og Hobro

af cslundsten, mandag 16. september, 2019, 22:39 (6 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Svenstrup fik sine PU-signaler 4. juli 1952 (se nedenfor).
Hobro fik nye I-signaler og fremskudte signaler 8. juni 1953.
Hobro fik sit PU-signal 30. juni 1953 (se nedenfor).


Interessant. Har du mulighed for at lægge de scannede sider ud i en højere opløsning?

Mvh
Carsten Lundsten

Avatar

Tidlige PU-signaler - Sventrup J. og Hobro

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 17. september, 2019, 09:00 (6 dage siden) @ cslundsten

Svenstrup fik sine PU-signaler 4. juli 1952 (se nedenfor).
Hobro fik nye I-signaler og fremskudte signaler 8. juni 1953.
Hobro fik sit PU-signal 30. juni 1953 (se nedenfor).

Interessant. Har du mulighed for at lægge de scannede sider ud i en højere opløsning?


Kære Carsten

Hermed cirkulærerne i højere opløsning. Klik på billederne for endnu højere opløsning.

Det fremgår af cirkulæret vedr. Svenstrup, hvorfor der blev opsat PU-signaler: "Dårlig synlighed". Det fremgår ikke af cirkulæret vedrørende Hobro. Men forklaringen fremgår af en følgeskrivelse, som jeg også har gravet frem. Forklaringen var den samme som i Svenstrup: "Synlighedsgrunde".

Bedste hilsner

Thomas


Hobro nye I-signaler og fremskudte signaler:

[image]


Hobro nyt sikringsanlæg, U-signaler, PU-signal m. m.:

[image]

[image]

[image]

[image]


Svenstrup J. nyt sikringsanlæg og nye signaler m. m.:

[image]

[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Tidlige PU-signaler - Sventrup J. og Hobro

af Georg Schmidt, mandag 16. september, 2019, 22:59 (6 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak Thomas for siderne der giver svar på mange ting, du kan lige finde sagerne.:-)
Hermed nogle La fra den tid. Det har været et langvarigt projekt i Hobro, gad vide hvilken anlægstype de havde før vippenøgleanlægget.
[image]
[image]
[image]
Tog 945 Nordpilens forgænger der ellers kun mellem Aarhus og Frederikshavn standsede i Randers, Aalborg og Hjørring fremført af P-maskine måtte i sommeren 1952 standse en stund i Hobro på grund af delvis aflyst centralsikring.

Også dengang var man forsinket med nye anlæg som f. eks Støvrings.
[image]
[image]
M v h
Georg

Tidlige PU-signaler - Sventrup J. og Hobro

af Georg Schmidt, tirsdag 17. september, 2019, 08:46 (6 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvis I kan holde til mere Hobro:-D, lige en serie billeder fra 1977 der også viser lidt om betjeningen af "PU D".
[image]
Sydenden af Hobro og der er stillet for tog 541.

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
Udsnit.

[image]
Tilsvarende i den anden side dog uden PU.

[image]
Otas Alf B Sillesen på afløsning stiller ind for 541 i Hobro den 9/1 1977.
M v h
Georg

Tidlige PU-signaler - Sventrup J. og Hobro

af Svend @, Storkøbenhavn, tirsdag 17. september, 2019, 11:13 (6 dage siden) @ Georg Schmidt

Vi gentager lige teksten om signalopstillingen PU - TU - U i Hobro spor 3

[image]

--
Svend

[image]

Tidlige PU-signaler - Sventrup J. og Hobro

af Jens H. Bondesen @, onsdag 18. september, 2019, 03:11 (5 dage siden) @ Svend

På Dansk Model-Jernbane Klubs anlæg på Nørrebro fandtes op i 1970'erne et PU-signal, som samtidig med "kør" viste "forbikørsel tilladt" (lidt i stil med svenske hoveddværgsignaler). Signalet havde ingen rød lanterne.

Aing James Steffensen havde lavet anlæggets sikringsanlæg. Han fortalte, at PU-signaler var tiltænkt at skulle vise således, og at der havde været udsendt rettelse til SIR med den visning. Inden ibrugtagning af første PU-signal ændredes visningen dog til den her i tråden dokumenterede med enten hvidt eller farvet lys.

Fortalte han så hvorfor visningen ændredes eller hvor første PU ibrugtoges? Muligvis, men desværre husker jeg det ikke.
Derfor er det dejligt at kunne læse om ibrugtagningerne her i tråden. Tak :-)

--
Venlig hilsen
Jens H B

Tidlige PU-signaler.

af zumbach @, Malling, mandag 16. september, 2019, 08:29 (7 dage siden) @ Lars Møller Jensen

[image]PU i Hillerød 1955


[image]PU i Hillerød ca. 1968

M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Tidlige PU-signaler.

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 22. september, 2019, 12:21 (16 timer, 10 minutter siden) @ zumbach

[image]PU i Hillerød 1955


[image]PU i Hillerød ca. 1968

Lidt PU i samme ende af Hillerød i 2014 hvor CBTC blev "indbygget" på Hillerød station.
[image]
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

12-46 anlæg spørgsmål.

af Jens H. Bondesen @, onsdag 18. september, 2019, 02:30 (5 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja det var med fra starten

Mvh Børge

Tak. Interessant. :-)

--
Venlig hilsen
Jens H B

12-46 anlæg spørgsmål.

af esni @, Frederikssund, lørdag 14. september, 2019, 21:26 (8 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hvor og hvornår blev de første PU signaler opstillet?

--
Eskild

12-46 anlæg spørgsmål.

af MFoss, tirsdag 10. september, 2019, 22:41 (12 dage siden) @ Muncken

Hej i to!

På Struer’s 12-46 anlæg kan der laves de såkaldte afkortede togveje i både spor 2,3 og 4.
Hvis du Torben en dag har pause i Struer, kan du med fordel besøge Kmp.
Jeg er i besiddelse af en kopi af sikringsskemaet til Struer’s anlæg, som i gerne må låne.
Hvis i kommer til træf i Kolding, kan jeg tage det med der.

Mvh

Michael Fossberg

12-46 anlæg spørgsmål.

af re20000, tirsdag 10. september, 2019, 23:18 (12 dage siden) @ MFoss

Hvor er det dog smukt hvad der sker i denne tråd! En lysende kontrast til mange af trådene ovre i Erasmus-Montanus-forum. I har gjort denne aften rar, tak!

Nold

12-46 anlæg spørgsmål.

af Muncken, onsdag 11. september, 2019, 07:18 (12 dage siden) @ MFoss

Hej Michael.

Ja, det kender jeg godt til. Besøger af og til Struer i den turkisgrønne og bliver endda nogle gange budt velkommen af et signalbillede der viser 2x Gul over Grøn med kryds i kassen, det ser ret godt ud. Fra min tid som fører på AKMA413 der havde hjemsted i Struer, havde jeg tit min gang i Kmp, et dejligt sted at få en sludder og en kop kaffe. Jeg glemte bare lige at spørge om dette: Hvad var den afkortede togvejs endepunkt i tiden før PU signaler? Jeg ved at mærke "stop" sidder som endepunkt for den ikke-afkortede togvej i dag...


Mvh

12-46 anlæg spørgsmål.

af cslundsten, onsdag 11. september, 2019, 16:18 (11 dage siden) @ Muncken

Hej Michael.

Ja, det kender jeg godt til. Besøger af og til Struer i den turkisgrønne og bliver endda nogle gange budt velkommen af et signalbillede der viser 2x Gul over Grøn med kryds i kassen, det ser ret godt ud. Fra min tid som fører på AKMA413 der havde hjemsted i Struer, havde jeg tit min gang i Kmp, et dejligt sted at få en sludder og en kop kaffe. Jeg glemte bare lige at spørge om dette: Hvad var den afkortede togvejs endepunkt i tiden før PU signaler? Jeg ved at mærke "stop" sidder som endepunkt for den ikke-afkortede togvej i dag...


Signalbegrebet "Afkortet togvej" eksisterede ikke før PU-signalerne. Togveje til (evt. korte) blindspor blev tidligere angivet ved mærke "Farlig station" på I-signalet (dengang var sporbenyttelsen ikke valgfri og toget vidste derfor hvilket spor det fik indkørsel til). "Farlig station" kunne enten gælde for hele stationen eller have sporangivelse.

Der står lidt om både "Afkortet togvej" og "Farlig station" i Henrik Karlssons signalleksikon:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/index.htm

Mvh
Carsten Lundsten

12-46 anlæg spørgsmål.

af Finn A @, torsdag 12. september, 2019, 14:25 (11 dage siden) @ Muncken

På 46-anlægget i Hjørring (da det stadig var i drift) var indkørselstogveje fra Hirtshals til spor 13/15 (og tidligere 12) TUS-togveje, markeret med kryds i hastighedsviseren på I-signalet. De ender i sporstoppere.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen