Paul Arzens

af frank, søndag 22. september, 2019, 11:58 (26 dage siden)

I dag vil jeg dele et af de efter mening smukkeste og vellykkede franske lokomotivdesigns med jer. Designeren hed Paul Arzens og han arbejde sammen med og for SNCF, de franske statsbaner i mange år.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Paul_Arzens

Desværre kunne jeg ikke finde noget fyldestgørende om hans virke på engelsk. I begyndelsen af 70erne stod han overfor en svær opgave, nemlig at få et kantet lokomotiv til at se dynamisk og smukt ud. Den første serie var CC6500 fra 60erne, den næste var BB 15000 fra 70erne. Jeg har i løbet af 90erne taget en del billeder af disse lokomotivtyper, og har tidligere skrevet et indlæg om CC 6500. I dag handler det det om vekselstrømsmaskinen BB 15000

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_15000

Billederne er alle taget i 90erne på Gare de L'est i Paris, hvorfra de kørte til Strassbourg og Luxembourg

[image]

BB 15012 med de tidlige udluftningsgitre, som ikke var centreret. Maskinen har det oprindelige SNCF logo, og litrering i metal bogstaver på siden.

[image]

BB 15048 med en nyere placering af luftristene, og med originalt SNCF logo, medens litreringen på siden er klistret på.

[image]

BB 15054 med et nyere SNCF logo på fronten, og på siden er litreringen blot klistret på, desuden er luftristene af den nyere type og centreret på siden.

Når man tænker på, at disse lokomotiver med kælenavnet "les nez casses (de knækkede næser)" var meget kantede, specielt med indhakket på fronten, så er Paul Arzens virkelig lykkedes med at gøre dette lokomotiv dynamisk og smukt med farverne og linjerne på de orange striber. De senere farver forbigår jeg i tavshed.

Jeg håber, at dette lille indlæg kan få jer til at tænke på, hvor vigtigt det er, at respektere et lokomotivs form ved placeringen af farverne, jeg vender tilbage med andre eksempler næste søndag.

Med venlig hilsen
Frank kruse

Paul Arzens

af Steffen Dresler @, søndag 22. september, 2019, 13:14 (26 dage siden) @ frank

Kære Frank Kruse (og alle I andre selvfølgelig)

En af de ting der gør denne hobby spændende, er jo OGSÅ konstruktørerne og designerne. Og Frankrig har bidraget meget positivt med begge, men desværre i den germanske sprogæts område ofte ikke så kendt. Men her altså designeren Paul Arzens. Pudsigt nok kender nok alle lidt ældre modeljernbaneinteresserede hans design gennem bl.a. den grønne eller røde type BB 92, kendt fra Märlinkatalogerne i 1960´erne, hvor type BB 92 i virkeligheden ofte fremførte præstigetogene ”Capitole” og ”Mistrale”. Herunder et billede af en BB 92 fotograferet på det franske jernbanemuseum i MULHOUSE, beliggende i det nord østlige Frankrig op til Rhinen/Tyskland (13-14 timers kørsel fra København, overnatning på IBIS med P-kælder lige ved stationen, næste dag sporvogn ud til museet, se byen, overnatning, næste dag hjem, besøg på teknikmuseet i SPEYER på vejen, hjemme kl. 2230):

[image]

Men i dit indlæg i dag nu om BB 15 000 serien. Herunder et par af mine bidrag til din historie optaget i hhv. 2011 og 2013 i Paris (ka´ ik´ huske hvilken af stationerne).

[image]
[image]

Jeg glæder mig til at se flere af dine omtaler af de franske lokomotivserier her på siden.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Paul Arzens

af frank, søndag 22. september, 2019, 13:48 (26 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steffen
Allerførst tak for de tre dejlige billeder. På grund af min "unge" alder, årgang 1954, har jeg desværre ikke oplevet BB 9200 i Capitole designet. Jeg har set det smukke lokomotiv på jernbanemuseet i Muhlouse.
Dine to billeder af BB 15000 er optaget på Gare de l'est og Gare du Nord, begge i designet "multiservice". Det værste design for disse lokomotiver var "En voyage" her på en BB 26000 i Gare d'Austerlitz 2009
[image]

Med venlig hilsen og fortsat god søndag

Frank Kruse

Paul Arzens

af Niels Munch @, søndag 22. september, 2019, 14:19 (26 dage siden) @ frank

Hej Frank,

Også jeg - skønt ikke decideret francofil - glæder mig til mere fransk og kvitterer med:

[image]SNCF BB215052R skubber et DD-styrevognstog ind på Gare Saint-Lazare den 25.09.2013 (nm).


Bedste hilsener

[image]Niels

Paul Arzens

af Niels Buch @, søndag 22. september, 2019, 15:46 (26 dage siden) @ Niels Munch

Jeg havde fornøjelsen i torsdags af at sidde i en dobbeltdækker-stamme fra Valenciennes til Lille Flandres med et sådan lokomotiv foran, men fik ikke taget et billede :-( .

Hilsen
Niels

Paul Arzens

af Niels Buch @, onsdag 25. september, 2019, 11:04 (23 dage siden) @ Niels Buch

Hej igen

Opdagede at jeg havde et par billeder af en dobbeltdækkerstamme mage til den jeg kørte med i torsdag, fra en tidligere lejlighed. Billedet er taget d. 25. september 2018 på Lille Flandres stationen.

[image]

Hilsen
Niels

Paul Arzens

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, tirsdag 24. september, 2019, 19:25 (24 dage siden) @ Steffen Dresler

Herunder et billede af en BB 92 fotograferet på det franske jernbanemuseum i MULHOUSE,

[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hej Steffen og alle andre forumlæsere,
[image]
og her et på vej til stammen - Le Capitole - Paris Austerlitz juli 1970.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Paul Arzens

af esni @, Frederikssund, tirsdag 24. september, 2019, 23:26 (24 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Herunder et billede af en BB 92 fotograferet på det franske jernbanemuseum i MULHOUSE,

[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hej Steffen og alle andre forumlæsere,
[image]
og her et på vej til stammen - Le Capitole - Paris Austerlitz juli 1970.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Og uanset bemaling , så synes jeg at BB9200 er et af de smukkeste ellokomotiver fra den tidlige efterkrigstid

--
Eskild

Paul Arzens

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, onsdag 25. september, 2019, 08:23 (23 dage siden) @ esni

Og uanset bemaling , så synes jeg at BB9200 er et af de smukkeste ellokomotiver fra den tidlige efterkrigstid

Hej Eskild.

enig, jeg var faktisk helt andægtig, da den majestætisk gled forbi på vej hen mod stammen af flotte røde Le Capitolevogne.

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Paul Arzens

af frank, søndag 29. september, 2019, 09:01 (19 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak for jeres fine billeder fra St. Lazare, Lille Flandres og ikke mindst BB 9200 i Capitol bemaling på Gare D'Austerlitz, det ville ejg gerne have overværet, men da var jeg knap 15 år gammel.

Jeg har fundet nogle billeder fra juni 2007 det første kommer her

[image]

Den ældste BB 15000 stadig i sit oprindelige design, men med nye udluftninsgitre centreret på siden, da den blev leveret var den grøn på samme måde som nogle af CC 6500 destineret til La Maurienne, en del af strækningen mellem Lyon og den grænsen til Italien.
I 2007 har BB 15001 fået placeret et nyt SNCF logo på fronten, selvom det oprindelige er bevaret i midten. En efter min mening smuk, harmonisk og dynamisk maskine.

[image]

Et lidt mørkt billede fra Gare du Nord også juni 2007. Designet kaldtes "En Voyage" og slog aldrig helt igennem hos SNCF, og det forstå jer godt. Dette design fulgte ikke lokomotivernes oprindelige linjer, men blev som det gyselige FRET design rullet ned over lokomotiverne som et gardin.

Med hensyn til spørgsmålet om Paul Arzens har designet BB 67000 serien af diesellokomotiver, så vil jer vende tilbage til emnet næste søndag.

I ønskes en god søndag og tillykke med indvielsen af en ny jernbanestrækning i kongeriget, godt nok underjordisk, men alligevel.

Med venlig hilsen
Frank Kruse

Paul Arzens OT vogne.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, søndag 29. september, 2019, 14:01 (19 dage siden) @ frank

Tak for jeres fine billeder fra St. Lazare, Lille Flandres og ikke mindst BB 9200 i Capitol bemaling på Gare D'Austerlitz, det ville ejg gerne have overværet, men da var jeg knap 15 år gammel....

Med venlig hilsen
Frank Kruse

og jeg var næsten 18 år, hilsen Lars.

[image]
Sidste vogn i Le Capitole-stammen

[image]
Gare de l'Est med rød WR. juni 1970. Straks efter gik vogndøren op og jeg blev skældt ud af en mand for at have fotograferet "hans" vogn.

Paul Arzens

af Jørgen Pagh Jensen, mandag 23. september, 2019, 19:42 (25 dage siden) @ frank

Jeg blev som barn betaget af SNCF 68000, da jeg så dette lokomotiv i Fleischmann kataloget. (ca. 1968) Det var simpelthen så uendelig smukkere end f.eks. MY. Det endte med, at jeg sparede sammen til modellen - og nu > 50 år senere står den stadig fremme i stuen, glæder mig og får mine gæster til at studse.
[image]

Jeg går da ud fra, at det også er en Paul Arzens, selvom mine oplysninger er lidt sparsomme.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen