DSB perron el kærre farve.

af Bent Larsen, onsdag 25. september, 2019, 13:54 (23 dage siden)

Hej
KMJK har købt en perron el kærre i størrelse 0, men er lidt usikker på hvilken farve de havde, er der nogen her der kan hjælpe, den skal helst have den rigtige farve til Store Byttedag den 20/10 i Tømmeruphallen.
Vh
Bent Larsen
[image]

DSB perron el kærre farve.

af Svend @, Storkøbenhavn, onsdag 25. september, 2019, 20:00 (23 dage siden) @ Bent Larsen

Mørkegrøn

--
Svend

[image]

Avatar

DSB perron el kærre farve.

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 26. september, 2019, 00:59 (23 dage siden) @ Svend

Mørkegrøn

Enig! RAL 6005 kunne være et bud.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

DSB perron el kærre farve.

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 27. september, 2019, 10:05 (21 dage siden) @ Michael Deichmann

Da jeg frekventerede Frederiksborg Statsskole i Hillerød i begyndelsen af 1970'erne sad jeg nærmest hver eftermiddag i Gribskovbanens tog og afventede afgang og kiggede over på varehuset, der dengang lå hvor der nu er busholdeplads.
Der futtede sådan en grøn el-kærre rundt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

DSB perron el kærre farve.

af Svend @, Storkøbenhavn, torsdag 26. september, 2019, 13:43 (22 dage siden) @ Svend

DSB perron el kærre farve.

af Georg Schmidt, torsdag 26. september, 2019, 10:18 (22 dage siden) @ Bent Larsen

Når man ser Fredslunds lyntogsbilleder, ser det ud til at karren i Århus var mørkerød, i hvert fald mørkere end lyntoget.
[image]
[image]
Udsnit.
[image]
Her udsnit fra et andet billede, så enten grøn som MH eller mørk rød.
M v h
Georg

Avatar

DSB perron el kærre farve.

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 26. september, 2019, 11:26 (22 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er en "Perrontraktor" - benzinmotordrevet (Ford) og bygget i hundredevis på Hans Hviids maskinfabrik i Hillerød.
P&T havde dem også - postgule.

Perronkærren er elektrisk, drevet af et større batteri af blybatterier under ladet. Jeg ved ikke hvem der byggede dem.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

DSB perron el kærre farve.

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 26. september, 2019, 12:02 (22 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Morten Flindt Larsen, torsdag 26. september, 2019, 12:40

Det er en "Perrontraktor" - benzinmotordrevet (Ford) og bygget i hundredevis på Hans Hviids maskinfabrik i Hillerød.
P&T havde dem også - postgule.

Perronkærren er elektrisk, drevet af et større batteri af blybatterier under ladet. Jeg ved ikke hvem der byggede dem.

Hejsa Michael,

Jeg er ret sikker på, at det gjorde Siemens. Den kan have været tysk rigsbanegrøn.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

DSB perron el kærre farve.

af Peter Andersen @, Hedehusene, torsdag 26. september, 2019, 14:03 (22 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De fleste i Danmark var bygget af Titan A/S. De var meget brugt til indendørs transport i større virksomheder, grundet på den forureningsfri kørsel. Maskinværksteder og levnedsmiddelvirksomheder bl.a.

--
Peter Andersen

Avatar

DSB perron el kærre farve.

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 26. september, 2019, 20:55 (22 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er en "Perrontraktor" - benzinmotordrevet (Ford) og bygget i hundredevis på Hans Hviids maskinfabrik i Hillerød.
P&T havde dem også - postgule.

Perronkærren er elektrisk, drevet af et større batteri af blybatterier under ladet. Jeg ved ikke hvem der byggede dem.


Hejsa Michael,

Jeg er ret sikker på, at det gjorde Siemens. Den kan have været tysk rigsbanegrøn.

Hm. Det gjorde så AEG, men tysk var fabrikken da. Postvæsenets AEG-elektrokarrer ser ud til at have været gule fra leveringen i 1926 (jf. Postvæsenets automobiler s. 397). Som barn havde jeg en elektrokarre-model (H0) af det danske fabrikat Reisler, og den mener jeg var grøn, men jeg har også set gule udgaver for de post-o-file.
.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

DSB perron el kærre farve.

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 27. september, 2019, 00:09 (22 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er en "Perrontraktor" - benzinmotordrevet (Ford) og bygget i hundredevis på Hans Hviids maskinfabrik i Hillerød.
P&T havde dem også - postgule.

Perronkærren er elektrisk, drevet af et større batteri af blybatterier under ladet. Jeg ved ikke hvem der byggede dem.


Hejsa Michael,

Jeg er ret sikker på, at det gjorde Siemens. Den kan have været tysk rigsbanegrøn.


Hm. Det gjorde så AEG, men tysk var fabrikken da. Postvæsenets AEG-elektrokarrer ser ud til at have været gule fra leveringen i 1926 (jf. Postvæsenets automobiler s. 397). Som barn havde jeg en elektrokarre-model (H0) af det danske fabrikat Reisler, og den mener jeg var grøn, men jeg har også set gule udgaver for de post-o-file.
.

Det hviskes nu højlydt i min øresnegl, at Reisler-elektrokarrerne var brune for DSB; brune som 8014 Sepiabrun, nogenlunde – farvevarianter kan forekomme – med drejede messinghjul og sortklædt DSB-mand/rødjakket postarbejder. Begge med hudfarvede pakker og kufferter. Mange af dem (perroncarsene) led af den krumme Lego-syge, men de gav danske anlæg en umiskendelig kolorit, ligesom cyklisterne, høstakkene og gedebukkene fra firmaet.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

DSB perron el kærre farve.

af Jan-Eddie Mathiasen @, torsdag 26. september, 2019, 19:19 (22 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Tak Georg
Jeg undrede mig da farven grøn blev nævnt, for jeg husker perroncarren som nærmest svenskrød med gråt lad, men den grå maling var meget slidt.
Vognene med gummihjul til at hægte på carren husker jeg som grå.
Var carrene røde i 2. distrikt og grønne i 1. distrikt??

mvh
Jan-Eddie

DSB perron el kærre farve.

af Georg Schmidt, torsdag 26. september, 2019, 22:41 (22 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Hej Jan-Eddie
Jeg tror godt vi kan fastslå de var røde i 2. distrikt.
[image]
Her et udvalg af vogne hvor en ser ud til at være tilkoblet karren.
M v h
Georg

DSB perroncarre, AEG hhv TITAN

af Svend @, Storkøbenhavn, torsdag 26. september, 2019, 23:25 (22 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Svend, torsdag 26. september, 2019, 23:44

Der har (nok) været mere end én leverandør af elektrokarrer. Kan man forestille sig, at de leverede i hver deres farve(r)?

[image]

Se også denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=9343

--
Svend

[image]

Avatar

DSB perroncarre, AEG hhv TITAN

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 27. september, 2019, 10:02 (21 dage siden) @ Svend

[image]

Interessant - med nummerplader. Det havde P&T's perrontraktorer også, da de også ofte skulle køre på offentlig vej. Mit eksemplar har nummerpladebeslag og endda to efterladte nummerpladebolte.
Der er dette billede af belaget i den tråd du selv henviste til:
[image]
Mig bekendt havde DSB's det ikke, selv om der sikkert er kørt til købmanden efter øl og sådan..... :-) Og det gælder både de elektriske og benzinmotoriserede. De kørte "på egen grund" selv om jeg faktisk tror Færdselsloven også gælder på DSB områder hvor der er offentlig adgang så som peroner med tilkørselsmuligheder som i f.eks. Hillerød.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

DSB perroncarre, AEG hhv TITAN

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 27. september, 2019, 10:59 (21 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

Interessant - med nummerplader. Det havde P&T's perrontraktorer også, da de også ofte skulle køre på offentlig vej. Mit eksemplar har nummerpladebeslag og endda to efterladte nummerpladebolte.
Der er dette billede af belaget i den tråd du selv henviste til:
[image]
Mig bekendt havde DSB's det ikke, selv om der sikkert er kørt til købmanden efter øl og sådan..... :-) Og det gælder både de elektriske og benzinmotoriserede. De kørte "på egen grund" selv om jeg faktisk tror Færdselsloven også gælder på DSB områder hvor der er offentlig adgang så som peroner med tilkørselsmuligheder som i f.eks. Hillerød.

Hejsa,

Det med nummerpladerne er et spørgsmål om betaling af registreringsafgifter eller ej. I lufthavnen i Kastrup har fx SAS altid haft masser af biler, busser og traktorer uden plader kørende inde på området, som ikke måtte køre på offentlig vej. Færdselsloven gælder desuagtet. Det samme galdt vistnok også i Københavns Frihavn for KFA's busser, omend jeg ikke er helt sikker.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

DSB perroncarre, AEG hhv TITAN

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 27. september, 2019, 15:07 (21 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det med nummerpladerne er et spørgsmål om betaling af registreringsafgifter eller ej.

Staten betaler ikke registreringsafgift til sig selv. Desuden er der tale om motorredskaber, der heller ikke er underlagt registreringsafgift hverken for staten eller os andre dødelige.
Så det er ikke det der er baggrunden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

DSB perroncarre, nummerplader

af Peter Andersen @, Hedehusene, fredag 27. september, 2019, 16:47 (21 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg kan huske vi diskuterede emnet på en udflugt engang sidst i 1960'erne. I Slagelse havde man nemlig nummerplader på postvæsenets Hviid-traktor, mens de hjemme i Kolding ikke havde det på deres røde Lansing Bagnall-traktor. Forklaringen var ifølge en lidt kyndig i emnet, at det var den lokale politimester, der bestemte det. (De var vel en slags små konger dengang?)
I Slagelse kørte postvæsenet fra posthuset øst for banegården til rutebilstationen vest for og krydsede således pladsen foran banegården, så dér skulle der numre på.
I Kolding lå posthuset mellem banegården og rutebilstationen, og på vej til sidstnævnte krydsede man både en parkeringsplads,
indkørslen til rutebilstationen samt en servicestation. Men her skulle der ikke numre på.
I flere andre byer havde man også plader på P&T's traktorer, men jeg husker ikke hvilke.

--
Peter Andersen

Avatar

DSB perroncarre, nummerplader

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 27. september, 2019, 23:10 (21 dage siden) @ Peter Andersen

[image]

Her deltager det lokale posthus i Næstved i noget byfest og der sidder tydeligvis en sort type 6 nummerplade på foran (HA for Næstved, og med et nummer der hører til varevognsserie (69.000 - 69.899).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

DSB perroncarre, AEG hhv TITAN

af Krabsen, fredag 27. september, 2019, 16:01 (21 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Det med nummerpladerne er et spørgsmål om betaling af registreringsafgifter eller ej. I lufthavnen i Kastrup har fx SAS altid haft masser af biler, busser og traktorer uden plader kørende inde på området, som ikke måtte køre på offentlig vej. Færdselsloven gælder desuagtet. Det samme galdt vistnok også i Københavns Frihavn for KFA's busser, omend jeg ikke er helt sikker.

Mon ikke det er mere korrekt formuleret, at nummerpladens farve har noget at gøre med betaling af registreringsafgift.
Der skal være nummerplade - og køretøjerne skal overholde færdselslovens regler om syn etc., hvis de kører et sted hvor der kan være offentlig trafik.
Færdselsloven gælder også på lukkede områder som f.eks. lufthavne, kaserner osv. Den gælder, hvor der er offentlig adgang, uanset at denne trafik kan være underlagt adgangsrestriktioner.

Avatar

DSB perroncarre, AEG hhv TITAN

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 27. september, 2019, 16:29 (21 dage siden) @ Krabsen

Hejsa,

Det med nummerpladerne er et spørgsmål om betaling af registreringsafgifter eller ej. I lufthavnen i Kastrup har fx SAS altid haft masser af biler, busser og traktorer uden plader kørende inde på området, som ikke måtte køre på offentlig vej. Færdselsloven gælder desuagtet. Det samme galdt vistnok også i Københavns Frihavn for KFA's busser, omend jeg ikke er helt sikker.


Mon ikke det er mere korrekt formuleret, at nummerpladens farve har noget at gøre med betaling af registreringsafgift.

Alle statens køretøjer var i den tid vi taler om her alle med sorte nummerplader uanset køretøjets art.
De små kærrer/traktorer vi taler om her er motorredskaber og de har normalt gule plader, men piostvæsnets havde sorte.
I nyere tid har man fået statsaktieselskaber og de har ikke altid ret til afgiftsfrihed og så kommer der gule plader på last- og varevogne (Postnord f.eks.).
Politiet er en sag for sig.

Der skal være nummerplade - og køretøjerne skal overholde færdselslovens regler om syn etc., hvis de kører et sted hvor der kan være offentlig trafik.
Færdselsloven gælder også på lukkede områder som f.eks. lufthavne, kaserner osv. Den gælder, hvor der er offentlig adgang, uanset at denne trafik kan være underlagt adgangsrestriktioner.

Køretøjsregistreringslovens § 2. Følgende køretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område:

1) Motorkøretøj.

2) Traktor,

3) Knallert. Dette gælder dog kun en lille knallert, hvis knallerten er erhvervet som fabriksny den 1. juli 2006 eller senere.

4) Påhængs- eller sættevogn til et køretøj, der skal registreres.

5) Campingvogn.

6) Andet påhængsredskab end campingvogn, der tilkobles et motorkøretøj, hvis påhængsredskabets konstruktion gør det muligt at trække det med en større hastighed end 30 km/t.

7) Motorredskab, der er indrettet og benyttes til befordring af gods, der ikke er nødvendigt for motorredskabets funktion,
(min fremhævelse og diverse henvisninger til andre § fjernet for overskuelighedens skyld)
Link til lovbekendtgørelse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

DSB perron el kærre farve.

af Bent Larsen, torsdag 26. september, 2019, 11:56 (22 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Takker på klubbens vegne, der kommer et foto når den er malet.
vh.
Bent Larsen

DSB perron el kærre farve.

af Mikael P, fredag 27. september, 2019, 07:36 (21 dage siden) @ Bent Larsen

Hej. På forsiden af Vigants bog om HV er der et farvebillede af en fra Horsens og den er rød.
Mik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen