Hjælp til Frichs fabriksplade

af Ole Holm, 8/10 2019, 17:27 (1661 dage siden)

Hej alle

Jeg har fået en Frichs fabriksplade i bronze ca. 14,5 x 7,5 cm med det sædvanlige A/S FRICHS og under står der 1941 AARHUS No 666

For mig virker den for lille til en Lokomotivplade, nærmere en på en motor eller en bogie

Er der nogen der måske kan hjælpe mig med hvor denne Frichs plade har siddet ?

mvh.
Ole

Hjælp til Frichs fabriksplade

af Asger Christiansen, 8/10 2019, 23:07 (1660 dage siden) @ Ole Holm
redigeret af Asger Christiansen, 8/10 2019, 23:22

Frichs havde en nummerliste - byggeliste om man vil - for lokomotiver. Virksomheden havde også en anden nummerliste for dampkedler, hvoraf ikke alle var til lokomotiver, for man fremstillede også stationære dampmaskiner til elværker, mejerier og meget mere.

Da man begyndte at fremstille motorer, blev en ny nummerserie grundlagt kun for motorer.

Ole Holms fabriksplade stammer fra en af to motorer af type 6155CB, som blev leveret i 1941 til Nakskov Skibsværft for montering i Post & Telegrafvæsenets nye kabelskib "C. E. Krarup". Grundet den tyske besættelse kom skibet først i brug som kabelskib efter Befrielsen i 1945.

Skibet eksisterer endnu som privatejet skib under navn "Navigator". Frichs-motorerne er dog udskiftet med anden motor.

En fem år gammel video viser skibet som "Navigator"

https://vimeo.com/111486607

Hjælp til Frichs fabriksplade

af Jens MO-Møller, 8/10 2019, 23:23 (1660 dage siden) @ Asger Christiansen

I 1962 blev skibet overtaget af staten og ombygget til skoleskib for navigatørelever og samtidig omdøbt til "Navigator" og fungerede som sådan til 1976. Fartøjet har haft flere ejere siden og blev i 2004 overtaget af en rigmand og ombygget/moderniseret for ca. 30 millioner kroner og er i dag en luksusyacht med fast plads i København.

Venlig hilsen
Jens Møller

Hjælp til Frichs fabriksplade

af Steffen Dresler, 8/10 2019, 23:57 (1660 dage siden) @ Jens MO-Møller

…………..og den ligger ofte langs Admiral Hotel

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Tak for info, har undret mig over hvad det egentligt var for en fætter, selvom i "statens farver" og alligevel ikke et statsskib.

Avatar

Hjælp til Frichs fabriksplade

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/10 2019, 02:37 (1660 dage siden) @ Asger Christiansen

Det er sgu en OK restaurering som giver grundlag for at skibet kan leve videre. Flot arbejde.

Avatar

Hjælp til Frichs fabriksplade

af shipmik, 9/10 2019, 23:46 (1659 dage siden) @ Asger Christiansen

Maskineriet i C. E. Krarup var to 6 cylindrede dieselmotorer, der var en del af en diesel-elektrisk installation. Den blev i 1978 skiftet ud med en meget brugt B&W/Alpha-diesel af typen 404F, der blev bygget i 1949 og tidligere havde virket i sandpumperen ERNA, som samme år blev ophugget. Såvel Navigator som Erna var dengang ejet af den århusianske skibsreder Ejnar Nygaard, der også var ejer af Limfjords-Værftet, hvor motorombytningen blev foretaget.

Bent Mikkelsen

Avatar

Hjælp til Frichs fabriksplade

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/10 2019, 00:50 (1659 dage siden) @ shipmik

Og til sammenligning er her Post & Telegrafvæsenet andet nyere kabelskib PETER FABER
[image].

Hjælp til Frichs fabriksplade

af Niels Munch, 10/10 2019, 12:04 (1659 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

..... og her et foto af M/S C.E. Krarup:

[image]M/S C.E. Krarup (Museet for Søfart - Filnavn: 000032019.jpg).


M.v.h.
Niels

Hjælp til Frichs fabriksplade

af Ole Holm, 9/10 2019, 21:35 (1659 dage siden) @ Ole Holm

Tusind tak for svarene, det er altid en fornøjelse at opleve så megen kompetence. Jeg er så imponeret :-)

mvh.
Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak