Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Ole M. Nielsen ⌂, 19/11 2019, 14:47 (1613 dage siden)

I Svend Jørgensen's fotosamling er der nogle foto som har "drillet" rigtig længe.
Nu håber jeg at nogle her i "herreværelset" kan komme med nogle gode input.

Billede 4168 : Svend Jørgensen (tv), Mogens Bruun ? (im) og ? (th). Sandsynligvis et sted på en nordsjællandsk teglværksbane.
[image]


Billede 12058 : Arm-signal med "skyggeplade. Hvor ?
[image]


Billede 21178 : Tipvognsbane til transport af kalksten (?). Sandsynligvis på en sukkerfabrik (hvilken ?).
[image]


Billede 36205 : Ved indkørslen til en station ? Billedet er muligvis scannet spejlvendt.
[image]

Billede 40091 : Hvilken færge ?
[image]


Billede 45127 : Lille trolje, smalspor ? Hvor ?
[image]


Billede 48062 : Skinnecykel. Hvorfra ? Foto taget ved Trafikhistorisk Museum i Helsinge.
[image]

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Carsten, Valby, 19/11 2019, 15:12 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Manden til højre på billede 4168 hed Tage Torben Vind, ja til Mogens Bruhn, stedet er så vidt jeg husker Hammersholt Teglværk, hvor der var planer om en museumsbane i DJK regi.


Mvh

Carsten

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af UTJ, 19/11 2019, 16:30 (1613 dage siden) @ Carsten

Det er ikke Hammersholt. Sporvidden var 90 cm og intet passer med omgivelserne langs banelinjen i Hammersholt.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Ole M. Nielsen ⌂, 19/11 2019, 15:33 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

45127 har jeg netop selv opklaret ; Hammersholt teglværk, skinnecykel (med manglende hjul) oplæsset på lille vogn. Bjærget til DJK.
Fundet tilsvarende billeder på EVP's sider om Hammersholt (desværre uden dato).

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Steffen Dresler, 19/11 2019, 16:19 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Go´eftermiddag

Billedet nr. 40091 : Hvilken færge ?

Ligner selvom jeg er lidt uenig i vinduesinddelingen på båddækket Sydfynske Dampskibsselskabs M/F Mjølner?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Ole M. Nielsen ⌂, 19/11 2019, 16:29 (1613 dage siden) @ Steffen Dresler

Et lidt bedre udsnit.
[image]

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Hans T. Møller, 19/11 2019, 18:27 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Færgen må næsten være S/S Tranekjær - se her og scroll en halv snes billeder ned.

Bedste hilsner

Avatar

Sydfyenske D/S

af shipmik, 20/11 2019, 00:27 (1613 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er helt korrekt, at det er en Sydfyenske D/S "færge". Men ej Mjølner, som i øvrigt var et dampskib. Billedet viser istedet søsterskibet TRANEKJÆR.... Ukendt sted.

Bent Mikkelsen/Shipmik@mail.dk

Sydfyenske D/S Tranekjær - Snekkersten

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 21/11 2019, 18:59 (1611 dage siden) @ shipmik

Det er helt korrekt, at det er en Sydfyenske D/S "færge". Men ej Mjølner, som i øvrigt var et dampskib. Billedet viser istedet søsterskibet TRANEKJÆR.... Ukendt sted.

Bent Mikkelsen/Shipmik@mail.dk

Hej alle forumlæsere,

jeg har et næsten identisk billede som jeg tog ved Snekkersten i efteråret 1965.
Tak for oplysningerne.
Jeg har altid undret hvad det var for et skib der lå og sejlede rundt udenfor Snekkersten, det var helt tydeligt ikke i rutefart på lige det tidspunkt.
Med tanke på hvor Svend Jørgensen holdt til kan det være ved samme tilfælde.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2019, 17:00 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen


Billede 36205 : Ved indkørslen til en station ? Billedet er muligvis scannet spejlvendt.
[image]

Hermed retvendt, hvis det kan hjælpe på tydningen.
[image]

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Steffen Dresler, 19/11 2019, 17:06 (1613 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Øhhhhhhhhhhhhh, står signalerne så ikke i den "engelske" side?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2019, 17:11 (1613 dage siden) @ Steffen Dresler

Øhhhhhhhhhhhhh, står signalerne så ikke i den "engelske" side?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steff,

Nej, det er et indkørselssignal. Det står th. for sporet. Det er bagsiden af signalpladen, vi ser. Men det er da korrekt, at rangergrænsemærket på grund af kurven står til venstre for sporet.

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2019, 17:09 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole,

Det kan muligvis hjælpe på tydningen af billede 12058, hvis vi kan få udsnittet mellem træerne tv. og telefonpælen at se i høj opløsning.

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2019, 20:17 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

[image]

[image]

Tak. Det ligner indkørslen fra Sorø By til Sorø, stadig med signaldækning. Her på luftfoto fra 1944. I 1954 var der fældet træer omkring kurven, måske for at skabe bedre overblik, efter at delstrækningen var overgået fra at være godsbane til at være sidespor i 1950.

[image]

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af VVGJM2, 19/11 2019, 20:35 (1613 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg synes nok, jeg havde set billedet før. Jeg har fået oplyst, at der er tale om VVGJ’s indkørselssignal til Grindsted station. Pladen skal dække for at signalet “læses” fra syd af tog på TKVJ og Bramming-Grindsted.

Der er dog det forbehold, at min kilde er i tvivl. Hvad siger herreværelset?

//Nielsen

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Niels Munch, 19/11 2019, 21:12 (1613 dage siden) @ VVGJM2

[image]Billede nr. 12058.


Hej Nielsen,

Du er - som sædvanlig - på sporet, denne gang ved Grindsted:

[image]Jernbane sporarbejde med trillebør og skovl. Bemærkning: Fra H.V. Kaalund: Ankeprotokol for Grindsted station. Periode: 1950 - 1960, skøn. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Grindsted Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B10784.

Det passer med master og tavle - og skuret, hvis hjørne er med på SvJ's billede.

PS: Jf. arkiv.dk var Kaalund rangerformand ved Grindsted station, og han brugte ankeprotokollen til at sætte billeder i.

(Kun til Morten: Jeg var ellers sikker på Nr. Sundby :-P ).


M.v.h.
Niels

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af VVGJM2, 20/11 2019, 06:49 (1612 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels,

Så fik vi det sat på plads.

Jeg kender også det andet foto, som er en smule mystisk. Skinnerne ser ud til at være fjernet. Det kan betyde et af tre:

1): Enten er fotoet taget efter nedlæggelsen, men man ville næppe køre svellerne væk på en trillebør (måske holder arbejdstoget bag fotografen på vej mod Grindsted - i givet fald trukket af M1). Et andet Kaalund foto viser skinneoptagningen ved Grindsted. https://arkiv.dk/vis/5307223 Måske er de to foto optaget samtidig.

2): vi er under den omfattende skinneudveksling i slut 40’erne. Men det ville næppe være aktuelt på denne del af strækningen, hvor skinnerne kun var fra 1914.

3): Almindelig vedligehold men det ser så omfattende ud, at det vil genere toggangen.

Hvad siger du (og herreværelset)?

//Nielsen

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af UTJ, 20/11 2019, 07:53 (1612 dage siden) @ VVGJM2

1): Enten er fotoet taget efter nedlæggelsen, men man ville næppe køre svellerne væk på en trillebør (måske holder arbejdstoget bag fotografen på vej mod Grindsted - i givet fald trukket af M1). Et andet Kaalund foto viser skinneoptagningen ved Grindsted. https://arkiv.dk/vis/5307223 Måske er de to foto optaget samtidig.

Man er formentlig ved at fjerne befæstigelser, evt underlagsplader og forbindelsesdele i forbindelse med sporoptagningen. Det er ikke en sporombygning/skinneudveksling.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Niels Munch, 20/11 2019, 08:52 (1612 dage siden) @ VVGJM2

Kære Nielsen,

Jeg hælder - som Ulrik - til nedlæggelsen af VVGJ. Også Kalvehavebanen blev nedlagt pr. trillebør:

[image]KB mellem Stivænge og Skovhuse, 06.1959 (JB-P).

Her rummer trillebøren lasker og underlagsplader etc.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af VVGJM2, 23/11 2019, 19:27 (1609 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels,

Jeg har kigget lidt mere omkring på det store net. Jeg fandt dette tidlige foto (lige efter 1914), hvor indkørselssignalet er fotograferet fra den anden side - fra kirkens tårn: https://arkiv.dk/vis/5267875

//Nielsen

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Niels Munch, 25/11 2019, 17:50 (1607 dage siden) @ VVGJM2

Mange tak!

Som altid, når man klatrer i kirketårne, bør man have kikkerten med.


Bedste hilsener
[image]Niels

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af TorstenVig, 21/11 2019, 08:50 (1611 dage siden) @ VVGJM2

Billedet er helt sikkert indkørslen til Grindsted på VVGJ.
Jeg har selv billedet, som jeg sammen med alle hans andre billeder fra VVGJ, har fået af Svend Jørgensen.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af TorstenVig, 21/11 2019, 09:02 (1611 dage siden) @ TorstenVig

Her er et par af hans andre VVGJ-fotos.

[image]

Remisen med sm 4 i Grindsted.

[image]

Remisen på Vejle Nord med skinnebus og M2.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Carsten, Valby, 19/11 2019, 20:56 (1613 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Burde der så ikke være et vandtårn og en trævarefabrik i baggrunden, der hvor nogle småhuse ses?

Mvh

Carsten

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2019, 21:34 (1613 dage siden) @ Carsten

Hej Morten

Burde der så ikke være et vandtårn og en trævarefabrik i baggrunden, der hvor nogle småhuse ses?

Mvh

Carsten

Hej Carsten,

Vandtårnet har jeg tænkt på, men det kan være lige udenfor venstre billedkant. Træernes placering og det lille skur i højre side, synes jeg derimod passer, og trævarefabrikken er de småhuse, du ser, tror jeg. Den kan snildt have været mindre på fototidspunktet end i 1954. Remisen kan gemme sig bag træerne til højre. Og Sorø har i allerhøjeste grad været "farlig station", hvilke det faste mærke på signalmasten indikerer.

Men, jeg tager fejl. Stedet er identificeret med "smoking gun" af den gode Niels Munch.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Niels Munch, 19/11 2019, 17:21 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

[image]Billede 4168.

SvJ, Mogens Bruun og Vind besøgte "Allerødbanen" den 04.06.1960:

[image](Fra SvJ's samling).

PS: Jeg var på det tidspunkt kommet med på adresselisten for de spritduplikerede nyhedsbreve udsendt af den gruppe, der da søgte at etablere smalsporet museumsbane i Nordsjælland m.v.


M.v.h.
Niels

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af UTJ, 19/11 2019, 21:09 (1613 dage siden) @ Niels Munch

Diasset er fra Ravnsholt. Hvis ellers solens stilling kan blive “rigtig” kan s/h billedet være Blovstrødbanen gennem Sønderskov ved Tivolihuse. Hvis det er Allerødbanen i Kattehale skal der sammenlignes med luftfotos mv

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Steffen Jacobsen, 19/11 2019, 18:29 (1613 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Færgen på billedet er s/s TRANEKJÆR, bygget i Svendborg 1929 til Sydfyenske Dampskibsselskab.Damperen sejlede i mange år på ruten mellem Korsør og Lohals. På sine gamle dage blev TRANEKJÆR chartret ud til "spritsejlads" på Øresund, og fra midten af 60'erne drev SFDS en sommerrute mellem Fåborg og Kappeln, en slags konkurrent til Fåborg - Gelting ruten.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 19/11 2019, 22:35 (1613 dage siden) @ Steffen Jacobsen

Da Svend Jørgensen var fra Faaborg kunne der godt være fotos fra "hjemegnen" ;-)

Foto 36205 med den skarpe kurve og solens retning giver for mig et bud på indkørslen til Højrup Station på
Ringe-Faaborg Banen. Men "Transformeren" er vist ikke "fynsk" ?

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/11 2019, 02:02 (1613 dage siden) @ Steen Nielsen

Da Svend Jørgensen var fra Faaborg kunne der godt være fotos fra "hjemegnen" ;-)

Foto 36205 med den skarpe kurve og solens retning giver for mig et bud på indkørslen til Højrup Station på
Ringe-Faaborg Banen. Men "Transformeren" er vist ikke "fynsk" ?

Tjoeh, måske ikke.

Transformatortårne Fyn

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/11 2019, 02:58 (1613 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Da Svend Jørgensen var fra Faaborg kunne der godt være fotos fra "hjemegnen" ;-)

Foto 36205 med den skarpe kurve og solens retning giver for mig et bud på indkørslen til Højrup Station på
Ringe-Faaborg Banen. Men "Transformeren" er vist ikke "fynsk" ?


Tjoeh, måske ikke.

Transformatortårne Fyn

.
-----------------------
.

Tillad mig at nævne "siden": http://evp.dk/index.php?page=transformatorstationer--tarne
med transformatortårne /-stationer fra næsten hele landet, herunder også flere eksempler på viste høje, "slanke" udgave (uden at de alle er fynske).

Lige til modeljernbanen.:-)

Erik V.
www.evp.dk

.

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/11 2019, 03:04 (1613 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Da Svend Jørgensen var fra Faaborg kunne der godt være fotos fra "hjemegnen" ;-)

Foto 36205 med den skarpe kurve og solens retning giver for mig et bud på indkørslen til Højrup Station på
Ringe-Faaborg Banen. Men "Transformeren" er vist ikke "fynsk" ?


Tjoeh, måske ikke.

Transformatortårne Fyn


.
-----------------------
.

Tillad mig at nævne "siden": http://evp.dk/index.php?page=transformatorstationer--tarne
med transformatortårne /-stationer fra næsten hele landet, herunder også flere eksempler på viste høje, "slanke" udgave (uden at de alle er fynske).

Lige til modeljernbanen.:-)

Erik V.
www.evp.dk

.

Tjah, men jensklitgaard.dk kommer nu først, når man googler efter billeder. Der må være en fejl i google.

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/11 2019, 02:41 (1613 dage siden) @ Steen Nielsen

Da Svend Jørgensen var fra Faaborg kunne der godt være fotos fra "hjemegnen" ;-)

Foto 36205 med den skarpe kurve og solens retning giver for mig et bud på indkørslen til Højrup Station på
Ringe-Faaborg Banen. Men "Transformeren" er vist ikke "fynsk" ?

Jeg tror, vi skal sige BINGO! Det er så den sydlige indkørsel set mod syd, ud for stjernens nederste tak på nedenstående 1944 luftfoto, med Højrupgård liggende inde til højre bag træerne.
[image]

I 1954 ...
[image]

.... kan transformatortårnet og dets skygge tydeligt ses i cirklen, næsten som et solur:
[image]

Og trådbilledet vises korrekt med indkørselssignalet stående til venstre for sporet, som rigtigt påpeget af Steff; det er ikke spejlvendt.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Peter Roland Hansen @, 20/11 2019, 11:06 (1612 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Da Svend Jørgensen er født og opvokset i Faaborg giver dette mening.

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/11 2019, 08:22 (1612 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Billede 36205 : Ved indkørslen til en station ? Billedet er muligvis scannet spejlvendt.
[image]


Kære Ole

Billedet er scannet korrekt, for nederst til venstre kan man se en kilometersten, der - så vidt jeg kan se - viser 37, et eller andet eller 47, et eller andet (kan et forstørret udsnit vise det?) og så burde det jo være "let" at finde ud af, hvor vi er.

Bedste hilsner

Thomas

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 20/11 2019, 09:31 (1612 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Angående Kilometersten, så står de i retningen Nyborg-Faaborg fra 1-55 km. Husker meget tydeligt da jeg var
med på Veteranbanen SFvJ, at der inde på Faaborg Banegård stod en sten med kilometer 55
Og har været så heldig at få lov til at køre i 1990-erne på Ringe-Faaborg med VLTJ ML12 så dette foto har
"passeret" mine øjne en hel del gange.
Ude til venstre i fotoet er det så begyndelsen til "De Fynske Alper" man ser - nogen kender det måske bedre
som Svanninge Bakker. Jernbanen er lagt så den kører i udkanten af bakkerne.
Så håber at kilometerstenen kan løse "mysteriet" ;-)

Avatar

Svend Jørgensen-fotos - hjælp

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/11 2019, 09:43 (1612 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billede 36205 : Ved indkørslen til en station ? Billedet er muligvis scannet spejlvendt.
[image]

Kære Ole

Billedet er scannet korrekt, for nederst til venstre kan man se en kilometersten, der - så vidt jeg kan se - viser 37, et eller andet eller 47, et eller andet (kan et forstørret udsnit vise det?) og så burde det jo være "let" at finde ud af, hvor vi er


I følge Sydfyenske Jernbaners tjenestekøreplan gyldig fra den 15. maj 1926, gengivet i Lars Viinholt-Nielsen: Nyborg-Ringe-Fåborg Banen, side 100, lå Højrup i km 37,2 fra Nyborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Svend Jørgensen-fotos - hjælp. 21178

af Bent Hansen, 20/11 2019, 20:05 (1612 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej.
Jjeg har også billedet, men jeg kan ikke nå det. Det ville kræve arme på 208 km. Jeg erindrer et og andet, men jeg tør ikke mere løbe an på min hukommelse, så derfor vil jeg nøjes med at bekræfte, at vi er på en sukkerfabrik. Jeg erindrer også sporvidden som værende 500 mm eller endog derunder! Når jeg igen er i nærheden af mit arkiv, vil jeg kigge efter. Det kan godt vare til jul.

Heller ikke teglværksbilledet kan jeg klare på stående fod, men det billede, Niels sendte, var Bloustrød og Allerød. Også de havde hver sin sporvidde.

Mvh. BH.

Svend Jørgensen-fotos - hjælp. 21178

af Thyge, Rønnede, 20/11 2019, 20:56 (1612 dage siden) @ Bent Hansen

Hej!
Jeg vil mene at billedet er fra Højbygård, og sporvidden er 310mm.
Sakskøbing havde også en så smal kalkbane, men anden type vogn, bygningen i baggrunden
ligner også mere en Højbygård end en Sakskøbing.
Med venlig hilsen
Thyge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak