Hvilken station?

af Thorbjørn, Kbh Ø, 26/11 2019, 23:29 (1584 dage siden)

Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
[image]

Hvilken station?

af Steffen Vester, 27/11 2019, 00:07 (1584 dage siden) @ Thorbjørn

Det ligner København H ;-)

Avatar

Hvilken station?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/11 2019, 01:05 (1584 dage siden) @ Thorbjørn

Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
[image]

Det er København H, med Post III i baggrunden.

Hvilken station?

af Thorbjørn, Kbh Ø, 27/11 2019, 01:14 (1584 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
[image]


Det er København H, med Post III i baggrunden.

Tak, hurtigt og effektivt.

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af esni, Frederikssund, 27/11 2019, 08:18 (1584 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
[image]


Det er København H, med Post III i baggrunden.

I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .

Fandtes den type signaler andre steder end København H?

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/11 2019, 12:05 (1584 dage siden) @ esni


I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .

Fandtes den type signaler andre steder end København H?

Hej esni,

på sikringsplanen for Nyborg (Fgh, H og Svanedammen) findes et enligt bremseprøvesignal ved udkørslen fra Svanedammen for sporene 901-4 (906-7), det var sporene med afgangslys.

Jeg leder videre
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af henning h087 ⌂, Græsted, 27/11 2019, 13:27 (1584 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Helsingør havde et, dog dobbeltrettet bremseprøvesignal mellem spor 13 og 14, samt 2 afgangssignaler + 2 PU signaler længere ude

udsnit af sporolan 1960
[image]

her et foto af Svend Jørgensen i 1958 hvor der ses bremseprøvesignal og afgangssignaler i baggrunden og bemærk at godstoget i spor 14 er fremført af C 710 og en del SJ O vogne
[image]

mvh
h087

Hvilken station? - aldeles OT bremseprøvesignal

af Lars Henning Jensen, 27/11 2019, 17:41 (1584 dage siden) @ Lars Møller Jensen


I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .

Fandtes den type signaler andre steder end København H?


Hej esni,

på sikringsplanen for Nyborg (Fgh, H og Svanedammen) findes et enligt bremseprøvesignal ved udkørslen fra Svanedammen for sporene 901-4 (906-7), det var sporene med afgangslys.

Jeg leder videre
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Ak ja, dette bremseprøvesignal var jeg med til at "bortføre" fra stationen, da trafikken var ophørt og flyttet til den faste forbindelse ;-)
Derpå blev det anbragt i en have i Esbjerg, men hvor det siden er endt, erindrer jeg ikke ...

God aften!

Mh
LH

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Krabsen, 27/11 2019, 14:10 (1584 dage siden) @ esni

Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
[image]


Det er København H, med Post III i baggrunden.


I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .

Endnu mere OT:
Hvad er et bremseprøvesignal? Kører man frem i fuld fart og bremser et bestemt sted - og antal lamper med lys så viser hvor tæt man kommer på signalet inden stop? :-P

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/11 2019, 15:04 (1584 dage siden) @ Krabsen

Endnu mere OT:
Hvad er et bremseprøvesignal? Kører man frem i fuld fart og bremser et bestemt sted - og antal lamper med lys så viser hvor tæt man kommer på signalet inden stop? :-P

Nej det er i stedet for håndsignaler fra bremseprøveren til lokomotivføreren når bremsen prøves inden afgang eller efter til og afkobling.

Her ses håndsignalet for bremseprøve afsluttet, = 3 hvide lanterner.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2019, 15:39 (1584 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Her ses håndsignalet for bremseprøve afsluttet, = 3 hvide lanterner.

[image]


Arh, Lars. Er vi ikke enige om, at personen på billedet viser håndsignalet "løs trykluftbremsen"?:-D

Bedste hilsner

Thomas, der i tidernes morgen var togfører og foretog bremseprøver "både nat og dag"

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/11 2019, 16:23 (1584 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Arh, Lars. Er vi ikke enige om, at personen på billedet viser håndsignalet "løs trykluftbremsen"?:-D

Bedste hilsner

Thomas, der i tidernes morgen var togfører og foretog bremseprøver "både nat og dag"

Hej Thomas og alle andre forumlæsere.

Det har vi vist ikke så svært med at blive enige om.
Jeg må gøre afbøn med et billede fra Københavns Hovedbanegård fra 22 juni 2007, perronkiosken på perron 2.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Krabsen, 27/11 2019, 21:35 (1583 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Takker skyldigst for forklaringen, som er noget mere plausibel end mit lettere useriøse forslag.

Men for en amatør virker det lidt aparte med et mastemonteret signal - for det kan vel kun være brugbart på eet spor. Så et tog der er blevet samlet på et andet spor skal køres til dette for at foretage prøven - og den kørsel må vel ikke foretages uden en bremseprøve? Lyder som lidt af et möbiusbånd.. ;-)

- sådan hænger det nok heller ikke sammen, på de andre spor kan man bruge håndsignaler med lygte - men virker underligt - og lidt risikabelt - at have forskellige systemer, afhængigt af hvilket spor man tilfældigvis er kommet ind på.

Avatar

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/11 2019, 22:11 (1583 dage siden) @ Krabsen

Takker skyldigst for forklaringen, som er noget mere plausibel end mit lettere useriøse forslag.

Men for en amatør virker det lidt aparte med et mastemonteret signal - for det kan vel kun være brugbart på eet spor. Så et tog der er blevet samlet på et andet spor skal køres til dette for at foretage prøven - og den kørsel må vel ikke foretages uden en bremseprøve? Lyder som lidt af et möbiusbånd.. ;-)

- sådan hænger det nok heller ikke sammen, på de andre spor kan man bruge håndsignaler med lygte - men virker underligt - og lidt risikabelt - at have forskellige systemer, afhængigt af hvilket spor man tilfældigvis er kommet ind på.

Hejsa,

Så vidt jeg kan se, blev bremseprøvesignalerne primært anvendt stationer, hvor togmaskinen først blev koblet på stammen, efter at stammen var ført til perron af en rangermaskine, ligesom det kan have haft noget at gøre med tempoet for bremseprøven på stærk trafikkerede perronspor. Det er kun en uvidende antagelse, så kan den be- eller afkræftes?

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Steffen Dresler, 28/11 2019, 00:18 (1583 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften

Jeg kan kun tilslutte mig MFL udlægning af årsagen til rangersignalerne ved perronerne på Københavns Hovedbanegård.

De store tog, passager-, ekspres- og internationale tog stod ude på "pladsen" ofte på det såkaldte "Belvedera" område, hvor de blev rengjorte, vaskede og fik påfyldt vand på toiletter mv. Yderligere skete det i "Varmeperioden", at togstammerne var tilkoblet varmeslanger, således de kunne holdes opvarmede før de blev kørt til perron. Og netop dette arbejde blev udført af litra F rangermaskinerne (Q´erne kørte på bjerget samt lokalgodstog jorden rundt eller Frederiksberg), der kørte vognstammen ind til perronen (samlede den), koblede fra og kørte tilbage. Herefter kom "Togmaskinen" fra Godsbanegårdens Maskindepot (Gb) via Maskinbakken ved Dybbølsbro trillende ned til sin stamme og blev koblet til. Og herefter SKULLE der jf. bestemmelserne gennemføres en bremseprøve. Der blev sendt 5 atm i bremseledningen fra Togmaskinen og den måtte ikke falde mere end 0,5 atm/min. På foranledning af Togføreren (der jo var ansvarlig) kontrolleredes at bremseklodserne lå an på hjulbandagens køreflader (tegnet Brems) og igen på ordre skulle bremsen løsnes. Der blev igen kontrolleret om bremsen var løs og ikke hang og havde sluppet hjulskiven (bandagen). Kontrollen skete ofte at man lige sparkede til bremseklodsen med foden for at se om den var løs. Desuden kontrollerede for "mislyde" ved bremseslangernes koblinger og det hændte at en pakning skulle udskiftes, tog under et minut.
Når alt dette var kontrolleret var bremseprøven afsluttet.
Normalt gennemførtes bremseprøven visuelt ved hjælp af håndsignaler som vist tidligere. Men perronerne på Københavns Hovedbanegård krummede jo svagt til højre (mod Roskilde), hvorfor lokomotivføreren (normalt fyrbøderen) ikke kunne se togføreren. DERFOR lyssignalerne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det er LANG tid siden jeg har foretaget en bremseprøve, men jeg mener at tallene er korrekte!!

Avatar

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2019, 06:18 (1583 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften

Jeg kan kun tilslutte mig MFL udlægning af årsagen til rangersignalerne ved perronerne på Københavns Hovedbanegård.

De store tog, passager-, ekspres- og internationale tog stod ude på "pladsen" ofte på det såkaldte "Belvedera" område, hvor de blev rengjorte, vaskede og fik påfyldt vand på toiletter mv. Yderligere skete det i "Varmeperioden", at togstammerne var tilkoblet varmeslanger, således de kunne holdes opvarmede før de blev kørt til perron. Og netop dette arbejde blev udført af litra F rangermaskinerne (Q´erne kørte på bjerget samt lokalgodstog jorden rundt eller Frederiksberg), der kørte vognstammen ind til perronen (samlede den), koblede fra og kørte tilbage. Herefter kom "Togmaskinen" fra Godsbanegårdens Maskindepot (Gb) via Maskinbakken ved Dybbølsbro trillende ned til sin stamme og blev koblet til. Og herefter SKULLE der jf. bestemmelserne gennemføres en bremseprøve. Der blev sendt 5 atm i bremseledningen fra Togmaskinen og den måtte ikke falde mere end 0,5 atm/min. På foranledning af Togføreren (der jo var ansvarlig) kontrolleredes at bremseklodserne lå an på hjulbandagens køreflader (tegnet Brems) og igen på ordre skulle bremsen løsnes. Der blev igen kontrolleret om bremsen var løs og ikke hang og havde sluppet hjulskiven (bandagen). Kontrollen skete ofte at man lige sparkede til bremseklodsen med foden for at se om den var løs. Desuden kontrollerede for "mislyde" ved bremseslangernes koblinger og det hændte at en pakning skulle udskiftes, tog under et minut.
Når alt dette var kontrolleret var bremseprøven afsluttet.
Normalt gennemførtes bremseprøven visuelt ved hjælp af håndsignaler som vist tidligere. Men perronerne på Københavns Hovedbanegård krummede jo svagt til højre (mod Roskilde), hvorfor lokomotivføreren (normalt fyrbøderen) ikke kunne se togføreren. DERFOR lyssignalerne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det er LANG tid siden jeg har foretaget en bremseprøve, men jeg mener at tallene er korrekte!!


Som Steffen skriver, skete bremseprøven på togførerens foranledning. På København H havde togføreren dog “folk” til dette arbejde, idet bremseprøven foretoges af vognopsynspersonalet. Når bremseprøven var gennemført, skulle vognopsynspersonalet underrette togføreren om, at “bremsen er go’” og det foregik derfor lettest ved lyssignalet, i stedet for at vognopsynspersonalet skulle rende rundt ved et langt tog for at finde togføreren.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togbetjent på Københavns Hovedbanegård 01.02.1980-31.01.1981

Avatar

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2019, 06:30 (1583 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Jeg kan kun tilslutte mig MFL udlægning af årsagen til rangersignalerne ved perronerne på Københavns Hovedbanegård.

De store tog, passager-, ekspres- og internationale tog stod ude på "pladsen" ofte på det såkaldte "Belvedera" område, hvor de blev rengjorte, vaskede og fik påfyldt vand på toiletter mv. Yderligere skete det i "Varmeperioden", at togstammerne var tilkoblet varmeslanger, således de kunne holdes opvarmede før de blev kørt til perron. Og netop dette arbejde blev udført af litra F rangermaskinerne (Q´erne kørte på bjerget samt lokalgodstog jorden rundt eller Frederiksberg), der kørte vognstammen ind til perronen (samlede den), koblede fra og kørte tilbage. Herefter kom "Togmaskinen" fra Godsbanegårdens Maskindepot (Gb) via Maskinbakken ved Dybbølsbro trillende ned til sin stamme og blev koblet til. Og herefter SKULLE der jf. bestemmelserne gennemføres en bremseprøve. Der blev sendt 5 atm i bremseledningen fra Togmaskinen og den måtte ikke falde mere end 0,5 atm/min. På foranledning af Togføreren (der jo var ansvarlig) kontrolleredes at bremseklodserne lå an på hjulbandagens køreflader (tegnet Brems) og igen på ordre skulle bremsen løsnes. Der blev igen kontrolleret om bremsen var løs og ikke hang og havde sluppet hjulskiven (bandagen). Kontrollen skete ofte at man lige sparkede til bremseklodsen med foden for at se om den var løs. Desuden kontrollerede for "mislyde" ved bremseslangernes koblinger og det hændte at en pakning skulle udskiftes, tog under et minut.
Når alt dette var kontrolleret var bremseprøven afsluttet.
Normalt gennemførtes bremseprøven visuelt ved hjælp af håndsignaler som vist tidligere. Men perronerne på Københavns Hovedbanegård krummede jo svagt til højre (mod Roskilde), hvorfor lokomotivføreren (normalt fyrbøderen) ikke kunne se togføreren. DERFOR lyssignalerne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det er LANG tid siden jeg har foretaget en bremseprøve, men jeg mener at tallene er korrekte!!

Som Steffen skriver, skete bremseprøven på togførerens foranledning. På København H havde togføreren dog “folk” til dette arbejde, idet bremseprøven foretoges af vognopsynspersonalet. Når bremseprøven var gennemført, skulle vognopsynspersonalet underrette togføreren om, at “bremsen er go’” og det foregik derfor lettest ved lyssignalet, i stedet for at vognopsynspersonalet skulle rende rundt ved et langt tog for at finde togføreren.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togbetjent på Københavns Hovedbanegård 01.02.1980-31.01.1981

Lige et par fotos fra København H og Lersøen fra jernbanekilder.dk, for stemningens skyld.

[image]

[image]

[image]

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af AVZ, Hillerød, 30/11 2019, 19:56 (1581 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Wessel Hansen skriver i Vingehjulet 1959 nr 5 s62-63, at bremseprøvesignaler blev indført i 1944, for at undgå, at de store tog "belemrede" afgangssporene i alt for lang tid.
Vh Allan

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af HansA, 27/11 2019, 15:05 (1584 dage siden) @ Krabsen

Goddag i forummet

Fra SIR 1944:
[image]
[image]
[image]

Det står ikke explicit i teksten i reglementet, men bremseprøven finder altså sted, mens toget holder stille!

v.h.
HansA

Avatar

Bremseprøvesignaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2019, 08:41 (1583 dage siden) @ HansA

Jeg har sovet uroligt i nat, for der manglede jo et eller andet her:

Fra SIR 1944:
[image]
[image]
[image]


En bremseprøve falder i fire dele:

1) Klar til bremseprøve
2) Brems
3) Løs bremsen
4) Bremsen er go'

Ovenstående sider fra SIR viser kun trin 2-4. Men hvad med trin 1?

Trin 1 er her:

[image]


Nu har vi styr på trin 1-4 for så vidt angår håndsignalerne (både dag og nat).

Men hvordan så de fire trin ud for så vidt angår daglyssignalet?

1) Klar til bremseprøve (?)
2) Brems (1 hvidt lys)
3) Løs bremsen (2 hvide lys)
4) Bremsen er go' (3 hvide lys)

Vi mangler altså trin 1. Trin 1 er for daglyssignalets vedkommende beskrevet således i SIR 1944 (der er ingen foto):

[image]

Og nu kommer spørgsmålet så: Hvordan så den bemeldte "Klar"-lampe ud?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Avatar

Bremseprøvesignaler

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2019, 09:26 (1583 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er det den oppe i øverste højre hjørne?
[image]

Bremseprøvesignaler

af Jaer, Aarhus, 28/11 2019, 22:22 (1582 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det den oppe i øverste højre hjørne?
[image]

Teksten under lampen siger "Spærring af afgangslys sp1-4", så det lyder ikke sandsynligt.

Der imod betyder tre lys i bremseprøvesignalet jo, at bremseprøven er afsluttet, og det er den vel kun, når "Bremsen er go'". Ergo kan det benyttes som "klarmelding".

Som jeg husker det, så kunne stationsbestyreren også følge med på disse signaler, og dermed se, at bremseprøven er afsluttet.

/Jan

Bremseprøvesignaler

af Jens H. Bondesen, 30/11 2019, 17:48 (1581 dage siden) @ Jaer

Er det den oppe i øverste højre hjørne?
[image]


Teksten under lampen siger "Spærring af afgangslys sp1-4", så det lyder ikke sandsynligt.

Der imod betyder tre lys i bremseprøvesignalet jo, at bremseprøven er afsluttet, og det er den vel kun, når "Bremsen er go'". Ergo kan det benyttes som "klarmelding".

Som jeg husker det, så kunne stationsbestyreren også følge med på disse signaler, og dermed se, at bremseprøven er afsluttet.

/Jan

Billedet viser ikke et betjeningssted for bremseprøvesignalerne. I relation til disse var det kun repetertableau, så togføreren kunne følge med i bremseprøven og ikke mindst se "bremseprøven afsluttet".

På København H var betjeningsstederne vist placeret på bagageperronerne, men signalerne kunne tilsyneladende også betjenes fra sportavlen i kmp. Det sidste må have forudsat at bremseprøveren var i radiokontakt med kmp.

Mere OT: Spærring af afgangslys?

af RasmusD, 30/11 2019, 19:14 (1581 dage siden) @ Jaer

Teksten under lampen siger "Spærring af afgangslys sp1-4", så det lyder ikke sandsynligt.

Og så fristes man til at spørge: Hvad er formålet med at spærre afgangslys, og for at gøre det for disse fire spor på én gang? Nogen der ved det?

Jeg tror faktisk den del af kassen sidder på nogle af de tilbageværende perron-hytter.

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Jaer, Aarhus, 27/11 2019, 14:44 (1584 dage siden) @ esni

I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .

Fandtes den type signaler andre steder end København H?

Som nævnt: Nyborg, men også Nykøbing Falster har haft et. Og i København kom de i spor 1-8.

Mon ikke Korsør havde også?

/Jan

Hvilken station? - OT bremseprøvesignal

af Hansen, 27/11 2019, 16:21 (1584 dage siden) @ esni

Rødby havde også

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak