Julekalenderen 2019 - 2. december

af Lars Henning Jensen, 2/12 2019, 07:09 (1578 dage siden)

God morgen!

Som nævnt under den 1. december, tager jeg nu "is i maven" og bringer et udlandsbillede - faktisk to - som dagens kalenderopgave:

[image]

Billedet er taget af min hustru i sensommeren 2019 på en rejse med en veninde og sendt til mig som "dagens gættebillede" :-)

Stationen findes i et europæisk land, hvor klimaet er lunere end hos. Banen er ikke nedlagt, men der kører tydeligvis ingen tog.
Der bor ikke mange mennesker omkring stationen, som nærmest ligger "midt i ingenting". Dog er den stor og pompøs og må siges at være udtryk for et storhedsvanvid, der prægede landets leder, dengang stationen blev opført.
For meget længe siden, før jernbanen kom til, har det været et betydningsfuldt sted, og mange kommer derfor den dag i dag til stedet for at bese levn fra dengang.

Det er banesiden, der vises, og som sagt kører der ingen tog. Dog bærer stationens forside det nationale jernbaneselskabs logo i en helt aktuel version, så et billede herfra må I vente med at få. Dog ses et gammelt s/h-billede af stationens gadeside her på et interiørbillede fra jernbanerestaurationen, som stadig er aktiv, meget velholdt, og som er et fint spisested:

[image]

Personerne på billedet er vist en tjener og en tilfældig gæst - igen er det min hustru bag kameraet.

Hvor befinder vi os? Navnet på stationen er tilstrækkeligt.

God 2. december!

Mh
LH

Julekalenderen 2019 - 2. december

af Søndenfjords, 2/12 2019, 07:28 (1578 dage siden) @ Lars Henning Jensen

[image]

Hmm … Billedet på væggen bringer umiskendelige minder om den fascistiske arkitektur, som Mussolini yndede ...

Julekalenderen 2019 - 2. december

af Niels Munch, 2/12 2019, 10:01 (1578 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ja, som Søndenfjords antyder, så synes arkitekturen - såvel ude som inde - typisk italiensk funkis á la Mussolini.
For resten, var din hustru og hendes veninde på "ø-lejr", L.H.?

M.v.h.
Niels

Julekalenderen 2019 - 2. december

af Lars Henning Jensen, 2/12 2019, 10:54 (1578 dage siden) @ Niels Munch

Ja, som Søndenfjords antyder, så synes arkitekturen - såvel ude som inde - typisk italiensk funkis á la Mussolini.
For resten, var din hustru og hendes veninde på "ø-lejr", L.H.?

M.v.h.
Niels


Jo, det kan man godt sige, om end standarden nok lå en del over traditionelle danske "ø-lejre" ;-)

/LH

Julekalenderen 2019 - 2. december

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 2/12 2019, 10:15 (1578 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Er stationen en grænsestation fra 1928 med 365 vinduer?

mvh
Jan-Eddie

Julekalenderen 2019 - 2. december

af Oversmeden, 2/12 2019, 10:47 (1578 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Er stationen en grænsestation fra 1928 med 365 vinduer?

Tvivler lidt på at det er Canfranc i Spanien; det er en M E G E T lang bygning, som er helt lige.

Men ja, mine tanker går lidt på Italien/Spanien; stilen ligner noget "derfra". Måske noget omkring Santiago de Compostella?

Julekalenderen 2019 - 2. december

af Lars Henning Jensen, 2/12 2019, 10:55 (1578 dage siden) @ Oversmeden

Er stationen en grænsestation fra 1928 med 365 vinduer?

Tvivler lidt på at det er Canfranc i Spanien; det er en M E G E T lang bygning, som er helt lige.

Men ja, mine tanker går lidt på Italien/Spanien; stilen ligner noget "derfra". Måske noget omkring Santiago de Compostella?

Det er ikke en grænsestation ...
/LH

Julekalenderen 2019 - 2. december

af Jan Bertelsen, 2/12 2019, 10:57 (1578 dage siden) @ Oversmeden

Hejsa, ja, det er også et udmærket spisested indvendigt. Kæresten og jeg var der sidste år og fik et fint billede fra forsiden af stationen:

[image]

og også et fra bagsiden, som vel giver svaret (på en syditaliensk ø):


[image]

Julehilsen

Jan

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Lars Henning Jensen, 2/12 2019, 11:05 (1578 dage siden) @ Jan Bertelsen

Hejsa, ja, det er også et udmærket spisested indvendigt. Kæresten og jeg var der sidste år og fik et fint billede fra forsiden af stationen:

[image]

og også et fra bagsiden, som vel giver svaret (på en syditaliensk ø):


[image]

Julehilsen

Jan


Hej Jan!

Tillykke,
Det er helt korrekt, så hermed er det dig, der har "bolden".
Hvis ikke andre inden da - ved hjælp af Google, som også jeg gør flittigt (men kritisk) brug af, eller andet - har bragt de videbegærlige forumdeltagere yderligere oplysninger om stedet, banen og dens historie samt omgivelserne, vil jeg nok vende tilbage i aften. Foreløbig logger jeg ud for at passe mit arbejde:-)

Mh
LH

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Niels Munch, 2/12 2019, 11:39 (1578 dage siden) @ Lars Henning Jensen
redigeret af Niels Munch, 2/12 2019, 12:06

[image]La stazione di Segesta Tempio.


Spændende gætter, L.H.

Mon ikke rutebilen og hyrevognene vil bringe de rejsende ud til de arkæologiske seværdigheder, som du antydede ligger i nabolaget?

Med dette billede, der blandt andre pryder restauranten, blev tråden "historisk". Og mon ikke vi senere hører mere om, hvorfor banen ikke p.t. er i drift o.s.v.?


M.v.h.
Niels

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Lars Henning Jensen, 2/12 2019, 19:28 (1578 dage siden) @ Niels Munch

[image]La stazione di Segesta Tempio.


Spændende gætter, L.H.

Mon ikke rutebilen og hyrevognene vil bringe de rejsende ud til de arkæologiske seværdigheder, som du antydede ligger i nabolaget?

Med dette billede, der blandt andre pryder restauranten, blev tråden "historisk". Og mon ikke vi senere hører mere om, hvorfor banen ikke p.t. er i drift o.s.v.?


M.v.h.
Niels


Uha, man bliver ganske forpustet over al denne begejstring, der stråler ud fra de mange engagerede indlæg.
Men er det da ikke bare fantastisk, hvad kan lære ved at følge dette forum?

Mht. station og bane er der vist sagt, skrevet og formidlet stort set alt, hvad der umiddelbart kan hives ud af bl.a. Wikipedia, så jeg har ikke noget af interesse at tilføje - jeg har trods alt heller ikke selv været der.

De arkæologiske seværdigheder er disse , og mon ikke deres tilstedeværelse har inspireret il Duce, der jo var stærkt tiltrukket af antikkens Rom, og hans nærmeste til at lade en så pompøs stationsbygning opføre på dette i øvrigt øde sted som en slags moderne pendant?

[image]
(endnu et af fru Larsens billeder).

Og så til sidst vikingerne, som jeg - inspireret af Niels - greb til i forsvaret for netop dagens kalenderopgave, jo de har selvfølgelig også været her. Scroll ned til ca. midt på siden.

Således er nu også den 2. december ved at lakke mod enden - vi glæder os til morgendagens opgave og til alle de spændende, sjove, informative og hyggelige indlæg, den må bringe med sig.

God aften til alle!

Mh
LH

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Jan Bertelsen, 2/12 2019, 11:53 (1578 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jamen tak for det ærefulde hverv. Jeg skal gøre mit bedste.

Faktisk er jeg selv lidt nysgerrig mht. til stationen og banen der går forbi. Prøvede at blive klogere sidste år, men kom ikke rigtigt nogen vegne (det meste jeg fandt var på italiensk).

Banen, der går forbi, ser jo ganske fin og nyanlagt og ubrugt ud. Vores guide hævdede, at strækningen var anlagt i 30'erne af Mussolini (hvilket nok er korrekt), men at der aldrig havde kørt tog der, idet hele anlægget aldrig blev taget i brug - det lyder nu nok mere tvivlsomt, specielt taget i betragtning at sporet så noget nyere ud.

Jan

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Niels, Aarhus, 2/12 2019, 12:48 (1578 dage siden) @ Jan Bertelsen


Faktisk er jeg selv lidt nysgerrig mht. til stationen og banen der går forbi. Prøvede at blive klogere sidste år, men kom ikke rigtigt nogen vegne (det meste jeg fandt var på italiensk).

Jeg blev da også lidt nysgerrig - og efter lidt søgen ved hjælp af Google og Google oversæt fandt jeg et indlæg i avisen La Reppublica fra d. 26. sept. 2013 omhandlende strækningen Palermo - Trapani, som er afbrudt ved byen Alcamo, hvorfra den indtil 27. feb. 2013 gik direkte mod Trapani via Segesta. Nu skal man en køre med bus Alcamo - Trapani uden stop i Segesta, eller tage toget en stor omvej sydpå via Castelvetrano.

Indlægget starter således i Googles oversættelse:
"At tage fra Palermo til Trapani med tog er næsten umuligt. Fra 27. februar blev sektionen afbrudt i Alcamo på grund af en strukturel sammenbrud af linjen. Trenitalia har organiseret et erstatningsbussystem: når du kommer til Alcamo, går du af toget og kører på bussen, der kører til Trapani, uden at stoppe, som toget foretog i mellemstationer, inklusive det arkæologiske sted i Segesta." Resten må I selv hakke jer igennem ved at følge linket ovenfor til La Reppublica ;-)

Venlige hilsner

Niels H.

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Niels, Aarhus, 2/12 2019, 12:57 (1578 dage siden) @ Niels

Her er lidt mere Google Translate - desværre udateret - omkring jernbanelinjerne i den nordvestlige del af Sicilien. Der var også et kort, hvilket måske kan lette forståelsen af Googlevrøvlet.
[image]

Nedenstående tekst er hentet her.

"Linjen, der administreres af RFI, forbinder Palermo med Trapani gennem to ruter: den fortsætter så langt som til Alcamo i fællesskab, hvor to linjer forgrener sig, den ene fortsætter til Trapani via Calatafimi, i alt 125,17 km, mens den anden fortsætter i en sydlig retning , mod kysten, passerer gennem Castelvetrano, Mazara del Vallo, Marsala og klatrer til sidst mod Trapani (194,17 km).
Ruten er hovedsageligt enkelt spor, bortset fra den meget korte del, der går fra Carini til Pirainetto, for nylig fordoblet for at favorisere jernforbindelserne i byen Palermo med Falcone-Borsellino lufthavnen beliggende i Punta Raisi.
Det er også en ikke-elektrificeret linje bortset fra strækningen fra Palermo til Cinisi (32 km).
Linjen bruges i øjeblikket hovedsageligt til pendlertransport, især i delene Palermo - Alcamo og Castelvetrano - Trapani. Togene, der kører direkte ad Trapani - Alcamo, kører undertiden halvtomt i afsnittet ud over Alcamo-gren, da de, der skal rejse fra Trapani til Palermo, bruger vejtransport, der har en meget kortere rejsetid.
Endelig ser godstransporten transit af et par tog, som ikke er helt ubrugte; det sker ofte, at godstog i drift har flere vogne i sammensætning. Især er der et par varer mellem Cannizzaro (nær Catania) og Alcamo Diramazione, der løber langs linjen Catania - Palermo og stopper i lang tid i Palermo Brancaccio. I Alcamo var Diramazione og Mazara del Vallo bosiddende i sammensætningen af ​​tankbiler til transport af propan og metangas. Et bidrag til trafikken ydes af vinkampagnen, hvor der blev foretaget tunge tog (til mulighederne for diesellokomotiver) sammensat af franske tankbiler til transport af vin eller must.
"

Vh.

Niels H

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Niels, Aarhus, 2/12 2019, 13:38 (1578 dage siden) @ Niels

Hej igen

Så fik jeg også ved hjælp af Google oversat artiklen fra Wikipedia til dansk, og af den fremgår det, at den nuværende linje fra Palermo til Trapani (125,1 km lang) via Milo, Segesta og Calatafimi, blev indviet den 15. september 1937.
Den 25. februar 2013 blev trafikken indstillet i en ubestemt periode mellem stationerne i Alcamo Diramazione og Trapani på grund af nogle jordskred, der også involverede jernbanedæmningen.
RFI annoncerede sin hensigt om at gendanne linjen så hurtigt som muligt ved at lancere det udvidelsesprogram, der allerede var planlagt til 2003 af hele Palermo-Trapani-linjen via Milo.
Det endelige design af strækningen blev afsluttet og blev forelagt det "offentlige arbejdsråd" den 02/13/2019.
Arbejdet forventes i udbud i første kvartal af 2020 med forbehold for "verifikation af validering og indkaldelse af servicekonferencen"
Linjen forventes at åbne igen i 2023.

Der er med andre ord håb om, at der igen kommer tog på skinnerne i Segesta.

Og hermed skal jeg ikke trætte jer med videre "Googlevrøvl" om obskure sicilianske jernbaner;-)

Venlige hilsner

Niels H

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Niels Munch, 2/12 2019, 13:49 (1578 dage siden) @ Niels

Hej Niels,

Ja, jernbanelinien Alcamo-Trapani over Segesta blev i 2013 afbrudt af jordskred og har ligget brak siden. Der er regionale kræfter i gang for en genåbning, da den jo repræsenterer en jernbanemæssig "genvej" til Trapani, jf. denne 1 år gamle artikel: https://www.tp24.it/2018/12/31/economia/ferrovie-annuncio-lavori-ammodernamento-trapani... .

Linien blev i øvrigt indviet 15.09.1937. Linien, der således blev bygget under den fascistiske æra og som en del af et program til modernisering af regionen, var længe ventet, da den er noget kortere end den eksisterende Palermo-Trapani-kystlinje.

Jf. denne Wikipedia-artikel forudses en genåbning i 2023.

Restauranten "Al Capolinea" blev, jf. dens hjemmeside, indrettet allerede i slutningen af 1990'erne i stationsbygningen i Segesta. Den oprindelige struktur er opretholdt, og det er derfor muligt at opleve den typiske fascistiske arkitektur med friserne i facaden og den indvendige marmor, samt desuden periodefotografierne, der pryder væggene.

Google Translate er hjælpsom, især hvis man lader oversætte til engelsk - synes jeg.

PS og for god ordens skyld: Sicilien besøgte jeg i 2000, men nåede aldrig til Palermo eller længere vestpå :-| .


Bedste hilsener
Niels

Julekalenderen 2019 - 2. december - GÆTTET!

af Krabsen, 2/12 2019, 12:25 (1578 dage siden) @ Michael Deichmann

Vigtig viden eller ligegyldig info: https://en.wikipedia.org/wiki/Segesta


Mon ikke det var Samuel Johnson der sagde (frit efter hukommelsen): "Al viden er af værdi. Der er ikke noget, jeg ikke hellere vil vide end ikke vide."

..skal nok læses et par gange :-P

Julekalenderen 2019 - 2. december - Sicilien

af Niels Munch, 7/1 2022, 12:17 (811 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej L.H.,

RFI har nu udbudt retablering af jernbanen mellem sicilianske Palermo og kystbyen Trapani via Segesta Tempio, som var objekt for denne julekalender.

Projektet, der bl.a. indebærer retablering af den i 2013 ved et jordskred afbrudte strækning samt modernisering af station/perronanlæg i Segesta, påregnes at tage 1069 dage fra arbejdets påbegyndelse.

Se nærmere beskrivelse: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/rfi-calls-tenders-to-rebuild-sicilian-rou... .

Der fordres sign-in, men registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak