Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af michael julsrud, 2/12 2019, 23:22 (1600 dage siden)

Hej alle

Kan anbefale denne side Weblager

Der kan man søge på byggesager.

Eksempelvis søgte jeg på adressen på Nørresundby station, og der kom en del frem om byggesager på mange vogterhuse, med tegninger og oversigtsplaner.

Da jeg så ville søge på DSB´s remise i Aalborg kunne jeg ikke finde noget, for den havde ikke en adresse.

Men inde på weblager kan man også søge via matrikelnummer, og via det kom jeg frem til alle byggesager omkring alt DSB har/havde i Aalborg.

Man skal søge på "Aalborg Bygrunde i første felt, og så matrikelnr. 1410b i andet felt, så kommer der 268 byggesager frem.

Avatar

Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/12 2019, 04:56 (1600 dage siden) @ michael julsrud

Hej alle

Kan anbefale denne side Weblager

Der kan man søge på byggesager.

Eksempelvis søgte jeg på adressen på Nørresundby station, og der kom en del frem om byggesager på mange vogterhuse, med tegninger og oversigtsplaner.

Da jeg så ville søge på DSB´s remise i Aalborg kunne jeg ikke finde noget, for den havde ikke en adresse.

Men inde på weblager kan man også søge via matrikelnummer, og via det kom jeg frem til alle byggesager omkring alt DSB har/havde i Aalborg.

Man skal søge på "Aalborg Bygrunde i første felt, og så matrikelnr. 1410b i andet felt, så kommer der 268 byggesager frem.

Hejsa,

Jernbanernes bygninger er som udgangspunkt umatrikulerede og får derfor normalt først tildelt et matrikelnummer, når de bliver solgt fra til private. Byggesagerne er derfor principielt først fra overgangen til privat ejerskab og senere, selv om der naturligvis kan være ældre dokumenter i sagerne, som de nye ejere har overtaget ved købet af bygningen. Det er derfor kun bygningernes nyeste historie, man kan påregne at finde noget om i sagerne.

Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af Sydfyn, 3/12 2019, 11:29 (1600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Før fremkomsten af de digitale matrikelkort i løbet af 1990'erne var jernbanearealer, fæstningsarealer, sand- grus, og lergrave, vejarealer i landsbyerne m.v umatrikulerede, dvs at de intet matrikelnummer havde. Grunden hertil var, at de pågældende arealer var fritaget for ejendomsbeskatning og derfor ikke var sat i hartkorn. Men i den digitale verden gik det ikke, at der fandtes sådanne særheder, og de pågældende arealer fik derfor inden for hvert ejerlav administrativt tildelt eget matrikelnummer, som var det næste ledige i rækken indenfor det pågældende ejerlav. Ved første udstykning f.eks. i forbindelse med salg af et jernbaneareal eller ved bodelingen mellem DSB og Banestyrelsen fulgte man den sædvanlige procedure, dvs. matr. nr. 1410 blev delt i 1410a og 1410b. Det oprindelige 1410 forsvandt således. Siden fortsatte man efter alfabetet, og var det opbrugt, begyndte man med aa, ab osv.

Man kan godt forestille sig, at de kommunale bygningsmyndigheder efterfølgende har registreret jernbanernes byggesager gennem tiden til de nu opdukkede matrikelnumre. Det ville i hvert fald være en lettelse i administrationen, da der jo - som nævnt - fandtes andre umatrikulerede arealer end jernbanearealer.

I tingbogen stod de umatrikulerede arealer til allersidst indenfor hvert ejerlav med betegnelse for deres anvendelse og for jernbanernes vedkommende tillige med angivelse af ejerforholdet, men med den tætte forbindelse vi i Danmark har mellem tingbog og matrikel, skete tildelingen af matrikelnumre de to steder i selv samme øjeblik.

Håber ikke denne lille forelæsning vil kede for mange, men det er altid morsomt at docere sit fag.

med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Avatar

Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/12 2019, 12:18 (1600 dage siden) @ Sydfyn

Før fremkomsten af de digitale matrikelkort i løbet af 1990'erne var jernbanearealer, fæstningsarealer, sand- grus, og lergrave, vejarealer i landsbyerne m.v umatrikulerede, dvs at de intet matrikelnummer havde. Grunden hertil var, at de pågældende arealer var fritaget for ejendomsbeskatning og derfor ikke var sat i hartkorn. Men i den digitale verden gik det ikke, at der fandtes sådanne særheder, og de pågældende arealer fik derfor inden for hvert ejerlav administrativt tildelt eget matrikelnummer, som var det næste ledige i rækken indenfor det pågældende ejerlav. Ved første udstykning f.eks. i forbindelse med salg af et jernbaneareal eller ved bodelingen mellem DSB og Banestyrelsen fulgte man den sædvanlige procedure, dvs. matr. nr. 1410 blev delt i 1410a og 1410b. Det oprindelige 1410 forsvandt således. Siden fortsatte man efter alfabetet, og var det opbrugt, begyndte man med aa, ab osv.

Man kan godt forestille sig, at de kommunale bygningsmyndigheder efterfølgende har registreret jernbanernes byggesager gennem tiden til de nu opdukkede matrikelnumre. Det ville i hvert fald være en lettelse i administrationen, da der jo - som nævnt - fandtes andre umatrikulerede arealer end jernbanearealer.

I tingbogen stod de umatrikulerede arealer til allersidst indenfor hvert ejerlav med betegnelse for deres anvendelse og for jernbanernes vedkommende tillige med angivelse af ejerforholdet, men med den tætte forbindelse vi i Danmark har mellem tingbog og matrikel, skete tildelingen af matrikelnumre de to steder i selv samme øjeblik.

Håber ikke denne lille forelæsning vil kede for mange, men det er altid morsomt at docere sit fag.

med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Hej Lars,

Det er rigtigt nok, at tingene har ændret sig siden 1990'erne, men mine betragtninger gik nu primært på tiden før, hvor myriader af bygninger er blevet revet ned eller - især for tjenesteboligernes vedkommende - solgt fra, uden at der er overleveret substantielt materiale om bygningerne i jernbanens tid til den nye ejer/kommunen. Man skal derfor generelt ikke regne med, at der i den kommunale forvaltning er ældre sager for disse bygninger end hvad der er relevant fra 1990'erne og frem. Det er i hvert fald min erfaring. De bygninger, som stadig er jernbaneejede, ligger der stadigvæk digitaliserede sager på i banernes arkiver, men meget er blevet kasserer eller på anden måde gået tabt i årenes løb eller er overgået til "udenforstående" som Rigsarkivet og Danmarks Jernbanemuseum.

Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af michael julsrud, 3/12 2019, 13:03 (1600 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Før fremkomsten af de digitale matrikelkort i løbet af 1990'erne var jernbanearealer, fæstningsarealer, sand- grus, og lergrave, vejarealer i landsbyerne m.v umatrikulerede, dvs at de intet matrikelnummer havde. Grunden hertil var, at de pågældende arealer var fritaget for ejendomsbeskatning og derfor ikke var sat i hartkorn. Men i den digitale verden gik det ikke, at der fandtes sådanne særheder, og de pågældende arealer fik derfor inden for hvert ejerlav administrativt tildelt eget matrikelnummer, som var det næste ledige i rækken indenfor det pågældende ejerlav. Ved første udstykning f.eks. i forbindelse med salg af et jernbaneareal eller ved bodelingen mellem DSB og Banestyrelsen fulgte man den sædvanlige procedure, dvs. matr. nr. 1410 blev delt i 1410a og 1410b. Det oprindelige 1410 forsvandt således. Siden fortsatte man efter alfabetet, og var det opbrugt, begyndte man med aa, ab osv.

Man kan godt forestille sig, at de kommunale bygningsmyndigheder efterfølgende har registreret jernbanernes byggesager gennem tiden til de nu opdukkede matrikelnumre. Det ville i hvert fald være en lettelse i administrationen, da der jo - som nævnt - fandtes andre umatrikulerede arealer end jernbanearealer.

I tingbogen stod de umatrikulerede arealer til allersidst indenfor hvert ejerlav med betegnelse for deres anvendelse og for jernbanernes vedkommende tillige med angivelse af ejerforholdet, men med den tætte forbindelse vi i Danmark har mellem tingbog og matrikel, skete tildelingen af matrikelnumre de to steder i selv samme øjeblik.

Håber ikke denne lille forelæsning vil kede for mange, men det er altid morsomt at docere sit fag.

med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Hej Lars,

Det er rigtigt nok, at tingene har ændret sig siden 1990'erne, men mine betragtninger gik nu primært på tiden før, hvor myriader af bygninger er blevet revet ned eller - især for tjenesteboligernes vedkommende - solgt fra, uden at der er overleveret substantielt materiale om bygningerne i jernbanens tid til den nye ejer/kommunen. Man skal derfor generelt ikke regne med, at der i den kommunale forvaltning er ældre sager for disse bygninger end hvad der er relevant fra 1990'erne og frem. Det er i hvert fald min erfaring. De bygninger, som stadig er jernbaneejede, ligger der stadigvæk digitaliserede sager på i banernes arkiver, men meget er blevet kasserer eller på anden måde gået tabt i årenes løb eller er overgået til "udenforstående" som Rigsarkivet og Danmarks Jernbanemuseum.

Hejsa

Vedr. Aalborg er der sager helt tilbage til 1898.

Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af Niels Jensen, 4/12 2019, 16:50 (1598 dage siden) @ Sydfyn

Kære Lars
Kirker/kirkegårde og fragtmandscentraler var (er) også fritaget for ejendomsbeskatning - har disse så heller ikke noget matrikelnummer?
vh
Niels Jensen

Vedr. vogterhuse og andet byggeri

af Sydfyn, 4/12 2019, 19:10 (1598 dage siden) @ Niels Jensen

Kære Niels
Kirkegårde var også umatrikulerede og skal søges under "m.v." i mit indlæg. Det samme gælder mange havnearealer og offentlige veje.
Fragtmandscentraler og rutebilstationer var ganske normale ejendomme forfalden til beskatning, og de havde derfor matrikelnummer. At ligningsmyndighederne satte sådanne ejendomme til en meget lav grundværdi er en ganske anden historie!
hilsen
Lars


Svenska-lok
DSB MK603

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak