Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Bent Hansen, 12/12 2019, 07:59 (1596 dage siden)

Hvor står fotografen henne? Station og land, tak?

Fotografen, min datter står på en station på en museumsbane og fotograferer sin gamle far sammen med en yngre ligesidet. Jernbaneentusiast, ja, men med speciale i sporveje, hvor jeg jo sværger til industribaner. For resten var han også schweizer. En remise med dejlige damplokomotiver til højre, samt til venstre en åben hal med et par denkmallokomotiver. Banens sporvidde er usædvanlig, men standard for riget, der, da sporvidden valgtes, regerede her efter ta have afløst en anden imperialist, der havde været der været der i dlere hundrede år. Banen førte fra landets nuværende hovedstad til en havneby, der nu ligger i et andet land. På vejen passeredes et i dag tredje selvstændigt land, der faktisk stadig består af to dele, hertugdømmer eller lignende? Det ene tidligere kongerige/fyrstendømme består af mindst tre mere eller mindre selvstændige dele. Mellem disse var de dog i dag ingen grænsekontrol, mens der andre steder i det tidligere rige var en times chikane ved en grænsepassage. Banen er i dag nedlagt, men erstattet af et par andre nyere normalsporede strækninger, der har et helt andet forløb end det originale smalspor. Mange år efter lukningen, blev strækningen her genopbygget som museumsbane. Strækningen kører om sommeren dagligt, men ikke hver dag med damp. For udflugter findes en endnu længere strækning, der tilmed fører til en station i et andet land. Begge museumsstrækninger ligger i vilde bjergstrækninger, og det er denne kørsel, vi turister kommer for at opleve. Set nede fra dalen under den station, du skal gætte, kan banen følges i tre etager over hinanden. En endnu højere strækning i fjerde etage ligger i en tunnel og ses ikke nedefra. Sløjferne ligger som en serpentinevej op ad bjergsiden, men har navn efter et tal, der også har det med at sno sig.

[image]

Med venlig hilsen

BH

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Anders Nordebring, 12/12 2019, 08:07 (1596 dage siden) @ Bent Hansen

Skall vi gissa på Mokra Gora, Serbien?

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Søren Agerskov, 12/12 2019, 08:10 (1596 dage siden) @ Bent Hansen

God morgen

Hvis jeg er på rette spor, dokumenterer Bents redegørelse for landegrænser i tidens løb udmærket for baggrunden for, at det er et til tider meget uroligt hjørne af Europa.

Jeg har ikke været der selv; men beskrivelsen leder mig til at prøve at gætte, at vi er i Serbien, at sporvidden er 760 mm, og at stationen hedder Pozega.

MVH
Søren

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Bent Hansen, 12/12 2019, 08:35 (1596 dage siden) @ Søren Agerskov

Hej Anders. Hej Søren.

Tja. Landet, Serbien er ok. Sporvidden 760 mm er også ok. Men stationen er endnu ikke gættet. En af Jer er dog i nærheden.

I kan få lidt mere hjælp. På i hvert fald et af de store sprog i vor verdensdel hedder en rutschebane også noget med det tal, der er nævnt. Man kan så måske google videre derfra?

Jeg er tilbage om en halv times tid.Ved middagstid må jeg dog lukke ned i nogle timer.....

Mvh. Bent.

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Søren Agerskov, 12/12 2019, 08:45 (1596 dage siden) @ Bent Hansen

Min rejsefører nævner Sargan-Acht. Det er mit bud.

MVH
Søren

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Niels Munch, 12/12 2019, 08:43 (1596 dage siden) @ Bent Hansen

God morgen,

Hedder stationen ikke Sargan Vitasi? Banen hedder Шарганска осмица, på engelsk Šargan Eight.

Det forreste lokomotiv er JZ 83-173 (Duro Dakovic Industrija Lokomotiva 129/1948). Det grønne lokomotiv er JZ 25-27 (Ceskomoravska Kolben Danek (Prague) 2527/1949).

Sporvidden er 760 mm "Bosnisk sporvidde".

Ganske vist var jeg i Jugoslavien i 1966, men ved Kotor Bugten og ikke på de kanter, hvor "din" bane findes.


Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Hans T. Møller, 12/12 2019, 08:48 (1596 dage siden) @ Niels Munch

God morgen i forum

Niels har ret. Stationen er Šargan Vitasi - endestation på veteranbanen fra Mokra Gora.

Den var ikke i drift, da jeg var i området tilbage i 2009, men jeg kom forbi jernbanemuseet i Požega, og her stod materiellet så tæt, at det var svært at få gode fotografier.

Bedste hilsner

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Bent Hansen, 12/12 2019, 09:34 (1596 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej. Igen.

Så lykkedes det. Det blev (igen) Niels. Jeg glæder mig til i morgen.....

En serpentinevej sammenlignes på flere sprog i Europa med et 8-tal. På tysk Rutschebane = Achterbahn, ottetalsbane. Da jeg søgte i sin tid, sendte Bill Gates mig mange tyske rutschebaner, inden han undte mig den bane, jeg søgte.

Niels' bane til Kotorbugten (fjorden) var faktisk den samme. Man kunne i hvert fald køre fra "min" by til Kotor og endda til Titograd, men skulle du til havet via Bar - Virpazar, var det en anden smalsporvidde, men der er mere på min hjemmeside om dette spændende hjørne af Europa.

Sargan Vitasi i Serbien. Banen ligger i De våde Bjerge, Mokra Gora i Serbien. Byen, hvor banen udgår hedder også Mokra Gora, og den anden endestation hedder Sargan Vitasi. Den strækning, der kun køres på bestilling, fører fra Mokra Gora til Visegrad i Bosnien og Hercegovina. Sporvidden er den østrig-ungarske 760 mm. Mere om banen på bentsbane → jernbaner → balkan → serbien samt (navnlig) blomsterbede på jernbanestationer.

Det er tankevækkende, at der før borgerkrigen var muslimsk flertal i Visegrad. I dag er der 0 % muslimer tilbage. Et denkmallokomotiv står der dog stadig. Går man tur i bjergene, så er der skilte med forbud mod at gå uden for stierne, og andre skilte med totalt gåforbud. Det er miner, der er faren. Det var også jeg, jeg så vilde heste. Ikke en oprindelig race, men flygtede heste på grund af borgerkrigen,

Mvh. BH.

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Niels Munch, 12/12 2019, 10:24 (1596 dage siden) @ Bent Hansen

Så lykkedes det. Det blev (igen) Niels. Jeg glæder mig til i morgen.....


Mange tak, Bent. Det var ellers ikke meningen; men nysgerrigheden gjorde, at jeg ikke kunne holde nallerne fra tasterne.

Det medfører så en rettelse til det grønne lokomotiv "25-27", der angives som driftsnummer såvel som byggenr. ("2527"), og den systematik benyttede JŽ ikke. Lokomotivet er faktisk et industribanelok, Bent, idet det har kørt ved kulindustrien Rudnik Banovići i Bosnien, inden det kom til Šargan.

Jeg kommer nok til at skuffe nogle med endnu en udenlandsk gætter i morgen. Men her på det alvidende forum er I så gode, at man med selv en lille bid af et rustent dansk sidespor ikke kan holde den gående ret længe.


Bedste hilsener & på gensyn
[image]Niels

Avatar

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/12 2019, 11:26 (1595 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kommer nok til at skuffe nogle med endnu en udenlandsk gætter i morgen. Men her på det alvidende forum er I så gode, at man med selv en lille bid af et rustent dansk sidespor ikke kan holde den gående ret længe.

Med de MEGET fyldestgørende ofte suppelerende indlæg når løsningen er fundet er det en fornøjelse at følge med, også selv om man ikke vover sig ud i at gætte.

Så for min skyld kan vi godt fortsætte ude i den vide verden.

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Lars Henning Jensen, 12/12 2019, 11:27 (1595 dage siden) @ Niels Munch

Bedste hilsener & på gensyn
[image]Niels


Kære Have- og computernisse Munch!

Vi venter i spænding og med tilbageholdt åndedræt på, hvad morgendagen vil bringe ;-)

Mh
LH

Kalenderlåge 12. 12. december 2019

af Oversmeden, 12/12 2019, 13:21 (1595 dage siden) @ Niels Munch

Forsæt bare med udlandet.
Ikke at jeg aner ret meget om stederne, så jeg anser det mere som en art ganske underholdene geografiundervisning.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak