Entreprenørlokomotiv?

af KimC, 13/12 2019, 12:16 (1567 dage siden)

Fandt et gammel billed i en stak hos en marskandiser.[image]

På billedets bagsisde står der: Cementvejen Branderup - Marstrup
Ved viadukten i Abkær 1938

Entreprenørlokomotiv?

af Peter Andersen, Hedehusene, 13/12 2019, 13:13 (1567 dage siden) @ KimC

Entreprenør her skulle være Carl Nielsen, Fruens Bøge 1938-1940.

Entreprenørlokomotiv?

af Niels Munch, 13/12 2019, 13:14 (1567 dage siden) @ KimC
redigeret af Niels Munch, 13/12 2019, 13:45

[image]

På billedets bagsisde står der: Cementvejen Branderup - Marstrup
Ved viadukten i Abkær 1938


Hej KimC,

Stedet er syd for Vojens og loket får jeg umiddelbart til at være et B-koblet Orenstein & Koppel, sandsynligvis 600 mm, hvoraf der var mange (flest?) i DK.

Edit: Hvis der står "Nr. 10" på førerhuset, er det Carl Nielsens O&K 6284/1913, i givet fald et 750 mm 65 HK lok.

M.v.h.
Niels

Entreprenørlokomotiv?

af KimC, 13/12 2019, 14:59 (1567 dage siden) @ Niels Munch

[image]

På billedets bagsisde står der: Cementvejen Branderup - Marstrup
Ved viadukten i Abkær 1938

Hej KimC,

Stedet er syd for Vojens og loket får jeg umiddelbart til at være et B-koblet Orenstein & Koppel, sandsynligvis 600 mm, hvoraf der var mange (flest?) i DK.

Edit: Hvis der står "Nr. 10" på førerhuset, er det Carl Nielsens O&K 6284/1913, i givet fald et 750 mm 65 HK lok.

M.v.h.
Niels

Ved at granske filmkorn under en lup ser det ganske rigtigt ud til at de står NR10 på førerhuset.

Entreprenørlokomotiv?

af Bent Hansen, 13/12 2019, 15:22 (1567 dage siden) @ KimC

Hej.

Svar i flere dele, da jeg frygter svarets størrelse i sammenligning med sidens formåen,

Først en udskrift om arkiv.dk

Lokalhistorisk Arkiv for Vojens-området B7133
Cementvejen bygges, her ved Branderup Marstrup ved viadukten i Obkær. 1936 – 1940.
BH. Stor O&K ses. Den er mærket N?0. Det ser ud som om, der står 20, men maskinen er formentlig O&K 6284/1913, der havde Nr. 10. Den tilhørte Carl Nielsen. Den er bestemt ud fra sit skæve dørtrin, og nogle andre specielle ting på maskinen (gnistfang, damptilgang mv.)
Det er mig, der kalder Obkær for Abkær og begrænser anlægget til DSB-passagen, der vel næppe tog fire år? Se AH 10106 ff.

Der står 10 og bevisfotoet bliver AH 10109.

Mvh BH.

Entreprenørlokomotiv?

af Bent Hansen, 13/12 2019, 15:24 (1567 dage siden) @ KimC

Svar 2. Lokdata.

# Ikke færdig.
O&K 6284/1913. 750 mm. 19,2 m². 12. atm. Nr. 10.
1913 Som ny til Jürgen Brandt, Rendsburg.
1914 Ukendt arbejde formentlig mergelkørsel ved Löwenstedtfeld.
1915 - 17 Mergelkørsel fra Dörpum Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt.
1917 Ukendt arbejde i Remagen for Jürgen Brandt.
1921 - 23 Anlæg af Innwerke for Bayeriche Aluminiums AG for Jürgen Brandt.
1925 Ukendt arbejde ved Neufeld for Jürgen Brandt.
1928 Mergelkørsel fra Dörpum Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt.
1930 - 33 Mergelkørsel fra Thyrstrup Mergelleje for Thyrstrup og Omegens Mergelselskab først for Østergård & Dalgas senere for Carl Nielsen.
1934 Anlæg af Storstrømsbroen ved Vordingborg for Carl Nielsen.
1936 – 40 Anlæg af jernbanebro ved Abkær på cementvejvejen Branderup - Marstrup.
1940 - 42 Overjords- og brunkulskørsel i Statens leje181 a, Ahler Brunkulsleje i Troldhede for Carl Nielsen.
1942 - 46 Overjords- og brunkulskørsel i leje181 c, Statens gamle Leje i Troldhede for Carl Nielsen.
1944 Søby Kullejer.
1950 Vejanlæg ved Langenæs i Århus for Carl Nielsen.
Bemærkninger
Hedefladen oprindeligt angivet til 22, m², men rettet til 19,2 m². Dette er tilsyneladende først sket i Danmark i 1930. HJ angiver hedefladen til 19,5 m². HJ angiver endvidere ejeren uden tidsangivlse til at være Østergård & Dalgas, Åbenrå. Löwenstedtfeld kan være MV Joldelund, der imidlertid ikke haves oplysninger om. Det kan dog også være MV Bredstedt, skønt der var nogle kilometer. MV Bredstedt angives i drift 1914 - 17, og det var også i gang senere i tyverne. Remagen ligger ved Rhinen syd for Bonn. Neufeld er ukendt. Lokalhistorisk Arkiv for Vojens-området B7133 angiver anlæg af cementvejen, En ukendt kilde angiver følgende arbejder uden detaljer 1941 Statens Gamle Leje i Troldhede og 1941 Ahler Brunkulsleje for Staten. HJ angiver 1944 Søby Kullejer, 1950 Vejanlæg ved Langenæs i Århus for Carl Nielsen. 1950 - 52 Troldhede Kullejer. Facts er, at Carl Nielsen og Carl Jensen kørte i både leje 181 a og 181 c for Staten. Hvornår lokomotivet var det ene eller det andet sted, vides ikke. CN angav selv for Ahler 1940 - 42 og Statens gamle Leje 1941 - 46. 1947 - 49 havde CN entreprise 182 på 174 000 m³ i Høgsvig. Carl Nielsen var formentlig ikke i Søby 1944 eller i Troldhede 1950 - 52 som angivet af HJ. Først med Statens Leje 181 f, Søby II fra 1947 kom Carl Nielsen til Søby.

Entreprenørlokomotiv?

af Erik Sejersen, 14/12 2019, 15:13 (1566 dage siden) @ Bent Hansen

Ukendt arbejde Remagen, det KUNNE være bygningen af Ludendorff-broen, påbegyndt 1916, åbnet 01 maj 1918. Broen blev sammen med to andre Rhin-broer bygget at militærstrategiske grunde under 1.Verdenskrig.

Entreprenørlokomotiv?

af Bent Hansen, 13/12 2019, 15:27 (1567 dage siden) @ KimC

Foto AH 10209

[image]

Billedet er fra Troldhede.

Tættere kan jeg ikke komme. Prøv selv at google den betonvej.

Mvh. BH.

Entreprenørlokomotiv?

af Bent Hansen, 13/12 2019, 15:29 (1567 dage siden) @ KimC

Det var det skæve dørtrin, der gav bestemmelsen.

Jeg skal lige oplyse, at det kan tage flere dage at finde et skævt dørtrin, for det er vel ikke lige det første, man leder efter.....

Entreprenørlokomotiv?

af Niels Munch, 13/12 2019, 16:25 (1567 dage siden) @ Bent Hansen

Den skrå baggavl er osse lidt speciel for en O&K.

M.v.h.
Niels

Lokomotivfabrikker

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak