Avatar

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af Mire ⌂ @, København, fredag 11. januar, 2013, 17:47 (2698 dage siden)
redigeret af Mire, fredag 11. januar, 2013, 18:06

Er det bare en del af den gamle midtbane eller hvad ? på såvel kort som luftfoto ser det ud til at Farum Teglværk var normalsporet,
og på luftfotoet (1954) kan det ses at værket er tilsluttet KSB banen efterfølgende.

Linieføring var flg.
Farum Kalkværk/Tegl - Bøgebjerg - Bøgeholm - Høveltsbjerg - Lyngeoverdrev - Kratbjerg - Lillerød St.

hilsen Jean Henrik

[image]
Foto. 1 ses omlægningen til KSB banen.
[image]
Foto. 2

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 11. januar, 2013, 18:22 (2698 dage siden) @ Mire

Er det bare en del af den gamle midtbane eller hvad ? på såvel kort som luftfoto ser det ud til at Farum Teglværk var normalsporet,
og på luftfotoet (1954) kan det ses at værket er tilsluttet KSB banen efterfølgende.

Linieføring var flg.
Farum Kalkværk/Tegl - Bøgebjerg - Bøgeholm - Høveltsbjerg - Lyngeoverdrev - Kratbjerg - Lillerød St.

hilsen Jean Henrik

[image]
Foto. 1 ses omlægningen til KSB banen.
[image]
Foto. 2

--------

Hej Jean Henrik.

Jeg kan henvise til f. eks. DJK´s bog: "Slangerupbanen og dens materiel", Birger Wilcke og Ole-Chr. M. Plum, 1982. ISBN 87-87050-21-8 , hvor der står lidt derom.

Der er vist udgivet endnu en bog om KSB - jeg har ikke alt. ;-)

Tillad mig også at henvise til min egen "side" om Slangerupbanen, hvor der også er lidt omtale af forholdene: http://evp.dk/index.php?page=farum---slangerup


Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=januar-2013

Avatar

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af Mire ⌂ @, København, fredag 11. januar, 2013, 18:29 (2698 dage siden) @ Erik V. Pedersen

hej EVP

Det virker jo utroligt at der har kørt normalsporet tog så langt - og som du selv
skriver .-

" "Sporudfletningen" nordvest for stationen var oprindelig det gamle -normalsporede- grusgravsspor fra Nymølle til Lillerød (nu Allerød) station. Dette spor var datidens sporforbindelse til landets jernbanenet, som efter Slangerupbanens åbning nu blev omlagt til Vassingerød station. Sporet synes dog at have ligget der i mange år derefter.
Endvidere ses længst mod nordvest et spor til KSB´egen grusgrav." fra EVP hjemmeside.

hilsen Jean Henrik

Avatar

Farum Teglværk - Lillerød med sporplan

af Mire ⌂ @, København, fredag 11. januar, 2013, 18:35 (2698 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hermed en sporplan fra Farum til Allerød st.

Linieføring er markeret med røde prikker.

Hilsen Jean Henrik

[image]

Avatar

Farum Teglværk - Høveltsbjerg sporplan 2

af Mire ⌂ @, København, lørdag 12. januar, 2013, 11:04 (2697 dage siden) @ Mire

Hermed en sporplan - om den er før eller efter der blev
kørt til Lillerød vides ikke ??

Hilsen Jean Henrik
[image]

Farum Teglværk - Høveltsbjerg sporplan 2

af Thorbjørn @, Kbh Ø, lørdag 12. januar, 2013, 12:06 (2697 dage siden) @ Mire

Hermed en sporplan - om den er før eller efter der blev
kørt til Lillerød vides ikke ??

Hilsen Jean Henrik

Det er efter at kalkbanen blev nedlagt i 1906, at der blev lagt smalspor
på en del af den gamle trace.
Der var lidt snak om det i denne tråd

Farum Teglværk - Høveltsbjerg sporplan 2

af gamle ole, lørdag 12. januar, 2013, 15:28 (2697 dage siden) @ Thorbjørn

Jeg går ud fra at det er den normalsporede bane fra Allerød St der gik mod SV og krydsede Slangerupbanen og som fortsatte til et kalk/stenbrud tror jeg det var, syd for denne.
Og det er rigitgt at der har været tråde om denne tidligere.

Hilsen Ole


Hilsen Ole

Avatar

Farum Teglværk - Høveltsbjerg sporplan 2

af Mire ⌂ @, København, lørdag 12. januar, 2013, 15:34 (2697 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

Ja som jeg forstår det så er det en normalsporet bane fra Farum Kalk der krydser KSB op mod Allerød st.
Senere skulle banen være omlagt til smalspor men dog ikke Allerød.

Hilsen Jean Henrik

Farum Teglværk - lokomotiv

af Niels Munch @, lørdag 12. januar, 2013, 12:20 (2697 dage siden) @ Mire

Foto af et normalsporet damplokomotiv - angiveligt fra Farum Teglværk - kan ses her:

http://www.postkortforum.dk/upload/scan0003_633735299717027381.jpg -

kilde: http://www.postkortforum.dk/default.aspx?sideID=Min_samling&postnr=3520 .

Jeg har ingen nærmere angivelser om lokomotivet; det har Bent Hansen eller Peter Andersen givetvis.

Men det skulle vel aldrig være identisk med denne Krauss'er, blot med modificeret førerhus?

M.v.h.
Niels

Avatar

Farum Teglværk - lokomotiv / LJ 25 ??

af Mire ⌂ @, København, lørdag 12. januar, 2013, 13:07 (2697 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg tror ikke det kan være det samme damp.lok - hvorfor skulle man
ombygge taget på førehuset eller hvad det nu betegnes som.

hilsen Jean Henrik

[image]
På dette foto er et lok fra Farum Kalkværk
[image]
Foto fra ABA- som jeg forstår det skulle senere være LJ 25

Farum Teglværk - lokomotiv / LJ 25 ??

af Thyge @, Rønnede, lørdag 12. januar, 2013, 14:01 (2697 dage siden) @ Mire

Hej!
Glem ikke Krauss 2381 Ramme, der kom til Vassingerød 1916!
Hammersholt og Farum sten og Grus, har ikke noget med hinanden at
gøre efter 1907!
Var iøvrigt forbi i 1959, og jeg er sikker på, at der stadig lå
normalspor omkring læsserampen, om end det ikke havde været brugt siden 1954!
Leder stadig efter foto!
Jeg er også ret sikker på at der har været en artikel i " Tipvognen" om emnet,
og så føler jeg mig ,helt sikker på at Bent Hansen ved alt om denne bane!!
mvh
Thyge

Farum Teglværk - lokomotiv (løst)

af Niels Munch @, torsdag 17. januar, 2013, 12:14 (2692 dage siden) @ Niels Munch

Fra vor industribaneekspert Bent Hansen har jeg modtaget nedenstående med anmodning om at viderebringe det til forum:


Kære forumlæser,

Mens der formentlig er styr på i hvert fald de normalsporede baner omkring Farum, kniber det mere med lokomotivet på postkortet vist i dette Forum. Det vil jeg prøve at gøre noget ved.

Farumegnen var velsignet med et righoldigt udvalg af råstoffer, som den nærliggende, stærkt voksende storbys entreprenører forstod at udnytte fra sidst i 1800-tallet så længe ressourcerne rakte. Indholdet af åse, fladbakker, gletscherporte og andre geologiske lidt specielle dannelser er fra først i 1900-tallet ført til København. Sten- og grusværker, teglværker, grusgrave og kalkværker har via normalspor læsset direkte i gravene eller via smalspor over værket og derfra på normalspor kørt byttet til forbrugerne i København. Flere af teglværkerne ved Nordbanen havde smalsporede damplokomotiver, og et enkelt grusværk med grav ved Søndersø kørte råstoffer med smalsporet damplokomotiv til Værløse. Specielt gletscherporte kunne rumme sten, grus, ler og kalk i en skøn blanding.

Farumværkerne, der omfattede både tegl-, kalk-, sten- og grusværker betjentes op gennem tiden af ikke mindre end fem normalsporede damplokomotiver, tre af værkernes egne og to af anlægsentreprenøren af Farum - Lillerødbanen. Det var kendte lokomotiver som Barcleys "Thy", "Maria" af Hohenzollern, en ex GDS Winterthur og to Krauss, hvoraf den ene var en ex Lemvigbanen. Navnet var "Ramme".

Postkortet viser et Krauss-lokomotiv, men ikke "Ramme". Så er der kun et lokomotiv tilbage af den fem kendte i forbindelse med Farum-værkerne. På mit bevisfoto vender det ryggen til, men taget, der af en anden konstruktion en på de ældre Krauss-lokomotiver, stemmer. Ligeledes sidder lemmen i vand- eller kulkassen på lokomotivet på postkortet på samme position på mit bevisfoto. På andre Krauss-lokomotiver har lemmen en lidt anden placering. Jeg tror derfor, at jeg har bestemt lokomotivet. "Ramme" havde f. eks. runde koøjer.

Det er derfor Krauss 8314/1924, der var normalsporet med 22,4 m² hedeflade og 12 atmosfæres tryk. Det købtes som nyt i 1924 af Farum Sten- og Grus Compagni. Det udrangeredes i 1955 og angives ophugget samme år. Lokomotivet var således i hele sin levetid beskæftiget i Farum ejet af værket. Værket havde som tidligere nævnt yderligere to damplokomotiver, der imidlertid afløste hinanden, men der var i damptiden konstant to maskiner i behold. Deres job var intern rangering og overleveringkørsel på værkets sidespor.

Hvordan teglværket, kalkværket og sten- og grusværket egentlig hang sammen, har jeg ikke helt styr på, og det har jeg heller ikke på den samlede bestand af smalspormotorlokomotiverne. Smalsporede damplokomotiver kendes slet ikke.

Når postkortets tekst lyder Farum Teglværk, kan lokomotivet udmærket været fotograferet på teglværket. Jeg kan kun gengive, hvad Kedeltilsynet meddeler.

Med venlig hilsen

Bent Hansen


Tak til Bent Hansen!
M.v.h.
Niels

Avatar

Farum Teglværk - Allerød Historisk sammendrag

af Mire ⌂ @, København, lørdag 12. januar, 2013, 12:49 (2697 dage siden) @ Mire
redigeret af Mire, lørdag 12. januar, 2013, 13:35

For egen skyld og senere undersøgelse bringer jeg følgende i sammendrag -

I forbindelse med Farum Kalkbane havde Vassingerød et forbindelsesspor til
Lillerød station. Banen var en otte km normalsporet strækning, som blev anlagt allerede omkring år 1900.

Banens tilslutning til Lillerød (Allerød) blev afbrudt 1. januar 1907, da kalkværket havde opsagt overenskomsten
med DSB, idet man ønskede at anvende KSB som åbnede i 1906.
Kalkbanen blev nedlagt i 1906 og der blev lagt smalspor på en del af den gamle trace.

Ovenstående er et sammendrag fra :
http://www.ezz.dk/698261-godstog-pa-vej-til-stalbyen/4

Yderligere kilder :
DJK´s bog: "Slangerupbanen og dens materiel", Birger Wilcke og Ole-Chr. M. Plum, 1982. ISBN 87-87050-21-8 ,

[image]
Farum Kalkværk - Damp lok. - fotohenvisning fra Niels Munch
[image]
Høveltsbjerg i 2012 og der er lidt tilbage fra jernbanetiden

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af UTJ, lørdag 12. januar, 2013, 14:40 (2697 dage siden) @ Mire

Kan du ikke vise gamle luftfoto videre nord på.........

Avatar

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af Mire ⌂ @, København, lørdag 12. januar, 2013, 14:53 (2697 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

Hvis du tænker på luftfoto- dags dato så er det viste det eneste der
er at se fra fortiden - sådan som jeg ser det.

Herunder et luftfoto fra 1954 hvor der kan ses lidt af fortiden.

hilsen Jean henrik

[image]
Farum - Høveltsbjerg / 1954
[image]
Som det er i 2012 - der kan ikke ses noget

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af UTJ, lørdag 12. januar, 2013, 15:10 (2697 dage siden) @ Mire

Hvordan så luftbilledet ud i 1954 endnu længere nord på?? Gennem Ravnsholt syd om Kratbjerg ligger traceen der fortsat.

Avatar

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af Mire ⌂ @, København, lørdag 12. januar, 2013, 15:20 (2697 dage siden) @ UTJ

Hej

Hermed et luftfoto af området Kratbjerg - Allerød, selv i 1954
var der ikke noget at se men ofte kommer der veje hvor en jernbane
har været- se mit forslag og måske kunne andre komme med noget som
jeg ikke lige tænker over.

hilsen Jean Henrik
[image]

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane

af UTJ, lørdag 12. januar, 2013, 16:37 (2697 dage siden) @ Mire

[image]

Sådan var forløbet - gerne også billede fra hvor banen skulle gå ud af Ravnsholt og videre ned til Høveltsbjerg - jeg tror nemlig ikke at forløbet på de gamle kort er helt præcist og der kan visse steder godt være svage spor i landskabet.....

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane (sporplan)

af henning h087 ⌂ @, Græstee, lørdag 12. januar, 2013, 22:11 (2697 dage siden) @ Mire

Hej

ved så ikke om dette er til hjælp
sporplan Lillerød 1904

[image]

og her udsnit ( Københavnsende)

[image]

[image]

mvh
henning h087

--
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk, exRundremisen-ex arkivet for jernbaner - Mjkf-h087

Avatar

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane (sporplan)

af Mire ⌂ @, København, lørdag 12. januar, 2013, 22:37 (2697 dage siden) @ henning h087

Hej Henning

Tak for sporplaner - jeg tænkte lige på hvordan banen kørte ind på Allerød station
og der må vel være tale om kørsel mod Nord ind på sidespor eller hvad ? det vil
så betyde krydsning af Nord- Syd spor.

Har iøvrigt her et kort der viser lidt af hvad du viser på sporplan - måske
nok kun at der var en Latringrube;-)

Hilsen Jean Henrik
[image]

Farum Teglværk - Lillerød som normalsporet bane (sporplan)

af UTJ, søndag 13. januar, 2013, 05:50 (2697 dage siden) @ henning h087

Hej

ved så ikke om dette er til hjælp
sporplan Lillerød 1904

Du glemmer lige en vigtig oplysning: revideret i 1917!

Farum kalkværk - Lillerød som normalsporet bane (sporplan)

af henning h087 ⌂ @, Græstee, søndag 13. januar, 2013, 06:28 (2697 dage siden) @ UTJ
redigeret af henning h087, søndag 13. januar, 2013, 07:24

hej

korrekt - næsten da

årsagen og bortforklaringen og "sorry" ;-)

efter(h)julsfrokost : 2 stk med varm fiskefilet, 2 stk med mørbrad, 1 stk med 2 stk flæskesteg + fyld, 2 stk med lune deller + derefter et par håndholdte deller, og så babbepause udendørs og forsat med 1 stk varm leverpostej med det hele, 2 stk med ost "hentet i haven" og bare lige for en ordens skyld, for ikke at blive sulten igen for hurtigt : 1 portion frugtsalat, som nu en portion frugtsalat skal være :-P :-P ;-)
( det kræver nu engang sin importerede "Niels Haugsgaard" vendelboskik - men manøvren var ikke endnu indledt )
( dette er jernbanerelateret; foregik med stor fryd i modeljernbaneklub i en anden forstad til storstaden ;-) )

og så snuppede jeg planen fra det forkerte lager

for på planen står der også

[image]

og der står også kopieret 1917, ikke revideret - det foregik i 1913 ;-)

men bekræftelse af Farum kalkværkspor er på sporplanen

mvh
henning

og laver lige et link til pdf fil på rundremisen ( kræver tilmelding )
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=115.0

--
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk, exRundremisen-ex arkivet for jernbaner - Mjkf-h087

Farum kalkværk - Lillerød som normalsporet bane (sporplan)

af UTJ, søndag 13. januar, 2013, 08:18 (2697 dage siden) @ henning h087

og så snuppede jeg planen fra det forkerte lager

for på planen står der også

[image]


og der står også kopieret 1917, ikke revideret - det foregik i 1913 ;-)

men bekræftelse af Farum kalkværkspor er på sporplanen

Kalkværkssporet er netop ikke med på planen. Det grenede af på den anden side af hovedsporet hvor Forstvæsenets Brændeplads var. Men man kan ane afgreningen.

Vassingerød - Lillerød som normalsporet bane (+2 fotos)

af UTJ, lørdag 19. januar, 2013, 09:52 (2691 dage siden) @ Mire

På trods af, at det er omkring 105 år siden at der lå spor fra Lillerød og syd på er der stadig spredte spor i landskabet efter anlægget. I Ravnsholt syd om Kratbjerg er linjen nem at følge og et længere stræk er skovvej og resten stiforløb.

[image]
Ravnsholt, set mod nord 2013 (UTJ)

Længere syd på er det langt sværere, men der er små svage antydninger såsom denne lavning som ved sammenstilling af ældre og nyere luftfoto helt sikkert er en baneanlægsrest:

[image]
På Lynge Overdrev, ved Ravnsholtskolen 2013 (UTJ)

Vassingerød - Lillerød som normalsporet bane (+2 fotos)

af gamle ole, lørdag 19. januar, 2013, 15:54 (2690 dage siden) @ UTJ

Ja de er forbløffende at der stadig er rester i terrænet. Min første ide om der måtte have været en bane skkyldes en spadsertur i 70erne syd for Allerød st på en sti der i den grad lignede en ex-banestrækning, og det viste sig så langt senere at det var den omtale bane.


Ole

Vassingerød - Lillerød som normalsporet bane (+2 fotos)

af gamle ole, onsdag 06. marts, 2013, 17:54 (2644 dage siden) @ gamle ole

Men nu bliver det rigtigt "morsomt" (for mig).
Den megen snak om Høveltsbjerg. Jeg kunne ikke få det til at gå, da jeg forbandt dette med Høvelte, og det gir jo ingen mening. Jeg gik på sergentskole på Høveltegård (HSS), og det gav slet ingen jerbanemæssig mening. nu arvede jeg jo bl.a. en bog om KSB, og der der jeg minsandten at Høveltsbjerg er en helt anden lokalitet. Ja man bliver stadig klogere. Men ikke nok med det, idet der er et kort over andre normalsporede "industribaner" udover Lillerød-Nymølle, nemlig-også ukendt for mig:
1Sidespor til Høveltsbjerg
2 sidespor fra VASSINGRØD, NV RETNING ENDENDE MED CA 2KM SMALSPOR
3 SIDESPOR FRA ksb MELLEM lYNGE OG lANGEBJERG
-altså hele 3 normalsporede strækninger i området foruden Lillerød-Nymølle, KSB og nmordbanen.
Interessant!


hilsen Ole


Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen