sidste damptog

af vigand, tirsdag 07. januar, 2020, 19:03 (323 dage siden)

Har jeg ret i, at sidste plandamptog hos DSB var 2740 med E 987 den 15. maj 1970 ?

sidste damptog

af Niels Munch @, tirsdag 07. januar, 2020, 19:50 (322 dage siden) @ vigand

Har jeg ret i, at sidste plandamptog hos DSB var 2740 med E 987 den 15. maj 1970 ?


Det var det, man nåede frem til gennem diskussionen i denne tråd.

M.v.h.
Niels

sidste damptog

af vigand, tirsdag 07. januar, 2020, 20:05 (322 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,
Tak for henvisningen til tråden fra før jeg kom ind i dette forum. det gjorde jeg først i dag. Pinligt.
Men der var da rigtig mange gode oplysninger.
mvh
Vigand

sidste damptog

af Niels Munch @, tirsdag 07. januar, 2020, 20:15 (322 dage siden) @ vigand

Hej Vigand,

Velkommen "om bord"; og jeg ser i øvrigt intet "pinligt".

Gennem diskussionerne især her i det historiske forum kommer der mange interessante oplysninger for en dag.

M.v.h.
Niels

sidste damptog

af vigand, tirsdag 07. januar, 2020, 22:34 (322 dage siden) @ Niels Munch

Så mangler vi lige at få fundet ud af, hvorfor der på f.eks. jernbanen.dk under N-maskinerne står, at N 207 kørte sidste plantog med damp den 30. maj 1970.

sidste damptog

af Steffen Dresler @, tirsdag 07. januar, 2020, 22:55 (322 dage siden) @ vigand

Go´aften

Jeg tror at vi med SIKKERHED kan fjerne informationen om N 207 kørsel 30 maj 1970.

Hvordan den er opstået ved jeg ikke, men jf. lokomotivkort og anden kilde jeg ikke har umiddelbart adgang til (fået en mail), blev N 207 henstillet i Fredericia 10. marts 1970 og kom ikke mere ud at køre.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Julehilsenen er med afskedsturen for litra H i 1967, det eneste dampbillede jeg kunne finde jeg selv havde optaget så sent.

Avatar

sidste damptog

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 07. januar, 2020, 22:56 (322 dage siden) @ vigand
redigeret af Morten Flindt Larsen, tirsdag 07. januar, 2020, 23:22

Så mangler vi lige at få fundet ud af, hvorfor der på f.eks. jernbanen.dk under N-maskinerne står, at N 207 kørte sidste plantog med damp den 30. maj 1970.

Hej Vigand,

Det må skyldes en sammenblanding af begreberne. Ved DSB ophørte ordinær dampdrift med hvad dertil hørte af administrative og værkstedmæssige ting, kulindkøb og den slags formelt 30. maj 1970, mens sidste plandamptog kørte allerede 15. maj 1970.

Det var så 2. Distrikt, mens ordinær dampdrift i 1. Distrikt, altså øst for Storebælt, ophørte i 1969. Kendes datoen herfor og kendes datoen for sidste plandamptog i 1. Distrikt?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

sidste damptog

af Oversmeden, onsdag 08. januar, 2020, 05:22 (322 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var så 2. Distrikt, mens ordinær dampdrift i 1. Distrikt, altså øst for Storebælt, ophørte i 1969. Kendes datoen herfor og kendes datoen for sidste plandamptog i 1. Distrikt?

Æh - var det ikke ved overgangen til K68V at dampdriften ophørte i 1. distrikt?
En god hjælp var også S-tog til Hillerød, som frigjorde nogle diesellokomotiver fra den tur.

Avatar

sidste damptog

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 08. januar, 2020, 06:47 (322 dage siden) @ Oversmeden

Det var så 2. Distrikt, mens ordinær dampdrift i 1. Distrikt, altså øst for Storebælt, ophørte i 1969. Kendes datoen herfor og kendes datoen for sidste plandamptog i 1. Distrikt?

Æh - var det ikke ved overgangen til K68V at dampdriften ophørte i 1. distrikt?
En god hjælp var også S-tog til Hillerød, som frigjorde nogle diesellokomotiver fra den tur.

Hejsa,

Jeg ved det ikke, derfor spørger jeg. S.A. Guldvangs datoliste oplyser, at det var i 1969.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Sidste plandamptog

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 10. januar, 2020, 09:23 (320 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så mangler vi lige at få fundet ud af, hvorfor der på f.eks. jernbanen.dk under N-maskinerne står, at N 207 kørte sidste plantog med damp den 30. maj 1970.


Hej Vigand,

Det må skyldes en sammenblanding af begreberne. Ved DSB ophørte ordinær dampdrift med hvad dertil hørte af administrative og værkstedmæssige ting, kulindkøb og den slags formelt 30. maj 1970, mens sidste plandamptog kørte allerede 15. maj 1970.

Det var så 2. Distrikt, mens ordinær dampdrift i 1. Distrikt, altså øst for Storebælt, ophørte i 1969. Kendes datoen herfor og kendes datoen for sidste plandamptog i 1. Distrikt?

Hejsa,

Adspurgt gennem min høresnegl kan jeg oplyse, at det blev meddelt af DSB til pressen, at det var køreplanskiftet, som var den formelle skæringsdato. Jeg har ikke været nede i den interne sagsbehandling, men jeg ser ingen grund til at tro, at DSB har har slynget en dato ud til medierne. Det er lidt analogt med, at Vojens - Rødding strækningen på HAJ officielt blev nedagt den 30. november 1938. Den 30. november var trafikken på strækningen imidlertid indstillet på grund af snefald, så sidste tog på strækningen kørte den 29. november 1938 og strækningen blev så nedlagt den 30. (eller fra og med den 1. december, om man vil). eg mener, at det er væsentligt at kende også de administrative datoer, for det administrative apparat for dampkørslen blev jo opretholdt, selv om der ikke var lokomotiver ude at køre.

Hvornår kørte i øvrigt det sidste plandamptog på Holbækbanerne? Jeg mener, at der på HTJ blev fremført nogle plantog med HTJ G 625 i begyndelsen af 1970'erne. De var godt nok mest lagt an på jernbaneinteresserede, men de var dog plantog, som almindelige rejsende også kunne benytte, og ikke særtog. Ved nogen noget om det?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

sidste damptog

af esni @, Frederikssund, tirsdag 07. januar, 2020, 22:48 (322 dage siden) @ Niels Munch

Har jeg ret i, at sidste plandamptog hos DSB var 2740 med E 987 den 15. maj 1970 ?

Det var det, man nåede frem til gennem diskussionen i denne tråd.

M.v.h.
Niels

Steff's julehilsen viser et dampsærtog (fra 1970?). Det var sikkert et af de mange udflugtstog fra det år.

Men forekom der gods-særtog fremført med damp dengang?

--
Eskild

sidste damptog

af vigand, onsdag 08. januar, 2020, 08:36 (322 dage siden) @ esni

Tak til alle for at være med til at opklare denne sag. Nu har jeg så et selvskabt problem, idet jeg i min ugentlige klumme i Vejle Amts Folkeblad tirsdag i sidst uge spandt en ende over N 207 som lokomotiv foran sidste damptog den 30. maj. Og jeg forsynede endda klummen med et smukt foto af 207 i Odense i 1968 i aftensol. Og det værste er, at den klumme nu også flyder rundt ude på google. Og for at gøre det hele mere pinligt, så skrev jeg i Givebanebogen i 1994 det korrekte, nemlig E 987 i 2740 den 15. maj.
mvh
Vigand
PS. Jeg kan ikke hjælpe med det tilsvarende problem i 1. distrikt.

sidste damptog

af Steffen Dresler @, onsdag 08. januar, 2020, 10:52 (322 dage siden) @ vigand

Tak til alle for at være med til at opklare denne sag. Nu har jeg så et selvskabt problem, idet jeg i min ugentlige klumme i Vejle Amts Folkeblad tirsdag i sidst uge spandt en ende over N 207 som lokomotiv foran sidste damptog den 30. maj. Og jeg forsynede endda klummen med et smukt foto af 207 i Odense i 1968 i aftensol. Og det værste er, at den klumme nu også flyder rundt ude på google. Og for at gøre det hele mere pinligt, så skrev jeg i Givebanebogen i 1994 det korrekte, nemlig E 987 i 2740 den 15. maj.
mvh
Vigand
PS. Jeg kan ikke hjælpe med det tilsvarende problem i 1. distrikt.

Kære Vigand

Det skal du ikke være ked af. Der ER så mange modstridende informationer, der er svære at verificere. Sammenligner man tjenestekøreplaner med virkelighedens verden (bl.a. den daglige tilrådighed af værende maskinbenyttelse) og udefrakommende bestemmeler, contraordre i forhold til udgivne forhold eller simpelthen ikke implementerede, manglende eller forsinkede planlagte leveringer (her MZ), "hovsaløsninger" etc., gør det hele til et lotteri. Og i lotterier er det svært at vinde bare en lille gevinst.

Min egen erfaring er, at INTERNETTET er forbudt med mindre der er tydelige kildeangivelser. Mange info her består af ikke verificerede informationer og fejl. Så det er originalmaterialet man skal have fat i. Og selv her opstår der ofte fejl, da en senere tilgået skrivelse med annullering eller ændring ikke bliver set, hvorfor man handler på forkert grundlag.

Og her lige til slut, man SKAL huske at angive kilder eller i det mindste huske/skrive hvorfra informationen kommer, ellers kan man ufrivilligt havne i bl.a. den situation du selv beskriver. Det er en ting JEG har lært.

Med venlig hilsen og fortsat god dag

Steffen Dresler

sidste damptog, ej litra N men litra E, lidt bevis

af Steffen Dresler @, søndag 02. februar, 2020, 20:07 (296 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften til alle.

Så er der heldigvis fremkommet de endelige og nok mest nagelfaste informationer vedr. litra N sidste anvendelser og deraf en eliminering af den tvivl, der indledningsvis har været, om det KUNNE være litra N, der afsluttede dampens anvendelse.

Vi ved jo nu med sikkerhed, at dampens afslutning VAR den 15. maj 1970 med litra E nr. 987 fra Herning og til Fredericia med tog 2038, når vi taler om de planlagte tog fremført med damp. Vi ved nu også at årsagen til at kunne afslutte dampperioden, var leveringen af Dieselmotorlokomotivet litra MZ II nr. 1413, der ankom 19. april 1970 til Helsingør og straks derefter sendt til 2. Distrikt og sat idrift. Herefter var der diesellokomotiver og andet motormateriel nok til rådighed også som reserve, hvorfor dampen ikke mere var nødvendig.

Men hvad så med omtalen af anvendelsen af litra N som togmaskine den 30. maj 1970? Hvordan denne information er opstået vides ikke. Men en nuværende DSB Lkf med interesse for damphistorien prøvede sig frem for at se, om der eventuelt skulle eksistere en såkaldt Kilometer-bog fra Maskindepotet i Fredericia. Og det gjorde der faktisk, reddet fra makulering i sin tid af en nu pensioneret ansat ved Maskindepotet.

Heri står at læse for de to sidste litra N i drift:

• N 201: Cylinderblok beskadiget, støttebolte bøjet, Krydshoved sprængt i højre side. Jf. km-bogen kørt 100 km. i FEB måned 70, hensat 27/2-70. Tender anvendes som prøvelast for kørekran 146, Fa.
• N 207: 15 utætte overhederrøgrør, 10 utætte støttebolte, 5 utætte elementer. Jf. km-bogen kørt 100 km i FEB måned. Hensat ej udtørret, urepareret 27/2-70.

For N 201 kunne det se ud som den havde været involveret i et kraftigt uheld (påkørsel af?), siden ovennævnte skader var sket på cylinderblok og krydshoved.
Ingen af de to maskiner har herefter, jf. deres lokomotivkort, været genstand for reparationer eller andet.
Så en anvendelse af en N i slutningen af maj-måned 1970 var altså umulig. De resterende litra N var alle enten hensatte eller udrangerede før dette tidspunkt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

DSBs sidste ordinære benyttelse af damp i plantog

af Ole Lund Jensen, mandag 03. februar, 2020, 17:19 (296 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff

Tak for redegørelsen. Men du mener selvfølgeligt, at det var tog 2740, der den 15. maj fremførtes af E 987. I øvrigt kørtes togparret 2711/2740 mig bekendt med diesel allerede fra og med den 24. april, men så var der altså den 15. maj mangel på diesel, så E 987 måtte i aktion. Og det gentog sig ikke mere frem til køreplansskiftet ultimo maj.

Nu hvor kilometerbogen for mdt Fa er "sporet", så kunne vi måske få opklaret, om der skulle være andre registreringer i denne af dampbenyttelse fra den 15. maj og frem til overgangen til sommerkøreplanen - og for den sags skyld også i sommerkøreplansperioden. Under alle omstændigheder må diverse kørsler i anledning af MOROP-kongressen samt de engelske jernbaneentusiasters besøg i september 1970 være registreret, og det samme gælder den kørsel med H 800 den 28. maj 1970, som Georg Schmidt for nyligt har vist billeder af, forudsat naturligvis, at maskinen kørte til Fredericia. MEN du har jo tidligere nævnt, at en maskine i en del af sommeren holdtes "håndvarm" ved mdt Fa som yderste reserve, og den kunne måske tænkes at have været i brug en gang eller to. "Håndvarm" betyder i øvrigt nok mindst 6-7 bar kedeltryk, så der kunne sættes vand på.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

DSBs sidste ordinære benyttelse af damp i plantog

af Steffen Dresler @, mandag 03. februar, 2020, 18:21 (296 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Kære Ole

SELVFØLGELIG er det 2740, kan åbenbart ikke engang "copy and paste" mere fra egen skreven tekst, sorry:-) .

Jeg kan ikke hjælpe dig med yderligere fra Fredericia, da den sidste side jeg har fået et "photo-dump" fra er 1970-1971. Og som jeg forstår det, var E-maskinerne Århusmaskiner og Fredericia indrapporterede derfor de kørte km til Århus, hvorfor de ikke findes i Fredericiabogen, men kan tilføje følgende at:

"den officielle afslutning på DSB anvendelse af damplokomotiver i de daglige tog skete ved køreplansskiftet den 30. maj 1970 som også blev meddelt til den danske presse. Ud fra kilometerbogen var ingen litra E noterede for kørsel i juni 1970. Dog holdt Lokomotivmesteren i Fredericia litra E nr. 980 ”håndvarm” som den yderste reserve, hvis nu! Og jf. kilometerbogen er den noteret for 100 km i juli. Den blev slukket af i midten af juli 1970.

I den efterfølgende periode har litra E nr. 991 kørt som togmaskine i forbindelse med særtog/udflugtstog. Den første hvor E nr. 991 som togmaskine, fremførte togene 2026 og 2011 den 4/8-1970 (Fredericia-Odense-Fredericia) i forbindelse med afprøvning af maskinen før særtogskørsel dagen efter. Den 5/8-1970 kørte E 991 som tom maskine tog 4026 fra Fredericia og til Nyborg og tilbage til Middelfart (Fredericia) som tog 4017 med deltagere i MORUP kongressen. Sluttelig fremførte E nr. 991 tog 366 (MO 102) fredag den 18/9-1970 fra Fredericia og til Esbjerg. Årsagen hertil var, at lokomotivet den næste dag skulle trække et særtog med engelske jernbaneentusiaster fra Esbjerg (havn) og til Aarhus . Og ligesom med tog 2020 den 15/5-1970, var det nemmere at anvende lokomotivet som togmaskine end at køre et tomt materieltog".

Håber det gav et så fornuftigt svar som muligt. Men de km-mæssige angivelser for de sidste tog skal findes i Århus bogen som jeg ikke har kopi af, men fået tilsendt nogle ønskede km-angivelser.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af Steffen Dresler @, onsdag 05. februar, 2020, 18:08 (294 dage siden) @ Steffen Dresler

De sidste ture med litra N.

Pludselig (heldigvis og tusind tak) dukker ”Telegramjournalen” for Maskindepot Nyborg for 1970 op og i min ”indbakke” har jeg fået tilsendt uddrag for februar 1970 vedrørende anvendelsen af litra N.
Der var også nogle bemærkninger til det allerede skrevne, hvilket medfører at km-bogen for Fredericia lige skulle gås igennem med en ”tættekam” og renset op i nogle rubrikker.
Det betyder ingen ændringer til N 201 til det allerede skrevne, den har jf. km-bogen kun angivet kørt 100 km i februar måned, hvilket overhovedet ikke passer med nogen som helst fornuftig kørsel.
Men for litra N 207 kan det ses i km-bogen, at den har kørt hele 1100 km i februar 1970 (januar 177.100, februar 178.200 = 1100 km).
Ved hjælp at telegrafjournalen fra Mdt. Ng kan herefter uddrages, at litra N 207 må? have kørt således:

4. februar 1970:
Litra N skulle have kørt tog 2042 (N960 Fra-Ng), erstattet af litra Mx. Litra N køre så tog 2034 (Mx 800 Fra-Ng) og retur med tog 2043 (Ng-Od N800, Od-Fra N960).

5. februar 1970:
Tog 2034 Fra-Ng og retur tog 2043 Ng-Od, Od-Fra.

6. februar 1970 (køres af DSB litra H I nr. 800):
Tog 2034 Fra-Ng og retur 2043 Ng-Od, Od-Fra.

10. februar 1970:
Tog 2034 Fra-Ng og retur tog 2043 (Ng-Od, Od-Fra).

27. februar 1970 (køres af damp ukendt litra jf. Telegrafkopibog/Mdt Fa):
Tog 2034 Fra-Ng og retur 2043 Ng-Od, Od-Fra

Ser man på de bemærkninger der er indskrevet for BÅDE N 201 og N 207 i Km-bogen for Mdt. Fa., bliver begge N henstillede den 27. februar 1970. MEN, det MÅ dreje sig om nogle lokale besluttede henstillinger. N 201 tilsyneladende ikke tjenstdygtig p.g.a. bl.a. ødelagt cylinderbund og sprængt krydshoved, mens der for N 207 er bemærket ”henstillet urepareret”. Både N 201 og N 207 er jf. Lokomotivkort (CvAr) og lokomotivernes Reparationsbøger først officielt henstillede hhv. 16. marts 1970 og 10. marts 1970.

Det betyder at N 207 ”mangler” ca. et sted mellem 250 til 500 km kørsel for få km antallet op på de 1100 km det angiveligt har tilbagelagt i februar måned 1970.

Så her er spørgsmålet om nogle af læserne kan bidrage med nogle informationer om hvorfor der mangler km for N 207. Kunne den have kørt Fr-Es og retur eller hvad?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af shipmik, onsdag 05. februar, 2020, 23:35 (293 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er godt nok nørdet, men hold da op hvor er det interessant og spændende hvordan der kan graves og graves og findes svar. Flot!

Bent Mikkelsen

DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af re20000, fredag 07. februar, 2020, 20:59 (291 dage siden) @ Steffen Dresler

Kan man måske finde nogle spor til hvor og hvornår de har kørt hvis man kan finde beskrivelser eller forklaringer på hvornår skaderne er opstået? Et krydshoved sprængt må dog tiltrække sig en vis opmærksomhed, specielt hvis det er ude på strækningen?

Nold

DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af Oversmeden, lørdag 08. februar, 2020, 07:18 (291 dage siden) @ Steffen Dresler

Så her er spørgsmålet om nogle af læserne kan bidrage med nogle informationer om hvorfor der mangler km for N 207. Kunne den have kørt Fr-Es og retur eller hvad?

Alt kan tænkes.
Et af de forhold, som gør efterforskningen lidt vanskelig, er at DSB rundede af på antal kørte km.
Dermed kan de 1100 km. noteret i bøgerne godt være alt mellem 1051-1149 km.
Endvidere er der ca. 100 km fra Fredericia til både Esbjerg, Herning, Århus, Nyborg og Padborg.
Mit bud ville være at maskinen har taget et par ture Fa-Pa-Fa.
I de sidste par driftsår syntes der at være taget mange fotos af N på den strækning, så måske ville chancen være størst der?
Men hvem ligger lige med en bog for Padborg, hvori der står noget om maskinbenyttelse?

Avatar

DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 08. februar, 2020, 07:58 (291 dage siden) @ Oversmeden

Men hvem ligger lige med en bog for Padborg, hvori der står noget om maskinbenyttelse?


Måske Niels Jensen, Vanløse. I hans glimrende publikation “Slagge-posten”, der vistnok er tilgængelig via “Arkivet for jernbaner”, har der vistnok kørt en artikelserie om maskinbenyttelsen i Padborg. Men om artikelserien eller Niels’ arkiv desangående rækker frem til 1970, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af Georg Schmidt, lørdag 08. februar, 2020, 09:39 (291 dage siden) @ Steffen Dresler

De manglende km for 207 kunne også være reservehold, hvor 1 time regnes for 2 km. GM reserven i Fredericia var på den tid tit på et lavpunkt.
[image]
N 207, R 963 og N 201 i Fredericia 1969.
M v h
Georg

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Steffen Dresler @, mandag 10. februar, 2020, 09:35 (289 dage siden) @ Georg Schmidt

God formiddag til alle

50 års dagen for DSB litra N sidste kørsel i dag eller på torsdag!

Om det er i dag mandag den 10. februar 2020 eller muligvis på torsdag den 13. februar 2020, at det er 50 års dagen for sidste anvendelse af DSB litra N som togmaskine for et godstog planlagt fremført med damp i Danmark, er der lidt usikker om.

I perioden onsdag den 11. februar, torsdag den 12. februar og fredag den 13. februar 1970 gennemførtes dagligt togene 2042 (N960 Fra-Ng) og retur tog 2043 (N800 Ng-Od-N960 Od-Fra).
Der er intet angivet eller noteret i Telegramjournalen om eventuelle ændringer i maskinbenyttelse eller andet, hvorfor togene jo i princippet jf. TK, skulle være fremført af litra N.

N 207 har kørt togene 2034/2043 datoerne 4., 5. og 10. februar, men ”mangler” et sted mellem ca. 300 til 500 km for at km-tallet som anført i km-bogen for Fredericia maskindepot skal passe, nemlig 1100 km kørt i februar måned. Men hvis N 207 har kørt fra 11. - og til 13. februar passer km-antallet.

Hvis ovenstående er korrekt for de manglende km-angivelser for N 207, ville fredag den 13. februar 1970 have været den sidste anvendelsesdag for litra N i Danmark. Hvis ikke var den sidste anvendelsesdag så den 10. februar 1970, altså i dag mandag den 10. februar for 50 år siden.

Ser man på de bemærkninger der er indskrevet for BÅDE N 201 og N 207 i Km-bogen for Mdt. Fa., bliver begge N henstillede den 27. februar 1970, hvorfor i hvert tilfælde togparret 2034/2043 gennemført den 27. februar med damp jf. Telegramkopibogen, må være kørt med andet litra, højst sandsynligt litra H I nr. 800. MEN henstillingerne den 27. februar MÅ dreje sig om nogle lokalt besluttede henstillinger, sikkert p.g.a. af skader. N 201 ikke tjenstdygtig p.g.a. bl.a. cylinderbund beskadiget og sprængt krydshoved i højre side. N 207 har 15 utætte overhederrør, 10 utætte støttebolte og 5 utætte elementer og henstillet urepareret.
Både N 201 og N 207 er dog jf. deres respektive Lokomotivkort (CvAr) og lokomotivernes Reparationsbøger først officielt henstillede hhv. 16. marts 1970 og 10. marts 1970.

Om litra N, her nr. 207 eventuelt skulle have gennemført de ”manglende km” mellem Fredericia og Padborg finder vi nok aldrig ud af, da hele Maskindepot Padborgs arkiv blev ryddet og destrueret, på nær nogle her i denne sammenhæng uinteressante lokomotivanvendelser/benyttelser, da pladsen hvor arkivet var, skulle ombygges til andre administrative forhold i 1970´erne.


Med venlig hilsen
Steffen Dresler

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Erik Juul-P ⌂ @, mandag 10. februar, 2020, 10:03 (289 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Jeg har billeder af N 207 med tog 2043 den 11. februar 1970

Se bl.a. N 207 med 2043 11-02-1970
Tryk på linket for at se de øvrige billeder samme tog og dag.

[image]


Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Erik Juul-P ⌂ @, mandag 10. februar, 2020, 10:24 (289 dage siden) @ Erik Juul-P

Hej igen

Der er også sort/hvid billeder af N 207 11-02-1970

N 207 med 2043 11-02-1970
Tryk på link for at se flere billeder

[image]

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Steffen Dresler @, mandag 10. februar, 2020, 10:46 (289 dage siden) @ Erik Juul-P

Nu må man jo ikke bande i dette forum (eller andre)

MEN DET VAR SQ DA LIGEGODT SA....:-D :-D :-D

Et fotobevis med dato at N 207 OGSÅ kørte efter den 10. februar som antaget, men ikke med sikkerhed.
Det betyder vel, at man kan konkludere, at N 207 (der er jo ikke bemærkninger eller andet i telegraf journalen) også har kørt de efterfølgende to dage, 12. og 13. februar og dermed afslutter anvendelsen af litra N i Danmark således:

Fredag den 13. februar 1970, altså at 50 års afslutningsdagen er torsdag den 13. februar 2020.

Tusind tak for "beviset", så er DET på plads i "min" og sikkert andres danske jernbanehistorie.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Og så har du jo selvfølgelig også et billede af sidste E og dampanvendelse i det hele taget, Tog 2740 med litra E nr. 987 som togmaskine den 15. maj 1970 fra Herning kl. 1830 og med ankomst kl. 2038 til Fredericia Personbanegård.;-) ;-)

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Erik Juul-P ⌂ @, mandag 10. februar, 2020, 11:37 (289 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Nu fotograferede jeg bare, når jeg havde mulighed for det. Og jeg vidste intet om at det måske var sidste gang.

Men tilfældighederne her var åbenbart gode på denne dag, hvor vejret jo var perfekt til gode billeder.

Den sidste E-maskine må jeg beklage, at jeg ikke har. Igen samme årsag, og måske, fordi jeg var på arbejde i København og i øvrigt travlt optaget af at planlægge og bygge modelbaneanlæg på teknisk museum i samarbejde med alle landets spor 0 klubber og en enkelt HO-klub.

med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Steffen Dresler @, mandag 10. februar, 2020, 12:17 (289 dage siden) @ Erik Juul-P

Hej Erik

Undskyldning accepteret!

På positivsiden tæller også opbygningen af anlægget i Helsingør, det var en oplevelse at se dengang:-)

Fortsat god dag og igen tak for billederne!!!!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af shipmik, tirsdag 11. februar, 2020, 23:48 (287 dage siden) @ Erik Juul-P

Som skrevet en tidligere kommentar: nørdet, men sindsyg interessant. Billedet ikke mindst. Her er i en tryllet version, der har fået Photoshop... som højner der i forvejen gode kvalitet.

Bent Mikkelsen

[image]

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Skott, onsdag 12. februar, 2020, 08:45 (287 dage siden) @ shipmik

Imponerende flot motiv!

50 år siden, litra N sidste tur idag eller torsdag?

af Erik Juul-P ⌂ @, onsdag 12. februar, 2020, 09:14 (287 dage siden) @ shipmik

Hej Bent

Tak for billedet. Helt klart bedre.

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen:-)

DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af Georg Schmidt, fredag 14. februar, 2020, 00:07 (285 dage siden) @ Georg Schmidt

Efter dampens ophør ved DSB var det stadig muligt med udflugter med damploko f.eks. i forbindelse med jubilæum i Esbjerg.
[image]
Engelske entusiaster ankommet til Aarhus H spor 6 den 19/9 1970 med E 991.

[image]
Esbjerg 1974.

[image]
Fredericia 25/9 1970, R 963 klar til tog 4388 til Esbjerg med englænderne.

[image]
Fredericia 25/9 1970 R 963.

[image]

[image]
Fredericia 25/9 1970.

[image]
Tog 4388 den 25/9 1970.
M v h
Georg

OT: Toget i højre side af billed 3?

af Claus M, fredag 14. februar, 2020, 17:03 (285 dage siden) @ Georg Schmidt

Atter tak for de fine billeder fra 50 år siden.

Det tredje billed har et MZ lokomotiv med en spændende togstamme. Kombinationen af lukkede godsvogne, post-, og rejsegodsvogn får det til at ligne et post- eller ilgodstog.

Er der nogle der tør give et bud på togarten, eller måske endda et tognummer?

OT: Toget i højre side af billed 3?

af Ole Dinesen ⌂ @, fredag 14. februar, 2020, 17:15 (285 dage siden) @ Claus M

Atter tak for de fine billeder fra 50 år siden.

Det tredje billed har et MZ lokomotiv med en spændende togstamme. Kombinationen af lukkede godsvogne, post-, og rejsegodsvogn får det til at ligne et post- eller ilgodstog.

Er der nogle der tør give et bud på togarten, eller måske endda et tognummer?


Tidsmæssigt passer det med Tog 2066 Fredericia Rbg-Nyborg.

OT: Toget i højre side af billed 3?

af Georg Schmidt, lørdag 15. februar, 2020, 01:10 (284 dage siden) @ Claus M

Det ser ud til det er tog 2066 under udkørsel vi ser til højre som også Ole Dinesen skriver. Det er fredag den 25/9 1970 og klokken er omkring 15.55. Jeg har kigget i togplan 7 for 1970 og herunder et udsnit af et større billede, hvor vi ser MZ 1412 derefter 2xfragtstyksvogn 560 fra Kolding, derefter Dh 32 og Dph25 og de øvrige stykgodsvogne. Man kan vel godt kalde det et ilgodstog da Odense sætter ilstykgodsvogne i ham. Det meste skulle over med færge 266.
[image]


[image]
Fra togplan 7 af 31.05.1970.

[image]
Et billede mere af R-maskinen.
M v h
Georg

OT: Toget i højre side af billed 3?

af Lars @, lørdag 15. februar, 2020, 14:31 (284 dage siden) @ Georg Schmidt

Det ser ud til det er tog 2066 under udkørsel vi ser til højre som også Ole Dinesen skriver. Det er fredag den 25/9 1970 og klokken er omkring 15.55. Jeg har kigget i togplan 7 for 1970 og herunder et udsnit af et større billede, hvor vi ser MZ 1412 derefter 2xfragtstyksvogn 560 fra Kolding, derefter Dh 32 og Dph25 og de øvrige stykgodsvogne. Man kan vel godt kalde det et ilgodstog da Odense sætter ilstykgodsvogne i ham. Det meste skulle over med færge 266.
[image]


Tre næsten helt nye MZ i drift. Et godt billede på "Farvel til dampen" i 1970. Lokomotivet til højre er, så vidt jeg kan se ved at skrue på knapperne, enten 1401, 1411 eller 1421. Sidstnævnte blev ifølge basen leveret 7. september 1970.

Måske har Georg numrene på alle tre?

--
mvh
Lars
Esbjerg

OT: Toget i højre side af billed 3?

af Poul Andersen, lørdag 15. februar, 2020, 15:03 (284 dage siden) @ Lars

Nok nærmest 1421, idet detaljer under vognkassen afslører at alle tre MZ er af 2´serie.

Mvh.
Poul.

OT: Toget i højre side af billed 3?

af Georg Schmidt, søndag 16. februar, 2020, 12:49 (283 dage siden) @ Lars

De tre MZ er fra venstre 1415, 1412 og 1421. Desværre fik jeg ikke taget nogle nærbilleder, for "det kunne man jo altid gøre".:-D
[image]


[image]
Afgang med særtog 4388 mod Esbjerg 25.09.70.


[image]


[image]
R 963.
M v h
Georg

OT: Toget i højre side af billed 3? Takker!

af Claus M, lørdag 15. februar, 2020, 11:50 (284 dage siden) @ Claus M

Tak til Ole og Georg for svarene. Som altid er hjælpsomheden i Herreværelset en fornøjelse.

E 978 under damp (+3 foto)

af UTJ, fredag 07. februar, 2020, 18:27 (292 dage siden) @ vigand
redigeret af UTJ, fredag 07. februar, 2020, 18:43

En gruppe arkitekter var på besøg ved spor 47 i 1970 og det kom der nogle billeder ud af, E 978 stod opfyret mellem alle diesellokomotiverne. Stef har vist forklaret om det. Øvrige billeder var af de hensatte og udrangerede maskiner.
[image]E 978 på Gb i 1970 (foto: arkiv UTJ)
[image]E 978 på Gb i 1970 (foto: arkiv UTJ)
[image]E 978 på Gb i 1970 (foto: arkiv UTJ)

--
ئۇلغىك

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hads-Ning Herreders Jernbane

Jernbanebøger

På nattog med de sorte mænd
På nattog med de sorte mænd
Pris 230,- kr.
 Læs mere 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen