Sporvogne i udlandet - Prag (1. del, 6 fotos)

af Niels Munch, 12/1 2020, 19:55 (1537 dage siden)

God aften i Forum,

Ovre på "Spor 1" efterspurgte Togturisten Poul aktuelle besøgsidéer til sin Prag-rejse. Således inspireret har jeg nu gravet mine sporvognsbilleder fra Tjekkiets hovedstad frem.

Første besøg i Prag var på en éndags biltur i 1994 fra feriekantonnementet i Grumbach ved Jöhstadt i Erzgebirge, Sachsen. Da vi udøvede "ren turisme", blev det kun til et enkelt sporvognsfoto fra byen ved Moldau:

[image]Tatra T3 nr. 6686 på Letenská i Prag, 07.1994 (nm).

Næste besøg var i 2009, hvor vi undte os en lille uges storbyferie. Her kunne der blive tid til lidt sporvogns-kratluskeri, medens den bedre halvdel "vendte bøjler"o.l. Mon ikke det går an at vise lidt fotos her på "Spor 2"? 10-årsreglen fra tyske Historisches Forum er da opfyldt:

[image]Atter på Letenská - totalreklame Tatra T3R.P nr. 8470 med makker, 17.06.2009 (nm).

[image]Café TRAMVAJ på Wenceslas Pladsen med motorvogn 2077 og bivogn 1429, 17.06.2009 (nm).

På traveture krydsede jeg Moldau via Mánes-broen til trafikknudepunktet Malostranská på Klárov/Letenská:

[image]Forrest Tatra T3R.P nr. 8226 ved Malostranská, 18.06.2009 (nm).

[image]Tatra T3R.P nr. 8532 med makker svinger ind til trafikknudepunktet fra Letenská, 18.06.2009 (nm).

[image]Škoda 14T nr. 9122 på Klárov, 19.06.2009 (nm).

Sporvejene havde en del kvaler med de dengang ret nye og af Porsche Design Group designede Škoda 14T vognene, se nærmere: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Prag#%C5%A0koda_14_T .

Om vogntyperne, deres byggested og -år og hvad der skjuler sig bag typebetegnelser m.v., se: http://www.prag-straba.de/Fahrzeuge/01_fahrzeuge_strab/index.html . Her findes tillige oplysning om museumsvogne.


Fortsættes i 2. del.


På gensyn
Niels

Sporvogne i udlandet - Prag (2. del, 9 fotos)

af Niels Munch, 12/1 2020, 21:21 (1537 dage siden) @ Niels Munch

..... fortsat fra 1. del.

Nå, vi klør på med resten:

[image]Tatra T3SUCS nr. 7098 med makker svinger ind på Klárov fra Letenská, 19.06.2009 (nm).

[image]Škoda 14T nr. 9119 på Letenská, 19.06.2009 (nm).

[image]Tatra T3R.PV nr. 8155 har passeret det enkeltsporede portstykke på Letenská, 19.06.2009 (nm).

[image]Tatra T3SU nr. 7001 har passeret portstykket på Letenská i modsat retning, 19.06.2009 (nm).

På vej tilbage mod Moldaus østbred tog jeg opstilling på Legií Broen. Denne 8-akslede vogn havde i 2007 fået lavtgulvs-midterled:

[image]Tatra KT8D5.RN2P nr. 9091 på Legií Broen, 19.06.2009 (nm).

[image]Tatra T6A5 nr. 8717 med makker på Legií Broen, 19.06.2009 (nm).

Også ældre Tatra-vogne havde fået forsænket midterperron - samt afvigende lakering:

[image]Tatra T3R.PLF nr. 8260 med lavtgulvsdel og "normal" makker ræsede forbi på Legií Broen, 19.06.2009 (nm).

[image]Museumsvogn nr. 412 (bygget af Ringhoffer 1920) på Národni, 19.06.2009 (nm).

Afslutningsvis et foto af den allerførst leverede Škoda T14, som henstilledes i 2014:

[image]Škoda T14 nr. 9111 på Smetanovo, 19.06.2009 (nm).

Om Prags sporveje i øvrigt, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Prag .

At Tjekkiets hovedstad på alle måder er et besøg værd, behøver jeg vist ikke betone.

Og mon ikke bl.a. Togturisten Pouls oplevelser kan inspirere til et besøg mere?


Bedste hilsener
Niels


Andre sporvogne i udlandet
Budapest

Avatar

Sporvogne i udlandet - Prag (brotur)

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2020, 12:43 (1536 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Tak for dejlige fotos fra Den Gyldne Stad. En tur, som desværre ikke kan gøres mere, da kørslen ophørte i 2013, er turen over Rámusák-broen, men så må man glæde sig over den på video på YouTube, som er et sandt overflødighedshorn af dejlige sporvejsfilm fra den smukke by.

Sporvogne i udlandet - Prag (epilog, +4 fotos)

af Niels Munch, 14/1 2020, 11:30 (1535 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for dejlige fotos fra Den Gyldne Stad. En tur, som desværre ikke kan gøres mere, da kørslen ophørte i 2013, er turen over Rámusák-broen, men så må man glæde sig over den på video på YouTube, som er et sandt overflødighedshorn af dejlige sporvejsfilm fra den smukke by.


Hej Morten,

Tak for dit indlæg. Ja, Prag er en by, der kalder på "bridgewalking", og uanset, at Rámusák-broen var ukendt for mig, krydsede vi Moldau mange gange, både til fods, pr. sporvogn og pr. metro.

Da denne kun er "til fods", måtte vi naturligvis også prøve den "under":

[image]Prag, Karlsbroen set fra Moldau, 17.06.2009 (nm).

Og når man er på de kanter, må man ikke snyde sig for den velkoreograferede eksercits i f.m. vagtafløsningen oppe foran præsidentpaladset:

[image]Prag, standvagten ved præsidentpaladset, 07.1994 (nm).

Uniformernes amerikanske præg kan tilskrives designeren, der var kostumier hos den amerikansk-tjekkiske filmmand Milos Forman.

Ej heller må man snyde sig for en tur med kabelbanen (drives af sporvejen) op til Petřín og det lille "Eiffeltårn", hvorfra der er en pragtfuld udsigt over byen:

[image]Kabelbanen til Petřín, krydsningsstationen, 17.06.2009 (nm).

Endelig går det op for mig, at jeg for rum tid siden har vist nogle af de herværende Prag-fotos (samt andre) ovre på Spor 1; det gør forhåbentlig ikke noget?

Da sporvejsmuseet ikke var åbent under vort besøg, vil jeg slutte af med endnu et billede af museumsvogn nr. 412 i drift:

[image]Museumsvogn nr. 412 (Ringhoffer 1920) på Národni, 19.06.2009 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Prag (epilog, +4 fotos)

af K564, 14/1 2020, 17:48 (1535 dage siden) @ Niels Munch

Godaften

Som Niels skriver, har de ikke altid åben på sporvejsmuseet i Prag. Det sker så, at man kan være heldig, at der står en ældre vogn eller to foran museet.


[image]
Sporvejsmuseet maj 2010.


[image]
Tunnelen ved den høje borg april 2010.


[image]
Ved mit besøg i Prag opdagede jeg en oven viste enderampe bag stationsbygningen på Praha Zilcin. Her var der direkte sporforbindelse til sporvognenes vendesløjfen på stedet. Er der nogle af D'herrer i forummet, som ved om CD/CSD har haft specielvogne til transport af sporvogne. Tatra har jo sendt mange sporvogne rundt i det gamle Østeuropa.

Hilsner Keld

Sporvogne i udlandet - Prag-Zličín (links)

af Niels Munch, 15/1 2020, 01:21 (1535 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Tak for supplerende billeder!

Jeg fandt disse sites om transport af sporvogne på jernbane og rampeanlægget ved Prag-Zličín:

https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041544 (tekst & billeder)
https://jam53.rajce.idnes.cz/Nadrazi_Praha_-_Zlicin_2016/ (flere billeder)

De er bestemt et kig værd; brug Googles oversættelsesfunktion og få det hele med.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Prag-Zličín (foto & links)

af Niels Munch, 15/1 2020, 07:48 (1534 dage siden) @ K564
redigeret af Niels Munch, 15/1 2020, 08:04

Er der nogle af D'herrer i forummet, som ved om CD/CSD har haft specielvogne til transport af sporvogne. Tatra har jo sendt mange sporvogne rundt i det gamle Østeuropa.


Hej igen Keld,

Omhandlede rampe ved Prag-Zličín blev åbenbart først etableret i 1995 og blev især anvendt ved transport af Škoda 14T ledvognene fra/til fabrikken i Plzeň (nylevering hhv. rep. af revner). Til disse transporter var indrettet 3 jernbanevogne litra Smmp med nr. 87 54 463 3 902-5, 87 54 463 3 903-3 og 87 54 463 3 904-1, indregistreret ved CZ-VIA, idet selskabet Viamont a.s. (et datterselskab af PKP Cargo Int.) stod for transporterne. Samme vogne anvendtes også, da AWT a.s. (også i PKP-koncernen) stod for transporterne.

[image]Loading the tram type Škoda 14T [no. 9111] on the special rail car in Prague - Praha, date: 09.02. 2007. Wikimedia Commons (Aktron).

Klik på billedet og se hele Wikimedia-serien (brug pilene) fra Prag-Zličín.

Se endelig: http://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=r740&loko=31800 .


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - Prag-Zličín (foto & links)

af K564, 15/1 2020, 08:29 (1534 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for dine svar.

Hilsner Keld

Sporvogne i udlandet - Prag-Zličín (foto & links)

af Peer Pedersen, 16/1 2020, 05:50 (1533 dage siden) @ Niels Munch

Selskabet Viamont var oprindeligt et Tjekkisk selskab oprette i Usti nad Laben Strekov i 1992 af nogle medarbejdere ved CD i Strekov. Selskabet overtog Bl.a. Speiser damplokomotivet der kørte i Strekov på Setusa værket.
Selskabet blev igennem årene efter delt op i flere selskaber, gods transport delen blev solgt til et andet Tjekkisk selskab AWT der stadig er meget aktivt i Tjekkiet.
Selskaberne er nu en del af PKP Cargo, der er en del af PKP, den Polske stats jernbane selskab.
I 1996 blev den nyrenoverede 998.200 vist frem ved et arrangement på Strekov banegård.
[image]

Sporvogne i udlandet - Prag-Zličín (foto & links)

af K564, 16/1 2020, 08:19 (1533 dage siden) @ Peer Pedersen

Godmorgen
I driften på fabrikken var disse dampspeiserlok bestemt ikke så pæne. De var også lidt svære at få taget foto af, da vagterne på fabrikken bestemt ikke var venlige stemt over for fotografer.

[image]
998 200 februar 2003

[image]
Søster maskinen 998 201 juli 2003


Hilsner Keld

Sporvogne i udlandet - Prag-Zličín (foto & links)

af Peer Pedersen, 16/1 2020, 09:11 (1533 dage siden) @ K564

på You Tube har jeg lagt denne lille video af 998.200 i drift
998 200 / 998.200 / 998.200 - 0 On Usti Nad Labem Strekov ...

Sporvogne i udlandet - Prag (epilog, +4 fotos)

af ojk37, 16/1 2020, 23:24 (1533 dage siden) @ K564

Hvis "man" var ihærdig nok over for "vagten" ved museet blev "man" ført ind til værkmesteren, som forøvrigt havde været i København flere gange. Efter en længere hyggesludder (på tysk) blev der tændt lys i museet og "man" fik lov at gå rundt på egen hånd. Selvfølgelig et par billeder:[image][image][image][image]
Ole-Jørn
(Det bør lige tilføjes, at det var ca. 25 år siden)

Sporvogne i udlandet - Prag (epilog, +4 fotos)

af Peer Pedersen, 17/1 2020, 05:57 (1532 dage siden) @ ojk37

Sporvognene kører lige til døren og der er ikke langt at gå fra centrum.
Husk et godt kort over byen, det gør det meget lettere.

Her hvad de skriver om sig selv.
I sporvognsdepotet i Prag-Střešovice er der en unik samling fra historien om offentlig transport i den tjekkiske hovedstad. Den permanente udstilling af ”Museum for den offentlige transport i Prag” blev åbnet i maj 1993 af Prag Public Transit Company, aktieselskab. Samlingen præsenterer for mere end fyrre historiske køretøjer og mange andre udstillinger - modeller, fotografier, historiske dokumenter, billetter og planer.

Public Transport Museum er åbent fra 4. januar 2020 til 17. november 2020, altid på lørdage, søndage og helligdage fra 9:00 til 17:00
https://www.dpp.cz/en/entertainment-and-experience/dpp-history/public-transport-museum

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak