Gul/orange stribe på vogne til transport af gasarter

af Mo 568, 25/1 2020, 00:51 (1551 dage siden)
redigeret af Mo 568, 25/1 2020, 01:16

I starten af 60érne blev vogne i Tyskland til transport af gasser under tryk forsynet med et ca. 30 cm bredt kromgult (RAL 1007) bælte rundt om tanken. Midt i 60érne blev farven ændret til guldgul RAL 1004, og fra 1971 til den orangerøde RAL 2003.

[image]

Er der nogen som kan hjælpe oplysninger om hvornår dansk indregistrerede tankvogne fik det farvede bælte, og hvilke farve der blev brugt i perioden 1965 til 1971?

På forhånd tak.
Thomas Albøg Olsen

--
Thomas Albøg Olsen

Gul/orange stribe på vogne til transport af gasarter

af Steffen Dresler, 25/1 2020, 13:58 (1550 dage siden) @ Mo 568

Kære Thomas


Jeg er absolut SLET ikke ekspert udi tankvogne og jeg tror at de nok helt sikre informationer kommer, når engang MFL kommer på banen ”so to speak”.

Men indledningsvis er her et link til en BP Gastankvogn litra ZE Nr. 503 399 med det nydeligste gule mavebælte (selvom sort/hvid optagelse).

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/4746/viewmode=previewview/fc=3%3A923

Jeg mener der er en fejl i tidsangivelsen her på ”jernbanen” på billedet af ZE 503 399

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1673

hvor er anført (2nd. Billede) @Jbm DSB ZE 503399, ca. 1958, da jeg på et Tif. format billede kan læse ude til højre på ”rasteren” på vangen: REV K 16 2 1951. Og det passer jo også så udmærket at vognen, hvis angivelser på samme side siger ”Bogietankvogn. Købet 1951…………….”. Og så har Jernbanekilder yderligere anført : Motivdato 2/1951.

Så HVIS min tydning af revisionsdato (kan jo læse forkert) sammenholdt med informationerne på jernbanekilder er de samme, synes der en stor sandsynlighed for, at gastankvogne allerede i begyndelsen af 1950´erne (her 1951) havde det gule mavebælte.

Hvornår vognene skiftede farveangivelser fra det ene til det andet og så videre må eksperterne så kunne afgøre.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Gul/orange stribe på vogne til transport af gasarter

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/1 2020, 16:16 (1550 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Thomas og Steff

Jeg er absolut SLET ikke ekspert udi tankvogne og jeg tror at de nok helt sikre informationer kommer, når engang MFL kommer på banen ”so to speak”.

Tak for den voldsomt overdrevne tillid. :-|

Men indledningsvis er her et link til en BP Gastankvogn litra ZE Nr. 503 399 med det nydeligste gule mavebælte (selvom sort/hvid optagelse).

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/4746/viewmode=previewview/fc=3%3A923

Farven kan godt udlægges som gul på den sort/hvid optagelse, idet BP Olie-Kompagniets "husfarve" i 1951 var ændret fra blå og hvid til grøn og gul. Bæltet, som vi ser på fotoet har FORMENTLIG været gult med grøn takst og kant, på en hvid tank. Bæltet her derimod intet med de senere "advarselsbælter" at gøre. Det er en reklameudsmykning.

Jeg mener der er en fejl i tidsangivelsen her på ”jernbanen” på billedet af ZE 503 399

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1673

hvor er anført (2nd. Billede) @Jbm DSB ZE 503399, ca. 1958, da jeg på et Tif. format billede kan læse ude til højre på ”rasteren” på vangen: REV K 16 2 1951. Og det passer jo også så udmærket at vognen, hvis angivelser på samme side siger ”Bogietankvogn. Købet 1951…………….”. Og så har Jernbanekilder yderligere anført : Motivdato 2/1951.

Ja, det er forkert tidsangivelse. Den nyreviderede vogn er fotograferet på Cvk i februar 1952, hvilket entydigt fremgår af billedets fotonummer (S1359) og af revisionsdatoen på vangen.


Så HVIS min tydning af revisionsdato (kan jo læse forkert) sammenholdt med informationerne på jernbanekilder er de samme, synes der en stor sandsynlighed for, at gastankvogne allerede i begyndelsen af 1950´erne (her 1951) havde det gule mavebælte.

Nix, det er reklameudsmykning som nævnt ovenfor.

Hvornår vognene skiftede farveangivelser fra det ene til det andet og så videre må eksperterne så kunne afgøre.

Advarselsbælterne var en fælleseuropæisk UIC-foranstaltning, så man kan trygt følge oplysningerne om de tyske vogn, som Thomas har oplyst + hvad der må være af udsving som følge af de 4-årige revisionsperioder. Farvenuancer KAN dog være en lokal tysk standard (eller mangel på samme). For de danske gastankvognes vedkommende kan man kun regne med farvefotos af nyreviderede vogne, da vognene ret hurtigt blev snavsede (kørsel i damptog), ligesom den orange farve dengang nok ikke var helt lysægte men blegede ret hurtigt, hvilket også var et problem for DDPA's røde benzintankvogne i 1920'erne.

Gul/orange stribe på vogne til transport af gasarter

af Mo 568, 25/1 2020, 22:07 (1550 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for jeres input.

På jernbanen.dk er der et andet billede af en BP Gastankvogn ZE 503 399 i Korsør fra 1963. https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1673
På dette foto er farvestriben placeret der hvor advarselsbåndet skal være placeret (symmetrisk omkring midten af tanken). Båndet er måske lidt breder end de foreskrevne 30 cm. Det er dog lysere end striben på foregående foto fra 1958. Jeg er enig med Morten i at det formentlig en den gule BP farve som blev brugt i firmaets logo.

På jernbane.net har jeg fundet et fabriksfoto fra 1964, af ZE 504 203 bygget af Chr. Olsson til Nordisk Flaskegas A/S (senere Nordisk Gulf-Gas).
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=15539
Der ingen tegn på at der er en gul stribe rundt om tanken. Tegningen med påskrifter på jernbanekilder.dk angiver helle ikke at der skal males en stribe rundt om tanken: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/12379/viewmode=previewview/qsr=Tankvogne

Et sort hvidt billede fra 1964 af DSB ZE 504 017 Kosangas viser antydningen af en gul stribe.
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1662 (nederste foto)
Tankene var på dette tidspunkt Kosangas gule og måske derfor falder striben i med farven på tanken. Et foto fra Køge fra 1978 viser en tydelig stribe på den tidl. ZE 504 018 fra Kosangas, hvilket jeg tager som udtryk for at farvestriben er orange.

Et foto af en nyrevideret Mærsk tankvogn DSB 504 061 fra 1960 viser helle ingen tegn på gule striber på tanken. Det ger derimod et sort/hvid af foto af ZE 504 063 fra 1971 på Gunner W Christens hjemmeside. Også der er farven så mørk at det kun kan være tale en orange stribe.

Noget kunne tyde på at anvendelsen af gule striber (RAL 1007) på dansk indregistrerede gastankvogne begrænser sig til perioden 1964 til 1971 eller måske slet ikke, og at man er gået direkte til den orangerøde (RAL 2003) som blev indført i Tyskland fra 1971. At Kosangas tilsyneladende har haft en gul stribe på visse vogne, kan måske tilskrives at Kosangas havde vogne i transit trafik til Tyskland.

Jeg har bestilt bogen ”Anstrich un Bezeichung von Güterwagen” von Wolfgang Diener. Så får vi se om dette kan give os svar.

--
Thomas Albøg Olsen

Avatar

Gul/orange stribe på vogne til transport af gasarter

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/1 2020, 23:16 (1550 dage siden) @ Mo 568

Tak for jeres input.

Gas me' dig! :-P


På jernbane.net har jeg fundet et fabriksfoto fra 1964, af ZE 504 203 bygget af Chr. Olsson til Nordisk Flaskegas A/S (senere Nordisk Gulf-Gas).
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=15539
Der ingen tegn på at der er en gul stribe rundt om tanken. Tegningen med påskrifter på jernbanekilder.dk angiver helle ikke at der skal males en stribe rundt om tanken: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/12379/viewmode=previewview/qsr=Tankvogne

Der var tanken malet som formentlig som Lilliputs toakslede forsøg ud i genren:
[image]

Et sort hvidt billede fra 1964 af DSB ZE 504 017 Kosangas viser antydningen af en gul stribe.
https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1662 (nederste foto)
Tankene var på dette tidspunkt Kosangas gule og måske derfor falder striben i med farven på tanken. Et foto fra Køge fra 1978 viser en tydelig stribe på den tidl. ZE 504 018 fra Kosangas, hvilket jeg tager som udtryk for at farvestriben er orange.

Det er nok snarere en antydning af en svejsesøm. Eller også har striben en forhøjet profil, der kaster en svag skygge.

Et foto af en nyrevideret Mærsk tankvogn DSB 504 061 fra 1960 viser helle ingen tegn på gule striber på tanken. Det ger derimod et sort/hvid af foto af ZE 504 063 fra 1971 på Gunner W Christens hjemmeside. Også der er farven så mørk at det kun kan være tale en orange stribe.

Noget kunne tyde på at anvendelsen af gule striber (RAL 1007) på dansk indregistrerede gastankvogne begrænser sig til perioden 1964 til 1971 eller måske slet ikke, og at man er gået direkte til den orangerøde (RAL 2003) som blev indført i Tyskland fra 1971. At Kosangas tilsyneladende har haft en gul stribe på visse vogne, kan måske tilskrives at Kosangas havde vogne i transit trafik til Tyskland.

Kosan trak sit gas fra både Sverige, Østeuropa, Holland og formentlig også Tyskland. Selskabet havde filialer flere steder. Da det var på sit højeste sågar i Iran.

Jeg kvitterer med Märklin Eurotrains tyske BP gastankvogn med stribe, en af de få Märklin-vogne som jeg er rigtig glad for at have i samlingen. Den kan teoretisk have kørt i Danmark, for BP havde eget raffinaderi i Hamburg og byggede i modsætning til Shell og Veedol/Esso, Gulf og Haahr aldrig raffinaderi i Danmark. Kalundborg Olieraffinaderi var et bitumenraffinaderi ("asfaltkogeri") drevet af Esso og Shell i fællesskab. Det solgte dieselolie og vist nok også en smule benzin, som var et restprodukt fra bitumenproduktionen.
[image]


ContecRailDSB MX1003

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak