NS - vogne til Philips

af Niels Munch, 27/1 2020, 10:42 (1549 dage siden) @ Ventrikel
redigeret af Niels Munch, 27/1 2020, 11:40

Hej Torben,

Af hollandske vogne på Amagerbro o. 1960 erindrer jeg denne type: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/turf/t7007/f8412818.jpg - med sine karakteristiske torpedoventiler.

PS: Dukkede typen i dit link ikke først op i 1970'erne ??

M.v.h.
Niels

NS - vogne til Philips

af Ventrikel, 27/1 2020, 18:22 (1548 dage siden) @ Niels Munch

Hej Torben,

Af hollandske vogne på Amagerbro o. 1960 erindrer jeg denne type: http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/turf/t7007/f8412818.jpg - med sine karakteristiske torpedoventiler.

PS: Dukkede typen i dit link ikke først op i 1970'erne ??

M.v.h.
Niels

Hej Niels.
Det vil jeg umiddelbart tro udfra vognens type.
Men fint foto du har fundet. Tak for det.
Mvh
Torben

Avatar

NS - vogne til Philips

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2020, 13:59 (1549 dage siden) @ Ventrikel
redigeret af Morten Flindt Larsen, 27/1 2020, 14:31

Nogle som ved om Philips fabrikkerne sendte NS-vogne til deres samlefabrik ude på Amager i 50'erne og 60'erne?

Modeltogsfabrikanten Exact train kommer med et par Hbis vogne fra NS i deres 2020 katalog.

https://www.modeltreinstore.nl/exact-train-ex20811-ns-schuifwandwagen-hbis-philips-kobe...

Her skulle man tro at denne vogn har været på Amager. Har den så det??

Torben

Hej Torben,

Philips-fabrikken lå kun et (langt) stenkast fra mit barndomshjem i 1960'erne og jeg erindrer kun at have set brune Gs-typer på sidesporet. I og med, at der formentlig var tale om Europ-vogne, kan alle mulige baners lukkede vogne have været benyttet, også hollandske. Lukkede vogne uden Europ-mærkning, skulle returneres direkte til hjembanen efter brugen, så generelt bør man undgå at spilde krudt på ikke-Europ-mærkede udenlandske vogne på en dansk modeljernbane. Jeg vil mene, at hvis den hollandske vogn findes som Europ (hvilket den gør), så er der ikke noget galt i at køre med den på et dansk anlæg. Sidesporet til Philips gik i øvrigt ud af brug, da Danmark i 1972 blev optaget i EF, hvorefter det formentlig ikke kunne betale sig at have en samlefabrik i Danmark.

NS - vogne til Philips

af Niels Munch, 27/1 2020, 16:45 (1548 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten,

Hvis sidesporet til Philips gik ud af brug i 1972, og Torbens NS-vogn (bygget af Talbot) tidligst kan være fra 1973, så har den næppe været på Amagerbro.

NS fik ganske vist Schuifwandwagen type Hbis allerede i 1963, men de så ganske anderledes ud: http://www.nicospilt.com/archief/werkspoor-wagen-Hbis.JPG og var bygget af Werkspoor.

Gs-v typen, jeg henviste i mit første indlæg, har med garanti været på Amagerbro.

M.v.h.
Niels

Avatar

NS - vogne til Philips

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2020, 17:40 (1548 dage siden) @ Niels Munch

Hej Morten,

Hvis sidesporet til Philips gik ud af brug i 1972, og Torbens NS-vogn (bygget af Talbot) tidligst kan være fra 1973, så har den næppe været på Amagerbro.

NS fik ganske vist Schuifwandwagen type Hbis allerede i 1963, men de så ganske anderledes ud: http://www.nicospilt.com/archief/werkspoor-wagen-Hbis.JPG og var bygget af Werkspoor.

Gs-v typen, jeg henviste i mit første indlæg, har med garanti været på Amagerbro.

M.v.h.
Niels

Ja, hvis sidesporet gik ud af brug i 1972. Da jeg for alvor begyndte at "dyrke" området omkring 1975 var det i hvert fald ude af brug og det meste af sporet blev bortset fra sporskiftet fjernet engang efter DSB's overtagelse af banen.

På nedenstående lodfoto kan anlægget ses i 1980.
[image]

Og her et foto fra før sidesporet blev anlagt (ibrugtaget i 1957), hvor man kan man se den gård, der lå ved siden af Philips' "ankomststation" til vistnok begyndelsen af 1970'erne:
[image]

Her i 1965 inkl. bondegården. Bemærk at de tre vogne synes lidt længere end Gs-standardvogne.
[image]

NS - vogne til Philips

af Ventrikel, 27/1 2020, 18:28 (1548 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nogle som ved om Philips fabrikkerne sendte NS-vogne til deres samlefabrik ude på Amager i 50'erne og 60'erne?

Modeltogsfabrikanten Exact train kommer med et par Hbis vogne fra NS i deres 2020 katalog.

https://www.modeltreinstore.nl/exact-train-ex20811-ns-schuifwandwagen-hbis-philips-kobe...

Her skulle man tro at denne vogn har været på Amager. Har den så det??

Torben


Hej Torben,

Philips-fabrikken lå kun et (langt) stenkast fra mit barndomshjem i 1960'erne og jeg erindrer kun at have set brune Gs-typer på sidesporet. I og med, at der formentlig var tale om Europ-vogne, kan alle mulige baners lukkede vogne have været benyttet, også hollandske. Lukkede vogne uden Europ-mærkning, skulle returneres direkte til hjembanen efter brugen, så generelt bør man undgå at spilde krudt på ikke-Europ-mærkede udenlandske vogne på en dansk modeljernbane. Jeg vil mene, at hvis den hollandske vogn findes som Europ (hvilket den gør), så er der ikke noget galt i at køre med den på et dansk anlæg. Sidesporet til Philips gik i øvrigt ud af brug, da Danmark i 1972 blev optaget i EF, hvorefter det formentlig ikke kunne betale sig at have en samlefabrik i Danmark.

Hej Morten
Nu er jeg selv Amarkaner med 13 år på Bryggen og 10 år på sidevej til Italiensvej. Så jeg kender såvel Philips og Amagerbanen.
Jeg fik kørekort i 1970 og husker ikke hverken i bil eller på cykel at have set sidesporet i brug. Det udelukker jo ikke at der er kommet vogne til fabrikken.
Det "sjove" ved denne vogn som exact train nu kommer med er at den tilsyneladende er mærket København hvilket indikerer et tilhørsforhold.
Men som det ofte er tilfældet kan det være en "ren reklamevogn"!

Avatar

NS - vogne til Philips

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2020, 20:03 (1548 dage siden) @ Ventrikel

Nogle som ved om Philips fabrikkerne sendte NS-vogne til deres samlefabrik ude på Amager i 50'erne og 60'erne?

Modeltogsfabrikanten Exact train kommer med et par Hbis vogne fra NS i deres 2020 katalog.

https://www.modeltreinstore.nl/exact-train-ex20811-ns-schuifwandwagen-hbis-philips-kobe...

Her skulle man tro at denne vogn har været på Amager. Har den så det??

Torben


Hej Torben,

Philips-fabrikken lå kun et (langt) stenkast fra mit barndomshjem i 1960'erne og jeg erindrer kun at have set brune Gs-typer på sidesporet. I og med, at der formentlig var tale om Europ-vogne, kan alle mulige baners lukkede vogne have været benyttet, også hollandske. Lukkede vogne uden Europ-mærkning, skulle returneres direkte til hjembanen efter brugen, så generelt bør man undgå at spilde krudt på ikke-Europ-mærkede udenlandske vogne på en dansk modeljernbane. Jeg vil mene, at hvis den hollandske vogn findes som Europ (hvilket den gør), så er der ikke noget galt i at køre med den på et dansk anlæg. Sidesporet til Philips gik i øvrigt ud af brug, da Danmark i 1972 blev optaget i EF, hvorefter det formentlig ikke kunne betale sig at have en samlefabrik i Danmark.


Hej Morten
Nu er jeg selv Amarkaner med 13 år på Bryggen og 10 år på sidevej til Italiensvej. Så jeg kender såvel Philips og Amagerbanen.
Jeg fik kørekort i 1970 og husker ikke hverken i bil eller på cykel at have set sidesporet i brug. Det udelukker jo ikke at der er kommet vogne til fabrikken.
Det "sjove" ved denne vogn som exact train nu kommer med er at den tilsyneladende er mærket København hvilket indikerer et tilhørsforhold.
Men som det ofte er tilfældet kan det være en "ren reklamevogn"!

Hej Torben,

Det meste af min barndom afsonede jeg på Strandlodsvej, så jeg kom ofte forbi stedet med familien i bil eller med bus 37 og fulgte med i, hvad der foregik.
Der er ganske rigtigt et "tilhørsforhold", som du skriver, men det er mellem Exact-Train og Dekas, som har produceret den flotte serie danske tankvogne. :-)

NS - vogne til Philips

af Svend, Storkøbenhavn, 28/1 2020, 00:51 (1548 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lukkede vogne uden Europ-mærkning, skulle returneres direkte til hjembanen efter brugen, så generelt bør man undgå at spilde krudt på ikke-Europ-mærkede udenlandske vogne på en dansk modeljernbane.

.
Man skal i høj grad bruge krudt på at anskaffe "ikke-Europ"-mærkede godsvogne til modelbanen. Dem kørte der rigtig mange af i Danmark. Efter endt aflæsning skulle de så vidt muligt anvendes (læsset) i retning mod hjemstedbanen. Hvis ikke blev de sendt tomme tilbage. Helt normalt .....

Avatar

NS - vogne til Philips

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2020, 02:13 (1548 dage siden) @ Svend
redigeret af Morten Flindt Larsen, 28/1 2020, 02:54

Lukkede vogne uden Europ-mærkning, skulle returneres direkte til hjembanen efter brugen, så generelt bør man undgå at spilde krudt på ikke-Europ-mærkede udenlandske vogne på en dansk modeljernbane.

.
Man skal i høj grad bruge krudt på at anskaffe "ikke-Europ"-mærkede godsvogne til modelbanen. Dem kørte der rigtig mange af i Danmark. Efter endt aflæsning skulle de så vidt muligt anvendes (læsset) i retning mod hjemstedbanen. Hvis ikke blev de sendt tomme tilbage. Helt normalt .....

Hej Svend,

Lidt mere nuanceret end det, tror jeg.
Europ-vognparken var en vesteuropæisk foreteelse og omfattede kun lukkede vogne.
For åbne vogne med sidestøtter fandtes der et samarbejde, der hed POOL.
Lokalt øst for jerntæppet fandtes der i COMECON-landene ligeledes en vognpool (OPW).
Naturligvis kørte der også mange ikke-Europ-mærkede vogne i Danmark, men efterhånden som de forskellige landes vognpark blev domineret af nye standardvogne (St) såsom Gs-vognene, blev en stor del af disse så at sige "automatisk" Europ-mærket og dermed gradvist mere fremherskende i de enkelte baneforvaltningers vognpark i takt med at de ældre vogntyper blev udrangeret, og dermed også mere fremherskende i det generelle europæiske vognbillede. Så jeg mener, at det er tidspunktet for ens modeljernbane, der må være det afgørende. Jeg er ikke bekendt med, at totalmængden af Europ-vogne forblev på samme lave niveau gennem årene som i første halvdel af 1950'erne, men at den voksede gennem årene. Derfor fokuserer jeg i mine egne indkøb af udenlandske lukkede godsvogne på de Europ-mærkede vogne frem for ikke-Europ-vogne, når der foreligger en valgmulighed. Europ-vognene var siden 1960'erne de mest typiske udenlandske lukkede godsvogne på danske skinner er min påstand, og dermed er det de modeller, som jeg fortrinsvis køber, naturligvis spædet op med ikke Europ-mærkede vogne. Det omvendte vil i min optik se forkert ud. Men alt andet lige kommer statistikken jo også an på, hvor stor ens beholdning af udenlandske godsvogne er.
Det var i øvrigt jo det forhold, at godsvogne normalt skulle sendes tilbage til hjemlandet og ikke måtte sendes videre til tredjeland (og specielt ikke til Østeuropa), som var anledning til oprettelsen af Europ-vognpoolen.

NS - vogne til Philips

af Erik Sejersen, 28/1 2020, 02:58 (1548 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

EUROP-vogne var også åbne vogne, på jernbanen.dk DSB godsvogne 1941-1965 er der foto af litra E og PB som EUROP. Fra ca 1965 med 12 cifret UIC-litrering er der bla E, Es, Eaos, Ks, Kbs, Rs og Res som EUROP

Avatar

NS - vogne til Philips - nu EUROP og POOL

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2020, 03:29 (1548 dage siden) @ Erik Sejersen

EUROP-vogne var også åbne vogne, på jernbanen.dk DSB godsvogne 1941-1965 er der foto af litra E og PB som EUROP. Fra ca 1965 med 12 cifret UIC-litrering er der bla E, Es, Eaos, Ks, Kbs, Rs og Res som EUROP


Hej Erik,

Ja, det er korrekt, men der fandtes på et tidspunkt også et POOL-samarbejde, som DSB deltog i, jf. teksten omkring side 71 i denne DSB-publikation. Vognene var mærket med POOL og ikke EUROP. Hvem kender dette vognsamarbejdes begyndelses- og sluttidspunkt? Det er vogne, som man stort set ikke ser i model.

NS - vogne til Philips - nu EUROP og POOL

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/1 2020, 10:23 (1548 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

EUROP-vogne var også åbne vogne, på jernbanen.dk DSB godsvogne 1941-1965 er der foto af litra E og PB som EUROP. Fra ca 1965 med 12 cifret UIC-litrering er der bla E, Es, Eaos, Ks, Kbs, Rs og Res som EUROP

Hej Erik,

Ja, det er korrekt, men der fandtes på et tidspunkt også et POOL-samarbejde, som DSB deltog i, jf. teksten omkring side 71 i denne DSB-publikation. Vognene var mærket med POOL og ikke EUROP. Hvem kender dette vognsamarbejdes begyndelses- og sluttidspunkt? Det er vogne, som man stort set ikke ser i model.


DSB Kbs var mærket RIV-POOL fra 1967 til 1976.

Avatar

EUROP-vogne - videre uddybning

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2020, 08:42 (1548 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er et link, som - selv om det omhandler modeljernbanevogne - giver et indblik i de forskellige vesteuropæiske baners EUROP-vogntyper i 1950'erne og 60'erne, desværre tildels uden de tilhørende billeder, men prøv at bladre rundt; der er en del af interesse for godsvognsnørder.

NS - vogne til Philips

af AndreasM, 30/1 2020, 08:31 (1546 dage siden) @ Ventrikel

Nogle som ved om Philips fabrikkerne sendte NS-vogne til deres samlefabrik ude på Amager i 50'erne og 60'erne?

Modeltogsfabrikanten Exact train kommer med et par Hbis vogne fra NS i deres 2020 katalog.

https://www.modeltreinstore.nl/exact-train-ex20811-ns-schuifwandwagen-hbis-philips-kobe...

Her skulle man tro at denne vogn har været på Amager. Har den så det??

Philips havde fra starten af 70'erne dansk centrallager med jernbanetilslutning på Kornmarksvej i Glostrup, (selvsamme bygning der i 1975 var kortvarigt udlejet til det multinationale "Multi Scan".) Kan det tænkes at det er denne Københavnske lokalitet vognene er på vej til og ikke Amager?

Og hvis I kan bære over med et par billeder af en model, så hermed min frie fortolkning af toldbygningen og sportilslutning til Philips på Amager.

[image]
[image]
[image]

NS - vogne til Philips

af Niels Munch, 30/1 2020, 12:17 (1546 dage siden) @ AndreasM

Superfin model, tak for kigget! Jeg troede ikke, at D-maskiner nogensinde var nået længere end til Islands Brygge ;-) .

Du nævner "Multi-Scan"; de "Olsen Bande-skøre" tyskere bygger sågar modeller af Olsen Bande-lokaliteter, også af Multi-Scan:

[image]Kilde: https://www.olsenbandenfanclub.de/news/2014-10-05_fotos_modell-hobby-spiel.php .....

..... hvorfra jeg har kuppet billedet :-|. Men mon ikke de er glade for, at vi er glade for, at de er glade for "Olsen Banden" :-P ?


Bedste hilsener
Niels

NS - vogne til Philips-Centrallageret i Glostrup/Brøndby

af Svend, Storkøbenhavn, 19/4 2020, 01:01 (1466 dage siden) @ Svend

Findes der mon billeder af Philips centrallager på Kornmarksvej 1 i Brøndby, hvor der var spor (industristamspor fra Glostrup) helt ind i bygningen?

Avatar

NS - vogne til Philips-Centrallageret i Glostrup/Brøndby

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/4 2020, 09:12 (1466 dage siden) @ Niels Munch

Mon ikke skinnerne har ligget der hvor der kun er asfalt i indkørslen og ikke brosten?
https://www.google.com/maps/place/Kornmarksvej+1,+2605+Br%C3%B8ndby/@55.6545561,12.3750...

(Ovenstående link skifter måske når Googlebilen kommer den vej næste gang, så da jeg (officielt) arbejder lige i nærheden kører jeg lige ned forbi og laver nogle jernbanearkæologiske undersøgelser med fotodokumentation)

NS - vogne til Philips-Centrallageret i Glostrup/Brøndby

af Svend, Storkøbenhavn, 19/4 2020, 10:32 (1466 dage siden) @ Michael Deichmann

Mon ikke skinnerne har ligget der hvor der kun er asfalt i indkørslen og ikke brosten?
https://www.google.com/maps/place/Kornmarksvej+1,+2605+Br%C3%B8ndby/@55.6545561,12.3750...

(Ovenstående link skifter måske når Googlebilen kommer den vej næste gang, så da jeg (officielt) arbejder lige i nærheden kører jeg lige ned forbi og laver nogle jernbanearkæologiske undersøgelser med fotodokumentation)

.
Drejer man sig 180 grader på Google-turen, er der spor helt hen til Kornmarksvej. På facaden ses tydeligt, at bygningen engang (fra 1972) har huset Philips centrallager.
Nyere industrispor og industribygninger har nok ikke haft den store interesse hos de jernbaneinteresserede. Det var jo dagligdagen som aldrig forandrede sig og aldrig fik ende.... og vel nok på randen af det kedelige/uinteressante. Vi blev klogere.... alting ender med at blive historie.

NS - vogne til Philips

af AndreasM, 1/9 2020, 22:34 (1330 dage siden) @ AndreasM

Nogle som ved om Philips fabrikkerne sendte NS-vogne til deres samlefabrik ude på Amager i 50'erne og 60'erne?

Modeltogsfabrikanten Exact train kommer med et par Hbis vogne fra NS i deres 2020 katalog.

https://www.modeltreinstore.nl/exact-train-ex20811-ns-schuifwandwagen-hbis-philips-kobe...

Her skulle man tro at denne vogn har været på Amager. Har den så det??


Philips havde fra starten af 70'erne dansk centrallager med jernbanetilslutning på Kornmarksvej i Glostrup, (selvsamme bygning der i 1975 var kortvarigt udlejet til det multinationale "Multi Scan".) Kan det tænkes at det er denne Københavnske lokalitet vognene er på vej til og ikke Amager?

Det tog sin tid, men her er så min fortolkning af vognene i deres rette element på Kornmarksvej, jeg håber igen I bærer over med mine modelbaneskud i dette forum :-)

[image]
[image]
[image]

NS - vogne til Philips

af AndreasM, 9/3 2021, 12:07 (1142 dage siden) @ Ventrikel

Nogle som ved om Philips fabrikkerne sendte NS-vogne til deres samlefabrik ude på Amager i 50'erne og 60'erne?

Modeltogsfabrikanten Exact train kommer med et par Hbis vogne fra NS i deres 2020 katalog.

https://www.modeltreinstore.nl/exact-train-ex20811-ns-schuifwandwagen-hbis-philips-kobe...

Her skulle man tro at denne vogn har været på Amager. Har den så det??

Til trods for at konklusionen i denne tråd ellers pegede en anden retning, ja, det har den. Se her: (10:27 inde i videoen.)

http://www.youtube.com/watch?v=cKPWCas2dSE&t=10m27s

Det ligner umiskendeligt en sådan vogn i blå nuance med NS logo. Så der ER et forbillede for det, til trods for at det nok ikke er en Philips transport :-D

Avatar

NS - vogne til Philips

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/3 2021, 12:13 (1142 dage siden) @ AndreasM

Det ligner umiskendeligt en sådan vogn i blå nuance med NS logo. Så der ER et forbillede for det, til trods for at det nok ikke er en Philips transport :-D

Hejsa,

Nej, det er det nok ikke, for på filmtidspunktet var sidesporet til Philips ude af brug. Det så bestemt ikke farbart ud, da jeg observerede det omkring 1975.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak