På tur i bivognen

af Georg Schmidt, tirsdag 28. januar, 2020, 17:22 (21 dage siden)

[image]
KS 1972.

[image]
ÅS Kongsvang 1971.
M v h
Georg

På tur i bivognen

af Steffen Dresler @, tirsdag 28. januar, 2020, 20:49 (21 dage siden) @ Georg Schmidt

Minder!

Vidste I, at i forenden af bi-vognen (KS billedet) i midten af billedet bag drengen (den forreste vogndel) fandtes et rundt stort håndhjul?

Havde man nu været ude for en ”dum konduktør”, der jagtede alle drengene med deres 4 linjers sporvognskort (udstedt af kommunen til f.eks. de ”de små engle” fra Københavns Drengekor, der boede over hele byen), kunne der vente ham en slem overraskelse! Normalt kunne der på linje 7 fra Kgs. Nytorv og ud til Nørrebro, Bellahøj, Brønshøj og Husum om eftermiddagen, være op til 10 til 15 drenge, der skulle den vej, alle i bivognen. Da det var samme tidspunkt som ”Mimrekortene” var ved at være slut for disse indehavere, kunne – og gav det – ofte lidt problemer. Drengene ville nemlig ikke ville finde sig i at blive hundset rundt og prikket til med en paraply eller stok for at en overbelæsset ”gammel kælling” (blev IKKE sagt men tænkt) med stor frakke der lugtede, hat og slør og dampendende cerut, skulle flytte sig fra et sæde, hvor der allerede sad fire til fem drenge! Var konduktøren på ”kællingens side” for husfredens skyld og truede med at inddrage sporvognskortet (svarer vel til i dag at inddrage et barns smart-phone), faldt straffen prompte. Ved enten Nørrebros remise eller Degnemosen, hvor linje syv vendte, kunne man næsten være sikker på, at når alle passagererne havde forladt vogntoget og det skulle sætte i gang, flyttede det sig ikke en meter, mens hjulene på motorvognen asede, gnisterne føg og masede for at komme i gang. Bi-vognen var nemlig blevet fuldstændig bremset ved hjælp af skruebremsen, det lille runde håndtag!
Englefryd når konduktøren bandende og truende løb op for at løse bremsen, mens det bagved ventende vogntog utålmodigt klimtede som et maskingevær for at komme videre ligeud.

Fortsat god aften og tak til Georg for billederne (og minderne)

Steffen Dresler

Avatar

På tur i bivognen

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 28. januar, 2020, 21:13 (21 dage siden) @ Steffen Dresler

Minder!

Hej Steff,

Jeg vidste ikke, at du har været korsanger i din barndom.

Duk .....

M:-Prten

På tur i bivognen

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, tirsdag 28. januar, 2020, 22:03 (21 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen.

Ja, --dette håndhjul for håndbremsen var (er) meget bekendt, jfr. nedenstående tekst-udpluk fra min hj.side:

"Som dreng havde disse vognes bivogne et klart fortrin frem for de øvrige bivogne: Det lille håndhjul for rangerbremsen i begge vognens ender. Herligt, --herfra kunne man lege vognstyrer og "køre" sporvognen. OK, -det var ikke samme type håndtag, men det kunne da drejes på tilsvarende vis indtil konduktøren kom farende, ”gasblå” i ansigtet. Vognstyreren havde formentlig meddelt ham, at det var næsten umuligt at slæbe bivognen under de omstændigheder.

Jo, –det var tider dengang."

Bivognen -- johhh, en slags "bivogn" var det da, bagenden af Düsseldorferne:

[image] [image]
Passagerer omkring drejeleddet i den sidste ordinære sporvogn / nr. 896, linie 5, natten mellem d. 22. april 1972 (driftsdøgn), men 23. april 1972 (kalenderdøgn) på dens sidste tur gennem byen.

Erik V.
www.evp.dk

.

På tur i bivognen

af Niels Munch @, tirsdag 28. januar, 2020, 23:08 (21 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff & Erik,

Også jeg har styret mange bivogne med håndbremsehjulet, der ikke var så lille endda:

[image]

Håndhjulet ses i vognens fjerneste ende. Billedet er scannet fra jubilæumsbogen "Københavns Sporveje 1911 - 1. august - 1936" og viser en Lunding-bivogn med midterperron, via hvilken al ind- og udstigning skete. Ombygning til enkeltrettet vogn (som på Georgs farvefoto) med fast konduktørplads og bagdør/-perron skete jo først noget efter 2VK.

M.v.h.
Niels

På tur i bivognen

af henho @, Ringkøbing, onsdag 29. januar, 2020, 14:17 (20 dage siden) @ Steffen Dresler

ÅS bivognene udmærkede sig ved,at hvis man var ejer af en omstignings/time-billet, hvor tiden var ved at rinde ud, steg på bivognen, viste billet, og så hurtigt tog ophold på den forreste perron.

På den måde kunne man køre igennem hele byen på en udløbet billet. :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

På tur i bivognen

af ChrBrun ⌂ @, Helsingør, onsdag 29. januar, 2020, 18:37 (20 dage siden) @ henho

ÅS bivognene udmærkede sig ved,at hvis man var ejer af en omstignings/time-billet, hvor tiden var ved at rinde ud, steg på bivognen, viste billet, og så hurtigt tog ophold på den forreste perron.

På den måde kunne man køre igennem hele byen på en udløbet billet. :-)

Hvordan kunne du egentlig undgå at konduktøren smed dig ud, han sad jo forrest i vognen lige ved forperronen?


[image]
Indvendig i bivogn ved Dalgas Avenue (konduktøren holder pause), d.18.06.1971

--
Christian

Avatar

På tur i bivognen

af Tommy Nilsson ⌂ @, onsdag 29. januar, 2020, 20:03 (20 dage siden) @ Georg Schmidt

På tur i old-timeren (+1 foto)

af Niels Munch @, onsdag 29. januar, 2020, 21:42 (20 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for link, Tommy.

Spændende, om de nye Skoda-sporvogne kommer i rette kondition og tid til RNV, herunder til Mannheim & Ludvigshafen; Prag havde jo en del kvaler med sine. Og så er det hensigtsmæssigt, at vognstyrerne kan håndtere veteranerne.

Især de sporvejsbyer, der havde købt Siemens Combino, måtte udsætte udrangering af ældre vogne samt tillige sætte museumsvogne i drift, medens de nye vogne blev udbedret.

Også denne sporvogn fik en renæssance - om end kortvarig og på gummihjul (!):

[image]Præstø. Sporvogn i Adelgade. Præstø har 550-års jubilæum og fejrer det med en Pariserfest. Dateringsnote: 1953. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Præstø Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B4180 (klik på billedet for opr. størrelse).

Det drejer sig om vognkassen fra Odense Sporvejes (OS) motorvogn nr. 17 (Scandia/SSW 1924), læsset på en blokvogn og dekoreret ned et banner, der reklamerede for Odense (!). Af SHS' bog om OS fremgår, at vognen ved sporvejens nedlæggelse i 1952 blev bortskænket uden undervogn, deltog i en byfest i Præstø og endte som jagthytte ved Broskov ved Præstø fjord.

Og således havde Præstø "sporvogn". Men faktisk også "Metro". Præstø har nemlig i flere år haft "Paris" som byfest-tema, og i 1957 var NPMBs skinnebusser kortvarigt omdøbt til "Metro" og Præstø Station til "Montmartre". Men det er vist et sidespor .....


Bedste hilsener
Niels

Avatar

På tur i old-timeren (+1 foto)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 29. januar, 2020, 22:33 (20 dage siden) @ Niels Munch


Men det er vist et sidespor .....

eller blindspor.
Duk og væk...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Jernbanebøger

Med damptog til Dyrehaven
Med damptog til Dyrehaven
Pris 290,- kr.
 Læs mere 
Indsend billeder
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen