Prototype lyntoget

af henrik1953dk, onsdag 29. januar, 2020, 12:21 (29 dage siden)

Hej med jer.
Jeg sidder og forbereder mig på at læse mere om APO prototype lyntoget.
Hvilket diesellokomotiv skubbede eller trak lyntoget uden motorer !
Med venlig hilsen
Henrik Olsen i Kolding

Prototype lyntoget

af Bent Larsen, onsdag 29. januar, 2020, 12:28 (29 dage siden) @ henrik1953dk

Hej
Hvis du ser på styrevognene, så er det ME, men alle lok der havde el varme og ITC kunne vel køre med det.
Vh
Bent Larsen

Prototype lyntoget

af Niels Buch @, onsdag 29. januar, 2020, 12:47 (29 dage siden) @ Bent Larsen

Hej

Jeg mener at man til vest overførte en række MZ af 3. serie, da der ikke fandtes lokomotiver i vest med udrustning til at køre styrevognstog.

Hilsen
Niels

Prototype lyntoget

af Steffen Dresler @, onsdag 29. januar, 2020, 12:57 (29 dage siden) @ henrik1953dk

Kære Henrik udi Kolding

Herunder et billede af "proto lynet" fotograferet i Roskilde den 19 juni 1983 mod Korsør.
[image]

Hvis du vil vide mere om toget og dette lige fra hestens mund, skal du anskaffe dig (aner ikke hvor):

"Særtryk af DSB bladet nr. 1/1982, Det nye lyntog, Maj 1982".

Heri får du alt vedr. toget. Om det kan købes antikvarisk hos DJM i Odense eller DJK ved jeg ikke.
Med god fornøjelse med et tog der bare kørte hammergodt!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Prototype lyntoget - Hæfte afsættes

af Leif Jørgensen @, København Ø., onsdag 29. januar, 2020, 13:37 (29 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis du vil vide mere om toget og dette lige fra hestens mund, skal du anskaffe dig (aner ikke hvor):

"Særtryk af DSB bladet nr. 1/1982, Det nye lyntog, Maj 1982".

Heri får du alt vedr. toget. Om det kan købes antikvarisk hos DJM i Odense eller DJK ved jeg ikke.

Undertegnede har en dublet af det hæfte, som jeg gerne vil afsætte, hvis nogen skulle være interesserede. Tryk på kuverten over mit indlæg for kontakt.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Prototype lyntoget - Hæfte afsættes

af henrik1953dk, onsdag 29. januar, 2020, 14:56 (28 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Leif Jørgensen
Jeg har fundet det jeg har brug for.
Nu venter jeg på at Tog&teknik kommer med et eksemplar til mig når DMJU holder generalforsamling i Kolding.
Med venlig hilsen
Henrik Olsen

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Niels Munch @, onsdag 29. januar, 2020, 13:05 (29 dage siden) @ henrik1953dk
redigeret af Niels Munch, onsdag 29. januar, 2020, 13:25

Hej Henrik,

Ved indvielsen af protolynet i L129 den 23. maj 1982 var oprangeringen fra Kh denne: Bfs 74100 – Bfm 74300 – Cfm 74200 – Afm 74001 – Bfs 74101 – ME 1513.

[image]L129 på Kh 23.05.1982 (nm).

[image]Bfs 74101 om bord på M/F Prins Joachim, 23.05.1982 (nm).

I Nyborg blev stammen trukket i land af MZ 1444. Og det var vel det typiske, ME øst for og MZ vest for Storebælt. Toget er også set i vest med 2 x MY.

[image]L129 ank. i Odense 23.05.1982 (nm).

PS: Mere om toget her http://www.sebtus.de/steckbrief_dsbv_apo_lyn.html .


M.v.h.
Niels

Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 29. januar, 2020, 22:28 (28 dage siden) @ Niels Munch

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender? Fleksibilitet? Der er en der skriver noget om mangel på lokomotivførere med certifikat til styrevognene, og så kan man jo "bare" lave omløb, mens man kan undgå det uanset hvor man nu er end med lokomotivet forrest og så skal vende og køre tilbage.
Men ved for Bns har man i hvert fald på Sjælland en standard med styrevogn mod Helsingør og derved lokomotivet ude i det fri.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 30. januar, 2020, 02:44 (28 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender? Fleksibilitet? Der er en der skriver noget om mangel på lokomotivførere med certifikat til styrevognene, og så kan man jo "bare" lave omløb, mens man kan undgå det uanset hvor man nu er end med lokomotivet forrest og så skal vende og køre tilbage.
Men ved for Bns har man i hvert fald på Sjælland en standard med styrevogn mod Helsingør og derved lokomotivet ude i det fri.

Hejsa,

Tidsbesparelse. Færgerne på Storebælt havde lukket agterende, så hvis togmaskinerne kunne sætte vognstammen om bord og hente den i land igen direkte, uden rangering, så var der en ekstra tidsgevinst for de lyntogsrejsende i forhold til de traditionelle IC-tog. Tilsvarende gjaldt ved skifte af køreretning på knudepunktstationer som fx Fredericia Århus, Langå og Esbjerg.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af K564, torsdag 30. januar, 2020, 07:05 (28 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender?

Godmorgen

Det kun en prototypen. I serietypen skulle der kun være en styrevogn, som altid vendte mod Storebælt, så der kunne køres direkte ind på færgen, koble maskinen fra og sende den i land. Så var det bare at køre ind med en ny maskine på den anden side. Dette sparede plads på færgen.

Hilsner Keld

Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 30. januar, 2020, 11:25 (28 dage siden) @ K564

Tak Morten og Keld.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Prototype lyntoget

af zumbach @, Malling, onsdag 29. januar, 2020, 14:45 (28 dage siden) @ henrik1953dk

Hej Henrik.

Her er 2 billeder med Prototype lyntoget skubbet af en MZ, på vej mod Nyborg.


[image]Hasselager prototype Lyntog, 1980érne


[image]Kongsvang prototype Lyntog, 1980érne,

M.v.h
Keld Zumbach

Prototype lyntoget

af Jesper Andersen, onsdag 29. januar, 2020, 17:32 (28 dage siden) @ henrik1953dk

Hej.

Hermed et par billeder fra Odense hvor ME 1505 var foran prototype lyntoget.

[image]

[image]

Prototype lyntoget

af K564, onsdag 29. januar, 2020, 18:13 (28 dage siden) @ henrik1953dk

Hej

Alle DSB´s diesellokomotiver med elvarme kunne bruges til at trække toget. Når en af styrevognene var i brug krævede også ITC på maskinen. Så MY, MZ, og ME blev brugt. Et problem i vest var mgl. på lokomotivfører med uddannelse i styrevogns kørsel, så tit måtte toget trækkes. Har selv oplevet toget med MY forspand som trækkraft. Her et par foto af trækkraft til toget.


[image]
MZ 1515 ved Brøndbyøster januar 1986. Der hænger et par B-vogne bagpå.


[image]
MZ 1505 i Aalborg september 1990. Denne maskine var ikke udstyret med ITC.


Hilsner Keld

Prototype lyntoget

af Niels-Erik Hansen @, Roskilde, onsdag 29. januar, 2020, 20:28 (28 dage siden) @ henrik1953dk

Var den dybere årsag til togsættenes (kun 2) forholdsvis korte levetid ikke vognvægten, og "døde" de så ikke på bekostning af MF-togene?

Prototype lyntoget

af Bent Larsen, onsdag 29. januar, 2020, 20:58 (28 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Hej
Jo det var vel vægten og IC/3, men ideen var god nok, dengang var der næsten hængt spindelvæv op over det hele, nå sådan gik det ikke, men her et togsæt til el og diesel.
Vh
Bent Larsen

Prototype lyntoget

af Lars @, onsdag 29. januar, 2020, 20:30 (28 dage siden) @ henrik1953dk

Her er er toget klar til afgang fra Esbjerg januar 1990

[image]

og her er toget ankommet til den definitive endestation i Damark i juni 1995, klar til udskibning til Iran - smukt ommalet og omlitreret til de nye forhold.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Prototype lyntoget

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, torsdag 30. januar, 2020, 08:02 (28 dage siden) @ Lars

Ja, de 2 togsæt blev afskibet fra Esbjerg Havn i 1995. Det var noget af et syn. Jeg var selv med til at rangere dem ned på havnen. De blev kørt om på Europa-kaj, og der med en kran løftet om bord på et fragtskib. Det var noget af et syn, der tiltrak mange tilskuere. Det var før vore havne blev gemt bag terror-hegn og porte...

Nogen der har billeder af aktionen med at løfte dem om bord?

Prototype lyntoget

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, torsdag 30. januar, 2020, 08:05 (28 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Her et luftfoto fra 1995 med udskibningsstedet på Esbjerg Havn
[image]

Prototype lyntoget

af Niels Munch @, torsdag 30. januar, 2020, 12:01 (28 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Nogen der har billeder af aktionen med at løfte dem om bord?


Hej NielsJ,

Holger Cordtz viste billeder fra afsendelsen ovre på "Spor 1": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=4838 - hvor protolynet eller APO-toget i øvrigt har været emne flere gange, også med fotos fra driften i DK.

M.v.h.
Niels

Prototype lyntoget foto

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, torsdag 30. januar, 2020, 11:29 (28 dage siden) @ henrik1953dk

Hej Henrik

[image]

L170 ved Viby J 27.sep 1982.

med venlig hilsen Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen