Prototype lyntoget

af henrik1953dk, 29/1 2020, 12:21 (1521 dage siden)

Hej med jer.
Jeg sidder og forbereder mig på at læse mere om APO prototype lyntoget.
Hvilket diesellokomotiv skubbede eller trak lyntoget uden motorer !
Med venlig hilsen
Henrik Olsen i Kolding

Prototype lyntoget

af Bent Larsen, 29/1 2020, 12:28 (1521 dage siden) @ henrik1953dk

Hej
Hvis du ser på styrevognene, så er det ME, men alle lok der havde el varme og ITC kunne vel køre med det.
Vh
Bent Larsen

Prototype lyntoget

af Niels Buch, 29/1 2020, 12:47 (1520 dage siden) @ Bent Larsen

Hej

Jeg mener at man til vest overførte en række MZ af 3. serie, da der ikke fandtes lokomotiver i vest med udrustning til at køre styrevognstog.

Hilsen
Niels

Prototype lyntoget

af Steffen Dresler, 29/1 2020, 12:57 (1520 dage siden) @ henrik1953dk

Kære Henrik udi Kolding

Herunder et billede af "proto lynet" fotograferet i Roskilde den 19 juni 1983 mod Korsør.
[image]

Hvis du vil vide mere om toget og dette lige fra hestens mund, skal du anskaffe dig (aner ikke hvor):

"Særtryk af DSB bladet nr. 1/1982, Det nye lyntog, Maj 1982".

Heri får du alt vedr. toget. Om det kan købes antikvarisk hos DJM i Odense eller DJK ved jeg ikke.
Med god fornøjelse med et tog der bare kørte hammergodt!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Prototype lyntoget - Hæfte afsættes

af Leif Jørgensen, København Ø., 29/1 2020, 13:37 (1520 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis du vil vide mere om toget og dette lige fra hestens mund, skal du anskaffe dig (aner ikke hvor):

"Særtryk af DSB bladet nr. 1/1982, Det nye lyntog, Maj 1982".

Heri får du alt vedr. toget. Om det kan købes antikvarisk hos DJM i Odense eller DJK ved jeg ikke.

Undertegnede har en dublet af det hæfte, som jeg gerne vil afsætte, hvis nogen skulle være interesserede. Tryk på kuverten over mit indlæg for kontakt.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Prototype lyntoget - Hæfte afsættes

af henrik1953dk, 29/1 2020, 14:56 (1520 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Leif Jørgensen
Jeg har fundet det jeg har brug for.
Nu venter jeg på at Tog&teknik kommer med et eksemplar til mig når DMJU holder generalforsamling i Kolding.
Med venlig hilsen
Henrik Olsen

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Niels Munch, 29/1 2020, 13:05 (1520 dage siden) @ henrik1953dk
redigeret af Niels Munch, 29/1 2020, 13:25

Hej Henrik,

Ved indvielsen af protolynet i L129 den 23. maj 1982 var oprangeringen fra Kh denne: Bfs 74100 – Bfm 74300 – Cfm 74200 – Afm 74001 – Bfs 74101 – ME 1513.

[image]L129 på Kh 23.05.1982 (nm).

[image]Bfs 74101 om bord på M/F Prins Joachim, 23.05.1982 (nm).

I Nyborg blev stammen trukket i land af MZ 1444. Og det var vel det typiske, ME øst for og MZ vest for Storebælt. Toget er også set i vest med 2 x MY.

[image]L129 ank. i Odense 23.05.1982 (nm).

PS: Mere om toget her http://www.sebtus.de/steckbrief_dsbv_apo_lyn.html .


M.v.h.
Niels

Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/1 2020, 22:28 (1520 dage siden) @ Niels Munch

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender? Fleksibilitet? Der er en der skriver noget om mangel på lokomotivførere med certifikat til styrevognene, og så kan man jo "bare" lave omløb, mens man kan undgå det uanset hvor man nu er end med lokomotivet forrest og så skal vende og køre tilbage.
Men ved for Bns har man i hvert fald på Sjælland en standard med styrevogn mod Helsingør og derved lokomotivet ude i det fri.

Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2020, 02:44 (1520 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender? Fleksibilitet? Der er en der skriver noget om mangel på lokomotivførere med certifikat til styrevognene, og så kan man jo "bare" lave omløb, mens man kan undgå det uanset hvor man nu er end med lokomotivet forrest og så skal vende og køre tilbage.
Men ved for Bns har man i hvert fald på Sjælland en standard med styrevogn mod Helsingør og derved lokomotivet ude i det fri.

Hejsa,

Tidsbesparelse. Færgerne på Storebælt havde lukket agterende, så hvis togmaskinerne kunne sætte vognstammen om bord og hente den i land igen direkte, uden rangering, så var der en ekstra tidsgevinst for de lyntogsrejsende i forhold til de traditionelle IC-tog. Tilsvarende gjaldt ved skifte af køreretning på knudepunktstationer som fx Fredericia Århus, Langå og Esbjerg.

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af K564, 30/1 2020, 07:05 (1520 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad var egentlig begrundelsen for styrevogne i begge ender?

Godmorgen

Det kun en prototypen. I serietypen skulle der kun være en styrevogn, som altid vendte mod Storebælt, så der kunne køres direkte ind på færgen, koble maskinen fra og sende den i land. Så var det bare at køre ind med en ny maskine på den anden side. Dette sparede plads på færgen.

Hilsner Keld

Avatar

Prototype lyntoget (+3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/1 2020, 11:25 (1520 dage siden) @ K564

Tak Morten og Keld.

Prototype lyntoget

af zumbach, Malling, 29/1 2020, 14:45 (1520 dage siden) @ henrik1953dk

Hej Henrik.

Her er 2 billeder med Prototype lyntoget skubbet af en MZ, på vej mod Nyborg.


[image]Hasselager prototype Lyntog, 1980érne


[image]Kongsvang prototype Lyntog, 1980érne,

M.v.h
Keld Zumbach

Prototype lyntoget

af Jesper Andersen, 29/1 2020, 17:32 (1520 dage siden) @ henrik1953dk

Hej.

Hermed et par billeder fra Odense hvor ME 1505 var foran prototype lyntoget.

[image]

[image]

Prototype lyntoget

af K564, 29/1 2020, 18:13 (1520 dage siden) @ henrik1953dk

Hej

Alle DSB´s diesellokomotiver med elvarme kunne bruges til at trække toget. Når en af styrevognene var i brug krævede også ITC på maskinen. Så MY, MZ, og ME blev brugt. Et problem i vest var mgl. på lokomotivfører med uddannelse i styrevogns kørsel, så tit måtte toget trækkes. Har selv oplevet toget med MY forspand som trækkraft. Her et par foto af trækkraft til toget.


[image]
MZ 1515 ved Brøndbyøster januar 1986. Der hænger et par B-vogne bagpå.


[image]
MZ 1505 i Aalborg september 1990. Denne maskine var ikke udstyret med ITC.


Hilsner Keld

Prototype lyntoget

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 29/1 2020, 20:28 (1520 dage siden) @ henrik1953dk

Var den dybere årsag til togsættenes (kun 2) forholdsvis korte levetid ikke vognvægten, og "døde" de så ikke på bekostning af MF-togene?

Prototype lyntoget

af Bent Larsen, 29/1 2020, 20:58 (1520 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Hej
Jo det var vel vægten og IC/3, men ideen var god nok, dengang var der næsten hængt spindelvæv op over det hele, nå sådan gik det ikke, men her et togsæt til el og diesel.
Vh
Bent Larsen

Prototype lyntoget

af Bo Leth Andersen, 5/6 2023, 14:28 (297 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

I en organisation med høje lønninger og dokumentationskrav, er det alt for dyrt at holde to unikke togsæt kørende. De to sæt var heller ikke ens, det var prototyper, hvor man afprøvede komponenter fra forskellige leverandører på de to tog. Det samme skete med de 2 prototyper til 3G S-tog, de havde stærkstrømssystem fra henholdsvis ASEA og GEC.
Hvor skulle man i øvrigt bruge dem i et togsystem indrettet til forholdsvis korte togsæt.
Man ser det også i flyindustrien, hvor 10 år gamle A380 og 787 med lave produktionsnumre, er på vej ud. De lave produktionsnumre betyder at de ikke er bygget til "serie standart".

Prototype lyntoget

af Lars, 29/1 2020, 20:30 (1520 dage siden) @ henrik1953dk

Her er er toget klar til afgang fra Esbjerg januar 1990

[image]

og her er toget ankommet til den definitive endestation i Damark i juni 1995, klar til udskibning til Iran - smukt ommalet og omlitreret til de nye forhold.

[image]

[image]

[image]

[image]

Prototype lyntoget

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 30/1 2020, 08:02 (1520 dage siden) @ Lars

Ja, de 2 togsæt blev afskibet fra Esbjerg Havn i 1995. Det var noget af et syn. Jeg var selv med til at rangere dem ned på havnen. De blev kørt om på Europa-kaj, og der med en kran løftet om bord på et fragtskib. Det var noget af et syn, der tiltrak mange tilskuere. Det var før vore havne blev gemt bag terror-hegn og porte...

Nogen der har billeder af aktionen med at løfte dem om bord?

Prototype lyntoget

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 30/1 2020, 08:05 (1520 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Her et luftfoto fra 1995 med udskibningsstedet på Esbjerg Havn
[image]

Prototype lyntoget

af Niels Munch, 30/1 2020, 12:01 (1520 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Nogen der har billeder af aktionen med at løfte dem om bord?


Hej NielsJ,

Holger Cordtz viste billeder fra afsendelsen ovre på "Spor 1": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=4838 - hvor protolynet eller APO-toget i øvrigt har været emne flere gange, også med fotos fra driften i DK.

M.v.h.
Niels

Prototype lyntoget foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/1 2020, 11:29 (1520 dage siden) @ henrik1953dk

Hej Henrik

[image]

L170 ved Viby J 27.sep 1982.

med venlig hilsen Lars Møller Jensen.

Prototype lyntoget foto

af Jensen1949, 5/6 2023, 16:05 (297 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej vil tilføje jeg arbejde på værksted Helgoland i mange år, medens jeg var jernbanearbejder, havde vi lidt udfordringer når toget blev erstattet af B vogns materiel. Reserveringer passede ikke og det var gulvvask istedetfor støvsugning af tæpper.
Men jeg elskede når det var B vogne
Med venlig hilsen Bent Jensen

Prototype lyntoget foto

af Jensen1949, 6/6 2023, 00:04 (297 dage siden) @ Jensen1949

Min personlige mening er at APO toget aldrig burde være bygget, selvom det var behageligt at køre i, man kunne have forsynet B vogns materiellet med lukkede toilet systemer, men det er min personlige mening.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Prototype lyntoget foto

af Steffen Dresler, 7/6 2023, 10:27 (296 dage siden) @ Jensen1949

Godformiddag

Selvfølgelig SKULLE DSB da bygge et ”Prototypelyntog”, for ellers var udviklingen af fremtidens jernbanekonceptet med hurtigst mulige forbindelser mellem landsdelene og med en god rejsekomfort blevet gjort til skamme, trods indførelsen af Intercity (IC) timesdriften i K74 med lokomotivtrukne standard (B-vognsmateriel) personvognsstammer.

Allerede i 1975 blev ”Plan 1990” søsat og da der hér stadig ønskedes en overbygning på IC nettet med et ”lyntogsnet” med det ypperste indenfor rejsekomfort og hastighed og som afløsning for MS, MB og MA-lyntogene, blev man jo nødt til at udvikle et nyt lyntogskoncept. Og i 1978 blev der skrevet kontrakt med Scandia om et par prototyper, hvor der skulle tænkes i helt nye baner, bl.a. med hensyn til sikkerhed, kørekomfort, teknik og aptering. Dette blev til de to forskellige teknisk udformede prototype lyntog med levering og prøvekørsel fra 1981. Serieleveringerne påregnedes at skulle ske fra 1985 ff.

Men udviklingen i ”Plan 90” blev allerede i midten af 1980´erne overhalet af helt nye tanker om udviklingen af et nyt standard togsystem, baseret på nye letbyggede 3-vogns dieseltrukne enheder til afløsning af både lyntog som lokomotivtrukne IC-tog. Og dette blev jo som bekendt til IC-3 systemet, hvorfor der ikke var brug for de to Prototypelyntog mere, hverken i drift (2 stk. er meget dyre i drift) som planmæssigt.

Men dette til trods, blev en stor mængde ideer fra netop de to prototypetogsæt anvendt i forbindelse med udviklingen af IC-3 togsættene. Så de to prototypetogæt ”levede” ikke forgæves, men sparede både tid og penge i forbindelse med udviklingen af IC-3.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Selvfølgelig have prototypen nogle uheldige komponenter mv., men det er jo DET en prototype bliver bygget til, at indhente erfaring!!

Kilde: DSB Det nye lyntog, maj 1982, BB Det sidste danske togdesign m. fl.

Prototype lyntoget foto

af Oversmeden, 7/6 2023, 11:35 (296 dage siden) @ Steffen Dresler

Helt enig i at DSB skulle forsøge sig med en udvikling.
Et resultat kan jo også være godt selvom der ikke kommer serieproduktion:-)

Noget andet, som oftes overses helt i debatten om prototypelyntogene:
Når stor vægt skal fremføres med høj hastighed, så kræver det meget energi.
Energien (olie eller el) koster og skal betales.
I forbindelse med IC3, så blev der lavet beregninger over energiforbrug på:
- loko + prototypelyntog
- MR (opformeret til samme antal siddepladser som prototypelyn).
- "Optimeret" MR.
Det viste sig at loko + prototypelyntog kostede væsentligt mere i energi (hvilket var lig en ekstraregning på flere millioner ekstra om året) sammenlignet med de 2 alternativer.
Ved at udforme en "optimeret MR" med nem sammenkobling, så kunne der som sidegevinst spares på rangerberedskabet.

IC3 er faktisk ret unik idet det lykkedes at få 3 elementer til at spille sammen:
- kortere rejsetider.
- lavere energiforbrug.
- højere komfort for passagerene.
Kik rundt i Europa fra 1985-1995 og find et tog der kan det samme på alle 3 parametre; det er svært. Ofte vil kun 2 parametre kunne opfyldes, men ikke det tredje.
Du kan sagtens få kortere rejsetider, men ofte kommer det med et højere energiforbrug......

Avatar

Prototype lyntoget foto

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/6 2023, 13:11 (296 dage siden) @ Oversmeden

Ideen om brug af vognsæt i lokomotivtrukne Lyntog i stedet for togsæt var ikke ny. Her er et DSB-forslag fra ca. 1955 (E.V. Hyllestad). Det ville have været et festligt tog at have haft kørende i Danmarks Jernbanemuseums regi, med MY 1101 som trækkraft. Men sådan skulle det desværre ikke gå.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Prototype lyntoget + andre forslag

af Steffen Dresler, 7/6 2023, 14:51 (295 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak til MFL for den viste projekttegning, der jo med tydelighed viser det store dilemma DSB havde med landsdelstogene, FÆRGERNE!

For at få et fornuftigt antal rejsende – økonomi – rejsetilbud til både 1.- og 2.- klasses rejsende (fællesklasse) SKULLE toget kunne adskilles og sammenkobles på en sådanne måde, at man enten skulle anvende fællesbogier (a lá AD/AY) eller kortere bogier og vognene kortkoblede.

Især ved projektet ”8 vogns motortogsprojekt til brug for bådtoget ”Englænderen” jf. udkast fra Trækkekraftudvalget af 28. juli 1947”, fremgik det ganske tydeligt, at færgerne og skinnekurverne på disse udgjorde den største tekniske hindring. Dette forslag endte så ud i den ”Englænder” vi kom til at kende med MK/FK=AC=WR 42xx=AD/AY=MO. Bortset fra AD/AY var det ”normalt” materiel m.h.t. bogier og koblinger.

Herunder det MULIGE forslag til det kortkoblede og ændrede med udflyttede bogier til bådtoget.

[image]

Nå, de nærmere – og endnu flere forslag – er jeg sikker på at ”Oversmeden” kan uddybe hvis nødvendigt.

Med venlig hilsen

Steff

Prototype lyntoget + andre forslag

af Jensen1949, 7/6 2023, 17:41 (295 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for jeres respons må indrømme at jeg sommetider får skrevet uden at tænke ordentlig. Ja vi kan ikke lave om på apo toget blev bygget, men ønskede det skulle være lettere. Desuden at der ikke var sryrerum i toget såvidt jeg ved blev kun brugt i første år har aldrig set set i brug=jeg begyndte maj 1984=på Helgoland og det sjette aldrig, så jeg ønskede at de havde normal overgang=til andre vogne. Apropos var engang på udflugt og i Nyborg blev de r ikke tilkoblet lkaætpgsvogne=så folk sagdetill hvor skal vi sidde han pegede på 1=klasse nogen sagde, det er jo 1 klasse hvortil han svarede, hele toget er første klasse.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Prototype lyntoget + andre forslag

af Steffen Dresler, 7/6 2023, 19:06 (295 dage siden) @ Jensen1949

Kære Bent

Jeg synes det er helt iorden det du skriver. Modsat "os", har du haft prototypesættene som din arbejdsplads ude på Hgl. Altså en brugervinkel. Det var vi andre ikke. Så det er jo helt klart, at du har en anden - og lige så god - tilgang/vinkel på det du skriver.

Det nærmeste jeg har "arbejdet" på Hgl. var på Kildevæld, hyggeligt at mødes med dine kollegaer en gang imellem:-D

Bedste hilsener

Steff

Prototype lyntoget + andre forslag

af Jensen1949, 7/6 2023, 21:14 (295 dage siden) @ Steffen Dresler

Nej hvor sjovt du har arbejdet på Kildevæld, må indrømme har været der nogle gange med kollegaer efter arbejdstid, hyggeligt med alle de billeder der var der
Med venlig hilsen Bent Jensen

Prototype lyntoget + andre forslag

af Steffen Dresler, 8/6 2023, 09:17 (295 dage siden) @ Jensen1949

Hej Bent

Ikke ansat, så da besøgt stedet flere gange i forskellige gøremål

Fortsat god dag

Steff

Prototype lyntoget + andre forslag

af Niels Munch, 8/6 2023, 10:12 (295 dage siden) @ Steffen Dresler

Ikke ansat, så da besøgt stedet flere gange i forskellige gøremål

Nu ikke så bly, Steff, vi har alle vore stamværtshuse - når messelivet er for "magert" .....

M.v.h.
[image]
Niels

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak