Avatar

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2020, 09:04 (1543 dage siden)

Jeg stødte tilfældigvis på denne strækningsoversigt fra TIB HL (uden årstal). Der er i Kvistgård angivet noget, der ligner et sidespor på fri bane.

Jeg har ikke kunnet finde yderligere herom. Nogen der ved noget? Har der eksisteret en sikkerhedsinstruks for benyttelsen af det viste sidespor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

[image]

Sidespor på fri bane i Kvistgård

af Ole Lund Jensen, 3/2 2020, 09:49 (1543 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke det er det gamle spor 3, der blev liggende som sidespor med tilslutning kun i Snekkersten-enden efter at krydsningsporet belv nedlagt og Kvistgård ophørte med at være togfølgestation? Jeg synes jeg på luftfotos i Det Kongelige Bibilioteks samling kan se, at spor 3 fortsat eksisterer og nu har fået en ny sporstopper anbragt i Hillerød-enden efter at krydsningssporet (spor 1) er taget ud af brug.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård?

af Bent Larsen, 3/2 2020, 10:10 (1543 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Et skud ud i det blå, havde Peugeot importøren lager i Kvistgård i tresserne, så der kom Biler per jernbane.
Vh
Bent Larsen

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård?

af Svend, Storkøbenhavn, 3/2 2020, 10:14 (1543 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Et skud ud i det blå, havde Peugeot importøren lager i Kvistgård i tresserne, så der kom Biler per jernbane.
Vh
Bent Larsen

.
Ja, men det var mens Kvistgård endnu var togfølgestation (stationen var dog ubetjent det meste af driftstiden).
Kvistgård blev betjent af lokalgodstog både fra Hillerød (Ardelt) og Helsingør (MH) ..... men nok ikke samtidigt.

Avatar

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2020, 11:49 (1543 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 3/2 2020, 12:07

Jeg stødte tilfældigvis på denne strækningsoversigt fra TIB HL (uden årstal). Der er i Kvistgård angivet noget, der ligner et sidespor på fri bane.

Jeg har ikke kunnet finde yderligere herom. Nogen der ved noget? Har der eksisteret en sikkerhedsinstruks for benyttelsen af det viste sidespor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

[image]


Det, der undrer mig, er, at da strækningen hørte under Banedanmark, var Kvistgård et "rendyrket" trinbræt uden sidespor eller "sporstumper":


[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Avatar

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård?

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2020, 12:08 (1543 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg stødte tilfældigvis på denne strækningsoversigt fra TIB HL (uden årstal). Der er i Kvistgård angivet noget, der ligner et sidespor på fri bane.

Jeg har ikke kunnet finde yderligere herom. Nogen der ved noget? Har der eksisteret en sikkerhedsinstruks for benyttelsen af det viste sidespor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Det er vel bare et trinbræt med et sidespor, der er nedlagt men endnu ikke fjernet, jf. denne tråd. Sidesporet eksisterer så at sige ikke.

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård?

af Niels Munch, 3/2 2020, 13:05 (1543 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 3/2 2020, 13:41

Kære Thomas,

Kvistgård er i dag et "rent trinbræt" og ganske uden sporskifter. Men det meste af det gamle spor 1 (nærmest stationsbygningen) og spor 3 (ovre i græsset) ligger der stadig. Det er således arealmæssigt muligt at retablere Kvistgård som station ved evt. indførelse af 20 min. drift på Lille Nord (som det opr. var tanken i HUR's "kvalitetsscenarie").

Da HL i 2001 overtog sporet på Lille Nord mellem stationsgrænserne i Hillerød og Snekkersten, var sporskifterne på Kvistgård nøgleaflåst og nøglerne var placeret i Snekkersten.

På sporskifte 101 i Hillerødenden var tungerne delvis fjernet og et stykke af sporet bag spsk. i afvigende gren (spor 1) fjernet af Banedanmark.

Sporskifte 102 i Snekkerstenenden blev fjernet af HL og erstattet med almindelig spor i 2008. I samme omgang blev spsk. S3 og S4 fjernet. Sporskifte S4, som lå bag sporskifte 102 i hovedsporet (spor 2), fjernede HL og erstattede med alm. spor. Sporskifte S3 lå i spor 3 (i græsset).

Som nævnt havde HL pr. 01.01.2001 overtaget ejerskabet til Lille Nords infrastruktur, hvis vedligeholdelse indledningsvis udførtes på kontrakt af Banedanmark for HL. Siden har Lokalbanen A/S (nu Lokaltog A/S) overtaget vedligeholdelsen af også denne HL-strækning. Det skete i 2007 samtidig med, at Lokalbanen overtog driften fra DSB S-tog, og de røde ML-tog blev afløst af gule LINT.

Jernbaneklubbens materiel var mig bekendt det sidste, der har "betrådt" spor 3 i Kvistgård.

Der kan ses udmærket luftfoto her: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=975&content=Kvistgaard-Trinbr... samt aktuelle fotos her: http://www.danskestationer.dk/hi-hg/kvistgaard.php .

EDIT: Her er, som Kvistgård så ud - skematisk - ved HLs overtagelse:

[image]


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård? - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2020, 14:42 (1542 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Kvistgård er i dag et "rent trinbræt" og ganske uden sporskifter. Men det meste af det gamle spor 1 (nærmest stationsbygningen) og spor 3 (ovre i græsset) ligger der stadig. Det er således arealmæssigt muligt at retablere Kvistgård som station ved evt. indførelse af 20 min. drift på Lille Nord (som det opr. var tanken i HUR's "kvalitetsscenarie").

Da HL i 2001 overtog sporet på Lille Nord mellem stationsgrænserne i Hillerød og Snekkersten, var sporskifterne på Kvistgård nøgleaflåst og nøglerne var placeret i Snekkersten.

På sporskifte 101 i Hillerødenden var tungerne delvis fjernet og et stykke af sporet bag spsk. i afvigende gren (spor 1) fjernet af Banedanmark.

Sporskifte 102 i Snekkerstenenden blev fjernet af HL og erstattet med almindelig spor i 2008. I samme omgang blev spsk. S3 og S4 fjernet. Sporskifte S4, som lå bag sporskifte 102 i hovedsporet (spor 2), fjernede HL og erstattede med alm. spor. Sporskifte S3 lå i spor 3 (i græsset).

Som nævnt havde HL pr. 01.01.2001 overtaget ejerskabet til Lille Nords infrastruktur, hvis vedligeholdelse indledningsvis udførtes på kontrakt af Banedanmark for HL. Siden har Lokalbanen A/S (nu Lokaltog A/S) overtaget vedligeholdelsen af også denne HL-strækning. Det skete i 2007 samtidig med, at Lokalbanen overtog driften fra DSB S-tog, og de røde ML-tog blev afløst af gule LINT.

Jernbaneklubbens materiel var mig bekendt det sidste, der har "betrådt" spor 3 i Kvistgård.

Der kan ses udmærket luftfoto her: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=975&content=Kvistgaard-Trinbr... samt aktuelle fotos her: http://www.danskestationer.dk/hi-hg/kvistgaard.php .

EDIT: Her er, som Kvistgård så ud - skematisk - ved HLs overtagelse:

[image]


Bedste hilsener
Niels


Kære Niels

Tak for udredningen!

Bedste hilsner

Thomas

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård? - tak

af Per Sørensen, Hg, 6/2 2020, 23:43 (1539 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas,

Niels har ret.

Jeg kører tit imellem Kvistgård og Helsingør og der er kun hovedsporet man kan køre på.
Alle forbindelser til andre spor er fjernet, selvom der ikke er ryddet op endnu.
Der er sveller og sporrester her og der.

Jeg har fotos, men ikke lige ved hånden.

Bent er inde på, at der var spor til Peugeot importørens lager i Kvistgård i tresserne, så der kom Biler per jernbane.

Det er mange år siden, det blev pillet op.

god nat pediHg

Ukendt sidespor på fri bane i Kvistgård? - tak

af Steen Larsen, Søborg DK, 9/2 2020, 18:52 (1536 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Jernbanens læsere

Hermed nogle billeder fra Kvistgård sommer 2019 hvis det har interesse.

[image]
Kvistgård trinbrædt mod Øst

[image]

[image]
Vest enden af Kvistgård trinbrædt.

[image]


[image]
Kvistgård med LB 207.

Mvh Steen

DSB MO1954
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak