InnoTrans 2000 - 1. del (17 fotos)

af Niels Munch @, lørdag 08. februar, 2020, 18:00 (10 dage siden)

Kære forum,

[image]

2020 er atter InnoTrans år, og messen finder sted 22. - 25.09.2020 i Berlin. For hver gang er der flere gæster, ligesom der er flere udstillere, så der er ikke for tidligt at begynde planlægningen af besøget.

Da jeg ikke besøgte InnoTrans 2010, må andre kaste et tilbageblik dertil. Til gengæld var jeg der i år 2000 (hvor messen fandt sted 12. - 15.09.) med en gruppe fra privatbanerne, og et tilbageblik derpå kunne måske interessere her i Herreværelset?

Ud over leverandørstande i 6 messehaller var der på Bahnhof InnoTrans udstillet diverse jernbanemateriel, hvoraf nedenfor vises et passende udvalg til illustration af, hvad der var "nyt" for 20 år siden:

Adtranz DaimlerChrysler:
[image]DSB "ET 4311 + FT 4711 + ET 4511" (EMU "Contessa", DSB First Øresundstog).

"ITINO" DMU, som skulle være en 2-vogns udgave af RegioShuttle, var kun med som en interiør-mockup i en af hallerne:

[image]ITINO DMU, interiør-mockup.

ITINO prototypen, leveret til Erfurter Bahn, blev udstillet på InnoTrans 2002.

ALSTOM:
[image]DB AG "618 001-2 + 619 001-1 + 619 101-9 + 619 601-8 + 619 501-0 + 618 501-1" (DMU "Alstom Coradia LIREX").

LIREX var et eksperimentaltog, hvor Alstom afprøvede alt nyt og mere til. F.eks. læssede man alt, hvad man normalt havde anbragt under vognbunden, op på taget. Desuden videreudviklede man på de én-akslede bogier, vi kender fra DSBs 4G S-tog, og endelig afprøvede man nye interiører:

[image]LIREX interiør.

[image]LIREX interiør, salonen med "sofaer" og ovale vinduer.

Mange af de opfindelser, man gjorde i f.m. LIREX, er anvendt på Alstoms Coradia Continental etc.

[image]Alstoms eksperimentaltog LIREX.

[image]DB AG "640 022-0" (DMU LINT-27, B'2'-dh).

[image]

[image]LINT-27 interiør.

[image]DB AG "640 022-0" (DMU LINT-27, B'2'-dh).

[image]DB AG "641 004-7" (LINT-27's franske fætter "Walfisch" (1A)'(A1)'-dh).

[image]

[image]"Walfisch" interiør.

[image]DB AG "641 004-7".

LINT-41 var repræsenteret ved højtgulvsudgaven:

[image]Nord-Ostsee-Bahn "VT 306" (DMU LINT-41/H, B' (2) B'-dh).

[image]NOB VT 306 Interiør.

[image]NOB "VT 306" (DMU LINT-41/H, B' (2) B'-dh).


Alle billeder er optaget, som det ses, den 14.09.2000 af mig (nm) med mit tjenstlige Olympus μ-1 kamera, der ikke var specielt egnet til dagens gråvejr, som i det mindst holdt tørt.

Jeg må bryde her og fortsætte med 2. del i morgen i denne tråd.


Bedste hilsener
Niels

InnoTrans 2000 - 2. del (17 fotos mere)

af Niels Munch @, søndag 09. februar, 2020, 09:44 (9 dage siden) @ Niels Munch

Hermed følger 2. del af mine indtryk fra InnoTrans 2000, der fandt sted 12. - 15. september i Berlin.

[image]Kig gennem frontruden på Alstom LIREX til bl.a. Øresundstog og LINT-41.

Bombardier Transportation (TALBOT):
[image]Ostmecklenburgische Eisenbahngesellschaft OME "0010" (DMU TALENT, B'2'2'B'-dm - FNr. 191342-191344/2000 = T10, M10, T10).

[image]

[image]TALENT interiør.

[image]OME-Bahn VT "0010".

Stadler, Bombardier Transportation, Adtranz DaimlerChrysler:
[image]DB AG - Usedomer Bäderbahn UBB "946 109 + 646 109 + 946 609" (dieseltogsæt GTW 2/6, 2'+Bo+2'-de).

[image]GTW interiør med sædeopstilling 2 + 3.

[image]GTW 2-akslet "Power Pack".

[image]UBB GTW "946 109 + 646 109 + 946 609".

OnRail GmbH:
[image]Osthannoversche Eisenbahnen OHE "200096" (Modernisering af 216 158 til Type DH 1504, B'B'-dh, FNr. DH 1504/5).

[image]Osthavelländische Eisenbahn OHE-Sp "V200.1" ("Taigatrommel" ex PKP St 44-161 M62 Lugansk 1971/1109). Istandsat ved OnRail og tilpasset trafik i Tyskland.

Siemens Krauss-Maffei:
[image]DSB "EG 3112" (C'C'-el, FNr. 20435/2000).

Siemens Verkehrstechnik:
[image]Slovenske Železnice SŽ "312 002 + 312 001" (EMU DESIRO EMG 312).

[image]DESIRO interiør.

[image]SŽ "312 001 + 312 002".

Desværre var der - mod forventning - ingen "DESIRO Classic" (som HHGB fik én af 2001) udstillet. Men en sporvogn:

[image]Freiburger Verkehrs AG VAG 271 (COMBINO - 8-akslet, 100% lavtgulvs og to-retnings ledvogn).

..... og til sidst "Messe-Maskotten":

[image]DR 52 8029-2, MBA 14103/1944.

Desværre var vejret ikke det bedste - og kameraet ej heller, men alligevel giver reportagen forhåbentlig et rimeligt indtryk af, hvad der rørte sig på jernbanemarkedet i 2000.

Brug de "indbyggede links" for yderligere info, og find evt. også mine øvrige InnoTrans oplevelser her:

InnoTrans 1998
InnoTrans 2002
InnoTrans 2004
InnoTrans 2006
InnoTrans 2008


Bedste hilsener
Niels

InnoTrans 2000 - epilog

af Niels Munch @, onsdag 12. februar, 2020, 14:58 (6 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, onsdag 12. februar, 2020, 15:25

Go' eftermiddag,

[image]

Måske andre, ligesom jeg, har undredes over den gule skævøjede (nej, ingen af menneskerne), der ses mellem Øresundstoget og LINT-41/H?

Frontpartiet er karakteristisk for de banetjenestekøretøjer, der er fremstillet af GBM Gleisbaumechanik Brandenburg/H GmbH, og lidt gurglen afslører, at det er en DB selvkørende universalmålevogn, bygget 1999 og udstillet på messen i 2000.

Køretøjet er siden blevet "privatiseret" og tilhører firmaet EURAILSCOUT. Det har gennemgået større revisioner/moderniseringer i 2007 og 2016. På EURAILSCOUTs website findes følgende om køretøjet, kaldet "UFM07":

http://www.eurailscout.com/fleet/ohl--track-geometry/ufm07/
http://www.eurailscout.com/news1/2016/revision-of-the-ufm07/

Se endvidere:

https://revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=18136&fahrzeugsuche...
http://www.bahndienstwagen-online.de/bahn/BDW/TFZ/707tfz.html
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_707


M.v.h.
Niels

InnoTrans 2000 - epilog

af Baumann, onsdag 12. februar, 2020, 17:39 (6 dage siden) @ Niels Munch

Denne såkaldt Eurailscout fætter ... har den ikke været på besøg i Danmark engang,
især i Padborg. Jeg syntes jeg kan genkende dens typisk front-design.
Med mindre den har en søster maskine som ligner den på en prik.

InnoTrans 2000 - epilog

af Niels Munch @, onsdag 12. februar, 2020, 18:02 (6 dage siden) @ Baumann

Denne såkaldt Eurailscout fætter ... har den ikke været på besøg i Danmark engang, især i Padborg. Jeg syntes jeg kan genkende dens typisk front-design.
Med mindre den har en søster maskine som ligner den på en prik.


Hej Baumann,

Det tør jeg ikke svare på. Men der findes hos Eurailscout et ultralydmåletog (UST02) med samme type front fra samme fremstiller, og det har været i DK jf. billede 8 i *dette indlæg* samt Ole Dinesens billeder her: http://www.oledinesen.dk/danmark-ovrige-operatorer/nggallery/danmark-ovrige-operatorer/... .


M.v.h.
Niels

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar
Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vodskov - Østervrå
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen