Avatar

D 880

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/2 2020, 11:20 (1503 dage siden)

Der er ingen billede af D 880 i databasen. Så her følger et, der p. t. er til salg på stamps.dk:

[image]
Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/134623/danmark-dsb-lokomotiv-litra-d-no-880-i-remise-by...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

D 880

af Steffen Dresler, 15/2 2020, 12:33 (1503 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´formiddag Thomas og alle I andre selvfølgelig!

Ja, det er da et sjældent billede af en fuldstændig uombygget eller på anden måde "berørt" litra D II.

Det man skal bemærke på billedet er tenderen, der klart indikere, at her har vi fat i en af de amerikansk producerede maskiner fra Baldwin Locomotive Works.
Disse var for det første de D-maskiner der fik større cylindre på Ø 460 mm mod de sædvanlige på Ø 430 mm, havde rundglidere, men nok mest bemærkelsesværdigt tenderens synlige naglehoveder. Det stod helt klart i specifikationerne fra fabrikken, at de som på alle andre lokomotiver med tendere fra fabrikken ikke skulle have planslebne naglehoveder. Derfor let genkendelig på afstand. Yderligere fik Baldwin lokomotiverne ikke støbt fabrik, fabriksnummer og år ind i midterste hjulskærm, men en cirkulær fabriksplade monteret på røgkammerunderstøttelsens buede plade. Kan dog ikke se på billedet.

[image]

Årsagen til at maskinerne blev byggede i Amerika var så godt som undersøgelser har vist, overhovedet intet at gøre med salget af de Vestindiske øer til USA (samt en anderkendelse af at Grønland var dansk!!) men udelukkende fordi ingen andre fabrikker i Vesteuropa kunne producere lokomotiver for Statsbanerne på dette tidspunkt efter den 1. verdenskrig (kan læses i sidste kvartalsskrift fra Jernbanemuseet).

Ud over lokomotiverne købte DSB også større mængder af reservedele, bladfjedre og andre metalvare, så Scandia bl.a. kunne færdiggøre alle de lange Q-vogne der stod uden for fabrikken, men manglede hjul mv.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

SFJ 17 eller 18

af Steffen Dresler, 17/2 2020, 15:17 (1501 dage siden) @ Steffen Dresler

Godeftermiddag

Postkortet med D 880 fra Thomas gjorde mig lidt nysgerrig på, hvad der muligvis også fandtes af andre interessante jernbane- og eller bymotiver.
Jeg er ikke samler af postkort og kender derfor ikke priserne, men der var da nogle interessante motiver, hvoraf åbenbart en del har været genstand for diskussion her på siden som originalmotiv før det blev til postkort eller omvendt.
Der var et interessant postkort med en maskine vi ikke ser billeder af hver dag. Muligvis har det været vist før, men det har så ikke taget min opmærksomhed. Så undskyld hvis det er set før!

[image]
https://www.stamps.dk/da-DK/lot/31192/danmark-svendborg-lokomotiv-ved-st-joergens-viadu...

Det er en af "Baldwinerne" fra Sydfynske, enten nr. 17. eller 18. byggede hos Baldwin i år 1900 og begge udrangerede i 1924. Typiske amerikanske "Western lokomotiver" mangler kun lige den store gnistfanger, der anvendtes ved fyring med træbrænde (se filmen "Generalen" med Buster Keaton).

Iøvrigt var Maskiningeniør Milling ved SFJ en interessant fætter, som det er svært at finde noget "fornuftigt" på, hvis man ønsker at skrive lidt mere og dybere end de sædvanlige kendte ting. Jeg har prøvet forgæves.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

SFJ 17 eller 18

af Ole M. Nielsen ⌂, 17/2 2020, 15:24 (1501 dage siden) @ Steffen Dresler

Er ikke lige i nærheden af “arkivet”, men mener at billedet har været bragt i en af Lars Viinholt’s SFJ-bøger.

SFJ 17 eller 18

af Steffen Dresler, 17/2 2020, 15:26 (1501 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Tak for info!

Har ikke nogen af disse bøger, men nu kan alle andre da se billedet af lokomotivet uden at købe en bog:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

D 880 - anno 1967

af Asger Christiansen, 15/2 2020, 14:36 (1503 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

D 880 blev hugget op i 1967 hos firmaet Løgstrup ved Randers havn - jeg kom forbi Strømmen station nær havnen lige forinden med mit nyindkøbte kamera

[image]

D 880 - hvor?

af Niels Munch, 17/2 2020, 15:48 (1501 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]


Selv har jeg ikke nogen særlig (= ingen) indsigt i remisearkitektur; men en god ven har hvisket "Tønder remise" til mig. Hvad mener I?

Bedste hilsener
Niels

Avatar

D 880 - hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2020, 15:49 (1501 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Selv har jeg ikke nogen særlig (= ingen) indsigt i remisearkitektur; men en god ven har hvisket "Tønder remise" til mig. Hvad mener I?

Bedste hilsener
Niels

Ja da, har I ikke set det fra opslagets start?

Avatar

D 880 - hvor? Tønder

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2020, 15:54 (1501 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Selv har jeg ikke nogen særlig (= ingen) indsigt i remisearkitektur; men en god ven har hvisket "Tønder remise" til mig. Hvad mener I?

Bedste hilsener
Niels


Ja da, har I ikke set det fra opslagets start?

Her med DSB K 595 i 1952.

[image]
(W.E. Dancker Jensen/Danmarks Jernbanemuseum)

D 880 - hvor? Tønder

af Niels Munch, 17/2 2020, 15:59 (1501 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak M:-)rten,

Men, øh, hvad mener du liige, vi har :-(verset "i farten"?

M.v.h.
Niels

Avatar

D 880 - hvor? Tønder

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2020, 16:14 (1501 dage siden) @ Niels Munch

Tak M:-)rten,

Men, øh, hvad mener du liige, vi har :-(verset "i farten"?

M.v.h.
Niels

Ingenting. Jeg undrede mig bare. Det er så stor en remise og bygget i preussisk stil, så jeg formodede, at den var almindeligt kendt her i cigarklubben. Dernede fik de i øvrigt til den mange lokomotiver leveret smøreolie i Tønder.

Avatar

D 880 - hvor? Tønder

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2020, 23:07 (1501 dage siden) @ re20000

Ja og øl!

Åååh ja, det spiller måske også ind i min analyse. Lidt spirituelt måske..

D 880 - hvor?

af Georg Schmidt, 18/2 2020, 22:29 (1500 dage siden) @ Niels Munch

D 880 var i Tønder fra 1926 til 1931.
M v h
Georg

Avatar

Tønder - hvor? VAR: D 880 - hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2020, 15:36 (1499 dage siden) @ Niels Munch

Hejsa,

Og nu vi er i Tønder og deromkring, så volder nedenstående foto af portørhuse i angiveligt Tønder i 1921 mig hovedbrud. Ikke om jeg kan finde de huse i dag, men de kan selvfølgelig været revet ned, selv om der ser hyggeligt ud. Har "nogen" her i gruppen tilstrækkeligt lokalkendskab til at kunne stedfæste gaden (eller snarere gyden)?

[image]
(Danmarks Jernbanemuseum)

Tønder - hvor? VAR: D 880 - hvor?

af ivar, 19/2 2020, 16:15 (1499 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

For mig ser det ud, som om husene er bygget op ad et gammelt dige, så måske et sted afgrænset af Jernbanegade, Kongevej, Sønder Landevej. Ved Kongevej/Sønder Landevej er der stadig en del eng, som Vidåen kan flyde ud over, det kan vel godt have strakt sig længere ind mod stationen.

mvh
-ivar

Avatar

Tønder - hvor? VAR: D 880 - hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2020, 16:47 (1499 dage siden) @ ivar

Hej

For mig ser det ud, som om husene er bygget op ad et gammelt dige, så måske et sted afgrænset af Jernbanegade, Kongevej, Sønder Landevej. Ved Kongevej/Sønder Landevej er der stadig en del eng, som Vidåen kan flyde ud over, det kan vel godt have strakt sig længere ind mod stationen.

mvh
-ivar

Hej Ivar,

Tak for informationerne. Jeg har søgt og søgt, også i Møgeltønder, men vil nu se se de "dige-nære"-steder igennem (inkl. Højer). Tak for tipset. :-) :-) :-D

Tønder - hvor? VAR: D 880 - hvor?

af ivar, 20/2 2020, 16:39 (1498 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Jeg kom til at tænke på, om der kunne være tale om en fordanskning af et tysk udtryk, der har et ganske andet begrebsmæssigt indhold. Jeg har desværre kun Google Translate til rådighed, og det giver ikke meget at arbejde med.

Bare en strøtanke.

Mvh
-ivar

Avatar

Tønder - hvor? VAR: D 880 - hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/2 2020, 17:44 (1498 dage siden) @ ivar

Hej Morten

Jeg kom til at tænke på, om der kunne være tale om en fordanskning af et tysk udtryk, der har et ganske andet begrebsmæssigt indhold. Jeg har desværre kun Google Translate til rådighed, og det giver ikke meget at arbejde med.

Bare en strøtanke.

Mvh
-ivar

Hej Ivar,

Måske. For mange kongerig'ske var Nordslesvig i 1920/21 vel stadig fremmedartet, og "sprogforbistringer" forekom. Også derfor har jeg Møgeltønder, Daler og Højer med i mit søgefelt, såfremt fotografen bare har betragtet det hele som "et fedt".

Avatar

Tønder - hvor? VAR: D 880 - hvor? LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2020, 16:41 (1481 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Og nu vi er i Tønder og deromkring, så volder nedenstående foto af portørhuse i angiveligt Tønder i 1921 mig hovedbrud. Ikke om jeg kan finde de huse i dag, men de kan selvfølgelig været revet ned, selv om der ser hyggeligt ud. Har "nogen" her i gruppen tilstrækkeligt lokalkendskab til at kunne stedfæste gaden (eller snarere gyden)?

[image]
(Danmarks Jernbanemuseum)

Hejsa,

Det har vist sig, at "nogen" engang i tidernes morgen har skrevet forkert på fotoet. Gode mennesker i en interessant og hyggelig Facebook-gruppe om Tønder har kunnet fortælle, at billedet er fra Rudbøl, og så er det - afstanden taget i betragtning - nok heller ikke portørhuse.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak