DCTC ca. 30 år - eller deromkring...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/2 2020, 22:07 (1523 dage siden)

Den 28. september 1988 blev det nye fjernstyringssystem, DCTC, sat i drift på FC Roskilde.

DSB udgav i maj 1990 denne folder på 16 sider, der beskriver systemet og dets fordele sammenlignet med den gamle relæfjernstyring.

[image]
Link til folderen: Moderne styring af togtrafikken i Danmark

Avatar

DCTC ca. 30 år - eller deromkring... TOTAL OT

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2020, 23:08 (1523 dage siden) @ Henrik Hansen

Procentuelt var overskæg mere udbredt blandt styringsmedarbejdere i 1990 end i dag?:-D

Mvh
Thomas, overskæg siden puberteten, duk og væk

DCTC ca. 30 år - eller deromkring... TOTAL OT

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 18/2 2020, 12:15 (1523 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I al gemytlighed retter jeg dig, Thomas: - personen på billedet er ikke styringsmedarbejder men ingeniør.

DCTC ca. 30 år - eller deromkring...

af Knarbjerg ⌂, 18/2 2020, 00:27 (1523 dage siden) @ Henrik Hansen

DCTC anno 2020
[image]

Avatar

DCTC ca. 30 år - eller deromkring...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/2 2020, 10:03 (1523 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er 30 år siden og umiddelbart virker det som en mindst lige så omfattende øvelse som det nuværende signalprogram. Det var jo ikke bare udskiftning af de store tavler med displays på en datamat (lad os nu bruge terminologien fra dengang :-) ), men en ret voldsom indgriben i ret meget af "back-office" funktionerne ved togdrift. Og det gik jo angiveligt meget godt?
Men der var jo heller ikke så mange kokke involveret.

DCTC ca. 30 år - eller deromkring...

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 18/2 2020, 16:48 (1523 dage siden) @ Michael Deichmann

Systemet er blevet bedre med tiden - trods alderen, men på baggrund af den teknologiske udvikling!

Man startede med en central løsning med decentrale reservebetjeningssteder, men undervejs i implementeringsfasen blev konceptet ændret til tre primære decentrale betjeningssteder: Roskilde, København og Fredericia og et centralt reservebetjeningssted på Kalvebod Brygge i København.

Billedet viser det skibsglas, deltagerne kunne få ved indvielsen den 9. maj 1990.

[image]


DSB MF641

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak