Sporet i Mageløs

af Ronold, Høvik, Norge, 19/2 2020, 10:33 (1500 dage siden)

Odense havde frem til ca. 1948 et sporvognsspor i gaden Mageløs fra Vestergade/Kongensgade til Sankt Knuds Kirkestræde. Sporet blev aldrig forbundet med sporvejens øvrige spornet. Er der nogen, der kender til, hvad den oprindelige plan med dette spor var? F.eks. ekstra vendemulighed i centrum?

Sporet i Mageløs

af Niels Munch, 19/2 2020, 11:30 (1500 dage siden) @ Ronold

Odense havde frem til ca. 1948 et sporvognsspor i gaden Mageløs fra Vestergade/Kongensgade til Sankt Knuds Kirkestræde. Sporet blev aldrig forbundet med sporvejens øvrige spornet. Er der nogen, der kender til, hvad den oprindelige plan med dette spor var? F.eks. ekstra vendemulighed i centrum?


Hej Ronold,

I SHS' grundige bog "Odense Sporvej 1911-1952" (ISBN 87-87589-51-6, 1986) står kort om sporet:

"I januar 1925 vedtog bestyrelsen at nedlægge skinner i Mageløs samtidig med denne nye gades anlæg. Tanken med dette spor står ikke helt klart, selv om dispositionen blev foretaget af hensyn til fremtidig udvidelse af sporvejsnettet. Sporet blev lagt, men aldrig tilsluttetndet øvrigenet og således aldrig trafikeret. Det drejede sig om 165 m enkeltspor uden køretråd, som kostede sporvejsselskabet 13.897 kr."

Sporet i Mageløs indgik i 1938 i tanker om en linieomlægning, der ville have fordret dobbeltspor i gaden. Men det blev ved tankerne.

Sporet blev optaget i 1947 og anvendt ved udskiftning andre steder.

[image]Klaregade, Mageløs, gennembrud til Klaregade. Vejarbejde, asfaltering. Sporvogn på vej rundt om hjørnet til Skt. Knuds Kirkestræde. Der er lagt sporvejsskinner til Vestergade, men de kom aldrig i brug. Datering: 1925. Fotograf: H. Lønborg. Odensebilleder - Billednr. 5377. Klik på billedet for opr. størrelse.

Sporvognen er i øvrigt OS nr. 8, ASEA 1911. Den solgtes 1952 til H.J. Hansen, Odense.


M.v.h.
Niels

Sporet i Mageløs

af Ronold, Høvik, Norge, 19/2 2020, 11:34 (1500 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for svar.
Mvh Knut

Avatar

Sporet i Mageløs

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2020, 12:01 (1500 dage siden) @ Niels Munch

Odense havde frem til ca. 1948 et sporvognsspor i gaden Mageløs fra Vestergade/Kongensgade til Sankt Knuds Kirkestræde. Sporet blev aldrig forbundet med sporvejens øvrige spornet. Er der nogen, der kender til, hvad den oprindelige plan med dette spor var? F.eks. ekstra vendemulighed i centrum?

Hej Ronold,

I SHS' grundige bog "Odense Sporvej 1911-1952" (ISBN 87-87589-51-6, 1986) står kort om sporet:

"I januar 1925 vedtog bestyrelsen at nedlægge skinner i Mageløs samtidig med denne nye gades anlæg. Tanken med dette spor står ikke helt klart, selv om dispositionen blev foretaget af hensyn til fremtidig udvidelse af sporvejsnettet. Sporet blev lagt, men aldrig tilsluttetndet øvrigenet og således aldrig trafikeret. Det drejede sig om 165 m enkeltspor uden køretråd, som kostede sporvejsselskabet 13.897 kr."

Sporet i Mageløs indgik i 1938 i tanker om en linieomlægning, der ville have fordret dobbeltspor i gaden. Men det blev ved tankerne.

Sporet blev optaget i 1947 og anvendt ved udskiftning andre steder.

[image]Klaregade, Mageløs, gennembrud til Klaregade. Vejarbejde, asfaltering. Sporvogn på vej rundt om hjørnet til Skt. Knuds Kirkestræde. Der er lagt sporvejsskinner til Vestergade, men de kom aldrig i brug. Datering: 1925. Fotograf: H. Lønborg. Odensebilleder - Billednr. 5377. Klik på billedet for opr. størrelse.

Sporvognen er i øvrigt OS nr. 8, ASEA 1911. Den solgtes 1952 til H.J. Hansen, Odense.


M.v.h.
Niels

Det var dog m....... oplysninger og foto. Tak, Niels. :-)

Sporet i Mageløs

af Ronold, Høvik, Norge, 20/2 2020, 09:24 (1499 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,
Hvilke tanker om linieomlægning var det, Odense Sporvej havde i 1938?
Venlig hilsen
Knut

Sporet i Mageløs

af Niels Munch, 20/2 2020, 11:07 (1499 dage siden) @ Ronold

Hvilke tanker om linieomlægning var det, Odense Sporvej havde i 1938?


Hej Knut,

Dybest set var det snarere o. 1934-35.

Omlægningen havde til sigte at undvære det planlagte dobbeltspor i Kongensgade. Hovedlinien skulle føres gennem Mageløs (der så skulle være dobbeltsporet) i stedet for forbi banegården. Skibshuslinien skulle føres i ring i den indre by med ensrettet kørsel fra/til Frelsens Krog. Forslaget ville bl.a. indebære en omstigning, hvis man ville fra Hovedlinien til banegården og den indre by.

Dette var kun tanker internt i OS, og de blev skrinlagt.

Min kilde er den tidligere nævnte SHS bog, som grundigt beskriver de mange overvejelser om linieændringer og vige- hhv. dobbeltspor, som bl.a. henvendelser fra de næringsdrivende og motororganisationer m.fl. afstedkom.

Bogen kan varmt anbefales. Den skal nok anskaffes antikvarisk.


Bedste hilsener
Niels

Sporet i Mageløs

af Ronold, Høvik, Norge, 20/2 2020, 11:26 (1499 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,
Mange tak for fyldestgørende svar.
Mvh Knut

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak