Dadelæsker med slutlys?

af disavelo, 21/2 2020, 13:45 (1498 dage siden)

Kørte dadelæskerne, f.eks. på VLTJ, med slutlys? Findes der billeddokumentation, evt fra andre privatbaner?

Venlig hilsen
Søren

Dadelæsker med slutlys? (1 foto)

af Niels Munch, 21/2 2020, 14:41 (1498 dage siden) @ disavelo

Kørte dadelæskerne, f.eks. på VLTJ, med slutlys? Findes der billeddokumentation, evt fra andre privatbaner?


Hej Søren,

På Østbanen brugte man slutlyset:

[image]ØSJS Y6 1098 - MB i Hårlev, 11.11.1978 (nm).

Y6 1098 (MB 25) er ankommet fra Fakse Ladeplads. En MB kommer fra Rødvig og skal koble, så de kan følges til Køge.

At Y6 1098 har det røde lys tændt i lanternen ved nærmeste dør, erkendes i det grumsede vejr.


Bedste hilsener
Niels

Dadelæsker med slutlys? (1 foto)

af Poul Andersen, 21/2 2020, 15:26 (1498 dage siden) @ Niels Munch

Kørte dadelæskerne, f.eks. på VLTJ, med slutlys? Findes der billeddokumentation, evt fra andre privatbaner?

Hej Søren,

På Østbanen brugte man slutlyset:

[image]ØSJS Y6 1098 - MB i Hårlev, 11.11.1978 (nm).

Y6 1098 (MB 25) er ankommet fra Fakse Ladeplads. En MB kommer fra Rødvig og skal koble, så de kan følges til Køge.

At Y6 1098 har det røde lys tændt i lanternen ved nærmeste dør, erkendes i det grumsede vejr.


Bedste hilsener
Niels

På MB fra Rødvig anes også de hvide lys (der lyste fremad) i slutlyset.
På de svenske skinnebusser af Y 6 serien var slutlyset en del af manøvrestrømskredsen, idet begge dele blev tilsluttet når "tågslutströmomställeren" (en drejekontakt) i bagerste ende af bagerste køretøj blev aktiveret.
Det var således en kontrol på, at kunne slutlyset ses, var manøvrestrømskredsen sluttet.
I modsat fald kunne EP bremsen ikke løses, og toget kunne ikke igangsættes.

Jeg er bekendt med at på OHJ/HTJ´s Y 4 og Y6 blev slutlyset ikke anvendt, men man anbragte en eller anden "kontaktprop" i bagerste kontaktdåse.

Mvh.
Poul.

Dadelæsker med slutlys? (1 foto)

af Niels Munch, 21/2 2020, 17:56 (1498 dage siden) @ Poul Andersen

Kære Poul,

Tak for forklaringen. Da jeg i 1985 kom til Østbanen, var Y6'erne udrangeret, og et par blev af huggeren brændt af "i Sibirien", det gamle spor for enden af læssevejen, bag skærvepladsen i Hårlev. Det var naboerne i det tilgrænsende parcelhuskvarter ikke så glade for .....

Heldigvis lykkedes det at sælge MB 26 til Holbæk, hvor den blev istandsat som HTJ S 50. I 2007 kom den til NSJV:

[image]NSJV/HTJ S 50 i Tølløse, afg. mod Høng, 06.09.2014 (nm).

Her er S 50 fanget som privat særtog - med lys i slutteren, selv om det næppe ses i solen.


Bedste hilsener
Niels

Dadelæsker med slutlys? (1 foto)

af K564, 21/2 2020, 18:11 (1498 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Ja, på OHJ brugte man gule slutsignalskiver. Her Er to foto af dette.

[image]
OHJ S 36-Cs 228 i Nr. Asmindrup juli 1978.

[image]
OHJ S 36 i Holbæk marts 1979.

Hilsner Keld

Dadelæsker med slutlys? (1 foto)

af Togsøn, 22/2 2020, 11:16 (1497 dage siden) @ Poul Andersen

Hejsa.

Det hvide lys som kan ses fremad i kørselsretningen, på den anden side af slutlygten, er indikator for at sidste vogn er med, kunne lokomotivføreren ikke se det hvide lys mod ham, havde han tabt bagenden og skulle straks stoppe og undersøge forholdet !

Det var et krav i datiden SAO, Svensk sikkerhedreglement.

Hilsen Erling.

Dadelæsker med slutlys? - HHJ

af Asger Christiansen, 21/2 2020, 18:30 (1498 dage siden) @ disavelo

Odderbanen 1979, HHJ Ybm 28

[image]

Dadelæsker med slutlys? - HHJ

af disavelo, 22/2 2020, 10:19 (1497 dage siden) @ Asger Christiansen

Tak for fine billeder og ledsagende forklaringer.

Venlig hilsen. Søren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak