Diesel-Weißwurst in Dänemark (6 fotos)

af Niels Munch, 22/2 2020, 18:20 (1496 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 22/2 2020, 18:42

God aften i Forum,

Medens man ovre på "Spor 1" med vanlig iver drøfter fremtidens Hamburg-trafik med TALGO-tog, er epoken med ICE-TD i Danmark længst forbi - og dermed historie.

Skønt jeg ikke har for vane at jagte DSB-tog, kom der alligevel et par billeder i samlingen, og et udvalg af dem skal I ikke snydes for.

ICE-TD kørslen indledtes ved køreplanskiftet december 2007, og en lille skare fra Jernbaneteknisk Faggruppe (nu IDA Rail) tog med en årle morgen Kh-Næstved. Undervejs fik vi togets fortræffeligheder m.v. forklaret, herunder om indbygningen af ATC.

[image]ICE-TD i Næstved 07.01.2008 (NMa/nm).

[image]Sydgående ICE-TD i Vordingborg, 25.06.2009 (Niels Kroyer).

[image]Sydgående ICE-TD i Fredericia, 28.08.2010 (nm).

[image]Regionstog LINT 2038 (NJS særtog) og ICE-TD i Næstved, 30.08.2014 (nm).

[image]Nordgående ICE-TD i Nr. Alslev, 04.06.2016 (nm).

[image]2 ICE-TD krydser - "venstre om" - i Nr. Alslev, 04.06.2016 (nm).

Sidste ICE-TD kørte fra København lørdag den 30.09.2017. Så var det efter ca. 10 år historie - og formentlig "gangbart" i nærværende forum.

Endelig må jeg skuffe "nummermændene"; jeg fik hverken noteret tog- eller materielnumre :-| .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Diesel-Weißwurst in Dänemark (6 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/2 2020, 19:52 (1496 dage siden) @ Niels Munch

Da jeg var i Berlin med mine tvillinger i december 2013 fløj vi derned, men farmand ville prøve at køre i tog hjem.
Det var i ICE-TD fra Hamborg og jeg husker det som et behageligt tog at køre i.

Diesel-Weißwurst in Dänemark (6 fotos)

af ojk37, 22/2 2020, 20:52 (1496 dage siden) @ Niels Munch

[image][image]
Ved et tilfælde var jeg på Ringsted st. da man "test-kørte" ICE; man målte bl.a. afstand til perronkanter med en tommestok.
Ole-Jørn

Diesel-Weißwurst in Dänemark (6 fotos)

af Baumann, 22/2 2020, 21:10 (1496 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Padborg d. 9. december 2007
[image]
ICE_TD sæt 07, Hjordkær d. 27. juni 2010
Det var tider .... :-)

PS ... Niels, den 4 foto med LINT, kunne det ikke være at der står "Århus" på siden af ICE-TD en?
Det ser ud til at være en kort navn ved døren .. så kan være sæt 07.

Diesel-Weißwurst med obekväm stol

af bengt, 23/2 2020, 04:51 (1495 dage siden) @ Baumann

[image]

Hade oturen att få denna plats på en resa från Tyskland till Sverige. Stolsryggens bakåtlutning var inte möjlig att justera på grund av att en stolpe stod i vägen. Fin tysk planeringskonst.

[image]

Diesel-Weißwurst på færgen

af Ole Gold ⌂, 23/2 2020, 09:27 (1495 dage siden) @ bengt

...og skal vi ikke også lige have et billede fra færgen...

mvh
Ole Gold

[image]
DB-tog om bord på M/F Prinsesse Benedikte - 24. september 2008. Foto Ole Gold

Diesel-Weißwurst på færgen

af Erik Søfelde, 23/2 2020, 11:32 (1495 dage siden) @ Ole Gold

her 1 billed fra Køge 6 marts 2013[image]

Diesel-Weißwurst in Dänemark (6 fotos)

af nk, 23/2 2020, 12:14 (1495 dage siden) @ Baumann

[image]

De kørte også i Jylland - her fra Vamdrup 27/5 2015

mvh
Niels Kristiansen

Diesel-Weißwurst in Dänemark (6 fotos)

af Steffen Dresler, 23/2 2020, 12:42 (1495 dage siden) @ nk

Som i alle tog eller togsæt var der nogle minusser, men til at leve med og absolut ikke graverende eller på anden måde generende. Kun lidt irriterende hvor det skete. Allerede belyst med et par sæder med uheldig placering og noget motorstøj på 1. klasse.

Men når dette så er sagt, har jeg HVER GANG jeg benyttede toget til Berlin (DSB rejsebureau ville hellere have jeg fløj) nydt turen, især efter Hamburg og til Berlin, hvor togsættet endelig kunne få lov til at strække ud, 200 km+.

Jeg har sandt for dyden ALDRIG forstået hvorfor et EC tog skulle kørere som RE-tog hele vejen fra Kh og til Hamburg. For mig misforstået hensyn til lokaltrafikken på bekostning af de længere rejser især tidsmæssigt. Men det er jo historie nu.

Skal man med toget savner jeg disse togsæt. Tak for billederne/minderne.

[image]
Rygepause i Hamburg på den på perronen markerede rygefirkant i 2008:-) .


Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Diesel-Weißwurst in Dänemark (+1 foto)

af Niels Munch, 23/2 2020, 12:46 (1495 dage siden) @ Baumann

PS ... Niels, den 4 foto med LINT, kunne det ikke være at der står "Århus" på siden af ICE-TD en?
Det ser ud til at være en kort navn ved døren .. så kan være sæt 07.


Hej Baumann,

Der står "Jever" (= Tz 5518). På det i Vordingborg står "Wehrheim (Taunus)" (= Tz 5510). Toget i Fredericia, der her ses bagfra, var dengang uden navn:

[image]Sydgående ICE-TD i Fredericia, 28.08.2010 (nm).

De resterende kan ikke identificeres. Navneliste i øvrigt her: http://www.bus-tram.de/html/ice_stadtenamen___namensliste.html .


M.v.h.
Niels

Diesel-Weißwurst in Dänemark (+1 foto)

af K564, 23/2 2020, 17:22 (1495 dage siden) @ Niels Munch

God eftermiddag

BR 605 havde en dejlig rolig gang i sporet. Men der var ikke meget plads på 2 klasse. Derudover var toget plaget af en del motorstøj. Her et par af mine foto af togsættet bla. den blå.

[image]
BR 605 006 i Puttgarden maj 2014.

[image]
BR 605 005 og 004 ved Danshøj juni 2011.

Hilsner Keld

Diesel-Weißwurst in Dänemark - førerrum

af Asger Christiansen, 23/2 2020, 17:24 (1495 dage siden) @ Niels Munch

foto syd for Fredericia, december 2015

[image]

Diesel-Weißwurst in Dänemark - Århus

af Asger Christiansen, 24/2 2020, 15:04 (1494 dage siden) @ Asger Christiansen

Århus H, december 2015

[image]

Det er ikke bedre end dengang

af Peer Pedersen, 25/2 2020, 04:38 (1493 dage siden) @ Asger Christiansen

Tak for de mange flotte billeder af ICE TD, mine oplevelser med disse sammenholdt med turene med IC 3 er at IC 3 var mere behagelig. Mine bedste ture til Prag, som jeg har taget mange af med tog, går dog tilbage til da vi kunne sætte os i en dansk kupevogn, køre hele vejen til Prag uden omstigning, selv på færgen kunne vi slappe af med en medbragt pilsner eller kaffen i vores egen kupe.
Vi glæder os til vi igen kan køre hele vejen uden togskift, i lige så behagelige vogne som i 1993. Der er intet som at sidde behageligt i toget imedens en anden tager slæbet med at se efter signaler og flytter udsigten fra vore kupe vinduer.
De bedste hilsner
Peer
Dette uklare billede er et klip fra min video, optaget 5/7-1993 i Warnemünde.
[image]

Det er ikke bedre end dengang

af re20000, 25/2 2020, 21:41 (1493 dage siden) @ Peer Pedersen

Tak for de mange flotte billeder af ICE TD, mine oplevelser med disse sammenholdt med turene med IC 3 er at IC 3 var mere behagelig. Mine bedste ture til Prag, som jeg har taget mange af med tog, går dog tilbage til da vi kunne sætte os i en dansk kupevogn, køre hele vejen til Prag uden omstigning, selv på færgen kunne vi slappe af med en medbragt pilsner eller kaffen i vores egen kupe.
Vi glæder os til vi igen kan køre hele vejen uden togskift, i lige så behagelige vogne som i 1993. Der er intet som at sidde behageligt i toget imedens en anden tager slæbet med at se efter signaler og flytter udsigten fra vore kupe vinduer.
De bedste hilsner
Peer

Ja og så oveni købet kunne høre noget når turen var slut... De fleste af os har vist glemt hvor megen larm der var i en B-vogn... Det var godt nok et paradigmeskift (har lige lært et nyt bullshit-ord!) da IC-3 kom!

Nold

Det er ikke bedre end dengang

af UTJ, 25/2 2020, 21:59 (1493 dage siden) @ re20000

Ja og så oveni købet kunne høre noget når turen var slut... De fleste af os har vist glemt hvor megen larm der var i en B-vogn... Det var godt nok et paradigmeskift (har lige lært et nyt bullshit-ord!) da IC-3 kom!

Tjaaah. Det var nu ikke B-vognene der var larm i, men Bn-vognene. B-vognene havde sjældent flader på hjulene. Men selvfølgelig blev B-vognene ikke ordentlig vedligeholdt efter ca 1990. Det er da kun IC3s mellemvogn der er uden motorlarm fra gulvet.

Det er ikke bedre end dengang

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/2 2020, 11:18 (1491 dage siden) @ re20000

Ja og så oveni købet kunne høre noget når turen var slut... De fleste af os har vist glemt hvor megen larm der var i en B-vogn... Det var godt nok et paradigmeskift (har lige lært et nyt bullshit-ord!) da IC-3 kom!

Nold

Nja kære Nold, en tur med IC3 i stillekupé ovenpå en arbejdende dieselmotor er heller ikke en stille fornøjelse.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Det er ikke bedre end dengang

af Peer Pedersen, 27/2 2020, 15:05 (1491 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hverken B - Bn eller Bns samt flere af denne type var særligt støjende og kørte helt utroligt godt i sporene.
Desværre er der mange af læserne og debat deltagerne her på siden der sammenligner deres oplevelser med disse af DSB dårligt vedligeholde vogne med det nyere materiel DSB har kørende.

Det er ikke bedre end dengang

af re20000, 27/2 2020, 15:10 (1491 dage siden) @ Lars Møller Jensen

nå da Lars og Ulf, det er længe siden, i har været ude at køre med MY-veterantog kan jeg se...
Men det bliver nok først rigtig godt når der bliver hængt nogle flere køreledninger op...
Personligt husker jeg 3.gen-S-toget som det mest stille tog, jeg har kørt i. Men den påstand bliver jo aldrig efterprøvet...

O.T: De nye elbusser, der er kommet i Roskilde er så stille at passsagererne klager til Movia over larmen fra blinklyset på chaufførpladsen!

Tys,tys

Nold

Det er ikke bedre end dengang

af Steffen Dresler, 27/2 2020, 15:47 (1491 dage siden) @ re20000

Kære Peer Pedersen m. fl.

Jeg kan kun give dig fuldstændig ret m.h.t. B-vognsmateriellet (A-B-Bk-AB og BD). Kørte godt i sporet, ingen træk, tilstrækkelig og nem varme eller udluftning, altid rengjorte ved afgangsstationen, høflige medrejsende (hvor blev de egentligt af?) og kompetent personale. Nød mine ture, især hvor der var en gul markering over vinduerne, eller en hyggelig snak ved baren eller barbordene i Bk vognen.
Da B-vognene kunne indsættes i nogle Re-løb på Sydbanen var jeg og mine medrejsende igen heldige at kunne benytte disse vogne, LANGT bedre end Bg, ABg, da alene bogierne under B-vognsmateriellet var type Minden-Deutz. 3 meter stålbogierne under Bg materiellet løb ikke helt så frit og let og der var ofte mere støj fra bremseskoene end nødvendigt. Men det var også ældre moderniseret materiel. Det var en sorgens dag da de med ”vold” blev taget fra os og vi blev udstyrede med flere Bn- vogne og tilsidst (i min togtid) med noget DD materiel – ohh fy, ohh føj!
Til gengæld var Bn materiellet ikke ønskværdigt på Sydbanen (op til 1½ til 2 timers daglig transport hver vej), upersonligt, umagelige og LARMENDE, blev hurtigt utætte i vinduer og døre og jeg må nok indrømme, at jeg var med til at navngive Bn materiellet som ”Grisevogne”, da de kort skulle beskrives ved et Re-tog materielmøde (ERFA møder). Men da var etaten også på vej i sin ”deroute” af 10.000 forskellige årsager, som hverken de ansatte eller de rejsende kunne gøre noget ved.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Folk sammenlignede jo ofte B-vognsmateriellet med DB internationale vogne Bpmz m.fl. (ka´ ik´ lige huske hvad de alle hed dengang), der løb i DK. Men de var jo byggede anderledes, havde totalt andre bogier, normalt AC og skivebremser på bogierne. Altså slet ikke sammenlignelige!

NB, NB: Nej, nej, nej, B-vognsmateriellet ved veteranklubberne når ikke B-vognsmateriellet dengang i drift til over skinnehøjde overhovedet! Beskidte og ikke velholdte som dengang i drift. Men det er jo IKKE veteranklubbernes skyld, der mangler jo personel til dette, en holdningsændring og KONTROL. Og så er det jo ikke noget "man" beskæftiger sig med, kogende vand eller være med kørende på den ene eller anden måde er bedre end rengøring!! DER kunne danske veteranklubberne lære meget af flere udenlandske veteranklubber, hvoraf flere er inddelt i grupper/kolonner/afdelinger. Et godt eksempel er ZLSM i Holland og flere i UK. Men det er jo en ganske anden diskussion.

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak